dekadvies voor een nonstop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pliene

dekadvies voor een nonstop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 23:27

ik heb een 10 jarige Non stop merrie, haar moeder is Niky vh langenshof ( v. Tamara )
ik zou graag dit jaar een geschikte hengst vinden voor een veulentje van haar ...
ze is al best groot en struis ( 1 m 74 ) dus een grote hengst lijkt me al geen goed idee
tov andere paarden is ze heel dominant , maar in de omgang en om te rijden is ze enorm braaf
haar springtechniek is vrij goed maar het zou wat vinniger mogen
ook op de achterhand zou er wat bijgewerkt kunnen worden ...

iemand een goede suggestie?

anais96

Re: dekadvies voor een nonstop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:30

Heb er zelf geen verstand van, maar meestal vinden ze het fijn als je er nog een fototje bij doet zodat bokkers een beter beeld krijgen :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:39

Moderatoropmerking:
Graag nog even een goede standfoto en/of eventueel een beweginsfoto of springfoto. Filmpje mag ook.

pliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:22

ben nog maar net bij bokt.nl dus moest nog even uitzoeken hoe dat allemaal moet :p
ik zal dadelijk foto's posten

Afbeelding
Afbeelding

een goeie standfoto heb ik niet onmiddellijk, maar dat volgt nog wel en deze foto's geven nog niet echt een goed beeld want ze zijn al wat ouder , nu is haar achterhand wat meer gespierd en loopt ze netter ... ik zoek nog even nr recentere foto's :) maar misschien kan iemand al een tip geven ...

zelf heb ik al een klein lijstje van hengsten .. maar ben ik ken hier echt nog weinig van .. .
mijn lijstje :
carthano I Z ( Contender x Carthago )
calato z (Capitol I x Landgraf I )
Uchin vh Schuttershof ( Chin Chin x Power Light )
Iceberg St ( Cassini II x Action Breaker )

pliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:09

Iemand een ideetje? :)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:54

Gezien je omschrijving en ook de merrie braaf is met rijden, de merrie goed springt, maar technisch van nature wat beter zou mogen. Ook de maat van de hengst hoefd zeker niet te vergroten, gelieft dan verkleinen. Zou dan opzich voor een directe heartbreaker zoon gaan.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:58

Ik zou voor een directe zoon van Chin Chin of Burggraaf (Landgraf) gaan. :)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:25

Chin Chin nazaat kan ik me bij vinden, burggraaf deed het geweldig maar schreeuwde om bloed, die bloedopdruk zie ik bij deze merrie niet (zo van de foto). Chin Chin geeft zeker scherpte. :D

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:31

Ja dat is waar, maar burggraaf deed het erg goed met springen er komen brave paarden vanaf,
die veel hebben gepresteerd. Maar zelf heb ik wel een zwak voor Chin Chin want deze zet echt
werkelijk prachtige veulens op de wereld!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:32

Van Gogh's vind ik trouwens ook hele leuke (en vooral mooie paarden). Ik heb er een paar gereden,
hadden er allemaal veel inzitten en waren prachtig om te zien.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:39

Zeker hellemaal mee eens. :D
voor pliene@ van belang dat hij echt de punten van zijn merrie meeneemt voor het kiezen van een hengst ipv na de hengst opzich te kijken.
Gevaar met Van Gogh's en burggraaf is dat de lompheid nog wel eens toe zou kunnen nemen, zou juist voor veel bloed en klein gaan, met snelle reflexen. :D

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:43

Van gogh's zijn inderdaad erg lomp, maar ook heel erg aanhankelijk.
En ik zie Contender staan in je lijstje maar Contender's zijn meestal wat moeilijker te rijden (gelukkig was de onze poeslief met zadelmak maken)
@ TS Ik denk dat je Chin Chin moet pakken, komen erg mooie paarden vanaf en zijn niet groot, en hebben veel in zich.
als je wilt kan ik je een filmpje sturen van een zoon van Chin Chin die mijn broer rijdt, echt een prachtige hengst met
goede manieren.

pliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 14:37

chin chin of nazaten schuiven steeds naar voor op m'n lijstje :D
natuurlijk is chin chin wel een andere prijsklasse dan bv carthano I Z (ik geloof chin chin 3500 , carthano 300 .. )... aangezien het m'n eerste veulen gaat worden wil ik liefst nog niet te veel dekgeld betalen...
voor mij is het belangrijk om echt wat meer pit er in te krijgen ...
ze is wel zeer dominant en ook bij mensen die haar niet aanstaan zal ze snel de baas spelen ...
(maar bijvoorbeeld bij kinderen ofzo kan ik haar 100 percent vertrouwen, daar is ze poeslief voor, ook bij mij is ze (meestal) goed handelbaar aan de hand) van zodra iemand er op kruipt wordt het wel een lammetje :)
ik ga zeker nog wat opzoeken over chin chin en zijn zonen !
dat de contender's niet zo gemakkelijken zijn wist ik niet .. een vriendin van mij heeft hiervan een 4 jarige merrie en die doet het super ...
bedankt al voor jullie raad ! :D nog meer ideetjes of tips zijn altijd welkom !

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:53

Ja ik heb ook een contender die erg braaf is, maar ze zijn over het algemeen wat moeilijker in te rijden (wordt gezegd)
Ook misschiel al nagedacht over Voltaire, die is 1.70m, vinnig ding, mooie gangen en dekgeld is rond de 600 - 700 euro dacht ik.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:04

Waarom ga je niet voor Zapatero vdl? Is een zoon van Chin Chin. Heb zelf ook twee merrie`s drachtig van deze hengst. Heb ook al een boel nakomelingen gezien, zien er allemaal super uit, kunnen fijn bewegen en springen. Dekgeld is 900 euro ex btw.

pliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:11

heb net nog wat zitten opzoeken ... en wat van Arezzo ( chin chin x heartbreaker ) .. want zag hierboven toch ook ergens al heartbreaker vermeld staan ? geeft deze goeie nakomelingen ?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:18

Heartbreaker hebben we er ook een paar op stal staan, maar die zijn nog niet ingereden en kan zijn dat ik er zelf ooit een hebt gereden maar ik weet niet meer welke precies, dus daarover kan ik je niet veel vertellen.
Wij hebben er nu een dragend van Blend (Chin Chin x Goodtimes) onze verwachtingen zijn daar ook hoog van, Blend is namelijk een bloedmooie hengst, met uitzonderlijke springmanieren.

pliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:58

hmm zelf heb ik niet zo een goeie ervaringen met Goodtimes zonen :D maar dat kan natuurlijk ook een uitzondering geweest zijn :p. hierboven zag ik staan dat contender zo moeilijke verder geeft ? mij hebben ze altijd gezegd juist brave beestjes :d en redelijk goed te rijden ... iemand ervaring hiermee ?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:15

Contender word van gezegd dat ze moeilijk zijn in te rijden ja.
Ik zelf heb hier ook geen last van, ik heb zoals ik al zei ook een hele brave op stal staan.
Maar van die gene waar ik hetvan heb gehoord, die heeft echt veel verstand van bloedlijnen en hengsten.

pliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:26

hmm echt een moeilijke keuze met al die hengsten ! :d

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:50

Ja inderdaad, maar ook leuk om er zo mee bezig te zijn. Vind ik in ieder geval. :D

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:26

pliene schreef:
heb net nog wat zitten opzoeken ... en wat van Arezzo ( chin chin x heartbreaker ) .. want zag hierboven toch ook ergens al heartbreaker vermeld staan ? geeft deze goeie nakomelingen ?

Klopt, heartbreaker, vooral voor sneller, kleiner/wendbaar, snelle reflexen en techniek. Arezzo is wel zeer passend denk ik, want heartbreaker zie je bij goede paarden vaak via de moeder. Gezien deze Chin Chin x heartbraker is. Chin Chin is wel iets wat nuchterder dan heartbreaker, maar geeft scherpte. Mooie merrie heb je hoor, je omschijving doet me ook direct aan een merrie denken, typisch merrie karakter die vooral bij sommige merrie's zo zijn :D

pliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 13:28

haha ja het is inderdaad een leuke hobby ! :p

ja heartbreaker heeft me altijd wel aangesproken voor bij mijn merrie ... ik denk dat ik wat meer in die richting gaat zoeken .. voorlopig staan arezzo, uchin vh schuttershof en dan carthano I z op mijn lijstje ...
ja , een echte merrie met puur merrie gedrag is ze helemaal !! :)

pliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 14:47

iemand die wat meer weet over het nageven van clintissimo z ? ( clinton x carthago )
let wel, het gaat over deze clinton : carolus I x calypsso II
aangezien hier bij al heel wat verwarring over geweest is :)