Kr Andalusier/engels volbloed,goed dressuurpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:49

Ik heb nog een draver gehad. Kon enorm goed springen en had best een L-proef aangekund als ik hem had gehad met de kennis die ik nu heb. Helaas was het mijn eerste grote paard (overgang van pony's naar paarden) en ik moest echt nog enorm veel leren. Maar na 2 jaar hard werken kon je aan hem niet zien dat hij een draver was. (was eigenlijk ook heel groot voor een draver) niemand geloofde het als ik zei dat hij een draver was.

Het hangt gewoon af met welk paard je kruist. Niet ieder paard is geschikt voor een bepaalde kruising. Gewoon kijken wat bij elkaar past en wat je wilt. Ook al breng je twee toppers samen, het produkt daaruit is nog altijd geen garantie op een nieuwe topper.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 12:52

Ik kan me dat goed voorstellen cloris,heerlijk is dat om zo'n combinatie te zien trainen..

Missouri,ik zal je wel vervelen,maar jou laatste reactie vind ik persoonlijk weer wel erg zwart wit gezien Tong uitsteken

In elke kruising kan een paard geboren worden met een super beweging.
En ook uit een bekende bloedlijn kan een 'misbakseltje'voortkomen..Om het maar eens om te draaien..allée,je hebt misschien minder kans op een 'misbakseltje'(om jou benaming maar even te gebruiken) maar dat dat paard ook net dat extra beetje beweging heeft,is ook maar afwachten.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 12:54

petraaken schreef:
. Ook al breng je twee toppers samen, het produkt daaruit is nog altijd geen garantie op een nieuwe topper.


Dat probeer ik dus ook te vertellen...Ben alleen niet zo goed in simpele verwoording Tong uitsteken

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:55

petraaken schreef:
Ook al breng je twee toppers samen, het produkt daaruit is nog altijd geen garantie op een nieuwe topper.


Precies! Fokken is gokken, of risicoverkleining.

Je kunt een paard krijgen wat eruit ziet als een Anda, met EV gangen. Word je niet blij van.
Je kunt er ook een krijgen die eruit ziet als een EV met de gangen van een Anda. Wederom niet blij.
Ik zie noch bij de EV, noch bij de Anda de eigenschappen die een dressuurpaard beslist moet hebben.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:57

Missouri"]
[quote="cloris schreef:
Eh een oud stalgenootje van mij had een kruising draver en die werd op haar sloffen Z2... die liet de concurentie echt ver achter zich was ook een genot om naar te kijken.


Dan had dat paard weinig van de draver weg, of ze had slechte concurrentie. De enige halve draver in de topsport die ik ken is jappeloup, en in de dressuur geen.

En elk paard kan Z2 lopen, zo moeilijk is dat echt niet.
[/quote]


Verward Nou ja zeg....... wat een onzinnig opmerking van jouw kant, jammer dat je niet altijd gelijk kan hebben Knipoog

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:00

KellyenXena schreef:
Ik kan me dat goed voorstellen cloris,heerlijk is dat om zo'n combinatie te zien trainen..




Ja voor de galop heeft ze haar een maand in training gezet maar toen dat eenmaal liep...... echt super, er was later toen ze al dik Z was behoorlijk intresse voor dat dier maar ze kon het niet over haar hart verkrijgen, paard is nu toch wel richting 20 jaar oud maar ze heeft haar nog als ik het goed heb Knipoog

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:01

Waarom onzinnig? Misschien had het paard van jouw stalgenoot weinig van een draver weg.
De paarden van mijn stalgenoot hebben dat ieg wel, een lang recht achterbeen, overbouwd, hertenekjes, plat voorvoetje... echte dressuurpaarden dus Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:08

Missouri schreef:
Waarom onzinnig? Misschien had het paard van jouw stalgenoot weinig van een draver weg.
De paarden van mijn stalgenoot hebben dat ieg wel, een lang recht achterbeen, overbouwd, hertenekjes, plat voorvoetje... echte dressuurpaarden dus Haha!


Wat in onzinnig vond was de reactie, OF het leek niet op een draver OF ze had hele slechte concurrentie... maw het is puur onmogelijk...
En daar dan achteraan dat Z2 sowieso niet zo moeilijk is, ook nog een beetje tegenstrijdig want dan heb je dus aan een draver genoeg toch?

Dat niet elke draver een dressuurpaard kan worden is een feit, maar geldt dat niet voor elk paard?
Je kan nog zo fokken op bepaalde eigenschappen maar ik heb toch het idee dat er veel meer factoren mee spelen dan alleen die erfelijke factoren

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 13:11

Om even een overdreven voorbeeldje te geven om jou beter te proberen te begrijpen missouri Knipoog ..

