Vererving van stokmaat,feiten,fabels,ervaringen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Vererving van stokmaat,feiten,fabels,ervaringen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 23:10

Je komt het toch vaak genoeg tegen in de topics waar mensen op zoek zijn naar de gepaste dekhengst:vererving van de stokmaat.Meestal gaat het om mensen die een hengst zoeken die vergrotend fokt,af en toe iemand die net NIET groter wil.

Ik ben dus wel eens benieuwd welke ervaringen jullie hebben wat betreft de vererving van de stokmaat.Komt dit vooral bij de hengs of bij de merrie weg?Is het eigenlijk wel mogelijk om een te kleine/grote stokmaat eruit te fokken?En over hoeveel generaties bekijk je dit dan?
Wat is sowieso (te)klein of (te)groot.

Een voorbeeld:Ik heb zelf gefokt met een Wellington x Zevenster,merrie was 1m63.Die maat zou van Wellington komen,hij is 1m66,zijn moeder 1m61.Hoe groot de moeder van mijn merrie was weet ik niet,maar Zevenster was 1m69,niet echt klein dus.
Ik heb er 4 veulens uit gefokt,die allen een (vermoedelijke,1tje is pas 2)eindstokmaat van 1m64-1m65 halen.Iets groter dan de moeder,maar niet veel,terwijl ik toch bewust hengsten uitgezocht heb die vergrotend zouden fokken.

De merrie die ik nu heb is een United x OOseven x Juventus,1m75!!
United zelf is 1m68,Krack C 1m69 en Uniteds moeder slechts 1m62.Toch blijkt United vergrotend te fokken.
ik weet niet hoe groot de moeder van mijn merrie is,maar OOseven is 1m69 en de Juventus merrie was 1m64.
Als je met deze merrie fokt,kijk je dan naar haar eigen stokmaat(1m75) of houd je toch rekening met de kleinere paarden in haar pedigree en ga je toch op zoek naar een hengst met voldoende maat?

Hoe bekijken jullie dat.houd je er echt rekening mee in je hengstenkeuze of is dit maar een bijzaak?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:35

Hier op bokt zijn over dit onderwerp duizend en 1 antwoorden..Maar om het dichts bij te waarheid te komen is om jaren te meten, want dat is weten..
Het begint al bij de geboorte van het veulen die maat is bepalend als richtlijn voor de eindmaat op 4 jaar..
Tussentijds speelt de voeding een rol.
De stokmaat heeft toch met erfelijkheid te maken..Vergeet niet dat er veel merrielijnen geboren voor 1975 vaak niet hoger uitkwamen dan pakweg 162 cm-165 cm.
Door consequent een grotere hengst te kiezen (minimaal 169 cm) is het ons gelukt om in al die jaren de gemiddelde stokmaat met 5 cm te verhogen.
Komt er te veel lijnenteelt in, ontdekte we dat de maat weer met enkele centimeters terug kan vallen..

Afbeelding

Het gemiddelde is dus 169 cm.
Nu fokken we uit de lijn met een merrie van 175 cm ( 5 de generatie)..en kunnen we het veroorloven om een hengst met een mindere maat te nemen.
Terwijl we nu een vierjarige laten dekken van 167 cm ( 3 de generatie) met een hengst van 173-175 cm, wetende dat we anders de 166 cm amper halen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 02:38

Schijnt toch wel in de genen te zitten, bepaalde combi's kunnen blijkbaar ineens heel klein uitvallen en andere vergrotend werken zonder dat de hengst of merrie zelf groter zijn.
Ik weet er het fijne niet van, ben er wel een tijdje naar aan het zoeken geweest maar is nogal een gepluis.
Denk overigens dat Ceasario hier wel meer van kan vertellen.

Zelf heb ik een merrie die komt uit een moeder van 1,64 Ico Sun x Samber en de vader is Opan die 1,69 is, merrie zelf is blijven steken op 1,55m, was overigens als veulen al erg klein.
Ik heb al meermalen gedacht om met haar te gaan fokken en daar ook heel wat research voor gedaan maar ik heb de gok nog niet aangedurfd tot op heden. Simpelweg voor een hengst van 1,75 gaan vind ik te simpel, ik geloof niet dat het zo werkt.
Ik heb weleens gehoord dat Franse hengsten vergrotend zouden fokken op Jasperbloed maar of dat waar is...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:36

Ik heb voor de fok een merrie van dik 1.81m. stokmaat en zij komt op haar beurt uit een merrie van ongeveer 1.64m.
De nakomelingen van mijn merrie zijn kleiner dan haarzelf, maar kwamen alleen nog ver boven de 1.70m. Ze heeft nafok van Scandic, 'vergrotende' Paddox en 'verkleinende' Houston. Bij deze merrie denk ik niet na over de maatvererving van een hengst, dat mag duidelijk zijn.

In het verleden had ik een merrie van 1.61m., uit een merrielijn die nadrukkelijk verkleinde. Was een oudere lijn. Veel kwaliteit erin maar helaas kreeg ik die maat maar niet omhoog, zodat ik er uiteindelijk voor de paardenfokkerij wel afscheid van heb genomen. Had ik die merries nu nog, was ik ze gaan inzetten voor de sportponyfokkerij. Maar ja, dat is achteraf, het spul is verkocht.