Eindelijk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

natjuhhh3

Eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 22:09

Na 21 jaar kan ik met recht zeggen dat ik nu echt een éigen pony heb gekocht:P
En wel een minihengstje :')
Ik zie er heel wat voorbij komen omdat ik zorg bij een handelaar maar deze heeft een paar maanden geleden mijn hart al gestolen en is niet meer weg te denken!
Zo lief leuk en schattig!
Hij heet (bij mij) Lukie en wordt dit jaar 1.
HIj is tussen de 60-65 cm hoog en meer hond als pony.
Loopt als een hondje overal los, zowel op straat als de dam en is het beste vriendje van "mijn" E-Pony veulen van bijna 1.
Hij was heel ziek toen hij was gekomen en is nog steeds niet helemaal topfit maar ik had een paar maanden terug de verzorging op me genomen en ik mag met recht zeggen dat hij er al een stuk beter uitziet!!
Is niet op en top gebouwd en niet moeders mooiste, het is je goed recht als je zegt dat hij zelfs "lelijk" is maar hij is o zo lief..
En eindelijk heb ik hem dan...
Morgen krijg ik zijn paspoort en (jawel!) papieren en issie compleet van mij!!
Kan ik ook eindelijk al zijn gegevens is inlezen.
Al leefde hij al bij ons etc (hij was van de buurman, broer van de handelaar, zelf ook handelaar hihi) ben ik blij dat het eindelijk mijn eigendom is en hij niet plots ineens weg zou zijn oid.
Hij is het onderdeurtje van de wei en mijn grote pony snapt er nog steeds niks van als ie voor bij huppelt. (wat dus echt huppelen is)
Hieronder wat foto's, heb er nog niet veel maar zullen er vast nog meer komen!
Jammer dat er geen filmpjes opkunnen en van youtube heb ik de ballen verstand haha.

Afbeelding
1 van de eerste foto's een paar maanden terug. Een zielig bang wezentje die NIET op de foto wou!

Afbeelding
Deze was met kerst...

Afbeelding
Hij stond van de winter buiten en het heeft toen 5 min gesneeuwd die dag.. toen kreeg je dus dit!

Afbeelding
Vandaag in de bak!!

Afbeelding
Net na de koop van daarstraks, zou hij dan toch een beetje blij zijn?

rossebol

Re: Eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:39

Gefeliciteerd met je eerste eigen pony!
ik wil je niet gelijk ontmoedigen maar ik vind de pony er alles behalve gezond uit zien sorry

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:42

Leuke pony en fijn dat je er zo blij mee bent :)

Ik moet Rossebol helaas wel gelijk geven, misschien eens een bezoekje veearts? Nu moet je er sowieso rekening mee houden dat de meeste handelspony's (en zeker shetlanders) wat zwakker zijn. (uitzonderingen natuurlijk daargelaten!).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:42

Proficiat met je pony!!!

Maar mijn eerste gedachte was ook: is hij wel gezond?
Is er iets met zijn hoofdje of geven de foto's vertekenend beeld?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:02

rossebol schreef:
Gefeliciteerd met je eerste eigen pony!
ik wil je niet gelijk ontmoedigen maar ik vind de pony er alles behalve gezond uit zien sorry

Eens.

natjuhhh3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 11:29

Als je goed leest in het topic zie je dat hij enorm ziek is geweest :)
En ik zorg al jaren bij een handelaar dus ik wet er het fijne van hoe het met de gestellen van de meeste ponys is :)

Overigens geven de foto's idd vertekend beeld, vooral die laatste bedoel je denk.
Nu lijkt zijn hoofd ook zoiezo wel een stuk groter door al het haar.
Er zit namelijk echt een megapak haar op, meer haar als pony zeg maar dus voor het oog kloppen de verhoudingen niet.

Zou het een gek idee zijn om hem te scheren?
Zijn oogjes lijken nu ook nog heel vies maar hij heeft er geen last meer van en het is ud vuil wat erin plakt, maar door al het haar kreeg ik het moeilijk schoon en het was nog volop winter dus dan maar even voorschut lopen ipv scheren/wassen!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:47

Ik zou nu niet meer gaan scheren. Als het goed is beginnen de paarden nu toch te verharen, dus lekker aan de poets ;) ..

