[TI] Wat is de ideale rug van een Tinker.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Wat is de ideale rug van een Tinker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 23:05

Omdat er afgelopen jaren in heel veel topics over premie keuringen elke keer weer de discussie over de rug van een Tinker/Cob terug komt een opzetje van mij.
Wat is de ideale rug van een Tinker/Cob ??

Ik begin met een foto van een 17 jarige merrie.
Zij heeft bij mij al zes veulens gehad.
De zevende is op komst. (DV)
Wordt weinig bereden.
Is dus weide stoffering met haar grote vriend Cochise.

Afbeelding

anneliesdj

Re: Wat is de ideale rug van een Tinker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:07

Wat is het verschil tussen de ideale rug en de ideale rug voor een Tinker?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 23:14

Ras typische verschillen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:24

De ideale rug is een passende rug bij het paard. Niet te lang, niet te kort. Een mooie bovenlijn (dus niet week en niet strak). Denk dat iedereen wel het plaatje voor ogen heeft. Persoonlijk vind ik de rug van Baggio, in verhouding met de rest van zijn lichaam, ideaal.
http://www.fugi.nl/baggio/wp-content/ga ... lery/4.jpg

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:03

Ik denk dat dit sterk samenhangt met je idee van hoe het fokdoel moet zijn. Ik vind dat een tinkerrug niet te lang moet zijn, maar wel functioneel. De schoft moet weinig tot niet aanwezig zijn. Geen weke rug en geen strakke rug. Niet overbouwd. En het belangrijkste vind ik de lendenen en de croupe. Zeker geen strakke lendenen en de croupe moet niet te stijl zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:04

Ariebren schreef:

Leonoor schreef:
De ideale rug is een passende rug bij het paard. Niet te lang, niet te kort. Een mooie bovenlijn (dus niet week en niet strak). Denk dat iedereen wel het plaatje voor ogen heeft.

Dit geld voor elk ras, wat is dan typisch Tinker?

Nuage: waarom wil jij geen schoft op een Tinker?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:06

Euhm, Annelies, dat rastypische heb ik niet aangegeven he ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 00:25

anneliesdj schreef:
Ariebren schreef:

Leonoor schreef:
De ideale rug is een passende rug bij het paard. Niet te lang, niet te kort. Een mooie bovenlijn (dus niet week en niet strak). Denk dat iedereen wel het plaatje voor ogen heeft.

Dit geld voor elk ras, wat is dan typisch Tinker?

Nuage: waarom wil jij geen schoft op een Tinker?

De dochter van Pitalo in jouw profiel is typisch een voorbeeld van een verkeerde rug.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:30

Tom van mij heeft geen fijne rug, door zijn overbouwde kont en voor het praktische is hij te kort.
http://pic100.picturetrail.com:80/VOL93 ... 608764.jpg

http://pic100.picturetrail.com:80/VOL93 ... 608768.jpg

http://pic100.picturetrail.com:80/VOL93 ... 608765.jpg

Hie zie je goed dat hij kort is.
http://pic100.picturetrail.com:80/VOL93 ... 759975.jpg

Inderdaad moet een rug passen bij een paard ik denk niet dat er een standaard type is.
Ik weet dat er veel is weg te trainen maar een zwakke rug blijf je toch altijd merken in de training.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:38

Ariebren schreef:
De dochter van Pitalo in jouw profiel is typisch een voorbeeld van een verkeerde rug.

Wat een k*t opmerking, als mijn vragen je niet aanstaan mag je dat ook gewoon zeggen hoor.
Zoals er duidelijk bij vermeld staat is dat niet mijn paard en zit je dus nu een ander te beledigen.

Je zou beter gewoon eens kunnen benoemen wat jij typisch Tinker vind en waarom en watvoor voordeel een Tinker daarvan heeft tov andere rassen.

Edit; bij nader inzien ben ik ook wel benieuwd wat je precies verkeerd vind aan de rug van Nevi en hoe zich dat in praktijk uit.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 02:05

Omdat een schoft niet bij de rasomschrijving hoort. Bij een KWPN-er zien ze die graag goed ontwikkeld, ook omdat dit rijpaarden zijn. Tinkers zijn trekpaarden met een ander gebruiksdoel en hebben dus, net als veel andere koudbloeden, niet tot nauwelijks schoftontwikkeling en staan in het vierkantsmodel. Ik zie een duidelijke/hoge schoft niet graag op een fjord en ook niet op een Tinker.

