Hengst voor mijn grote zwarte merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leoenpat

Hengst voor mijn grote zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:52

Hallo,

wij willen met Castana een veulen fokken om voor ons zelf te houden, gewoon omdat ons dat zo leuk lijkt om een veulen te hebben van onze Castana. Cas is ongeveer 15 jaar oud maar denkt zelf dat ze nog een veulen is.

Cas is een pittig paard. Heel lief en eerlijk, maar je moet wel kunnen rijden om op haar te zitten want ze is nogal temperamentvol. Ze zal je nooit expres eraf willen gooien. Ze heeft geen sterk achterbeen.

Haar hengst moet een goed, rustig karakter hebben en een sterk achterbeen gebruik. Castana zelf is 1.74, ze is dus aardig aan de maat.

Wat ze is weet niemand, aangezien haar papier kwijt is geraakt in Belgie. Ze heeft wel een brand merk, maar dat is haast niet meer leesbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Als iemand nog meer wilt weten, zeg het maar..

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:56

Ik zou een PRE of en Lipizzaner kiezen, die zijn vaak wat rustiger qua karakter met een sterk ontwikkelde achterhand.

Wilawander

Re: Hengst voor mijn grote zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:10

Als het haar eerste veulen wordt zou ik er persoonlijk op die leeftijd niet meer aanbeginnen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:13

rebecca1997 schreef:
Ik zou een PRE of en Lipizzaner kiezen, die zijn vaak wat rustiger qua karakter met een sterk ontwikkelde achterhand.

Zo'n type paard lijkt mij helemaal geen goede combinatie met deze merrie.

TS, je zou eens kunnen kijken naar een gelders type. Over het algemeen een mooi maatje, een werkwillig karakter, en qua exterieur zijn er makkelijker hengsten te vinden die je merrie kunnen aanvullen, zonder dat je gokt met een PRE en hoopt dat het iets leuks wordt.

Wil je trouwens dat zwart erin houden? Dan is er maar een optie om dat te garanderen, en dat is om met een homozygoot zwarte hengst te dekken. Als je met een heterozygoot of voskleurige hengst dekt en je merrie draagt een vosgen heb je respectievelijk 50-75% kans op een vos.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:55

De dierenarts vermoed dat ze al een veulen heeft gehad aangezien haar uiers daarop wijzen. Ook is ze nog in top conditie, dat ze 15 is, is zeker niet aan haar te merken :)

Dat zwart hoeft niet perse erin te blijven.. Gelderse paarden zijn inderdaad leuke paarden, we hebben er zelf 2 gehad. Maar zelf hadden we Haarlem in gedachte, omdat die allround is, en een werkwillig karakter heeft. http://www.stallionlocator.com/nl/stallion/592/haarlem, wat vinden jullie daarvan? Zijn er meerdere mensen met een Haarlem?

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:59

ik zou het een goede keus vinden.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:01

Wilawander schreef:
Als het haar eerste veulen wordt zou ik er persoonlijk op die leeftijd niet meer aanbeginnen.

Mee eens

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:06

Ik zou ook kijken naar een hengst met lengte en veel front op de eerste foto lijkt ze wat kort in de rug en overbouwd, 2e foto is weinig op te zien. En wil je een dressuur of springpaard?

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:09

Er staan meer foto's in mijn profiel van haar.. Ik kan nog wel meer plaatsen als iemand dat wilt. Dressuur, een sprongetje zo nu en dan is ook leuk.. Beetje allround.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:10

Ik zou zoiezo naar een hengst kijken die veel front heeft en bergopwaarts gebouwd is. Je paard lijkt wel wat meer lengte te hebben dan op de foto hierboven. En wil je weer zo'n groot paard of mag deze ook wat kleiner zijn? Wb gelderse vind ik Alexandro P wel een leuke hengst!

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:32

Foto;s vertekenen soms, ze is totaal niet overbouwd en is juist langgelijnd. Liefst dressuurgericht springen doen we helemaal niet. Ik wil graag wel het formaat behouden en daar niet op inleveren. Maar liefst een hengst die fijn vererft. Niet grof zeg maar maar met een goed achterbeen gebruik, deze merrie is vrij vlak in haar gangen en zou wat minder strak in haar lendenen mogen zitten. Het vurige is juist leuk, beetje pit mag wel, de merrie is best lekker voorwaarts namelijk. Ik heb ook wel aan een mooie volbloed hengst zitten denken. Liefst zwart, want droom is wel een zwart veulen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:38

Apache.
Maat, elastisch, bloed. Je bent niet bang voor vurig en pittig, dan is Apache de hengst voor deze prima merrie.
Jammer dat haar papier verloren is geraakt. Vind het een mooi dier, duidelijk sport-gefokt. Doet een beetje Ferro-achtig aan (al heeft deze niet de typische Ferro-achterhand).

