hengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:48

Ik lees regelmatig van die alarmerende berichten over hengsten..nu net ook weer.

Hoe zit dat met onze Anda's?

Als ik kijk naar mijn bijna 4 jarige, die is zo doodkalm, zo ontzettend braaf en wordt steeds geduldiger, beleefd met de andere 2 paarden...

Staat mij nog wat te wachten? Ga ik iets meemaken waar ik niet over durf te dromen?? :\

Of zal dat wel meevallen....als ze erg hengst zijn, dan zijn ze dat al als ze veel jonger zijn en zal hij zo blijven???

We houden wel rekening met een ander gedrag straks in het voorjaar en zomer, rondom wel merries, maar dat is niet aansluitend op de wei en ons erf, maar natuurlijk wel in het zicht en de reuk...

Wat zijn jullie ervaringen met de opgroeiende en volwassen wordende hengsten?

troi

Re: hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:25

Ik heb slechts ervaring met 1 hengst en heb de indruk dat het braaf blijven staat en valt met een goede consequente opvoeding. Mensen pikken vaak behoorlijk veel van een hengst onder de noemer van 'kan hij niks aan doen want hij is hengst en dat hoort erbij' tja en dan gaat het van kwaad tot erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:38

Maar het gaat mij voornamelijk om gedrag. Van braaf naar her-opvoeding?

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:42

Heeft hij z'n puber gedrag al gehad?
Als hij dat heeft gehad denk ik dat je hengst gewoon zo zal blijven.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:45

Ik las het net ook, die topic over kan ik een hengst aan bedoelde je? Toen dacht ik ook aan de andalusiers die over het algemeen zeer prima te handelen zijn.. ook hengst. Daar staan ze wel bekend om.. Ik heb voor mezelf al besloten dat ik ook een anda hengst neem. Er is trouwens iemand hier op bokt die heeft er ook één, weet haar naar niet meer maar die hengst heet Panchoman :) Misschien kennen jullie die wel.

Volgens mij zijn ze hartstikke braaf. Maarja, consequent blijven is de sleutel.. Calm and submissive! Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:50

Hoe ga ik dat zien? Hij loopt met een dominante ruin en ik denk dat hij zijn opvoeding van hem krijgt, bij ons is hij onder een hoedje te vangen...het lijkt of hij het leuk vind alles goed te doen zoals wij vragen..

Hoe ziet puber gedrag er uit? Want klieren kan hij, maar hij krijgt steeds lik op stuk van mijn ruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:52

Sanne135 schreef:
Ik las het net ook, die topic over kan ik een hengst aan bedoelde je? Toen dacht ik ook aan de andalusiers die over het algemeen zeer prima te handelen zijn.. ook hengst. Daar staan ze wel bekend om.. Ik heb voor mezelf al besloten dat ik ook een anda hengst neem. Er is trouwens iemand hier op bokt die heeft er ook één, weet haar naar niet meer maar die hengst heet Panchoman :) Misschien kennen jullie die wel.

Volgens mij zijn ze hartstikke braaf. Maarja, consequent blijven is de sleutel.. Calm and submissive! Haha

Ja, dat topic

De Panchoman ken ik...en als de mijne blijft zoals hij nu is, is hij net zo als de Panchoman..

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:46

wij bij showteam alegria rijden met hengsten en de enen is druk en de ander is super braaf.leeftijd speelt zeker mee
maar wij hebben hengsten waar je echt onder hun buik moet kijken wil je geloven dat ze echt hengst zijn, zo braaf.
die van mij is echt super hengst en wilde eerst met alles op de vuist.spiegels incl. Nu gaat het een heel stuk beter hij was/is echt puber dus er speelt een hoop onzekerheid mee.hij staat ook met een ruin en bij hem probeerd hij ook wel eens wat ,maar de ruin zet hem niet echt op zijn plek maar negeerd hem.het gaat nu erg goed maar op vreemde plekken kan hij echt brullen en strak staan van de stress...dus hier moet hij echt doormij gesteund worden dat het goed is waar we zijn.En consequent zijn, dit mag/ dit niet...best moeilijk hoor ...maar het is wel het beste..maar als die van jou nu braaf is misschien blijft hij dit wel, dat zal je af moeten wachten. sommige hengsten beginnen pas te puberen bij 6 en sommige blijven lief

