Leorah schreef:Dank je voor de uitgebreide reactie! Ik reken geen stalgeld, omdat ik geen stalgeld hoef te betalen (lucky bastard), dus ook extra voer/ander voer hoeft niet te worden meegerekend. Geboortemelder hoeft ook niet, is 24/7 controle en een camera. Je hebt voorrijkosten EN kosten voor stalling merrie bij hengstenhouder opgeschreven maar het zal dan waarschijnlijk 1 van beide worden (of merrie blijft thuis en wordt thuis geïnsemineerd OF ze komt zo lang op het dekstation te staan) toch?
Natasja, in mijn ogen is een gelderse toch ook zeker wel een (goed) rijpaard haha.. maar ik snap wat je bedoelt.
Op het moment dat je jouw merrie naar de hengstenhouder brengt, heb je toch ook voorrijkosten (of rijdt jouw auto op water
want dan kom ik hem lenen hoor!)
(dan moet je zelfs 4 x rekenen, de heenreis, terugreis, (merrie brengen) en nog een keer heen en terug (merrie halen).... )
hangt er natuurlijk vanaf hoever je moet reizen, maar met de benzineprijzen van tegenwoordig is 50 euro aan verzendkosten nog niet zo gek (kun je zelf bijna niet voor op en neer rijden) Voordeel is ook nog dat de meeste merries op eigen terrein minder stress hebben, dus vaak makkelijker dragend worden. (tenzij je misschien een natuurlijk dekkende gelderse pakt).
VOor dekgeld had ik ook 600 gerekend (dus niet de prijs van een " dressuur/spring" kwpn-er).
Extra merriebrok hoef je niet te betalen? ook al sta je ergens gratis, dan ga ik er nog van uit dat je toch wel zelf voor het voer moet zorgen? (anders heb je inderdaad geluk).....
wil je het veulen voor jezelf houden?