Marsha777

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:56

Ahh Lukie! Eindelijk! Inderdaad is hij niet moeder mooiste maar al wel een stuk opgeknapt sinds hij bij jullie stond!

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:08

Oh, wat vreselijk schattig klein ding. Ik ben erg benieuwd naar meer foto's. hoe ze opknapt enzo.
ik ben in iedergeval verlieft hihi

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:47

natjuhhh3 schreef:
Als je goed leest in het topic zie je dat hij enorm ziek is geweest :)
En ik zorg al jaren bij een handelaar dus ik wet er het fijne van hoe het met de gestellen van de meeste ponys is :)

Overigens geven de foto's idd vertekend beeld, vooral die laatste bedoel je denk.
Nu lijkt zijn hoofd ook zoiezo wel een stuk groter door al het haar.
Er zit namelijk echt een megapak haar op, meer haar als pony zeg maar dus voor het oog kloppen de verhoudingen niet.

Zou het een gek idee zijn om hem te scheren?
Zijn oogjes lijken nu ook nog heel vies maar hij heeft er geen last meer van en het is ud vuil wat erin plakt, maar door al het haar kreeg ik het moeilijk schoon en het was nog volop winter dus dan maar even voorschut lopen ipv scheren/wassen!

Oh, mijn excuses, daar heb ik overheen gelezen. Tja, ik weet er zelf ook alles van: Ik heb ook jarenlang op een handelsstal gewerkt waar transporten uit Polen e.d. komen.

Heel veel succes met het opknappen :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:26

Heel veel plezier met je eigen pony!

Scheren kan altijd nog, geef hem eerst de kans er zelf doorheen te komen.
Regelmatig poetsen en lijnzaadolie over een klein beetje voer geven.
Zijn hoofd oogt inderdaad wat te groot voor de rest van het lichaam, maar dat zie je vaker bij shetjes op deze leeftijd. Zijn halsje is ook nog erg dun, daardoor oogt hij nog wat zielig ;)

natjuhhh3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 14:35

xEline schreef:
Oh, wat vreselijk schattig klein ding. Ik ben erg benieuwd naar meer foto's. hoe ze opknapt enzo.
ik ben in iedergeval verlieft hihi

Het is een hij hihi, ik ga zo zijn boekje en papieren innen!

@ Laura, dat maakt niet uit. Ik leg het graag uit.. Dit is nog niks eigenlijk en voor sommige andere shetten hun doen ziet deze er géwéldig uit

@ Snowdon. Eigenlijk heb je wel gelijk, ik merk nu al dat hij moeite heeft met verharen en zal hem lijnzaadolie bij geven om hem te helpen. Bedankt voor de tip. Overigens als ik door zijn haren heen voel is zijn hoofd niet te groot en is in tegenstelling tot andere veulentjes "correct" gebouwd.
Hij heeft geen "varkensbakkes", overbeet oid dus de verhoudingen kloppen wel.
Het enige wat mij opviel is dat de achterbeentjes een beetje doorgezakt staan (zal straaks eens proberen wat fotos ervan te maken)., maar vraag me af of dit nog bijtrekt? Dat is het enige wat niet klopt aan hem.
Inderdaad is hij met recht mager te noemen, maar ik denk dan maar: Hij was de helft dus hij ziet er al goed uit.
Hij heeft zeker een halfjaar doorlopend diarree gehad en heeft een flinke klap er van mee gekregen lichamelijk. Alleen toen was hij nog niet van mezelf dus deed ik wat ik kon.
De directe oorzaak hebben we ook nooit gevonden trouwens, geen wormen niks oid.
Gelukkig voelt hij zich nu nog steeds goed en komt hij er beetje bij beetje bovenop.
Hij rent rond, steelt brokken en jaagt wielrenners de stuipen op het lijf dus er zit gelukkig leven genoeg in weer.
Ben ook bang dat als ik niks gedaan had hij het niet had gehaald

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:44

@ TS: Dat klopt. Als je zag wat er binnen kwam uit die transporten, daar is jouw pony nog niks bij. Hou je updates bij? :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:50

natjuhhh3 schreef:
Het enige wat mij opviel is dat de achterbeentjes een beetje doorgezakt staan (zal straaks eens proberen wat fotos ervan te maken)., maar vraag me af of dit nog bijtrekt? Dat is het enige wat niet klopt aan hem.

