haflinger en brokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

haflinger en brokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 03:52

ik vraag me nu echt af
kan een haflinger zonder brokken te eten leven
ik vraag dit omdat die van mij ze wel krijgt van de stalbaas
en ik hier veel problemen mee onder vind
hij was voor dat hij ze kreeg veel beter te houden
en nu is het net een stuiterbal soms
weet ook wel dat het aan zijn leeftijd kan liggen
maar kan het ook aan eht voer liggen
hij krijgt nu 2 tot 3 kilo per dag en staat best veel binnnen
door dat hij nog steeds aan het genesen is van de dingen die begin dec 2011 zijn gebuurt
hij heeft zelfs wel een tijdje 6 kilo per keer gekregen om aan te sterken toen
wat kan nou wel en nou niet

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 04:37

3 kilo brok per dag?? %) geen wonder dat hij druk is.

ter vergelijking. Mijn haflinger krijgt 2 x per dag een 1/2 kilo sportbrokken met equilin (http://www.equilin.nl/) vitamines/mineralen om aan te vullen. 5 x per dag flink hooi.
En ze traint 6 keer in de week flink een uur; ze traint Z dressuur en maakt kilometers voor de marathon. Verder loopt ze de hele dag buiten.

Antwoord op jouw vraag: Kan een Haflinger zonder brokken? Het antwoord is ja, als hij goed hooi krijgt met voldoende voedingsstoffen, vitamines en mineralen. Eventueel aanvullen met vitamines en mineralen preparaat en zoutblok.
Voer moet je afstemmen op het paard, zijn conditie en de hoeveelheid werk die het paard krijgt. Jouw paard is nog jong en moet nog groeien, daar heeft hij weer meer voor nodig.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 04:48

Minderen met brok, en het dubbele aan ruwvoer +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:50

3 kilo :oo
Dan stuitert die van mij ook :=

Mijn haflinger krijgt geen brok.
Ik voer ongeveer 1/2 kilo muesli per dag, verdeeld over 2 beurten. Een kruidenmuesli met haver en zonder haver, door elkaar gemengd. Verder 75gr vitaminebrokje (Pavo Vital Complete) om aan te vullen en 3x per dag flink hooi. In het weekend af en to wat slobber met gekookte lijnzaad.
Hij wordt 5 dagen in de week gereden en loopt 24/7 buiten.

Minder brok, (veel) meer ruwvoer, liksteen, vitaminebrok/supplement. Ik sluit me verder bij Janouk aan.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:16

3 kilo? Jemig, dat krijgen al mijn 5 Haffies bij elkaar nog niet eens in 1 week bij wijze van spreken! :wow:

Hoeveel ik voer is altijd weer verschillend, watvoor arbeid hebben ze gedaan, hebben ze veel op t land gestaan etc. etc.
Ik kan wel zeggen dat ik per Haf per dag niet meer dan een halve kilo krachtvoer voer. Ik voer zowel pavo condition als pavo sportsfit en soms na een hele zware les krijgen ze slobber. Meestal krijgen ze 1 of 2 handjes krachtvoer met 2 flinke handen daily plus van pavo.

Heb nu ook 3 paarden, mijn oudsten die ik ook volop rijd, 24/7 op het land staan.
Ze krijgen omdat een van die 3 dagelijks medicatie moet een handje muesli met wat daily plus bijgevoerd. Maar als de ene geen medicatie moest kregen ze helemaal niks aan krachtvoer. Ze halen voldoende uit t gras.

Mijn 2 jonkies krijgen ongeveer 1/4 schep aan condition brok per dag. Die krijgen daarnaast ook voldoende ruwvoer in de vorm van goed kwalitatief hooi en een paar uur weidegang per dag.

Ik sluit me dan verder ook bij Janouk aan..

Peelie

Re: haflinger en brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:21

Mijn haf doet het op Kuil en een liksteen.

Die krijgen geen brokken of muslie op dagelijke basis.

Ze krijgt heel veel ruwvoer en als ik weet dat een een wedstrijd aan komt waarvoor meer inspanning word gevraagd begin ik optijd met opvoeren met haver. dat gaat erg goed.

maar ze hebben helemaal geen brok nodig, worden ze vaak alleen maar heel dik van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:24

1 handje brok, omdatderest wel gevoerd wordt, maar dat is het ook. Als ze flink in training staat of een veulen heeft, ja dan krijgt ze meer.
Flink in training krijgt ze ruim een halve kilo per dag. Ik geef weleen multivitamine mineralen brokje ( equimins)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:36

Zo ik schrik hiervan zoveel krijgen sommige sportpaarden nog niet eens.