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:28

Sanne135 schreef:

Bedoel je niet Pancho, van Silvia? Pancho is weer een zoon van mijn hengst Cantaor WH. Dat brave is een karaktertrek uit hun bloedlijn. Cantaor is weer een zoon van Grelo en daar komen werkelijk superbrave hengsten van. Cantaor van mij is dus hengst en staat hier gewoon naast de merries op stal, met contact en ook buiten. Ik rij ook wedstrijden met hem en kan gewoon aan een losse teugel naast een merrie stappen, of zelfs wachten in het gangpad. Ook gaat hij gewoon naast een merrie mee in een trailer. En dit allemaal terwijl hij natuurlijk dekt.
Natuurlijk moeten ze wel opgevoed, maar dat moet met elk paard, ik ben niet anders voor hem dan voor mijn merries en ruin.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:57

De hengsten die ik ken ( Lusitano ) vind ik ook niet echt 'hengst' ... Alhoewel, op 1 na.
Maar de andere mannen zijn zo zachtaardig.
Ik ken het topic, maar herken het hengsten gedrag niet echt.
Denk dat het idd ook in de bloedlijnen/fokker zal zitten. De fokker waar mijn hengst vandaan komt, daar vertonen de hengsten zich ook niet als 'typisch hengst' . Ze zijn relaxed, zachtaardig en vriendelijk.

Nu komt mijn hengst binnenkort uit Portugal, en die laat ik wel bijna direct ruinen. Maar dat heeft ook meer met de stalling te maken. Fokken wil ik niet, en het is gewoon makkelijker om een ruin te houden.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:00

Mijn hengst van bijna 3 is ook dood braaf... hij brult/hinnikt wel eens even als er een merrie langskomt maar hier blijft het ook bij. Verder kan hij met alle paarden overweg.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:06

Toen Sendero 3 jaar was, was hij een baby hij snapte niks van de merrie´s.
maar met 4 jaar begon hij toch aardig te snappen waar die mooie dames voor diende, hij was dan wel in de hand te houden maar een reactie van 5 benen kwam wel spontaan te voorschijn.

Elk jaar zag ik hem gewoon enorm veranderen van baby naar steeds meer volwassen paard.
Hij is dan wel super beleefd , charmant en netjes op gevoed maar op 2 benen lopen en brullen alsof die Simba de leeuw is , Ja ik had mijn handen wel vol aan testeron en hormoon.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:34

Interessant, ik lees even mee!

Mijn Lusitano hengstje is nu net 2 en nog erg braaf zonder 'hengstenstreken', ik ben heel benieuwd of dit nog gaat veranderen en zo ja, wanneer en in welke mate...
Als gedrag acceptabel blijft en iedereen goed met hem om kan gaan zonder gevaarlijke situaties of problemen wil ik 'm voorlopig nog wel even hengst laten, maar als het goede en veilige omgang in de weg staat gaat hij wel gecastreerd worden...

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:45

wij hebben een van onze PRE's ook maar uit veiligheidsoverwegingen gecastreerd. het hengstzijn zat hem ongelooflijk in de weg. de 2 andere zijn veel rustiger als de vos. de een weet wel degelijk dat hij hengst is en is ook wel een brutaaltje maar verder goed te hanteren. al zou ik hem zelf persoonlijk liever als ruin door het leven zien gaan, daar waar hij geen meerwaarde voor de fokkerij heeft. kan hij ook nog een beetje een sociaal leven leiden. waarom zou je een hengst, hengst laten als hij niet goed genoeg is voor de fokkerij. ik zie zelf daar het nut niet zo van in.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:15

Helemaal eens met bovenstaande. Mijn hengst gaat deze zomer nog lekker een half jaartje de wei op! Hierna gaat hij naar de keuring mocht er niets uitkomen gaan de balletjes er snel af.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:31

Hoe het met Andalusiers zit weet ik niet, maar wordt wel moe van sommige mensen die hengsten echt een stempel op t voorhoofd drukken.

Grotendeels ligt dit toch echt bij jou zelf, al hoewel je de hormonen natuurlijk niet in de hand hebt. Het zal per paard verschillen. Hengsten kleven vaak heel erg aan de mens, omdat ze weinig/geen contact met hun soortgenoten hebben.