Dus een paard dat geen ideale bouw heeft om te dressuren,vind jij geen goed dressuurpaard?

Een paard met bijvoorbeeld een korte nek..Is inderdaad moeilijker om oprichting bij te vragen,maar dit zijn enkel dingen die meer training behoeven..Dat wil niet zeggen dat ze onmogelijk kunnen presteren in de (basis) sport.

Evenals bijvoorbeeld een draver..Over het algemeen niet de ideale dressuurbouw,maar vaak ook enkel dingen die meer training behoeven om oefeningen lichamelijk wel aan te kunnen..
Ik ben het wel met je eens dat een draver over het algemeen niet zulke mooie gangen hebben,maar daar tegenover denk ik wel dat er maar genoeg uitzonderingen zullen zijn..

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:12

cloris schreef:
Wat in onzinnig vond was de reactie, OF het leek niet op een draver OF ze had hele slechte concurrentie... maw het is puur onmogelijk...
En daar dan achteraan dat Z2 sowieso niet zo moeilijk is, ook nog een beetje tegenstrijdig want dan heb je dus aan een draver genoeg toch?

Dat niet elke draver een dressuurpaard kan worden is een feit, maar geldt dat niet voor elk paard?
Je kan nog zo fokken op bepaalde eigenschappen maar ik heb toch het idee dat er veel meer factoren mee spelen dan alleen die erfelijke factoren


Het is zeker niet onmogelijk. Maar hoe kan een overbouwd paard met een lang, recht achterbeen en een ingestoken hals de verzameling en oprichting voor de Z2 gedaan krijgen? Ik denk dat dat paard op die punten de verbetering van een rijpaard heeft meegekregen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:15

Missouri"]
[quote="cloris schreef:
Wat in onzinnig vond was de reactie, OF het leek niet op een draver OF ze had hele slechte concurrentie... maw het is puur onmogelijk...
En daar dan achteraan dat Z2 sowieso niet zo moeilijk is, ook nog een beetje tegenstrijdig want dan heb je dus aan een draver genoeg toch?

Dat niet elke draver een dressuurpaard kan worden is een feit, maar geldt dat niet voor elk paard?
Je kan nog zo fokken op bepaalde eigenschappen maar ik heb toch het idee dat er veel meer factoren mee spelen dan alleen die erfelijke factoren


Het is zeker niet onmogelijk. Maar hoe kan een overbouwd paard met een lang, recht achterbeen en een ingestoken hals de verzameling en oprichting voor de Z2 gedaan krijgen? Ik denk dat dat paard op die punten de verbetering van een rijpaard heeft meegekregen.
[/quote]


De vader was een renpaard Haha! dus nog meer tegen.... en toch lopen joh, tis jammer dat ik het niet kan laten zien...
En er werd geld geboden hoor, maar ze kon haar niet verkopen....
Vandaar mijn opmerking over dat er misschien wel veel meer meespeelt dan alleen maar die factoren van genetisch materiaal en bouw.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:19

Voordelen van 'n Andalusier zie ik ook wel net als de voordelen van 'n Engels Volbloed maar deze 2 maken geen heilig dressuurpaard.

En Laurentianer is toch geen hele volbloed? En al die andere volbloedjes hebben alleen maar gesprongen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:25

cloris schreef:
De vader was een renpaard Haha! dus nog meer tegen.... en toch lopen joh, tis jammer dat ik het niet kan laten zien...
En er werd geld geboden hoor, maar ze kon haar niet verkopen....
Vandaar mijn opmerking over dat er misschien wel veel meer meespeelt dan alleen maar die factoren van genetisch materiaal en bouw.


Renpaard zie ik niet als tegen... compenseert de galop weer een beetje? Haha! Knipoog

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 13:26

Missouri"]
[quote="cloris schreef:
Wat in onzinnig vond was de reactie, OF het leek niet op een draver OF ze had hele slechte concurrentie... maw het is puur onmogelijk...
En daar dan achteraan dat Z2 sowieso niet zo moeilijk is, ook nog een beetje tegenstrijdig want dan heb je dus aan een draver genoeg toch?

Dat niet elke draver een dressuurpaard kan worden is een feit, maar geldt dat niet voor elk paard?
Je kan nog zo fokken op bepaalde eigenschappen maar ik heb toch het idee dat er veel meer factoren mee spelen dan alleen die erfelijke factoren


Het is zeker niet onmogelijk. Maar hoe kan een overbouwd paard met een lang, recht achterbeen en een ingestoken hals de verzameling en oprichting voor de Z2 gedaan krijgen? Ik denk dat dat paard op die punten de verbetering van een rijpaard heeft meegekregen.
[/quote]

En het gekke is, dat ook hier uitzonderingen in zijn..Ik ga met je mee, dat dat wel een probleem kan zijn ,maar soms is dat ook puur theoretisch.

