uitslagen gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

uitslagen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:36

en we zijn super blij!!! onze merrie is CA SCID en LFS vrij!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:50

Woogy schreef:
en we zijn super blij!!! onze merrie is CA SCID en LFS vrij!!!!

Super nieuws *\o/* *\o/* *\o/*

Van harte gefeliciteerd !!! :D ;)

SnuitjeLove

Re: uitslagen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:27

mag ik vragen wat deze afkortingen inhouden?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:33

CA= Cerebellaire Abiotrophie, waarbij de kleine hersenen zijn aangetast, waardoor het paard dat affected is motorische stoornissen heeft (parkinsonachtige symptomen). Een affected dier zal altijd ernstig hinder ondervinden en in vrijwel alle gevallen komen te overlijden of ingeslapen worden. SCID = Severe Combined Immunodeficiency Disorde, een genmutatie dat het immuunsysteem in zodanige mate aantast dat een affected dier altijd komt te overlijden door een opportunistische infectie. LFS= Lavender Foal Syndrome, ook een dodelijke genmutatie, waarbij in dit geval het neurologische systeem wordt aangetast.

Voor alle stoornissen geld: het zijn recessieve genen, waarbij het veulen 2x het zieke gen moet erven om affected te zijn en dus de gevolgen van de stoornis te ondervinden. Dat zal dus in de praktijk alleen voorkomen als men drager x drager kruist (wat soms gebeurd omdat de dieren niet zijn getest, maar inmiddels is CA test bij AVS hengsten verplicht bij mijn meest recente kennis).

Woogy: natuurlijk super nieuws! Van harte gefeliciteerd :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 21:23

wij wilden gewoon absoluut geen risico lopen en hebben daarom onze merrie laten testen. Op deze manier draag ik toch mijn steentje bij aan het uitbannen(voor zover mogelijk) van deze aandoeningen.

ca veulentje http://www.youtube.com/watch?v=C_jh06UVi2c

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:24

In dat geval zeg ik Gefeliciteerd met dit super nieuws!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 21:27

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:24

Woogy schreef:
wij wilden gewoon absoluut geen risico lopen en hebben daarom onze merrie laten testen. Op deze manier draag ik toch mijn steentje bij aan het uitbannen(voor zover mogelijk) van deze aandoeningen.

Elke merriehouder zou dezelfde verplichtingen moeten hebben als hengsteneigenaren, aangaande het CA, verplicht testen. ;)

Gefeliciteerd met het resulataat!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:57

sherif schreef:
Woogy schreef:

Elke merriehouder zou dezelfde verplichtingen moeten hebben als hengsteneigenaren, aangaande het CA, verplicht testen. ;)

Gefeliciteerd met het resulataat!

Helemaal mee eens :)) Grotere kans dat het fokken met een CA drager wordt ontmoedigd, dus een kleinere prevalentie in de populatie op den duur, en helemaal nooit meer kans op drager x drager, aangezien er nog steeds een fors aantal dragers voor de dekdienst worden aangeboden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 21:53

ik snap niet helemaal waarom dragers worden geaccepteerd voor de fokdienst. Gezien het wel een hele serieuze genetische aandoening is, veulens hebben geen enkele kans op een normaal leven. Alsof je aids mannen bij een zaadbank zou accepteren...

In elk geval zijn we reuze blij met de uitslagen en veiliger fokken werken wij nu aan mee :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:24

De grap is wel, in eerste instantie kregen nieuwe hengsten met een CA-gen geen deklecentie, maar dat is inmiddels teruggedraaid, op voorwaarde dat de CA/SCID status bekend wordt gemaakt. Over LFS laat het AVS zich helemaal niet uit. Nu is de combotest CA/LFS/SCID niet veel duurder dan alleen CA/SCID tests en toch zijn er voldoende eigenaren die niet op LFS testen of de testuitslag niet openbaar maken. Ik vind het persoonlijk een beetje scheef, aangezien het van LFS bekend is dat het a) in de populatie voorkomt, en b) makkelijk te testen is via een DNA test.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:21

wij kozen voor de vier combo test(ook ouders zijn weer getest) omdat het goedkoper was voor vier tests in plaats van twee losse tests voor CA en SCID.
Naar mijn idee mogen deze tests verplicht worden voor ieder geregistreerd veulen. Direct testen en inderdaad publiceren. Maak er maar mooie lijsten van net als de premielijsten.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:27

