Wat kan jouw veulen/jaarling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_b

Wat kan jouw veulen/jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 23:44

Hallo allemaal,

Ik heb een veulen van bijna 10 maanden die o zo makkelijk is! Hij doet alles(als hij het snapt) wat ik aan hem vraag. Zo kan hij al heel netjes stilstaan terwijl hij vaststaat, loopt netjes naast mij, geeft keurig allevier de voetjes, begint op mijn stem en lichaamshouding achteruit te lopen, schrikt niet van traktoren en andere grote soms gekke paarden. Hij staat met drie andere veulens in een groep.

En dit terwijl ik het amper oefen met hem!

Ik ben heel benieuwd wat jullie veulen/jaarling van die leeftijd wel of juist niet kan.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:43

Hier ook zo'n veulen:) Kijkt nergens raar van op, loopt zo het erf af, en luistert naar de stem , Ho is stoppen. Geeft netjes voetjes en kan'super netjes vaststaan met halster.En die is van een Jazz moeder:) harstikke koelbloedig. Ze is wel elke dag in de hand, verder doen we nog niets met haar . Zelfs verkeer doet haar niks, als we naar de weg lopen dan staat ze rustig te kijken naar het langsrijdende verkeer.

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:32

De mijne kan ook meelopen, vaststaan, voetjes geven, wassen, benen en hoofd opscheren en kleine Parelli oefeningen. Ze blijft ook gewoon los stilstaan als ik haar in de bak poets. Verkeer heb ik nog niet geprobeerd, verwacht daar ook weinig problemen mee, ze is heel koel en makkelijk.

MariekeA

Re: Wat kan jouw veulen/jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:11

De mijne loopt in de wei; eet, loopt, poept, piest en speelt...
Kortom, precies wat nodig is op deze leeftijd..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:04

MariekeA schreef:

Hey wat leuk...dat is ook wat die van mij allemaal kan :j

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:40

Hè wat flauw.................. dat wou ik ook net zeggen! :P

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:13

En de mijne kan lekker ook grazen , poepen , piesen ... Me arm eten !
En heel belangrijk ze komt als ik fluit ;)

Gewoon simpele dingen , aan touwtje lopen , zich laten aaien/borstelen overal en voetjes geven ! Meer hoeven ze niet te kunnen . Ze moeten gewoon eerst lekker jong zijn .

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:14

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:16

Laten we dit niet uitlopen op een 'opfok' vs alvast 'wat kleine dingen dingen aanleren ' discussie?? Ace is in elk geval een heerlijk beest!

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:24

De mijne zit nog lekker even warm binnen!

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:27

Pammes84 schreef:
De mijne zit nog lekker even warm binnen!

Die kan al zwemmen :')

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:30

MariekeA schreef:
Kortom, precies wat nodig is op deze leeftijd..

Kijk, dat is leuk om te lezen. Gelukkig zijn ze nog niet uitgestorven, dat jonge spul wat ook echt jong mag zijn +:)+

Soraya198

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:34

Een veulen bij ons wordt amper gedaan wat ook best zielig is, maar ik poets haar nu 2keer in de week en ze kan nu haar beide voor voetjes optillen !! en ze wordt ook vaak los gegooid maar netjes lopen doet ze niet echt. In mei wordt ze 1.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:47

Het is een groot verschil als je zeg wat doe je allemaal met jou veulen of wat kan hij/zij.
Natuurlijk moeten ze lekker jong kunnen zijn, maar ik verwacht toch zeker wel dat een veulen van laten we zeggen 6 maanden toch wel aan een touwtje mee kan lopen, de voeten kan geven, vast staan en normaal geborsteld kan worden.
Het hangt er vanaf hoe vaak je er mee bezig ben en wat het karakter is van je veulen, de mijne vind het heerlijk om geborsteld te worden vraagt ook echt om aandacht komt gelijk naar me toe in de wei en op stal wat ze ook aan het doen is.
Spelen is niet haar ding nooit geweest en er zit echt geen steekje los puur karakter, mijn andere veulen speelt wel alleen deed dit maar weinig met haar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:36

mnkortleve schreef:
Maar ik verwacht toch zeker wel dat een veulen van laten we zeggen 6 maanden toch wel aan een touwtje mee kan lopen, de voeten kan geven, vast staan en normaal geborsteld kan worden.

