bang, tegen stribbelen, of niet willen ???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onbekend987

bang, tegen stribbelen, of niet willen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:45

Haay,

Ik heb even een vraagje.
Ik heb namelijk een haflinger, en kan alles met haar doen.
Maar nu het volgende.
Als ik bijv buiten wil rijden, gaat het de ene keer super, en de andere keer niet super.
Het lijkt wel alsof ze dan heel bang is.
Tijdje geleden ging ik dus met haar naar buiten, en het ging rustig.
Maar ineens draaide ze zich op, draafde heel hard, terug naar stal. Ik kon haar niet laten stappen.

Alsof ze niet weg wilt van stal, lijkt mij ook wel een probleem.
Ook aan de hand stappen is altijd een 'uitdaging' (buiten terrein). Ook daarmee had ik een ervaring mee dat ik dacht: Oooh oliebol, als ik haar nu los laat, dan is ze weg. Ze werd zo druk in 1 keer.
Ze kijkt overal naar, en begint ookwel te 'knorren', of snuiven.

wat ze ook doet is ineens stil staan. Geld alleen voor buiten terrein. En ze wilt niet verder lopen. wilt ze dan niet meer?

Ik weet nou niet of ze nou verkeersmak is, of iets. Of dat ik misschien iets fouts doe... Hoop natuurlijk van niet.

Groetjes!!

Mrijk

Re: bang, tegen stribbelen, of niet willen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:50

Mijn haf heeft dat ook, maar dan wat erger. Zij wil het terrein eigenlijk niet eens af! Lukt dat me wel, dan heb ik in het bos het probleem dat ze compleet begint te staken, ze moet en zal dan terug gaan naar stal! (bij andere mensen voor mij is haar dat gelukt en is ze in galop naar huis gekomen, de mensen konden mee of niet, maar zij ging naar huis)

Maar dit is alleen wanneer ik in m'n eentje buiten wil rijden! Als ik met iemand samen ga heb ik dus totaal geen problemen met haar. Het andere paard hoeft niet de makste te zijn, zolang er een ander is, is dat goed. Een stalgenootje had met haar jonge haf hetzelfde probleem (hij was haar dan even kwijt, want zodra ze afstapte werd hij weer rustig) maar ook met een paard erbij waren de problemen weg.

Mijn vraag is dus, heb je al eens met iemand erbij buitengereden of gewandeld en doet ze het dan ook ?

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:01

Mrijk schreef:
Mijn haf heeft dat ook, maar dan wat erger. Zij wil het terrein eigenlijk niet eens af! Lukt dat me wel, dan heb ik in het bos het probleem dat ze compleet begint te staken, ze moet en zal dan terug gaan naar stal! (bij andere mensen voor mij is haar dat gelukt en is ze in galop naar huis gekomen, de mensen konden mee of niet, maar zij ging naar huis)

Maar dit is alleen wanneer ik in m'n eentje buiten wil rijden! Als ik met iemand samen ga heb ik dus totaal geen problemen met haar. Het andere paard hoeft niet de makste te zijn, zolang er een ander is, is dat goed. Een stalgenootje had met haar jonge haf hetzelfde probleem (hij was haar dan even kwijt, want zodra ze afstapte werd hij weer rustig) maar ook met een paard erbij waren de problemen weg.

Mijn vraag is dus, heb je al eens met iemand erbij buitengereden of gewandeld en doet ze het dan ook ?

Dat is dus het rare, ik ben al een paar keer met haar buiten geweest, samen met iemand anders en haar paardje, en dan is er helemaal niks aan de hand... Dan kijkt ze nergens en kan ik gewoon met een lange teugel lopen. Niet dat ik dat altijd doe hoor, maar zo rustig is ze eigenlijk dan. Ik zou dan de vermoede hebben dat ze dan alleen durft als er een 'vriendinnetje' van haar erbij is. Wat jouw haffie heeft, is ook precies hetzelfde als die van de mijne. Wat je ookal zei :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:12

Alleen het erf verlaten is voor een kuddedier niet makkelijk. Dat vraagt vertrouwen van je paard in jou als ruiter/leider. Alleen kan je paard niet steunen op de groep en moet zelf 'scherp' zijn voor gevaar.

Zorg dat je paard je beter leert kennen en meer gaat vertrouwen aan de hand en onder het zadel. Ga dan eens buitenrijden met een ander paard erbij en ga eens voorop. Je kan dat uitbouwen naar alleen een stukje buiten rijden tot een hele buitenrit :)

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:38

Ik heb er voor gekozen om niet meer alleen buiten te gaan rijden, aangezien ik dat ter ontspanning doe! Met een maatje erbij kan ik zelfs de teugels losgooien en dan doet ze niks :D Mijn doel was dat het me wel zou lukken, ik ben afgelopen zomer tweemaal alleen het bos in geweest, beide keren heb ik met haar kunnen vechten om door te lopen (mevrouw ging bijna de boom in) en daar pas ik voor. Doel is behaald, het is gelukt en daar hou ik het bij.

Maar dan lijkt het me dat je niet echt iets verkeerd doet hoor :D Zoals Marieke al zei, het blijft een kuddedier en 'alleen' weg van de kudde is voor sommige toch best wel spannend!
Ik zou het idd ook proberen op te bouwen en lekker tegen haar blijven praten, daar werd mijn hafje in ieder geval rustiger van. :)

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:59

Dank jullie wel :)
Het is wel 2 keer gelukt om een heel rondje te lopen, maar dan toch wel me twijfels of ze niet raar gaat doen. Zij heeft namelijk wel een verleden achter zich. (is vroeger mishandeld).
Als zij dingen hoort, maar niet kan zien, raakt ze overstuur. Dat merk ik wel. Maarja, veel praten, en rustig opbouwen, dan lukt het wel.

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:33

Vandaag ga ik samen met een vriendin, buiten rijden. Jullie horen wel wat het resultaat is :)

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:28

En hoe is het gegaan ?? :D
Jammer dat ze een verleden heeft, maar met geduld en tijd leert ze je vanzelf vertrouwen :) Zoiets moet inderdaad gewoon groeien en komt vast wel goed als je er zoveel mee bezig bent!
Ik heb met Kitty ook een hele sterke band opgebouwd in het afgelopen jaar en ik zou haar niet kwijt willen.

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 21:32

Heeeel goed gegaan ! Heb het hele rondje afgelegd, af en toe wel wat schrik momenten, maar niet het steigeren, of omkeren en weg rennen haha. Laatste stukje was het zelfs zo, dat ik met lange teugel ging lopen haha. Zo rustig was ze ineens.
Berge snoepjes, en paar wortels had ze echt wel verdiend :D
Voor herhaling vatbaar ;)