Of op studbook online vermelden onder een apart kopje of iets in die richting :j maar maak het inderdaad beschikbaar zodat je alles kan meenemen in je keuze al dan niet met een hengst OF merrie te fokken. CA, SCID en LFS lijders fokken kan volledig worden voorkomen. Ik denk dat het stamboek zich er zeker mee kan bemoeien om dat af te dwingen. Ook, zoals sherif al oppert, door bijvoorbeeld merries verplicht te laten testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:48

Ik ben het niet helemaal eens met jullie.
Er zijn wel degelijk Ca dragers en Scid Dragers die heel veel voor de arabieren fokkerij hebben betekend.
Alleen je moet 2 genen niet met elkaar kruisen.
Ik ben van mening als je met beleid en met verstand fokt. En ook je merrie test je een stap in de goeden richting hebt gezet. Er is op moment een ontiechelijke hype omtrend de gebeurtenis Ca.
Het avs heeft Ca dragers geweert. Maar wat ik ervan heb begrepen waren ze erop terug gekomen. Ze zien eindelijk in dat het geen nut heeft om zulke hengsten te weren. Aangezien er zulke goede tussen zitten. Je hebt gewoon 50 % kans op ca of niet. Laten we eerlijk zijn. De arabier is een van de oudste paarden rassen ter wereld. Die hebben meer erfelijke ziekte's dan 1 a 3. Er zullen in de loop der tijden wel een stuk of 6 gevonden worden. Laat je niet gek maken door de mensen massa maar werk en denk met je verstand ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:53

Ik zie nergens staan dat men zegt dat er niet met de paarden moet worden gedekt, maar ik zeg wel dat er dat moet worden getest, ook de merrie, en die informatie moet beschikbaar zijn op een logische makkelijk te vinden plaats. AVS erkent inmiddels inderdaad CA dragers wel. Maar om dat verantwoord te doen zouden ze merrieeigenaren wel moeten verplichten ook de merrie te testen. Nu krijg je namelijk weer de kans op drager x drager en dat moet je niet willen. Daarnaast is LFS testen nog steeds niet verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:15

s6801881 schreef:
Ik zie nergens staan dat men zegt dat er niet met de paarden moet worden gedekt, maar ik zeg wel dat er dat moet worden getest, ook de merrie, en die informatie moet beschikbaar zijn op een logische makkelijk te vinden plaats. AVS erkent inmiddels inderdaad CA dragers wel. Maar om dat verantwoord te doen zouden ze merrieeigenaren wel moeten verplichten ook de merrie te testen. Nu krijg je namelijk weer de kans op drager x drager en dat moet je niet willen. Daarnaast is LFS testen nog steeds niet verplicht.

Nee klopt helemaal wordt ook nergens vermeld ;)
Heb het er wel even voor de duidelijkheid neergezet :D ;)
Daar ben ik het helemaal met je mee eens. Als de merrie houder gaat dekken of tracht te dekken met zijn of haar merrie even zijn of haar merrie te testen. Maar vindt wel dat de verantwoordelijkheid bij de merrie houder moet liggen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 08:12

alle ellende van papierwerk(gezien dat het is voor de meeste mensen) kan worden opgelost door veulens bij opname in het stamboek direct te testen. Het haar gaat toch mee na het chippen om ouderschap te testen, kunnen ze net zo lief de rest ook even bekijken. Op die manier kan er ook niet mee gesjoemelt worden en als dan mensen als ik een merrie kopen en een veulen willen fokken is het ook al bekend of je wel of geen dragers kiest ervoor.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:30

Goed punt, maar dan heb je nu nog het probleem van de ouderdieren die niet getest zijn. Op de lange termijn is het zeker haalbaar, en ik denk net zo goed praktisch, omdat je dan alle tests in één ronde hebt, maar op de korte termijn zullen ook de volwassen dieren moeten worden getest als je CA/LFS/SCID lijders wilt voorkomen. Daarnaast lijkt het me ook een punt om die LFS ook verplicht te gaan stellen. Ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom het AVS zich daar niet mee bemoeid.

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:56

Volgens mij worden alle veulens vanaf nu al getest .

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 14:48

bij de veulens worden hengsten direct getest, hoe het zit met merries weet ik niet.
Sowieso het moment dat je verantwoord wilt fokken, of je dat nou doet als grote stoeterij of als zomaar iemand met een merrietje(zoals wij) moet de test gewoon verplicht zijn. Misschien een idee om een meldingplicht in te stellen bij de stamboeken. Het moment dat je een hengst boekt, wordt eerste de merrie getest. Er zijn tig formulieren die bij het stamboek terecht komen met het fokken dus waarom dit niet?