Fokken, wie kan mij uitleggen wat voor kosten er bij komen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Fokken, wie kan mij uitleggen wat voor kosten er bij komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 15:37

Tja, zoals de titel zegt.. ik ben benieuwd hoe het nu zit met de kosten voor het fokken. En dan niet het dekgeld, maar juist de rest.

Men neme een kwpn merrie
en een kwpn of iig gedoogde hengst

Als ik dan kijk bij hengsten, dan zie ik een bepaald bedrag aan dekgeld staan (ik kijk voornamelijk bij gelderse hengsten, dus rond de 450 euro). Vervolgens staat erbij dat dit excl btw is. (hoeveel % komt er dan dus overheen)?

En dan .. weet ik dus wat het dekgeld is.. maar wat komt daar nu nog bij?

Eventueel stalling van de merrie (hoeveel gemiddeld?)
scannen op 18 dagen door DA, bij meerdere keren, komt dit er steeds bij (hoeveel gemiddeld?)
extra enting rhino bij dracht (bovenop de normale inenting)

Dan wordt het veulen geboren (uitgaande dat alles goed is gegaan)
DA komt veulen en merrie checken (hoeveel gemiddeld?)

Dekbewijs moet naar stamboek, veulen moet worden ingeschreven KWPN (kost dit ook geld?)

Heb ik het zo goed? En wat kan ik als totale kosten nu gaan berekenen, voor als ik bij mijn merrie dus
een veulentje wil.

MariekeA

Re: Fokken, wie kan mij uitleggen wat voor kosten er bij komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:35

Wellicht kun je de zoekfunctie gebruiken, want hier zijn al erg veel topic over.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:37

ik ga je zo even een uitgebreid antwoord sturen (die durf ik nu niet hier te typen, want als ik halverwege ben en hij loopt vast....)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:55

Kosten:

Dekgeld: 600 (voorbeeld, bij kwpn zit je al gauw tegen de 1000)
BTW: 36 (6%)
Voorrijkosten: 50 euro (per keer bij sperma op locatie, of anders zijn deze kosten voor het wegbrengen van je merrie)
Scannen: 150-200 (vaak heel pakket met onbeperkt scannen)
Stalgeld merrie: gemiddeld 7 tot 10 euro per dag dus bij een maand 300 euro

Totdat je veulen geboren wordt:
- 50-100 euro van het KWPN voor het dekbewijs of iets (heb factuur thuisliggen, weet exact niet meer)
- Extra voeding merrie (speciale brok/ meer hooi) >> afhankelijk van je stal wat je meer gaat kosten
- Ik weet niet of je de stalling mee telt in de kosten voor je veulen? (hobbyfokkers doen dit misschien niet, mensen die niet sporten met hun merrie en er geld aan willen verdienen moeten deze kosten wel rekenen)
- Indien niet aanwezig, geboortemelder huren? 100 euro ongeveer
- Veulen na laten kijken is consult + voorrijkosten zal rond de 100 euro zijn totaal denk ik (veulenspuit niet nodig meestal, maar als ze toch komen zullen ze deze wel geven)

Dan is je veulen alleen nog maar geboren, niks bijzonders meegemaakt, heeft het je al rond de 1500 euro gekost (exclusief extra kosten voeding merrie + stal merrie)
Het is alleen niet te doen om je exacte kosten te geven. De ene dierenarts vraagt 50 euro om te komen kijken, de andere misschien 25.
Als je ALLE kosten rekent, dus ook inclusief voer merrie en stalgeld merrie (want je kunt een paar maanden niks met je merrie doen), zit je op (100 euro extra stalgeld voor extra grote box x 11 maanden = 1100 euro extra aan stalgeld (natuurlijk niet als ze thuis staan, dan kosten ze je alleen extra voer), voer ook gemiddeld 1 kg meer per dag de laatste 2 maanden (merriebrok ipv gewone/sportbrok) is ook ongeveer 1 zak per maand extra.

Mijn merrie is vorig jaar gedekt, over 2 weken uitgeteld.
Ben al 5 jaar aan het sparen voor mijn veulen (ook vast voor de opfok)….voor het geld wat het me dadelijk gaat kosten, kan ik over 3 jaar een HEEEEEEELE leuke 3 jarige kopen…. Maar ja, ik wil graag een veulen van mijn merrie en wilde het graag een keer mee maken, mij is het het geld dan ook zeker waard. (tenzij er iets bij de geboorte mis zou gaan, dan zou ik spijt hebben denk ik).