Ja als je zoveel geef dan is het niet gek dat het een bommetje is.

Antwoordt op je vraag: Ja. een Haflinger is een sober ras en sober houd in dat ze niet veel meer nodig hebben dan ruwvoer en soms wat aanvulling.

Die van mij krijgt ruwvoer en een halve schep granen met als aanvulling muesli met daar doorheen Multivit om zijn mineralen uit te halen en GlucoBalance omdat hij licht bevangen is geweest dus standaard erbij gevoerd.

Ik zou als ik jou was ook oppassen met suikers die in de brok zitten is niet echt bevoordelijk voor een haflinger.

Dus ik zou overstappen op ipv brok naar bv muesli of granen, er zijn genoeg topics hierover op bokt even zoeken maar wil je toch brok blijven geven ga dan naar een kwart schep per voerbeurt.
Ze hebben het echt niet nodig.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:43

Die 2 van mij krijgen wel dagelijks brok. 3 keer per dag een 1/2 schep. Daarnaast 3 keer voor droog.
Een van de 2 loopt dressuur wedstrijden en is dagelijks in training, en nr 2 is nog geen 3 en volop in de groei.
Ze doen het er beide prima op, geen last van drukke pony's.
Ze lopen trouwens ook veel buiten in groeps verband, staan in een ruinen groep en daar word veel gespeeld.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:03

Mijn haflinger kreeg op de manege waar hij toch aardig in het werk stond, in de zomer, met dagelijks strandritten van 2-3 uur, 3 kg brok per dag.

Nu hij lekker geniet van een actief pensioen krijgt hij een handje, als drager voor een supplement en als hij een stevige bosrit heeft gemaakt, krijgt hij ong. 400 gram muesli. That's all en daar doet hij het super op!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:10

oei dus echt te veel spreek de stalbaas vandaag er nog op aan
dus hij kan ook met ruw voor alleen muslie moet ik dan gaan halen of hoef dat niet perze ?
en hoe veel ruwvoer zou hij dan moeten hebben
oja hij word bijna 3 dus doet echt nog haast niets
en binen hoe veel tijd kan je dan verbetering zien in zijn gedrag meschien
Laatst bijgewerkt door Nagano op 29-02-12 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:11

Een handje brokken om hem niet over te slaan als de rest krijgt, kan prima, hoef je niet speciaal muesli voor te halen.
Ik merkte dat mijn pony muesli lekkerder vond en aangezien ik toch zelf voer moet halen, heb ik dus voor muesli gekozen.

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:11

Mijn haf krijgt ook 1,5 kg per dag, 1 kg Cavalor Superforce (muesli met haver) en een 1/2 kg basisbrok.

Maar... dat heeft ze ook echt nodig! Voorheen kreeg ze 1 kg basisbrok. Ik merkte dat ze daar niet genoeg aan had, ze werd mager en had veel te weinig energie om te werken. Ik heb eerst sportbrok geprobeerd, maar daar bleek ze ook niet voldoende energie uit te kunnen halen. En ik heb het geluk dat ze de haver-energie puur gebruikt om meer te kunnen werken onder het zadel en niet stuitert of iets :D
Onze paarden staan ook in groepsverband buiten, in de wintermaanden zolang het licht is buiten en in de zomermaanden 24/7 En we hebben voldoende wei om te wisselen, zodat ze altijd gras hebben.

Vervelend dat de jouwe zo stuitert! Ik zou snel aan je stalhouder voorleggen dat hij nu echt teveel krijgt. Als hij graag brok wil geven, laat hem dan een handje geven. (heb ik gehad met een fjord, de stalhouder had voornamelijk springpaarden en stond erom bekend dat hij royaal voerde, maar die fjord vloog! Dus hebben we hem een handje per keer laten voeren voor het idee, toen was iedereen tevreden)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:15

Ik zou ook naar een handje per voerbeurt gaan. Merk je dat hij blijft stuiteren kun je altijd nog overstappen op een energiearme muesli bijvoorbeeld.