Doorgezakt in de koten?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:56

snowdon schreef:
natjuhhh3 schreef:

Doorgezakt in de koten?

Is er geen veearts bij geweest?

natjuhhh3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 15:02

snowdon schreef:
natjuhhh3 schreef:

Doorgezakt in de koten?

Ja dat alleen ik kan alleen zo gauw geen foto vinden op internet voor een voorbeeld. Het is een beetje bij getrokken omdat hij veel beweging kreeg en nu 24/7 buiten staat maar het staat niet zoals het zou moeten. Ik neem zo mijn camera mee en zal het eens vast proberen te leggen

@ Laura: Nee er is toen nog geen veearts bij geweest. Om het netjes te zeggen, handelaren willen daar het geld niet aan uitgeven als het nog loopt en eet en hij was origineel voor een transport naar spanje bestemd.
Voorlopig wil ik dat zelf nog niet doen en eerst lichamelijk wat op laten knappen etc en dan even verder kijken. Mits hij er natuurlijk ineens last van heeft.
Updates wil ik graag bijhouden, lijkt me wel leuk eigenlijk.
En nu ga ik, op naar zijn papieren en wat gegevens uitvogelen!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:04

@ TS: Dat klopt, de meesten 'verspillen' daar hun tijd niet aan.
Kun je niet een veearts láten komen? Straks heeft hij pijn in zijn benen.

Maar ik snap jou ook wel dat je hem eerst wil laten bijkomen :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:06

Is er wel een hoefsmid bij geweest de laatste tijd?

Nu hij van jou is kan je toch een algehele check-up laten verrichten door de veearts?

natjuhhh3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:30

HIj heeft duidelijk geen pijn in zijn beentjes, hij rent en springt rond als alle anderen. Het is ook niet zo extreem, maar net iets meer als gemiddeld.

Snowdon, een hoefsmid is bij lange na nog niet nodig, als je daarin gaat knippen houd ie helemaal niks over met die minihoefjes :) Dat heb ik al wel gecheckt want ik bekap de kleintjes altijd zelf.
En ja een checkup zou kunnen maar ik ben nog even aan het doorsparen zodat ik niet dat wel en dat niet kan laten controleren. Dus ik laat hem lichamelijk nog even bijkomen en kijk binnenkort verder.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:17

Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik knip bij mijn shetjes altijd de hoofdharen een beetje bij, dus de 'baard' heb er laatst af geknipt en op de benen de echt lange haren even wat bijknippen, staartjes even in de equistar en uitborstelen en afknippen..

Die van mij knappen er altijd enorm van op.. Als tip; Dat haarserum van de Action, werkt bij mijne super! Je hoeft er geen water en niks voor te gebruiken, heerlijk. Ik borstel de manen en staarte van te voren altijd uit en dan even lekker insmeren, worden ze heerlijk zacht van en vallen mooi los.
Afbeelding Kost maar 2,99

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:32

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Nog even over dat scheren, dat zou ik als ik jou was zeker niet eerder dan mei/juni doen. Het is een jaarling, die verharen sowieso al moeilijker en later dan volwassen pony's. Helemaal nu hij zo ziek is geweest, heeft hij gewoon wat extra tijd nodig. Mocht hij er echt niet vanaf komen kun je hem altijd nog laten scheren.