Jazeker dat moeten ze kunnen voordat ze de opfok in gaan. Verleren ze nooit meer en komt van pas zo nodig als de hoefsmid of de dierenarts komt.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:49

Maar niet alle veulens gaan de opfok in ;)

Ik heb er 1 die nu bij een ander staat samen met nog een paar veulens dit omdat een hengstveulen bij een stel merries niet echt handig is :n
Mijn merrie veulen staat wel aan huis ze is nu dik 11 maanden.
Dagelijks gaat ze op stal, meestal met z'n allen los naar buiten en naar binnen, maar eens in de ...tijd neem ik haar aan het halster en ga met haar naar achter en weer terug.
Dagelijks of soms om de dag word ze ''geborsteld'', de hoeven probeer ik ook bij te houden, helaas heb ik dikwijls rug problemen dus dat schiet er wel eens bij in.

Mijn ''veulens'' staan te koop wat ik veelal aan reacties krijg is wat ze kunnen.
Meelopen.
Voetjes tillen.
Vast staan.
Borstelen.
Aanraken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:04

mnkortleve schreef:

Ik vind opfok als een jong dier met tenminste 1 ander jong dier van de zelfde leeftijd opgroeid in een groepshuisvesting.
Doe je dat niet...mwoh.. Laat voetjes geven en al het andere dan maar zitten.

Van mij hoeven ze niet met alle geweld naar een speciale opfokstal hoor.
Maar wel tenminste 1 vriendje van dezelfde leeftijd.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:21

NatasjavE schreef:
mnkortleve schreef:

Ik vind opfok als een jong dier met tenminste 1 ander jong dier van de zelfde leeftijd opgroeid in een groepshuisvesting.
Doe je dat niet...mwoh.. Laat voetjes geven en al het andere dan maar zitten.

Van mij hoeven ze niet met alle geweld naar een speciale opfokstal hoor.
Maar wel tenminste 1 vriendje van dezelfde leeftijd.

Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens, waarom zou je de rest dan gelijk maar laten zitten :?
Je moet kijken hoe het dier verder is, al zou ik zien dat mijn merrie veulen er echt onder te leiden heeft dan zou het wat anders zijn, maar ze loopt nu dus bij een stel andere paarden van verschillende leeftijden, maar niet van haar leeftijd, ziet er zeer gelukkig uit heeft veel contact met de andere paarden.
Het hengstveulen is pas met 8 maanden bij haar weg gegaan en ik heb geen dag gehad dat ze hem ook miste wbt gezelschap of speelkameraad. :n

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 02:58

Er zijn allerlei uitzonderingen te bedenken waarom een veulen "alleen" zou opgroeien. Maar het zou in eerste instantie geen bewuste keuze moeten zijn.

Trek maar een parralel naar mensenkinderen. In hun "opfok" periode zie je ook dat leeftijdsgenootjes naar elkaar toe trekken. Dat heeft een rede. Lichamelijk en geestelijk zijn ze gewaagd aan elkaar. Een jong kind wat zich constant aan een ouder kind moet optrekken wordt onzeker en gefrustreerd. Ze moeten het op allerlei gebieden steeds afleggen ten op zichte van het oudere kind. Wij hebben hier een kinderrijke buurt en je ziet de kinderen vandezelfde leeftijd altijd met elkaar spelen. Bij gebrek aan "beter" gaan ze wel met oudere of jongere kinderen spelen....maar echt das maar een tweede keus hoor.

Voor hele jonge paarden is het niet heel veel anders. Ze hebben ook een leeftijdsgenootje nodig die geestelijk en lichamelijk ongeveer in dezelfde periode bevindt.

Ik ken verschillende ervaren fokkers en ze zijn het over het bovenstaande eiegnlijk allemaal eens. Ze houden er altijd 2, of meer van dezelfde leeftijd aan (en dan het liefst 2-tallen). Hebben ze maar 1 merrieveulen verkopen ze die meestal ook al is het een goed veulen. Is het een hele speciale gaan ze vaak naar een opfokstal. Allemaal hebben ze er wel eens 1 overgehouden en allemaal roepen ze..' tja ik heb die ene toen gehouden,....maar voor een paard is het niks,

Maar daar gaat het in dit topc niet over. Het gaat er over wat een jaarling allemaal al kan. Nou je ziet hier al een paar sarcastische opmerkingen van een aantal mensen met ervaring. Laat die veulens en jaarlingen.
Pak ze op als ze 2,5 zijn(nee niet gaan inrijden en of longeren) of beter nog iets later.
Het is niet nodig om een jaarling allemaal dingen te laten doen. Als veulen de basisvaardigheden is genoeg.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:24