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 21:44

Goede tip, mooie hengst , die zou haar heel goed kunnen aanvullen.
Ja dat papier is zeker jammer,zelf dachten we dt ze ook wel eens wat volbloed zou kunnen voeren.Anglo arabisch mogelijk. Ja ze heeft wel wat weg van Ferro hoewel ze niet een heel goed ondertredend achterbeen heeft en dt is weer wel iets dat Ferro duidelijk doorgeeft..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:46

leoenpat schreef:
De dierenarts vermoed dat ze al een veulen heeft gehad aangezien haar uiers daarop wijzen. Ook is ze nog in top conditie, dat ze 15 is, is zeker niet aan haar te merken :)

Dat zwart hoeft niet perse erin te blijven.. Gelderse paarden zijn inderdaad leuke paarden, we hebben er zelf 2 gehad. Maar zelf hadden we Haarlem in gedachte, omdat die allround is, en een werkwillig karakter heeft. http://www.stallionlocator.com/nl/stallion/592/haarlem, wat vinden jullie daarvan? Zijn er meerdere mensen met een Haarlem?

Staat Haarlem dan nog ter dekking? Want ik meende dat hij destijds was afgekeurd op zijn nakomelingen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:48

Ken je de hengst Blue Hors Rockefeller?

Zon hengst zou ik er op doen , die wat edeler is maar wel maat heeft. Verder heeft je merrie al een erg mooie bouw alleen oogt toch wel wat grof , breed.
Laatst bijgewerkt door tanjaatjuhh op 12-03-12 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:50

Zelf zou ik er geen Gelder op zetten. Dan krijg je waarschijnlijk een vrij grof veulen, tenzij je natuurlijk voor een moderne gelderse hengst kiest. Ook al wil je er niet per se zwart inhouden, is I.P.S. Bon Bravour niets? Ik heb twee veulens van hem gezien (beide bruin trouwens :+) en dit waren langgelijnde veulens met een mooie maat en goed achterbeen gebruik.

Bon Bravour

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:02

Ze heeft wel front maar is niet grof denk ik.Kijk maar naar de foto;s in mijn profiel. Maar een hengst mag wel iets verdelelen. Bon Bravour is een mooie hengst. Haarlem heeft een aantrekkelijk dekgeld is wat ouder maar doet het in het buitenland nog best aardig.Hij is GGK voor Oldenburg niet voor KWPN dacht ik daar is ie afgekeurd op nkomelingen. Ik vind het een fraaie hengst, goed gebouwd, werkwillig en allround gefokt, geeft mooi gebouwde nakomelingen, zeker niet grof. Qua Gelderse type heb je Alexandro en Chablis die wel luxe gebouwd zijn en goed bewegen. Nkomelingen van Chablis zijn er alleen nog niet. Blue Hors Rockefeller ken ik echt helemaal niet, daar ga ik even op googlen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:05

Jou merrie doet me aan Donnerhall bloed denken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:09

Hmm nee ze is inderdaad niet erg grof!
Ikzelf ben ook gek op gelders bloed alleen niet zo op Koss-bloed.
Maar chablis is inderdaad een erg mooie hengst, met aantrekkelijk dekgeld :)
Dat is alleen wel gokken mbt nakomelingen, maar iemand moet de eerste zijn :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:10

Nicolien84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:13

Heb je misschien nog een betere foto van het brandmerk? Ik ben wel nieuwsgierig.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:15

Ja?Donnerhll is mogelijk .. wist ik het maar..we hebben wel Sir Shoshtakovitch laten nakijken met DNA onderzoek bij van HAeringen omdat ze daar van zou afstammen. Dat leek niet zo te zijn moet nog steeds een tweede keer manen opsturen om het definitief te horen.. Ze heeft een brandmerk die is heel slecht leesbaar leek die van het duitse anglo arabier?. Ze is in de handel alles kwijtgeraakt moest (in Belgie)een totaal nieuwe indentiteit krijgen. Hier nog een link met foto;s vn de merrie. Liefst wil ik er ook weer een zwart veulen uit fokken, Afbeelding dit is een duidelijker foto van haar exterieur, onder het zadel.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:29

Ja Haarlem doet het nog:)) Niks mis mee,ik ben best wel weg van hem. En hij staat in Tolbert , dat is relatief dichtbij. Mijn merrie heeft een brandmerk dat heel vaag geworden is in de loop der jaren. Het leek een beetje op de vorm van een klavertje 3. Maar het was met een bepaalde lichtval te zien, zeker nu met wintervacht onleesbaar. Ik heb direct ndat ik hem had gezien gezocht bij de duitse brandmerken. Het leek het meest op het anglo arabische teken,. Die heeft ook wat weg van een klavertje 3. Beneden op haar bil lijkt een 7 te zitten. Meer naar binnen op haar bil zit een ander teken.

Afbeelding

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:48

qua brand merk denk ik dan aan trakhener (of misschein westfalen), maar daarvoor heeft je paard eigenlijk wel teveel massa, ook lijkt er een nummer te staan, zou ook poolse importkunnen zijn. KWLKP (WLKP). Brandmerk van poolse paarden anders van KWLKP/ poolswarmbloed, vaak nummer gebrandmerkt bij de hals net onder de manen.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:54

Zelf dachten we ook aan trekehner, zou qua temperament wel goed kunnen , daar zit ook wel wat volbloed in natuurlijk.Er lijkt een 7 te staan. Die is nog goed te ontcijferen. ben benieuwd of iemand er iets in herkend. Maar boven zit nog iets dat op een klavertje drie lijkt wat ik al eerder zei.