In de jaren waar in ik lief en leed heb mee gemaakt Was het dit weekend voor ons heel erg schrikken Gelukkig door snel optreden van de DA is het weer snel goed gekomen De merrie had Eclampsie Ze was 1 week voor de bevalling nog ziek geweest futloos en diarree met iets verhoging De bevalling heeft behoorlijk lang geduurd maar met een pracht van een flink veulen nu is ze in haar 9 dagen hengstigheid en in een goede conditie, Ze had het zaterdag dan ook erg druk om haar veulen te beschermen en toen begon het Stuipen trillen over heel haar lijf weg draaien met de ogen zweten Je hart breekt als je dit mee maakt
Nu mijn vraag weet iemand of heeft iemand dit ook mee gemaakt of dit langere beschadiging geeft op de spieren of dat het alleen wat stijfheid zal geven
Voor voer adviezen heb ik al genoeg info en dit is ook niet de oorzaak geweest
Dat is toch wanneer het lichaam calcium uit botten en spieren onttrekt? Heeft ze infuus gehad?
GittekeZ1
Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-12 10:38
Ja ze heeft heel snel een behandeling gehad onze da was er in 10 minutene hij had geen dienst maar toch gelijk gekomen Het is een te laag calcium niveau in het lichaam door wat ze had mee gemaakt en ze geeft erg veel melk af
bij koeien heet het idd melk ziekte. Eclampsie is zwangerschap vergiftiging. Dat treedt naar mijn weten alleen op zolang de merrie nog drachtig is. Lijkt mij eerder een geval van calcium tekort.
GittekeZ1
Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-12 13:47
@ Melanie dat is Pre-eclampsie
Ze haalt het niet uit haar botten hoor alleen de waarden in haar lichaam zijn door de zware periode veel te laag geworden en ze geeft wel heel veel melk dus werdt het ook al heeft ze speciaale voeding niet genoeg aan gevuldt daar ze zelf in haar spieren ook veel verbruikt Ik ben alleen benieuwt in de schade aan de spieren of daar iets over bekent is Bij koeien kan het best melkziekte worden genoemd het komt ook bij katten en honden voor