Tip: denk er goed over na, voor je “ veulen” 3 jaar is, heeft hij je rond de 5000 euro gekost (zonder gekke dierenarts kosten)….Kun je het missen en wil je het mee maken, geen probleem (al moet je er nooit van uit gaan dat je er geld aan overhoudt.) is het zo al moeilijk zat om alles te redden of twijfel je, nog even goed nadenken ;) (op dit moment mag je namelijk blij zijn als je je veulen voor 1500 euro kunt verkopen, dus dat is dan met vette verlies)

Maar nogmaals, het is wel prachtig, zo’n kleintje schoppend in de buik….GEWELDIG. Lig nog steeds dagelijks met mijn oor tegen haar buik aan om te luisteren….

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:38

Sky_As schreef:
Kosten:

Dekgeld: 600 (voorbeeld, bij kwpn zit je al gauw tegen de 1000)

Ze kijkt vooral naar Gelderse hengsten. Die lopen van 450 tot 700 euro.
Gelderse hengsten zijn ook KWPN hengsten.
Bij de rijpaarden zit je idd al snel op 1000 euro.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 20:03

Dank je voor de uitgebreide reactie! Ik reken geen stalgeld, omdat ik geen stalgeld hoef te betalen (lucky bastard), dus ook extra voer/ander voer hoeft niet te worden meegerekend. Geboortemelder hoeft ook niet, is 24/7 controle en een camera. Je hebt voorrijkosten EN kosten voor stalling merrie bij hengstenhouder opgeschreven maar het zal dan waarschijnlijk 1 van beide worden (of merrie blijft thuis en wordt thuis geïnsemineerd OF ze komt zo lang op het dekstation te staan) toch?

Natasja, in mijn ogen is een gelderse toch ook zeker wel een (goed) rijpaard haha.. maar ik snap wat je bedoelt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:21

Gelderse Paarden zijn uitstekende rijpaarden. :) Alleen zijn er veel mensen die niet weten dat Gelderse gewoon KWPNers zijn vandaar dat ik dat even benadruk.

Je moet wel aparte voorkosten rekenen hoor. Je moet merriebrok voeren.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:50

Leorah schreef:
Dank je voor de uitgebreide reactie! Ik reken geen stalgeld, omdat ik geen stalgeld hoef te betalen (lucky bastard), dus ook extra voer/ander voer hoeft niet te worden meegerekend. Geboortemelder hoeft ook niet, is 24/7 controle en een camera. Je hebt voorrijkosten EN kosten voor stalling merrie bij hengstenhouder opgeschreven maar het zal dan waarschijnlijk 1 van beide worden (of merrie blijft thuis en wordt thuis geïnsemineerd OF ze komt zo lang op het dekstation te staan) toch?

Natasja, in mijn ogen is een gelderse toch ook zeker wel een (goed) rijpaard haha.. maar ik snap wat je bedoelt.

Op het moment dat je jouw merrie naar de hengstenhouder brengt, heb je toch ook voorrijkosten (of rijdt jouw auto op water ;) want dan kom ik hem lenen hoor!)
(dan moet je zelfs 4 x rekenen, de heenreis, terugreis, (merrie brengen) en nog een keer heen en terug (merrie halen).... )
hangt er natuurlijk vanaf hoever je moet reizen, maar met de benzineprijzen van tegenwoordig is 50 euro aan verzendkosten nog niet zo gek (kun je zelf bijna niet voor op en neer rijden) Voordeel is ook nog dat de meeste merries op eigen terrein minder stress hebben, dus vaak makkelijker dragend worden. (tenzij je misschien een natuurlijk dekkende gelderse pakt).
VOor dekgeld had ik ook 600 gerekend (dus niet de prijs van een " dressuur/spring" kwpn-er).
Extra merriebrok hoef je niet te betalen? ook al sta je ergens gratis, dan ga ik er nog van uit dat je toch wel zelf voor het voer moet zorgen? (anders heb je inderdaad geluk).....
wil je het veulen voor jezelf houden?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 12:54

Ja oke, zo worden voorrijkosten bedoeld.. De hengst die ik op het oog heb, staat op een kwartiertje rijden van huis, dus dat scheelt dan wel. Ik zou haar dan ook niet daar laten staan, maar gewoon voor het insemineren brengen en meteen weer mee naar huis nemen (geen stalling dus) of ze moet idd thuis geïnsemineerd worden. Voer hoef ik niet zelf te betalen in principe, maar merriebroek schaf ik wel zelf aan dan.

Houden of niet, ligt er aan of het merrie of hengst wordt. Hengst wordt verkocht, merrie hou ik zelf. Opfok doen wij niet, ze blijven gewoon thuis (komen wel in de groep).