welk paard past bij mij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

krissie20

welk paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 11:00

Ik heb altijd KWPN-ers gehad maar loop bij dit ras toch tegen wat minpunten aan. Ik ben me nu aan het oriënteren op de 'Spaanse' paarden (Lusitano, Andalusier, PRE). Het verschil tussen deze rassen is me niet helemaal duidelijk. Ik ben op zoek naar een paard waar ik dressuur mee kan rijden en die (alleen) mee kan op buitenrit maar vooral een braaf paard in omgang. Ik zie ook wel van die pony-achtige paarden maar dat vind ik dus niet mooi. Bovendien ben ik op zoek naar fokkers in het noorden van het land. Verder tip waar ik op moet letten bij de aankoop want ik heb dus geen ervaring met het ras.

laulau85

Re: welk paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:19

Lusitano is niet spaans maar portugees... PRE zijn de raszuivere spanjaarden en andalusiërs hoeven niet altijd papier te hebben.. Om het even kort door de bocht te noemen.

Het Balingehof zit volgens mij in het noorden van het land en hebben veel PRE. Adverteren ook met Baroque Horses op internet.
Cyrina (hier op bokt) zit ook in het noorden van het land.
Verder zijn er nog genoeg volgens mij!

Weet ook niet welke leeftijd je zoekt etc.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:47

ik zou als ik jou was, eens rond gaan snuffelen op forums dan kom je een hoop te weten over het iberische ras.
jou vraag is een beetje te groot om dit allemaal neer te typen...;)

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 10:54

Als ik mijn vraag nu specificeer in:
Wat zijn de verschillen fysiek en karakter tussen:
Lusitano
PRE
Lipizzaner

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:35

Hoi Krissie.

Het 'verschil"tussen een PRE en een Andalusier is dat de PRE (Pura Raza Espanola0 het officiele raspaard is. De paarden zijn ingschreven in het stamboek, dit kan alleen als ze 2 goedgekeurde ouders hebben.
De Andalusier is meer een naam die in de volksmond ontstaan is voor alle paarden die PRE bloed dragen, dus ook kruizingen of paarden die nakomeling zijn van niet goedgekeurde ouders.

De Lusitano is geen Spaans paard maar een Portugees paard. De PRE en de LUsitano zijn zeer nouw verwant. Tot 1967 (ofzo)eeuw was het zelfs 1 stamboek. Daarna hebben Spanje en Portugal ieder hun eigen stamboek opgericht.

De Lipizzaner is ook geen Spaans paard. Het is een paard wat on het vroegere Habsburgse rijk is ontstaan, hiervoor zijn wel veel Iberische (Spaanse/ Portugese) paarden gebruikt, dus ook de lipizzaner is verwant.

Hier wat sites om te lezen;

http://www.pre-stamboek.nl
http://www.purarazaespanola.nl
http://www.andalusier-vereniging.nl
http://www.lipizzaner.nl/
http://www.lusitanovrienden.com/

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:00

Bedankt voor de info. De beginvraag klopt misschien niet helemaal en ik weet ook dat het niet allemaal Spaans is (daarom staat het ook tussen ''). Het gaat me echter om de verschillen in type paard en niet om de achtergrond van het ras. Wat mij betreft (als leek) is het allemaal 1 pot nat maar er zullen toch wel verschillen zitten tussen Lusitano, PRE en Lipizzaner???

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:10

Zeker zitten er verschillen in tussen de types, helemaal tussen Lippizaner en Lusitano/PRE. De Lippi is namelijk een ras dat zoals hierboven al was uitgelegd gekruisd is uit verschillende barokke types. Van Lippizaners weet ik niet erg veel, kijk even op die sites van de raskenmerken.

Luzitano en PRE liggen wel nauwverwant, maar toch duidelijk 2 verschillende types. Lusitanos werden vooral op functionaliteit geselecteerd, en PRE's meer op uitstraling voor zover ik weet. Natuurlijk heb je in beide rassen ook verschillende fokrichtingen, die zich elk weer op wat anders richten en zo krijg je ook weer een ander type paard... Net zoals geen Fries gelijk is heb je hier hetzelfde, je moet toch echt naar een individueel paard kijken om te zien of die aan je wensen voldoet. Zo is de ene PRE hengst een aansteller buiten waarop je niet ontspannen en ritje kan maken en altijd op je hoede moet zijn, en de andere een geweldig dier waarmee je uren buiten kan racen en dan weer relaxt wat dressuur oefeningen doen.

