dekhengst voor Dark Ynte arabo-fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liannee001

dekhengst voor Dark Ynte arabo-fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:01

Ik zit in een dillema.

Ik heb een hele mooie arabo-fries staan van Dark Ynte x Nanno 372 x Oltman 317.
Als veulen heeft deze dame een eerste premie behaald.
Binnenkort wil ik haar naar de keuring van het EAFS hebben om haar in het stamboek te laten opnemen, aangezien ze nu nog in het veulenboek staat.

Ze heeft 18.75% Arabisch bloed, dus er kan gewoon een fries op.

Nu wil ik graag een rij typische sport fries die een beetje in de buurt staat.
Ik woon in groningen.

Ik had al op de site gekeken van wim cazemier waarop onne 376, beart 411 en Norbert 444 staan.
Ik vind Beart 411 wel heel mooi, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of dat een goede keus zal zijn.

Hebben jullie misschien nog suggesties van goede keus?

Foto van Misty

friesiszwart

Re: dekhengst voor Dark Ynte arabo-fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:32

Waarom specifiek kijken naar hengsten die in de buurt staan?
De goedgekeurde Friese dekhengsten dekken niet natuurlijk en het sperma wordt door het hele land geleverd.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:49

Heb je geen standfoto?

Ik zou puur op papier alvast kijken voor een hengst zonder Feitse bloed, als 't kan Jochem vrij.
Waarom neem je geen arabo-friese hengst?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 02:47

GGK friezen gaan via KI, dus je hoeft niet in de buurt te kijken, je kan gewoon sperma bestellen bij de hengstenhouder waar de hengst van jou keuze staat.

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:43

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik echt niet aan mijn merrie kan zien wanneer ze hengstig is...
En ik heb geen idee hoe het werkt met als je sperma laat komen... :$ Jullie misschien wel?

Ik wil er opzich heel graag een arabo op hebben, maar een fries kan ook, en aangezien de keus daarin zo veel groter is... En ik graag een paard wil hebben met veel stokmaat omdat mijn merrie maar 1.54 is.
Ik wou voor de hamid lijn gaan. Omdat mijn merrie een Gharib is. Tot de Hamid lijn behoord Dark Romke. (1.68) Maar omdat die momenteel op juridisch bepaald adres staat is die momenteel niet ter beschikking.
En juist van hem was ik aan het dromen.

Dus dan zou ik verder kunnen gaan met deze (tevens enige) gegadigde:

EELKE-HIPKE - hamid lijn. Jasper 366 x quibus.
12.5% Arabier / 82.5% Fries
Filmpje

Ik vind hem heel mooi... Maar goed, misschien zijn er nog mooiere hengsten. Ik zou altijd kunnen informeren.
De andere arabo-friese hengsten zijn geen optie omdat of ze teveel arabisch bloed krijgt waardoor ze niet meer in het stamboek mag, of papa of opa 2 keer in de lijn voor komt.

Hier nog een foto impressie van Misty.. even snel gemaakt.
Haha.

Standfoto met koppie omhoog, excuses voor de vuiligheid.

Standfoto met koppie omlaag.

Rondje aan het knallen
Laatst bijgewerkt door liannee001 op 19-03-12 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:47

als je voor een fries wilt gaan zou ik voor maurits 437 gaan :j verschrikkelijk mooie jeugdige hengst met een heel fijn karakter *D

en een pracht dier om te zien,

kijk voor info eens bij www.dekstationgaasterland.nl

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:04

gossa4ever schreef:
als je voor een fries wilt gaan zou ik voor maurits 437 gaan :j verschrikkelijk mooie jeugdige hengst met een heel fijn karakter *D

en een pracht dier om te zien,

kijk voor info eens bij http://www.dekstationgaasterland.nl

Ziet er leuk uit, klinkt ook goed :) en ook geen hoofdprijs aan dekgeld. Das altijd goed.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:50

Haha jaa inderdaad, en het is echt een super mooie hengst,
Als mijn merrie groot is en ik ooit eens de mogelijkheid zou krijgen om haar te dekken
Zou dit mijn keuze wezen :) tis een gaaf dier vind ik :)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:33

Persoonlijk geen fan van de Hamid-lijn.
Hipke is ook niet zo groot en zal ook niet direct vergroten fokken.
Dark Romke ware niet mis als je maat-body en uitstraling wil.
Van de jonge hengsten komen er geen in aanmerking omdat het allemaal Yntes zijn maar misschien is Dark Laes optie.

Wat je schrijft van de teveel arabisch bloed klopt niet. Uw merrie heeft 18.5% en het maximum dat momenteel gekeurd is heeft 37.5%, potentieel veulen heeft dan 28% arabisch bloed.

Wat goed is mag gerust meerdere keren in de pedigree voorkomen en op vlak van de arabische hengsten (Gharib & Oosterveld's Marzas) moet je echt geen schrik hebben dat die meermaals voorkomen in de pedigree. Je moet wel goed uitkijken naar het friese bloed waarop je een niet te vermijden inteelt doet.

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:01

arun schreef:
Persoonlijk geen fan van de Hamid-lijn.
Hipke is ook niet zo groot en zal ook niet direct vergroten fokken.
Dark Romke ware niet mis als je maat-body en uitstraling wil.
Van de jonge hengsten komen er geen in aanmerking omdat het allemaal Yntes zijn maar misschien is Dark Laes optie.

Wat je schrijft van de teveel arabisch bloed klopt niet. Uw merrie heeft 18.5% en het maximum dat momenteel gekeurd is heeft 37.5%, potentieel veulen heeft dan 28% arabisch bloed.

Wat goed is mag gerust meerdere keren in de pedigree voorkomen en op vlak van de arabische hengsten (Gharib & Oosterveld's Marzas) moet je echt geen schrik hebben dat die meermaals voorkomen in de pedigree. Je moet wel goed uitkijken naar het friese bloed waarop je een niet te vermijden inteelt doet.

Zo een indruk had ik ook al, dat hipke niet al te groot was. Maar er staat ook nergens een stokmaat.
Dark romke is echt mooi he... Als hij ter beschikking was had ik er geen nachtje over hoeven slapen.

Dark laes heb ik ook naar zitten kijken. Maar hij spreekt mij totaal niet aan. 1.64 vind ik ook aan de kleine kant.
(sorry, ik had een beetje verkeerd zitten rekenen, ik heb in de snelheid de percentages geplust.) domdom.

Ik ga niet graag inteeld fokken omdat ik geen echte fokker ben... Laat dat maar over aan hen die dr echt mee bezig zijn.
Ik wil gewoon een leuk veulen fokken waar ik zelf evt. de dressuur sport mee in kan.
Voor mij is het dus belangrijk dat de hengst: Groot is en sport is.
Want zoals ik al zei is mijn merrie maar 1.54 en dr moet echt maat in het veulen komen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:58

4cm op de schoft maakt niet veel verschil hoor, meeste Yntes zijn groot dus kan is reëel dat ze groter zal fokken.
Hoe Romke fokt weet ik niet direct hij heeft niet zoveel nakomelingen.
Laes zou denk ik wel uw merrie kunnen verbeteren in rug & achterhand.

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 10:08

Dat zou inderdaad ook kunnen, ze is klein omdat ze bloedworm had toen we dr kregen als jaarling.
Ik weet niet, de keus is moeilijk.