Ik ben benieuwd hoe hij zal opknappen :)

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:50

Gefeliciteerd!
Wat een droppie <3 komt vast weer helemaal goed met hem
Wel triest een half jaar aan de diaree,waarvoor is er geen pot probiotica gehaald,had hem vast geholpen
Heb je hem al een vitaminestoot gegeven?
Dat wil ook nog wel eens helpen
En wat voer je hem?(heb al aardig wat verwaarloosde paardjes opgeknapt)

natjuhhh3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 19:54

@ Elan_GV: Een baard heeft hij wel ja, en die vreselijk lange beenharen ook dus dat kan ik misschien ook is voorzichtig gaan doen. Fotos van zijn koten zijn daardoor ook neit gelukt, ik zal ze duidelijk proberen te maken als ik hem heb bijgekapperd. Evenals die lange haren onder zijn ogen met rotzooi wil i keen beetje weghalen. (in uiterste voorzichtigheid natuurlijk) Super bedankt voor je haar serum tip, heb zijn staartje al meermalen gewassen en zelfs een stukje af moeten halen door de rotzooi maar wil hem niet al te verpesten. En het is zeker niet zo duur als al die "echte" paardenspullen. Zo hoor je nog wel eens wat!

@ JudithO: Scheren sloeg eigenlijk ook nergens op, je hebt ook gelijk haha, hij verhaart nu nog steeds niet maar als het over een paar maanden nog zo is kan ik verder kijken. Eerst olie door zijn eten proberen etc. Anders blijft er helemaal niks meer van het hummeltje over dadelijk.

@ yashilha: Hij is zo leuk!! Doen en laten en gewoon dat gezichtje doet het hem. Ik geloof ook dat het met hem goedkomt, hij voelt zich stukken beter als in het begin en vertrouwd mij gelukkig nu ook gewoon! Dus hij laat toe dat ik hem help. Het was erg lastig. Ik heb hem mijn eigen antibiotica gegeven van mijn vorige hengst wat ik nog over had en dat werkte, (wist toevallig hoe ik het moest doseren en waar het voor bestemd was). Gelukkig bewaar ik altijd alles voor zolang het kan en alles komt nog eens van pas zie je wel. Vitaminestoot heb ik hem 2 weken geleden gegeven en hij is ook met gewone regelmaat ontwormd en ben blij dat het allen tesamen al gewerkt heeft. Hij loopt nu 24/7 op de wei en ik voer hem nog veulenbrokjes bij nu en op stal kreeg hij samen met de grote ook slobber bij en soms wat worteltjes/appels/brood en verder kunnen ze op de wei nog hooi eten. Natuurlijk krijgt hij ook snoepjes waar hij dol op is! Dus als je nog voertips hebt zijn ze welkom!

Vandaag heb ik dan eindelijk zijn boekje met papieren in ontvangst genomen. Zijn werkelijke naam is Elroy v.d. Witsie en hij is geboren op 15 Juni dus nog geen jaar! Overigens de rest van zijn ellenlange papier telt nog duurdere namen dus ik vraag me af hoe het toch kan gebeuren dat ik hem voor een prikje heb gekocht. Niet normaal eigenlijk waar ze voor worden aangeboden tegenwoordig. In september is toevallig aan het einde van de straat van mijn paarden ook een shetlanderkeuring, dus ik hoop hem dan zo ver te hebben dat ik hem mee kan nemen en kan laten keuren! Lijkt me superleuk als hij het allemaal goed meekrijgt. Hij vind het leuk om in de belangstelling te staan en mee te huppen overal naartoe!
Hier heb ik nog 2 fotos van vandaag:

Afbeelding
Lekker zonnen met de rest (al zie je die niet)

Afbeelding
Beste vriendjes met Bradley mijn zorgjaarling.. ze zouden elkaar toch eens moeten missen!

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:09

wat een leuk ding! ben verliefd! <3

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:15

Wat een droppie! hij ziet er idd niet best uit! Miss toch wel een iedee om hem te scheren? als zijn conditie niet al te best is kan hij miss niet goed door zijn vacht heen komen, en moet hij daar heel veel energie in steken. Als je hem scheert is het eraf ook. Wel een dekentje op dan natuurlijk!