Maar zoals eerder gezegd, zoek ras informatie op op die websites, dan ben je al een heel eind verder!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:14

Ik rijd ook op kwpn-ers. En ik heb sinds ruim anderhalf jaar mijn eerste pre merrie en die heb ik gekocht van Cyrina, hier eerder genoemd in dit topic.
Er op rijden kan ik nog niet, ze moet nog drie worden en ik ben er inmiddels achter gekomen dat PRE-s laat zijn. Ik denk dat ik haar pas met 4 rustig aan wil beleren.
Waar ik wel achter gekomen ben, is dat ze zoveel bedachtzamer is, minder impulsief. Dat vind ik echt super. Ze is ook eenkennig maar daar hou ik juist van. Ze heeft een heel zacht karakter. Ik had haar gekocht om op te groeien met mijn jaarling kwpn-er en haar later te verkopen. Maar het ziet er nu niet uit dat ik dat ga doen. Het is echt een heel prettig dier en ik heb er veel mee op.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:23

Krissie binnen de rasse nzijn oo kweer verschillende types. Ik ben het meest bekend met de PRE, maar je hebt PRE's die meer gefokt zijn op Doam vaquera/ Worling Equitation, dat zijn de kleinere, snelle paardjes. Je hebt de paarden die meer geschikt zijn voor de gewone dressuur (en dat is niet modern wat vaak gezegd wordt, die zijn er ook al eeuwen), paarden die meer voor show gefokt zijn (dus erg op uiterlijk een heel veel hef), paarden die echt heel erg op een onverschrokken karakter gefokt worden etc. etc. Met name op de site www.purarazaespanola.nl staat daar meer over uitgelegd.

Ik weet zeker dat ook bij de Lusitano's en de Lipizzaners er oo kverschillende types zijn. Dus je kunt niet zeggen dat ras is zo. Ga ze gewoon meemaken zou ik zeggen. Veel bekijken etc. Misschien vind je het leuk om 15 april naar balkbrug te komen. dat is een dag voor barokke paarden, daar kom je ze allemaal tegen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:25

het enige dat ik kan toevoegen is dat het gang werk ook verschillend is tussen de pre en de lusitano.maar het ligt er maar net aan welk type je nu op vandaag neemt want ook bij de pre zijn ze meer sport type aan het fokken en bij de lusitano ook.maar pak je van beide rassen het ouderwetse type dan vind ik de pre mee met knieactie lopen en de lusitano vlakker

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:41

Cyrina schreef:
Krissie binnen de rasse nzijn oo kweer verschillende types. Ik ben het meest bekend met de PRE, maar je hebt PRE's die meer gefokt zijn op Doam vaquera/ Worling Equitation, dat zijn de kleinere, snelle paardjes. Je hebt de paarden die meer geschikt zijn voor de gewone dressuur (en dat is niet modern wat vaak gezegd wordt, die zijn er ook al eeuwen),.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:51

ik ben al lang opzoek na een pony..
misschien is er wel een bepaald ras wat bij me past! :D
dit is mijn eisen lijstje..:

- een pony waar je uren lange buitenritten mee kan maken maar ook heel soms een klein wedstrijdje

- vooral een super betrouwbaar en lief karakter

- nooit; bijten, slaan, bokken, stijgeren

- een betrouwbare pony is belangrijk

- 1000% verkeersmak & bomproof

- liever lui dan moe

- een beetje rustige pony

- ook een redelijke dressuur proef kunnen lopen

- zo opzadelen en wegrijden

- geschikt voor recreatie dus veel afwisseling

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:53

dan moet je naar het karakter gaan kijken bij paarden,want het is niet iets dat wat met ras te maken heeft
MachoXRuby schreef:

- een pony waar je uren lange buitenritten mee kan maken maar ook heel soms een klein wedstrijdje

- liever lui dan moe

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:55

keona schreef:
dan moet je naar het karakter gaan kijken bij paarden,want het is niet iets dat wat met ras te maken heeft
MachoXRuby schreef:

- liever lui dan moe

maar is er geen bepaald ras met deze eigenschappen?
ik bedoel een haflinger zal sneller bij mij passen dan een arabier .. :P

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:32

nou...dat is nog maar de vraag. In ieder ras vind je rustige bomproof types en ook hyperende stuiterballen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:34

Toch zijn over het algemeen de rassen waar het hier over gaat best temperamentvol, de een wat meer dan de anders, maar het liever lui dan moe daar staan deze rassen niet om bekend...

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:35

Cyrina schreef:
Toch zijn over het algemeen de rassen waar het hier over gaat best temperamentvol, de een wat meer dan de anders, maar het liever lui dan moe daar staan deze rassen niet om bekend...

ik heb de zinnetjes ook uit een advertie van mij gepakt!

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 08:32

MachoXRuby schreef:

- liever lui dan moe

Euh, misschien moet je een nieuw topic openen want je stelt een vraag in een bestaand topic over het verschil tussen Barokke / Klassieke PAARDEN. Terwijl jij een pony zoekt.......