Ikzelf rijd nu een paard wat gebouwd is in '3 delen'.. De voorkant,plus een enorme hals, een superdoorgezakte rug, en daarachter komt ook nog eens de kont en achterbenen..
Het is geen mooi paard,en theoretisch gezien zou het dus moeite moeten hebben met de verzameling etc..
Maar je rijd er een piaffe of passage uit op je pink.

Dit is dus zo'n uitzondering.. Ik probeer aan te geven dat de theorie echt niet altijd samengaat met de praktijk..

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:33

KellyenXena schreef:
En het gekke is, dat ook hier uitzonderingen in zijn..Ik ga met je mee, dat dat wel een probleem kan zijn ,maar soms is dat ook puur theoretisch.

Ikzelf rijd nu een paard wat gebouwd is in '3 delen'.. De voorkant,plus een enorme hals, een superdoorgezakte rug, en daarachter komt ook nog eens de kont en achterbenen..
Het is geen mooi paard,en theoretisch gezien zou het dus moeite moeten hebben met de verzameling etc..
Maar je rijd er een piaffe of passage uit op je pink.

Dit is dus zo'n uitzondering.. Ik probeer aan te geven dat de theorie echt niet altijd samengaat met de praktijk..


Dat zal ik ook niet ontkennen!! Ik heb zelf ook zo'n soort paard gereden. Een oude doorgezakte schimmel, maar lopen!! En wissels, piaffe, enz. Ik had het meer over het algemeen.
Als je niet-consistent wilt fokken, moet je zeker niet van de uitschieters uitgaan!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:39

Steef schreef:
Voordelen van 'n Andalusier zie ik ook wel net als de voordelen van 'n Engels Volbloed maar deze 2 maken geen heilig dressuurpaard.

En Laurentianer is toch geen hele volbloed? En al die andere volbloedjes hebben alleen maar gesprongen.



[FA] 1e Pikeurtrophy, volbloed overheerst

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 13:39

Uhm,wat bedoel je met die laatste zin? Bloos missouri

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:46

Tja, ik moet toegeven mijn draver had nu ook niet echt het draversmodel. Was van model eerder een warmbloed. Jammer dat hij een ruin was. Met een merrie hadden we misschien wel eens de gok gewaagd om er mee te fokken. Wel moet ik toegeven dat dravers vaak ideale buitenrit paarden zijn, omdat ze veel meemaken op de renbaan zijn ze niet gauw bang van iets. Die van mij was echt een schat van paard. Zo eentje van karakter zal ik wel niet snel vinden denk ik. Missouri heeft ook voor een deel gelijk. Daarom zeg ik ook dat je moet kijken wat je wilt met die combi. Ik zeg niet dat er een nieuw ras gemaakt moet worden, maar het KAN ee leuke combi zijn. of de praktijk zo zal uitwijzen kan je maar weten met het proberen. Karakters van de paarden moeten natuurlijk ook wel passen. Geen willekeurig hengst en merrie samen brengen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 13:46

sarabande"]
[quote="Steef schreef:
Voordelen van 'n Andalusier zie ik ook wel net als de voordelen van 'n Engels Volbloed maar deze 2 maken geen heilig dressuurpaard.

En Laurentianer is toch geen hele volbloed? En al die andere volbloedjes hebben alleen maar gesprongen.



[FA] 1e Pikeurtrophy, volbloed overheerst
[/quote]

In dat topic zie je toch mensen met meningen over de volbloed,die lijnrecht tegenover elkaar staan..
Ik ga het straks nog even goed doorlezen,moet nu weg Knipoog

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:49

Fokken blijft nog steeds gokken. maar je kan de gok wel wat verkleinen door er wel goed over na te denken wat je precies wilt bereiken met je keuze.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:49

Meningen zijn inwisselbaar
Het enige dat telt zijn de verrichtingen van het paard.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:50

Missouri"]
[quote="cloris schreef:
De vader was een renpaard Haha! dus nog meer tegen.... en toch lopen joh, tis jammer dat ik het niet kan laten zien...
En er werd geld geboden hoor, maar ze kon haar niet verkopen....
Vandaar mijn opmerking over dat er misschien wel veel meer meespeelt dan alleen maar die factoren van genetisch materiaal en bouw.


Renpaard zie ik niet als tegen... compenseert de galop weer een beetje? Haha! Knipoog
[/quote]


En dat was dus het enige dat zij NIET kon.....het was altijd wat... echt een dikke maand bij een trainingstal (van haar instructeur) en toen pas kon ze normaal galoperen. Ik denk wel dat ze de "looks" van paps had al was ze niet zo extreem rank en slank en toch ook niet al te klein, ik zal eens kijken of ik een oude foto kan vinden