[TI] keuringsklaar maken van mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katinka10392

keuringsklaar maken van mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:14

Hallo!

Onze merrie gaat dit jaar als 4 jarige naar de keuring. Ik wil haar graag zelf voorbrengen, maar dat terzijde want ze moet eerst getraind worden.
Dit wil ik ook zelf doen, omdat we een hechte band hebben en ze met verschrikkelijk veel geduld iets geleerd moet krijgen als ze het niet meteen snapt.
Ze loopt voor de kar, ook voorop in klavertje 3. Ik rijd haar ook al onder het zadel en dit doet ze vlekkeloos. Ze heeft alleen nog erg veel moeite met het verlaten van de kudde.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het keuringsklaar maken en weten wat de punten zijn waar ze bij het NSvT erg op letten?

Alvast bedankt!

Groetjes Katinka

p.s. alsjeblieft geen reacties over dat ze te jong zou zijn om al onder het zadel te rijden enz. want hier zijn de meningen erg over verdeeld.

DeCobvan

Re: keuringsklaar maken van mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:18

ik zou Leonoor (tevens bokt naam) eens benaderen. zij is thuis in het NSVT. succes!! :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:15

Dit vind ik een heel leuk onderwerp.
Je paardje keurings klaar maken en zelf voorbrengen.
Na jaren lang zelf te hebben lopen tobben heb ik afgelopen jaar het trainen en voorbrengen uitbesteed van mijn hengst.
Resultaat, een ICS hengsten kampioen 2011.

Maar ook kan je dit zelf doen.
Wassen en toiletteren hoef ik menig paarden eigenaar niet uit te leggen.

Heel belangrijk is, wat doet het paard op vreemd terrein.
Blijft zij bij je of wordt zij onrustig.
Leer het paard, in een drukke omgeving, om stil te staan in een goed vierkante houding.
Oortjes naar voren, benen in de goede stand. Aandacht op jouw en niet de omgeving.
Doe dit midden in de rijhal als iedereen druk aan het werken is met zijn paard.
En dan moet het paard ook stil blijven staan als een jury lid er om heen loopt, misschien het paard aanraakt.
Dan moet je gaan stappen met je paard in een grote driehoek.
Loop je zelf sloom, het paard loopt sloom.
Ben je actief, het paard stapt actief.
Draf, kan je zelf goed lopen in een draf ritme, loopt je paard goed mee ??
Oefenen en oefenen. Eventueel met een aanjager.
Balkjes neer leggen voor het paard, dan leert hij zijn benen te tillen.
Enz, enz.
Een paard voorbrengen is een vak apart.
Probeer voor je geplande keuring naar de shows te gaan om te zien wat er allemaal gebeurd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 03:21

En doe het ook vooral zelf. Ik heb twee jaar terug eentje zelf voorgebracht, leek makkelijker dan dat het was. Het was wel een hele leuke ervaring :j Komend jaar ga ik mijn 3-jarige ook zelf voorbrengen. Buiten dat het stamboek niet altijd voorbrengers aanbiedt (?) is het ook gewoon een klier met meelopen bij vreemden, ik zie haar er nog wel voor aan om de voorbrenger eens even aan de tand te gaan voelen voor op twee benen de bak door te gaan :+

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:47

HijadelaLuna schreef:
En doe het ook vooral zelf.

:n Doe het vooral NIET zelf als je zo weinig ervaring hebt in dergelijke keuringen! ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:08