Ik heb zelf het allerliefst een hengst, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Nadat mijn juniorenpaard verkocht werd hebben we een 4 jarige gekocht, een super gave hengst. Echter was deze zo doodbraaf, dat ik hem in het najaar van 2011 heb laten castreren. Ik was bang dat hij nog "doder" zou worden en we hebben hem aangekocht voor de tosport, maar het tegenovergestelde gebeurde. Hij is happerig, heet en vertoont toch redelijk veel hengstengedrag soms. In het werk trouwens geen last van, maar in de omgang krijgt hij nu vaker een klap dan toen hij nog hengst was. Hij is nu 6 trouwens (2006). Dus, een castratie hoeft niet altijd te betekenen dat ze dan ook echt makkelijker worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:50

Ik ben bang dat als ik hem castreer dat er niets meer van over blijft...mag wel wat meer pit in zitten..maar ik weet natuurlijk niet of dat nog komt met rijden....nu is hij nogal snel, wat mot je nou, laat die andere 2 rennen, maar ik sta hier goed..... :(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:10

Ik was 2 weken geleden een paar dagen in Andalusie, maar het zal echt een mix zijn van karakter en opvoeding. Heb daar brave hengsten gezien maar ook een 2-jarige die bloedlink was (super dominant) en een 1-jarige die net op dat adres stond die ook gevaarlijk was. (waarbij de baas zich wel afvroeg wat er in vredesnaam met dat dier was uitgespookt).

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:38

Mijn ervaring is dat ze wel een beetje verschillen in gevoel voor 'drama' (de een weet bij god niet wat een merrie eigenlijk is en staat er doorgemoedereerd naast, de ander brult en schreeuwt wel veel), maar dat ze allemaal even makkelijk te corrigeren zijn. Een duidelijk en consequent standje met je stem, is vaak al genoeg. Ik heb met PRE hengsten eigenlijk nooi gedoe gehad, ook niet met de pubers. Er heeft er 1 een keer gesteigerd naast me, in het voorjaar dat hij drie werd. Ik heb hem toen een tik gegeven tegen zijn hals (niet eens echt hard) en daar was hij zo ondersteboven van/beledigd over, dat hij het nooit meer heeft gedaan. Dus ik denk dat het het wel mee zal vallen met wat je kunt verwachten, mits je een beetje consequent bent (net zo consequent als je dat bij een merrie zou zijn).

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:49

Ik heb 2 hengsten 1 van 4 en 5 :D Een paint en connemara :P en zijn braver dan braaf, staan op een manege ;) Ik ben van mening dat je ze gewoon goed moet opvoeden natuurlijk is verschild het 1 of het ander maar die van mij zijn super braaf en werk ook graag het liefst met hengsten :j <3

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:52

Oeps gaat over barokke te laat gezien :o :o :o

Rasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:00

racinggirl schreef:
Ik heb 2 hengsten 1 van 4 en 5 :D Een paint en connemara :P en zijn braver dan braaf, staan op een manege ;) Ik ben van mening dat je ze gewoon goed moet opvoeden natuurlijk is verschild het 1 of het ander maar die van mij zijn super braaf en werk ook graag het liefst met hengsten :j <3

Hoi Racinggirl, wat leuk dat jij ook een connemara hengst hebt. Ik ben heel benieuwd hoe hij er uit ziet, heb je een foto?

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:09

Rasp schreef:
racinggirl schreef:

Hoi Racinggirl, wat leuk dat jij ook een connemara hengst hebt. Ik ben heel benieuwd hoe hij er uit ziet, heb je een foto?

Ja ga ff kijken voor foto. Heb jij er ook een??
Afbeelding
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:26

De eene hengst is de andere niet, je moet ze kort houden streng maar rechtvaardig zijn tegen over ze, de P.R.E hengsten zijn niet te vergelijken met de KWPN sex genoten die veel heftiger zijn, maar ook goed te houden zijn, je moet het wel aan kunnen het zijn in eerste instantie geen hoetsie koetsie paarden, en je kan op geen moment je aandacht verslappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:42

Mijn hengst is veel knuffeliger dan mijn ruin, die houd niet van knuffels, die schudt boos en geirriteerd zijn hoofd, te trots, mijn hengst moet steeds knuffels hebben...maar toch vertrouw ik het niet zo......bang toch eens een rij tanden in mijn gezicht te krijgen... :D