Ik heb een Welsh K pony (uit Vita Nova lijn), ze is in febriari 21 geworden. Ik heb eigenlijk altijd al een veulentje van haar willen krijgen, maar dat hebben we nooit gedaan. Is ze inmiddels te oud of zou het nog kunnen? Ze heeft wel 1 keer eerder een veulen gekregen maar dat was niet bij mij.
petraaken
Er zijn een heleboel merries die op die leeftijd nog gezond en veulen ter wereld brengen, echter deze hebben vaak meerdere veulens gekregen. Het beste is kontakt op te nemen met je DA en dit vragen. Kent de merrie en weet ook of zij dit aan zou kunnen of niet.
Oke dan vraag ik dat even na, ja ze is in prima conditie, ze heeft ook geen afwijkingen of ouderdomskwaaltjes..
xDebora
Geplaatst: 29-02-12 12:46
In je laatste post zeg je dat ze goed in conditie is en geen kwaaltjes heeft, dan moet het denk ik lukken. Er zijn wel meer merrie's die op zo'n leeftijd een veulen ter wereld heeft gebracht...
Ja ze is in prima conditie! De veearts zei inderdaad dat hij klanten heeft met merries van 24 die nog jaarlijks een veulen krijgen. Ze kunnen over een week of 2/3 komen voor een echo en dan kunnen ze inschatten hoe het ervoor staat.
Mijn merrie is ook 21 en krijgt dit jaar nog een veulen, indien dit een merrieveulen is gaat mijn merrie met pensioen,in geval van een hengstje weet ik het nog niet zeker...indien de conditie goed is en ze eerder bevallen is moet dit geen problemen opleveren! Ik zou wel voor een hengst kiezen die iets kleiner is als de merrie!
Dat wil ik nu eigenlijk juist niet, ik zou graag een veulen krijgen di enet iets groter word dan mijn pony. Maar ik zal er echt geen hengst van 1.60 voor gebruiken.. Ik heb een leuke hengst gezien, die staat in het topic: [WPC] Welke dressuurhengst voor mijn merrie?
Ik ken ook gevallen van merries boven de 20 die nog een veulen krijgen, dus het zal idd kunnen lukken. Wat volgensmij wel zo is, is de kans dat je merrie minder makkelijk drachtig wordt dan 10 jaar geleden.
trishvm
Geplaatst: 06-03-12 14:09
Het zou prima kunnen,wij zeggen altijd wel dat de merrie van haar zelf hengstig worden moet en niet hengstig spuiten door DA.Als ze zelf hengstig wordt is het geen probleem om haar bij de hengst te doen.