ik heb mijn tinker vorig jaar zelf voorgebracht op de ics keuring. Ik kwam duidelijk ervaring te kort ( hoewel ik mijn andere tinker een flink wat jaren geleden ook zelf heb voorgebracht en we de hoogste score kregen en dagkampioen werden toen) terwijl we thuis erg veel getraint hadden. Ze was toen nog maar 2,5 en was alleen nog maar als veulen met moeders op een keuring geweest.
Dit jaar weet ik nog niet wat ik doe. Ze is zo hyper gevoelig, dat ik niet weet of ze beter zou lopen met iemand anders, want ze hangt heel erg op mij. Hierdoor was ik ook wat gestesst en daardoor was zij ook erg gestresst.
Ik ben wel van mening dat de keurmeester meer dan genoeg oog hebben om te zien of je tinker wel of niet correct loopt etc. Het belangrijkste is gewoon dat je je paard ten alle tijden volledig onder controlle kan houden. Ben je hier niet zeker van, vraag dan absoluut iemand anders om haar voor te brengen, die dit wel kan. Veiligheidvoor je paard en ander paarden en mensen gaat boven alles.
Ik zou zeggen, begin nu gewoon al heel erg vel te oefenen met haar alleen te nemen, buiten te wandelen etc.
Ik heb erg veel op straat geoefend met haar. Opstellen etc. Maar dan op vreemd terrein waren er toch zenuwen die de kop op staken. Er is geen moment geweest dat mijn tinker enig gevaar voor andere opleverde. Dus dit jaar hoop ik eigenlijk dat het beter gaat gaan, maar misschien toch een adere voorbrengen, zodat ze misschien net wat meer puntjes gaat scoren.
Maar bij enige twijfel zou ik altijd kiezen voor iemand met meer ervaring. Dat gezegt, ervaring krijg je alleen maar door het zelf te oefenen en te doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:00

snowdon schreef:
HijadelaLuna schreef:
En doe het ook vooral zelf.

:n Doe het vooral NIET zelf als je zo weinig ervaring hebt in dergelijke keuringen! ;)

Ik bedoelde het keuringsklaar maken wanneer je zelf wil gaan voorbrengen. Dus niet iemand anders laten klaarmaken en vervolgens wel zelf willen voorbrengen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:51

Ik lees even mee! Mijn dame wil ik waarschijnlijk ook naar een keuring berengen dit jaar (NsvT)

Ik vraag me eigenlijk af.. wat is kwa toiletteren handig/gewenst?
Ze heeft bijv. een baardje.. laten zitten, of juist niet?

Diaz is makkelijk in de trailer, als ik er ben is verder alles goed, maar ik kan haar niet zelf showen.. maar ze loopt echt super braaf naast mijn man! Misschien is dat wel een idee! (ik denk dat ze gaat 'ezelen' bij een vreemde.. stilstaan en al helemaal niet draven :P

Verder is ze juist in een vreemde omgevind kijkerig en showerig.. dus das mooi.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:30

Zelf haal ik baardje eraf met de keuring, ik vind persoonlijk het hoofd mooier uitkomen dan. Maar dat is smaken verschillen. Baard, oren en 3e oor mogen bijgewerkt worden, rest puur natuur.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:25

Als je paard heel erg aan je hangt is het misschien aan de andere kant ook wel weer niet zo verstandig om het zelf voor te brengen. Je hebt dan de kans dat hij zich niet erg laat opjutten en zich niet goed genoeg laat zien.. Die voorbrengers van het stamboek weten zo goed hoe ze het paard alert krijgen en bovendien moet je super hard kunnen rennen wil je paard zich goed kunnen laten zien! En ik vind het zelf ook wel belangrijk dat een paard ook luisterd naar andere mensen dan alleen jij, dus ook nog eens een mooie leerschool.

Sommige paarden moet je misschien ook min of meer wat overdonderen ermee, grote kans dat ze meer gaan showen dan dat het doodnormaal is en ze hun rondje wel lopen zeg maar.

Ik hou van dat harige dus ik heb het laten zitten, maar ja in de zomer zit er toch weinig.

Katinka10392

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 14:11

Heel erg bedankt al voor alle tips!
Wij hebben thuis geen rijbak, maar ik wil haar wel gaan trainen bij een vriendin van mij en dan voornamelijk voor de vreemde omgeving. Zij heeft ook paarden en er is daar altijd wel iets te doen, dus hier zal ze veel van leren!
Verder wil ik nog erg veel met haar gaan rijden, zo kan ik haar op veel punten corigeren. Zoals stilstaan, goed doorstappen en netjes draven. Ik rijd haar voornamelijk op de stem.
Ik laat haar ook eens lopen met die vriendin van mij, zodat ik haar kan bekijken en ze laat zien hoe ze reageert op een vreemde.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:02

HijadelaLuna schreef:
En doe het ook vooral zelf. Ik heb twee jaar terug eentje zelf voorgebracht, leek makkelijker dan dat het was. Het was wel een hele leuke ervaring :j Komend jaar ga ik mijn 3-jarige ook zelf voorbrengen. Buiten dat het stamboek niet altijd voorbrengers aanbiedt (?) is het ook gewoon een klier met meelopen bij vreemden, ik zie haar er nog wel voor aan om de voorbrenger eens even aan de tand te gaan voelen voor op twee benen de bak door te gaan :+

Het NSvT heeft toch altijd gewoon vaste voorbrengers :?