Ondertussen is het gebruiksdoel hier gewijzigd en zie ik vaker tinkers in het rechthoekmodel met schoft en bijbehorende schouder en rug voorbij komen. Niks mis mee verder, maar niet wat ik graag zie als je aan mij vraagt hoe de ideale Tinker eruit ziet.

Overigens ben ik het helemaal niet eens met Henk over de rug van Nevi. Ik vind de bovenlijn van Nevi juist haar allersterkste punt. Met zadel zo verder even moeilijk te zien maar ik vind de croupe mooi ruim. Lendenen misschien een tikje bol maar ik zie ze vaak veel slechter voorbijkomen. Nevi's rug valt bij mij onder goed, voor zover te zien met zadel.

Over jouw merrie Henk: haar schoft en weke rug zijn haar keihard vergeven. Dat komt door leeftijd, veulens en minder bespiering en is logisch. Wat mij wel opvalt is de bolle lendenen en hellende croupe. Weinig ruimte aan de achterkant. Ben benieuwd hoever deze merrie kan ondertreden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 02:16

Dus jij neemt het voor lief dat zo'n type minder rijtypisch is? Of zou je dan moeten splitsen in 2 type's?
Want tegenwoordig is het trekken toch zwaar ondergeschikt aan het rijden.

Ik ben benieuwd of het commentaar over Nevi onderbouwd kan worden of dat het zomaar een loze kreet was.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 02:59

Ja ik ga voor het in mijn ogen oorspronkelijke ras. Daar gaat mijn hartje sneller van kloppen. Je kunt ieder ras ombouwen tot rijpaard en dan blijft er weinig verschil over.

Maar nogmaals ik vind rijtypisch fokken helemaal niet fout ofzo, daar is nou eenmaal ook markt voor. Maar ik zie veel liever de oorspronkelijke types.

Splitsen in types wordt al jaren gedaan door de stamboeken :j

Je bedoelt het commentaar van Ariebren neem ik aan? Want ik heb volgens mij flink onderbouwd?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 03:14

Ik vind zelf de hengst Collin vd Gorterstraat erg leuk, voor een groot gedeelte om zijn - in mijn ogen - erg goede bovenlijn. Een rug met functioneel gezien enige ruimte, maar om te zien vind ik het niet misstaan als plaatje binnen een leuk cobtype (al staat hij ingedeeld als Grai, ik vind hem sterk neigen naar cob :o ), daarnaast nauwelijks of niet overbouwd en voldoende schoft.

Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 06:43

ik hou erg van een wat kortere rug, weinig tot geen schoft, met een mooie appelkont erachter

zoals Chuck eigenlijk
Afbeelding

op deze foto al tijd op rust en spierloos
Afbeelding

ik denk wel dat de kortere paarden wat beperkter zijn met rijden, merkte ik met Chuck ook wel, Caydo zn zoon is wat langer en wil ik ook graag weer western mee gaan rijden, ik denk dat hij wat makkelijker weg komt met de oefeningetjes ed.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:33

ik zie ook liefst een korte(re) rug met weinig tot geen schoft en voldoende breedte. de croupe moet mooi rond zijn met geen te lage staartinplant, de lendenen niet te smal/strak.
niet overbouwd, maar als ik dan moet kiezen, dan zie ik de rug/bovenlijn liever een tikje weker dan te recht.
ik vat het altijd samen als compact en rond :+
maar het belangrijkste is toch wel dat het hele plaatje klopt!

china boy http://www.vinesgypsyhorses.com/stallio ... /china-boy vind ik niet alleen een miserabele rug/bovenlijn hebben, maare het lijkt wel alsof hij bestaat uit 2 aan elkaar gekleefde paarden
brackenhill alfie http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5257_n.jpg zijn rug is ook erg kort en ook wat week, maar het plaatje klopt wel

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:37

Moeilijk te zeggen wat nu DE ideale tinker rug is..ik denk dat ieder daar een andere mening over heeft...en uiteindelijk gaat het hier toch om een mening, wat vind met mooi om te zien en wat vind men praktisch..

In Engeland lijkt het een rage te zijn om zo klein mogelijk en zo overbouwd mogelijk te fokken...
persoonlijk vind ik het helemaal niets...

dit kleintje vind ik op zich erg leuk...zwaar en compact van bouw maar die rug vind ik dan weer helemaal niets....te kort en te overbouwd...
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1816_n.jpg

Op de foto van Collin vind ik hem een iets te rechte rug hebben maar kan ook door de foto komen omdat hij met zijn neus op de grond is...

Chuck vind ik wel een mooie bovenlijn hebben op de bovenste foto.