Hoeveel ruwvoer krijgt hij nu?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:17

ja ik word echt gek van hem hij is al best sterk en dan dat exstra voer er bij weet ook wel dat het even goed voor hem was omdat hij zo veel was afgevallen door wat hij op heeft gelopen
maar nu is hij weer flink aan zijn gewicht en stuitert er vlink op los

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:17

Amanda schreef:
Ik zou ook naar een handje per voerbeurt gaan. Merk je dat hij blijft stuiteren kun je altijd nog overstappen op een energiearme muesli bijvoorbeeld.

Hoeveel ruwvoer krijgt hij nu?

dat weet ik niet prezies vind dat best weinig al zeg ik het zelf

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:21

Mijne krijgt nu echt een handje per 2a3 dagen voor wat extra vitamines. Verder gewoon goed ruwvoer. Toen ze nog veel in het werk stond kreeg ze 1.5 sportbrok en 1 muesli. Maar dat had ze ook echt nodig!

Hopen dat je stalbaas naar je luistert! Hoe gaat het verder met hem? :)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:24

wendy1987 schreef:
Mijne krijgt nu echt een handje per 2a3 dagen voor wat extra vitamines. Verder gewoon goed ruwvoer. Toen ze nog veel in het werk stond kreeg ze 1.5 sportbrok en 1 muesli. Maar dat had ze ook echt nodig!

Hopen dat je stalbaas naar je luistert! Hoe gaat het verder met hem? :)

heb hem net even gebeld en hij zij dat hij 2 kilo per dag kreeg ik dacht 3 maar maak niet zo veel uit
hij gaat hem nu minder geven 1/2 kilo had ik gevraagt of nog minder
verder gaat het best goed met hem
wil zijn piemel nog niet in houden
maar als hij buiten is geweest gaat het eel heel stuk beter en kan hij hem langer zelf vast houden
hoop dat het eind maard al een stuk beter is

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:32

Goed dat je gebeld heb je zal niet gelijk verandering zien maar dat komt wel.
Hij is nog 3 he dus ze hebben helemaal niet veel brok nodig hij werkt nog niet.
Dus zou idd voor het handje gaan.

Hoezo wil hij zijn piemel niet inhouden?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:33

Mando schreef:
Goed dat je gebeld heb je zal niet gelijk verandering zien maar dat komt wel.
Hij is nog 3 he dus ze hebben helemaal niet veel brok nodig hij werkt nog niet.
Dus zou idd voor het handje gaan.

Hoezo wil hij zijn piemel niet inhouden?

zie dit topic [MD] en toen was mijn kanjer ziek !!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:36

Nagano schreef:
ja ik word echt gek van hem hij is al best sterk en dan dat exstra voer er bij weet ook wel dat het even goed voor hem was omdat hij zo veel was afgevallen door wat hij op heeft gelopen

speelt dit al lang zo of is het juist iets van de laatste tijd ?
hier krijgen de paarden namelijk het voorjaar in hun bol en dus ook een stuk drukker.
Van het voer af halen terwijl die in de groei is en gereden word zou ik dus niet doen.

1 schep brokken verdeeld over de dag moet echt wel voldoende zijn.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:37

onley schreef:
Nagano schreef:

speelt dit al lang zo of is het juist iets van de laatste tijd ?
hier krijgen de paarden namelijk het voorjaar in hun bol en dus ook een stuk drukker.
Van het voer af halen terwijl die in de groei is en gereden word zou ik dus niet doen.

1 schep brokken verdeeld over de dag moet echt wel voldoende zijn.

en hij doet dit na dat hij zo veel broken krijgt
daar voor was hij best rustig en lief
hij word nog niet gereden is volgende maand pas 3 en dan hou ik hem zeler nog tot 3,5 a 4 jaar paard
dus dan pas gaat rij meer doen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:35

Ja dat is waar heb dat topic inderdaad gezien.

Lekker op een handje brok zetten en verder gewoon veel ruwvoer, die van mij krijgt dat 5x p/dag geloof ik

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:21

Fijn dat die wel weer opknapt! Goed dat die nu gelijk minder krijgt. Ze hebben idd wel iets nodig ivm de groei, maar hij moet idd niet ontploffen van de energie. Dat is ook niet eerlijk voor hem als hij dat idd niet kwijt kan dmv werken.

Succes met hem!

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:30

hallo,

jazeker kan een haflinger ZONDER brokken leven
die van mij krijgt hooguit 2 handjes brokken per week

en in mijn zomer vakantie als ik vaak buitenritten van 2,5 3 uur maakte kreeg ze wel een klein bekertje brokjes

maar krijgt die van mij meer gaan of zijn voor of achterbeentjes hoog de lucht in