Ik doe het niet zelf. Kan dat ook niet ivm Astma. Moest na afloop van de hengstenkeuring een rondje met mn hengst lopen. Nou kon gelijk daarna aan de puffers. En dan liep ik niet niet eens zo hard. Je moet echt flink hard kunnen rennen wil je je paard optimaal kunnen laten zien.
voorbrengen is een vak apart. De aangewezen voorbrengers weten meestal al snel hoe ze een paard het beste kunnen laten zien.

Daarnaast kan je het er ook even bijzeggen. Zo had mijn hengst vorig voorjaar een beetje een onderhals :o Heb toen toen ik hem aan de voorbrenger overhandigde dat er even bijgezegd. Toen deden ze netjes met opstellen zijn hoofd iets lager ipv hoog. Wel alert, maar iets verticaler zodat die onderhals niet zo opvalt. Dat moet je echt kunnen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:04

De lijn tussen goed voorbrengen is niet te sloom, dus goed actief, maar niet jagen.
En dat zie je vaak fout gaan bij mensen die het zelf doen. Ik mis vaak óf de actie. Paard sjokt maar wat mee meestal omdat de eigenaar/voorbenger zelf niet hard genoeg loopt. Óf er wordt door de aanjager teveel 'gejaagd' waardoor het paard te snel in galop aanspringt.

Daarnaast is het 'key' om van voren los te laten. Dus je paard moet echt goed op jou gefocust zijn en jou niet voorbij willen. Moet jij je paard van voren inhouden, zie je dat terug in zijn beweging (maakt passen korter/niet af)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:06

cp112 schreef:
HijadelaLuna schreef:

Het NSvT heeft toch altijd gewoon vaste voorbrengers :?

Klopt, ik had het ook niet over dat stamboek :P
Echter is de situatie inmiddels wat verandert, dus weet ik niet of ze komend seizoen uberhaupt op een keuring zal verschijnen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:07

Oh ik dacht dat je op NSvT doelde omdat je (naar mijn weet) daarheen ging met Luna.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:35

Ik denk dat het voorbrengen ook ontzettend wordt onderschat hoor. Ik zie zo vaak mensen aanklungelen op keuringen, krijg bijna last van plaatsvervangende schaamte. En dan inderdaad het excuus, ja maar bij een ander zou Pietje helemaaaaaal niet lopen. Tuurlijk. Als je er niet al dondersveel ervaring mee hebt: Niet doen! Het zijn kleine dingen die je net een premie kunnen kosten en dat is jammer. Als jouw paard fatsoenlijk meeloopt aan het touw, dan is het prima. De meeste voorbrengers redden zich daar wel mee. Soms lijkt het er lomp aan toe te gaan, maar daar zal je paard echt niet van verpest worden hoor :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:06

Maar als je het niet zelf probeerd, hoe moet je dan ooit ervaring opdoen? Zelfs de voorbrengers zijn bij niets begonnen. Wil je je paard maar 1x laten keuren, dan is een voorbrenger zeker ideaal. Maar als je van plan bent het zelf vaker te gaan doen, dan kan je alleen die ervaring krijgen door het zelf te gaan doen.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:19

een voordeel van hem voor te laten brengen, is dat je zelf langs de kant kan genieten van je eigen ster ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:32

cp112 schreef:
De lijn tussen goed voorbrengen is niet te sloom, dus goed actief, maar niet jagen.
En dat zie je vaak fout gaan bij mensen die het zelf doen. Ik mis vaak óf de actie. Paard sjokt maar wat mee meestal omdat de eigenaar/voorbenger zelf niet hard genoeg loopt. Óf er wordt door de aanjager teveel 'gejaagd' waardoor het paard te snel in galop aanspringt.

