Ten einde raad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carolientoos

Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 19:30

Ik heb een fjord (ruin) van 24 jaar, een shetland (merrie) van 9 jaar en een shetland (ruin) van 4 jaar.
Me fjord is te oud om hem nog te rijden.
Ik had een verzorg fries en haflinger, toen heb ik de kans gekregen om die fries te laten dekken maar na lang praten met verschillende fokkers heb ik er vanaf gezien, als er wat zou gebeuren met het veulen of de merrie zou ik alle kosten op me moeten nemen en vond het risico te groot, dus heb ik er vanaf gezien, maar na veel lezen en praten met verschillende mensen kwam ik er achter dat het Friesepaard vaak mankemeten heeft door inteeld, ik ben dus opzoek naar een ander ras:
Schofthoogte: 1.40 tot max. 1.60
Karakter: rustig, maar wel veel werklust, moet ook wel wat eigenwijs en speels in zich hebben
Bouw: brede borst en goede achterhand (ouderwetse grove bouw) en het liefste heeel veel manen
Doeleinde: aangespannen rijden, vooral lange afstandsritten maar ook een dressuur proefje moet geen probleem zijn, af en toe eens een buitenritje onder t zadel is wel belangrijk
Stalling: moet 24 uur per dag 7 dagen in de week buiten kunnen staan zonder problemen
Leeftijd: hengsteveulen
En als iemand een leuk ras weet graag een hengst erbij!
Als je nog meer informatie nodig heb laat het even weten ik ben teneinde raad welk ras ik nou moet kieze

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:33

Eerste waar ik aan denk is tinker!
Veel manen, hoogte klopt.
Kan prima 24 uur buiten en karakter zit er ook wel in.
Laatst bijgewerkt door xxrossiexx op 17-03-12 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Re: Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:33

of shire!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:37

Inderdaad, Tinker is het eerste waar ik aan denk. Fjord zou ook een prima ras zijn, maar daar missen de heel veel manen meestal een beetje :P Ze kunnen wel enorm lang worden (zoals die van Fjord Boris), maar dat is vaak veel langer sparen dan de manen van een Tinker haha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:40

Knabstrupper?
Zijn niet heel groot, hebben zekere cool. (Zijn niet heel overdreven stevig, maar ook niet rank)
Fredericksborger idem.

carolientoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 19:41

Ik vind een tinker en Groninger niet zo mooi, een shire en trekpaard te groot
Ik heb gekeken bij de deals pony maar die zijn jammer genoeg alleen in Engeland te verkrijgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:44

Noriker?

carolientoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 19:48

De noriker is ook wel leuk alleen ben ik bang dat hij net iets te groot is voor hier thuis te houden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:50

Welshcob!

carolientoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 19:52

Die is idd ook wel leuk

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:13

Het eerste 't beste paard wat je hard steelt... Mischien niet eens een raspaard, maar een vuilnisbakkie.
Ik dacht dat een trekpaard in de praktijk voor mij niet zou werken, en zocht een fjord, haflinger, merens oid.

Ik kwam terug met een frans trekpaard kruising. En ben nog steeds dolgelukkig met haar.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:35

Maar gaat het inderdaad niet om het karakter, en niet om of het paard mooi is of niet? :o Kan zijn dat ik het verkeerd zie hoor.

carolientoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 20:54

Ja dat is ook zeker zo! Maar t oog wil ook wat zeker omdat de paarden die bij mij komen niet meer weg gaan.
Maar ik vind het eigenwijze maar toch betrouwbare karakter van de fjord, haflinger en shetlander geweldig leuk Alleen wilde ik ook nog veder kijken wat voor rassen er nog meer zijn

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:02

tenessee walking horse!!!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:02

Quarter/Paint?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:06

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:01

een goede fokker zoekt naar een passende combinatie en zal daarbij inteelt en verwantschap in de gaten houden. Dat is het voordeel bij het KFPS dat dit ook na te gaan is. Het stamboek adviseerd bij combinaties niet hoger te gaan dan 5% inteelt en de meeste friese paarden zitten tussen de 17 en 18% verwantschap. Ik heb twee hengsten te koop die beiden een zeer laat inteelt en verwantschap hebben. Indien je voor het hengstveulen zou gaan hij kan pas in het najaar gespeend worden. Tot zolang zou je dus ook geen stallingskosten aan hem hebben.

--> hengst (2012)
afstamming Tjalbert 460 X Tije 401 Sport X Piter 312
merrielijn:
m stb 3e premie (2006) Tije 401 Sport X Piter 312 Sport
mm 1992 Carla van de Ketting Stamboek Ster
mmm 1982 Duke fan ’t Zand Stamboek Ster
IBOP 71 punt, 2 ster nakomelingen
dressuur: Z2
mennen : Z
springen: L + 1
mmmm 100009350 Wytske Hb 1e prijs Prestatiemoeder
IBOP 78 punt, 3 ster nakomelingen
dressuur: Z1 + 1
mennen : Z mennen en meerdere winstpunten
inteelt 0.78%
verwantschap 16.6%
Gezien de afstamming verwacht ik dat hij enorm veel behang zal krijgen

--> hengst (2011)
afstamming Tjalbert 460 X Nykle 309 X Peke 268
merrielijn;
vb / ster / ster / model preferent / model preferent / ster preferent en hengstenmoeder (Durk 215)
Inteelt 0%
Verwantschap 16.6%
Zijn moeder is 1.66 mtr hoog

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:05

Wat te denken van een merens. Mijn vriendin fokker heeft er nog wel een paar staan (ook hengsten geloof ik) die je uit kunt proberen zodat je ook echt weet of het iets is voor je. Wij zijn al jaren erg blij met dit geharde ras die graag 24 uur buiten staan in een (kleine) kudde en waar we overal mee buiten rijden. Ze kunnen van alles een beetje tot op M - Z niveau, dus dressuur, springen en voor de wagen. Ook rijden ze graag buitenritten en ze zijn kittig, super gezond en hard op de benen en enorm relaxed in de kop. als jij de leiding niet neemt zitten ze daar niet mee want dan nemen zij zelf de leiding. Daar zijn ze zelfstandig genoeg voor. In de omgang zijn ze sociaal en erg grappig. B.v. als de gordijnen 's ochtends open gaan komen onze twee merens gelijk er aan gerend (eten, eten?), goedemorgen baas. Erg grappig.

shetgestoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:10

wij hebben een fries x merens
geweldig paardje super karakter
staat lekker 24/7 buiten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:27

carolientoos schreef:
Ja dat is ook zeker zo! Maar t oog wil ook wat zeker omdat de paarden die bij mij komen niet meer weg gaan.
Maar ik vind het eigenwijze maar toch betrouwbare karakter van de fjord, haflinger en shetlander geweldig leuk Alleen wilde ik ook nog veder kijken wat voor rassen er nog meer zijn

Het paard dat ik uiteindelijk meenam is een vliegenschimmel, haar ras staat er om bekend een zijden vachtje met prachtige glans over zich te hebben. Ze zijn sterk en stoer maar toch een elegante uitstraling. Pittig, maar nuchter en werkwillig. Ideaal.
Een vuilnisbakkie hoeft niet persé lelijk te zijn, probeer gewoon goed te bedenken wat je dagelijks met het dier wel doen,welke ambities je hebt, en dan vind je vanzelf wat je zoekt.