HELP: Jurga krijgt begin april haar veulen, winterdeken op d

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 15:41

Jurga is dus drachtig en krijgt begin april 2002 als alles goed mag gaan haar veulen Pling . Nu is het dus de vraag of ik haar dit jaar een winterdeken op zal doen of niet. Verward
Ze heeft elk jaar nog een winterdeken op gehad en blijft dan mooi kort in haar haar zitten. Ze staat btw gewoon op stal. Hoe warm het daar 's winters is durf ik zo niet te zeggen. Maar goed, volgend jaar met het veulen werkt een winterdeken niet en het veulen komt zo vroeg in het jaar dat het niet mogelijk is, dan het dek er al af te halen, want het is dan nog te koud als ze een deken gewend zijn. Hellup, wat moet ik nu? Ik kan wel zeggen, ik laat dit jaar de winterdeken weg en laat haar wintervacht maar doorkomen (in de hoop dat deze niet te dik is op stal), maar er wordt wel goed doorgereden met haar in de winter. Ze gaat gewoon voor de kar en zweet dan vaak behoorlijk. Vooral met wintervacht denk ik.
Wat moet ik nu???Weet iemand hier een antwoord op??? Het lijkt mij het verstandigst de winterdeken dit jaar te laten zitten, ook al doe ik het liever niet. Aan de ene kant is het ook wel weer handig, zonder die deken de hele tijd op en eraf...maar ja, dat wordt weer poetsen!!! Hoop dat jullie de gouden tip hebben voor mij... Iloon

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 15:52

Gewoon deken opdoen. Kan geen kwaad. Dan kan ze de energie stoppen in de groei van haar veulen, ipv energie te verspillen aan het aanmaken van lichaams warmte.

gr,
Prima

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 16:09

Gewoon alles blijven doen wat je anders ook doet. Dus rijden en deken erop. OOk niet eerlijk tegenover Jurga om alles opeens te veranderen ivm drachtigheid toch Party!! .

Ben benieuwd wat het gaat worden Scheve mond\ .

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 17:21

Okee, ben ik blij mee dat jullie dat zeggen! Jur krijgt mooi haar deken om. En idd, dan kan ze die energie mooi voor het veulen gebruiken. Heeft het veulen dan geen last van de deken en is het niet onhandig tegen de tijd dat ze moet veulenen???? Liefs mij

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 17:36

Geen zorgen maken tegen die tijd haal he toch de deken er vanaf??
Party!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 17:48

Gewoon een deken op doen hoor. Je kan eventueel een tijdje voor het veulenen al een dunne deken op doen of overdag eraf halen. Dan went ze er een beetje aan.
Een deken op met een veulen erbij vind ik zelf altijd een beetje eng, zeker met bilriemen enzo.

1 van mijn merries verwacht in maart haar veulen, maar die laat ik ook gewoon al vroeg wennen om zonder deken te lopen. En in april kan het al zo mooi weer zijn, alleen de nachten wat kouder.
Maar daar kunnen ze goed tegen hoor. Ik heb er juist meer moeite mee als zo'n jong veulentje te koud wordt of te lang in de regen loopt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 bezoekers