Daarnaast is het 'key' om van voren los te laten. Dus je paard moet echt goed op jou gefocust zijn en jou niet voorbij willen. Moet jij je paard van voren inhouden, zie je dat terug in zijn beweging (maakt passen korter/niet af)

en juist dat zie ik die "professionele" mensen zo vaak fout doen bij ons ras...
zodanig jagen dat het paard de neus de lucht ingooit, opgekrikt is, gallopeert ipv draaft enz

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:35

Daarom geef ik bij de voorbrengers altijd heel kort aan hoe mijn paard in elkaar zit, dan weten ze waar ze aan toe zijn.
En dat kan iedere eigenaar ;)

Ik doe het in ieder geval niet zelf, met mijn knie kan ik dat toch al niet, maar wil ook niet het risico lopen dat er daardoor iets mis gaat.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:56

frenia schreef:
zodanig jagen dat het paard de neus de lucht ingooit, opgekrikt is, gallopeert ipv draaft enz

Ik vind wel dat dat ook heel erg aan de voorbereiding van de eigenaren kan liggen. Thuis niet oefenen met meerennen, paard wordt in het diepe gegooid met een voorbrenger en mensen verwachten dat ze de sterren van de hemel showen. Ik heb toen Snuggs naar de keuring ging ook thuis een paar keer geoefend zodat hij wist wat de bedoeling was van meerennen en opgejaagd worden met een zweep. Eerste keer deed hij ook alles wat niet moest, maar na een paar keer viel het kwartje en showde hij zich tijdens de keuring, met een vreemde voorbrenger, keurig!

Die voorbrengers kunnen vaak meer dan je denkt.. ;)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:03

Ik heb destijds mijn paard laten voorbrengen, maar heb thuis wel flink geoefend, dat maakt ook al een heel verschil.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:10

En wat ook altijd vergeten wordt.
Het paard heeft eerst een lange reis achter de rug op de trailer.
Paard wordt eraf gehaald en mag geen stap verzetten, hooguit een stukje wandelen.
Vaak lang wachten.
En dan moet een paard ineens alles uit de kast halen om stap en draf te tonen ??

Geen wonder dat die voorbrengers met moeite actie krijgen in het paard.

Maar ga vlak voordat je aan de beurt bent eens lekker draven met je paard,
kleine gymnastische oefeningen doen.
Even het stramme en stijve uit het lijf halen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:14

Schimpje schreef:
frenia schreef:

Ik vind wel dat dat ook heel erg aan de voorbereiding van de eigenaren kan liggen. Thuis niet oefenen met meerennen, paard wordt in het diepe gegooid met een voorbrenger en mensen verwachten dat ze de sterren van de hemel showen. Ik heb toen Snuggs naar de keuring ging ook thuis een paar keer geoefend zodat hij wist wat de bedoeling was van meerennen en opgejaagd worden met een zweep. Eerste keer deed hij ook alles wat niet moest, maar na een paar keer viel het kwartje en showde hij zich tijdens de keuring, met een vreemde voorbrenger, keurig!

Die voorbrengers kunnen vaak meer dan je denkt.. ;)

idd, dat begrijp ik, maar toch, zelfs een paard wat niet geoefend heeft, en dat dus op een dergelijke manier op de aanjager reageert
dan stop je toch gewoon met aanjagen :+ maar nee, heel vaak zie je dan dat de voorbrenger het paard haast niet in bedwang kan houden en de aanjager doet er alsnog een schepje bovenop :+ 8)7
en ik zie het zelfs bij paarden die zogezegd in "training" hebben gestaan... daarbij kan het dan niet aan de mate van het oefenen liggen...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:22

En toch wil de aanjager dat extra stukje knieactie, onderzetten van de achter benen eruit halen.
Alleen de vasthouder moet hem dan weer wat tegen houden om te voorkomen dat het paard in galop gaat.
Dus komt het hoofdje omhoog.
Ik moet altijd nog terug denken wat de vrouw van Yv Foubert deed op een hengsten keuring. (Oud Gastel)
Zij liet de voorbrengers voor het showen even oefenen met de hengst.
Geloof dat Leonoor vorig jaar ook zoiets heeft gedaan.??