De merrie van Henk vin dik een wat lange rug hebben en een te kort/steile achterhand...
maar gezien de leeftijd en het fokken en dus weinig bespiering is dat logisch.

Bas vind ik ook een mooie bovenlijn hebben.

Bij Nevi vind ik het ook passen, iets wat overbouwd voor zover te zien en wat te veel spek erop...maar ik vind het zo op de foto geen slechte rug.

*edit, ik ben het met je eens Frenia...de bovenste vind ik echt helemaal niets!! het koppie is leuk maar die bovenlijn lijkt idd helemaal nergens naar..
de 2e vind ik dan wel weer erg sprekend en idd een erg korte rug...voor ons doel , het rijden, totaal niet geschikt...maar voor het plaatje vind ik het wel wat

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:06

Nuage schreef:
Ja ik ga voor het in mijn ogen oorspronkelijke ras. Daar gaat mijn hartje sneller van kloppen. Je kunt ieder ras ombouwen tot rijpaard en dan blijft er weinig verschil over.

Maar nogmaals ik vind rijtypisch fokken helemaal niet fout ofzo, daar is nou eenmaal ook markt voor. Maar ik zie veel liever de oorspronkelijke types.

Splitsen in types wordt al jaren gedaan door de stamboeken :j

Je bedoelt het commentaar van Ariebren neem ik aan? Want ik heb volgens mij flink onderbouwd?

Dat bedoel ik ja :j

Wbt het ombouwen ben ik het wel met je eens ja, dan krijg je meer rijpaarden met kenmerken van een Tinker
Maar tegelijk, ik zou toch liever niet zo'n typisch karrenpaard onder het zadel hebben, dus als je ook wilt rijden moet je dan toch kiezen.

TinkerTom schreef:
dit kleintje vind ik op zich erg leuk...zwaar en compact van bouw maar die rug vind ik dan weer helemaal niets....te kort en te overbouwd...

Heb je hier meer foto's van? Denk persoonlijk dat het met het overbouwd zijn meevalt omdat de schoft niet te zien is en de foto van achter genomen is.
frenia schreef:
china boy http://www.vinesgypsyhorses.com/stallio ... /china-boy vind ik niet alleen een miserabele rug/bovenlijn hebben, maare het lijkt wel alsof hij bestaat uit 2 aan elkaar gekleefde paarden

Ik ben heel benieuwd uit watvoor ouders die komt.
Dit lijkt mij in alle opzichten niet praktisch, voor trekken niet voldoende en om te rijden al helemaal niet.
Maar zo'n hengst zou wel wat kunnen toevoegen denk ik, iemand het met me eens of is hij gewoon te slecht om uberhaupt te gebruiken?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:27

Ik vind de rug van China Boy ook ver buiten de proporties. Volgens mij maakt dit hem heel moeilijk om in het werk te gebruiken, welk werk dan ook. Op sommige foto's neigt het bijna naar een karperrug.

Maar dezelfde reactie had ik op de laatste foto die ik zag van Otis overigens. Je ziet die ruggen steeds vaker zo voorbij komen lijkt het wel in het buitenland. In Nederland daarentegen zie ik steeds langere ruggen met schuinere schouders. En het lijkt alsof de hoeveelheid sok onlosmakelijk met die rug is verbonden. Logisch, want de erg korte ruggetjes zijn volgens mij ontstaan door met de korte zware types door te fokken, en hiermee bevestig je automatisch de sokken. Zodra je ruimer in de rug begint te fokken krijg je automatisch meer warmbloedige eigenschappen. Waaronder de sokken (en ook de lengte van het hoofd).

Voor merries is het overigens wel normaal om een wat langere rug te hebben dan voor hengsten/ruinen. Anders wordt het onmogelijk voor ze om nog veulens te baren.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:30

Laatst bijgewerkt door frenia op 16-03-12 15:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:31

Ja die foto toont al wat beter inderdaad :j
Wil hem toch eens in het echt gaan zien, ze hebben daar toch nog een veulen van mij rondlopen die ik wel weer eens wil zien :) Maar helaas is het zo ver weg..

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:45

anneliesdj schreef:
TinkerTom schreef:

Heb je hier meer foto's van? Denk persoonlijk dat het met het overbouwd zijn meevalt omdat de schoft niet te zien is en de foto van achter genomen is.

Jammer genoeg niet zo ff, kwam hem tegen op FB maar kan hem niet meer vinden...

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:59

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:18

Waarom is dat overbouwde zo populair dan?
De combi geen schoft, flink overbouwd en iets week maakt het rijden op zo'n paard al praktisch onmogelijk.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:24