Het zat er al aan te komen. De kans dat het chippen van paarden in Duitsland als enige identificatie wordt gehanteerd, zoals in Nederland, is nagenoeg verkeken. De verschillende onderzoeken die de gevaren van chippen onderstrepen, hebben de commissie agricultuur over de streep getrokken.
Het recente onderzoek in Duitsland naar de effecten van chippen en brandmerken, toonde definitief aan dat chippen van paarden in de halsspier wel degelijk risicovol is. Dr. Volker Steinkraus, professor Dermatologie, heeft de verschillende samples onderzocht waar de chip geïnjecteerd was. Zijn conclusie liegt er niet om:
"A brand does not damage the immune system. It does not cause infections. Chipping, however, perforates the skin and infections or encapsulation can develop. The researched tissue samples showed distinct! muscle changes”
Verschillende belangenorganisaties hebben de afgelopen weken overleg gehad met de CDU bundestag fractie en ook met de commissie agricultuur. De commissie heeft haar voorstel naar de minister aangepast en stelt nu dringend voor dat alternatieven vormen van identificatie van paarden behouden dient te blijven. Dit voorstel gaat in April van dit jaar naar de Bundestag. Dit betekent dat landbouwminister Ilse Aigner, met deze wijziging rekening dient te houden. Te meer daar het voorstel de steun heeft van de CDU fractie.
Gezien het feit dat de EU verordening alternatieven vormen van identificatie toestaat, zal brandmerken naast DNA en chip gewoon blijven bestaan in Duitsland. Duitsland heeft als het gaat om identificeren van paarden een naam hoog te houden. Een naam die gebaseerd is op het gebruik van het brandmerk. Nu meerdere wetenschappelijke onderzoeken aantonen dat brandmerken niet pijnlijker is dan chippen maar wel veiliger, zal met de steun van het CDU, dit voorstel zijn weg vinden door de Bundestag.
Voor Nederland betekent dit dat alleen chippen niets meer om 't lijf heeft. Duitsland is het grootste paardenland in Europa en zolang zij meerdere vormen van ID erop nahouden, kan Nederland weinig doen, dan zich hier aan te passen. Nog belangrijker is dat de argumentatie van de dierenbescherming, de grote voorstander van chippen, compleet is weggeslagen. Het chippen is en niet veilig en niet betrouwbaar.
Wat ik me dan afvraag is brandmerken verplicht in duitsland? Of kun je chippen of brandmerken naar eigen keuze? En als je met een nederlands paard duitsland in gaat voor bijvoorbeeld les, buitenrit, wedstrijd voldoe je dan wel aan de eisen met een paard dat alleen gechipt is? Ik wist eigenlijk niet eens dat ze in duitsland nog brandmerken maar nu ik tegen de duitse grens woon is het toch wel handig om te weten hoe en wat.
Peterina
Geplaatst: 09-03-12 18:42
Citaat:
Het chippen is en niet veilig en niet betrouwbaar
Eindelijk een officiele instantie die durft uitkomen met de waarheid.
De chipfabrikant heeft daar blijkbaar niet voet aan grond kunnen krijgen met sponsoring en lobbying.