[WN] Welke Quarter/ Paint horse dekhengsten via KI?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mijnlieverd

Welke Quarter/ Paint horse dekhengsten via KI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:13

Welke Quarter/Paint horse dekhengsten staan ter dekking via KI?

Weet iemand dat?

troi

Re: Welke Quarter/ Paint horse dekhengsten via KI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:19

Heel veel,vooral de goed presterende. Als je een hengst zoekt kun je beter eerst zoeken op type dan pas selecteren op dekwijze.

Wat zoek je voor hengst? Wat voor merrie heb je?

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:35

Nou :D heb zelf geen Paint of Quarter, maar een Merens :D en zoek voor haar een Quarter of een Paint, bedoeling is uiteindelijk om met het veulen gewoon recreatief te gaan rijden :).

Weet niet welk type daar t beste bij past?
Zoek een beetje aparte hengst qua kleur(maar andere kleur mag ook hoor), solid mag, maar tobiano oid ook.
En t liefst geen bevroren sperma.
Weet niet of je nog meer wilt weten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:40

Waarom wil je een quarter of paint? Wat zoek je voor eigenschappen in de hengst (karakter/bouw/welke kleur wil je juist wel en wat liever niet)? Waarom wil je ki?

Houd er trouwens wel rekening mee dat niet alle eigenaren buiten het ras dekken en dat de dekprijzen wat hoger liggen dan veel andere rassen, helemaal voor de goed presterende hengsten.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:58

Nou, ik wil ki omdat mijn merrie een versleten kogel heeft, nu kan ze nog prima een veulen dragen, ze is nu ook drachtig, maar lijkt me dan niet zo fijn als er een hengst op gaat ivm die kogel, nu is het ook nog eens zo dat de merrie angstig(voor vreemden en dingen die van achteren naderen) is en wss een hartvelamming krijgt als er een hengst van achteren op komt.
Nu is het zo dat het merensstamboek maar 3 ki dekhengsten heeft en das bevroren sperma, nu heb ik me door hun en de dierenarts laten vertellen dat dat een heel gedoe is(vaker scannen) en ivm mijn angstige merrie niet handig is. Nu ze drachtig is, is ze helemaal in haar element, maar ik wil vooraf gwn niet teveel rompslomp voor haar.
Verder is het een topmerrie, betrouwbaar, lief en rustig.

Heb liever geen zwarte of bruine.
Qua karakter betrouwbaar, eerlijk, koel in het hoofd, fijn temperament, niet te heet.
En waarom een paint of quarter, nou vanwege hun mooie uitstraling en hun karakter.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 02:40

mijnlieverd schreef:
Nou, ik wil ki omdat mijn merrie een versleten kogel heeft

En waarom een paint of quarter, nou vanwege hun mooie uitstraling en hun karakter.

Waarom wil je gaan vermeerderen? Je kan ook een leuk veulen van vorig jaar of aankomend jaar kopen. Weet je zeker dat hij/zij het juiste kleurtje heeft, en werk je niet mee aan de salamiproduktie.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:39

Ik denk dat er aardig wat hengsten in jouw beschrijving vallen. Persoonlijk ken ik alleen een zwarte (wel een extreem leuke). Even googlen of hier op bokt zoeken, lukt vast wel :-))

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 11:38

Djw troi :)

Melissa_b: Voor mezelf? Hou t veulen zelf :). Heb zelf geen problemen met kruisingen :). En vind t leuk om een veulentje te fokken en aangezien zij met vervroegd pensioen is( ze is pas 10) en ze een mooie merrie is met een fantastisch karakter wil ik dat graag bij haar doen. En heb hierboven uitgelegd waarom t niet met een Merens kan, dus drom een ander ras.
Dus ik zie t nie als salamiproduktie en vind dat ook erg minderwaardig dat je dat zo zegt, want voor mij is een kruising net zoveel waard als een paard met vol papier.
Als je zou fokken voor de verkoop oke, dan snap ik je punt, maar als ik zou fokken voor de verkoop zou ik niet met haar fokken :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:04

troi schreef:
Ik denk dat er aardig wat hengsten in jouw beschrijving vallen. Persoonlijk ken ik alleen een zwarte (wel een extreem leuke). Even googlen of hier op bokt zoeken, lukt vast wel :-))

Volgens mij dek die niet via KI ;)

Een Quarter of Paint hengst die KI dekt zal best wel moeilijk worden. Vaak zijn het de betere/duurdere hengsten die dat aanbieden. En dus ook gelijk de hengsten die niet buiten hun ras dekken. Aangezien er nogal wat voorschriften zijn om uberhaupt KI te kunnen aanbieden. Ik zou er niet zo 1 weten in ieder geval.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:10

Heeft hij niet gedaan nee, maar je weet nooit wat er uit een overleg zou kunnen komen natuurlijk :-)

Even een zoektocht van 10 sec levert nog best wat op:
http://dieren.tweedehands.net/paarden/t ... biano.html

http://link.marktplaats.nl/521971692 (wel zwart maar ook overo)

http://link.marktplaats.nl/521892565

http://verkopers.marktplaats.nl/12632971

http://link.marktplaats.nl/527214710

http://link.marktplaats.nl/520705697

(en ik kan het toch niet laten: http://link.marktplaats.nl/527122196 , valt niet in je beschrijving, want zwart en natuurlijk dekken maar het is zo'n schat!)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:34

mijnlieverd schreef:
Nou, ik wil ki omdat mijn merrie een versleten kogel heeft, nu kan ze nog prima een veulen dragen, ze is nu ook drachtig, maar lijkt me dan niet zo fijn als er een hengst op gaat ivm die kogel, nu is het ook nog eens zo dat de merrie angstig(voor vreemden en dingen die van achteren naderen) is en wss een hartvelamming krijgt als er een hengst van achteren op komt.

Heb deze regel er even uitgeplukt om de reden dat een goed opgevoede ervaren dekhengst een angstige merrie niet rechtstreeks van achteren nadert maar meer vanaf de zijkant.
Een van mijn eigen merries was nl ook panisch voor alles wat achter haar was maar zij heeft toch een veulen uit een natuurlijke dekking gehad, een dekking die zonder stress en problemen verliep voor de merrie. (geen merens overigens)
(daarnaast zou ik het jammer vinden om een mooie merrie als noumea niet eens in combinatie te zien met een merens ;) )

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 23:33

Djw Troi :).

Inkepink: Ehmm ken jij Noumea? Nee...ik wel al 6,5 jaar...nu zal je wel moeten weten dat zij mijn alles is? Nu moet je dat van achteren niet te letterlijk nemen. Aangezien jij ook niet zomaar de stal in zou kunnen lopen en haar zou kunnen pakken. Wat ik ermee wil zeggen is, t is niet alleen pal van achteren,ze is sowieso bang van vreemden, en ook van dingen boven haar, boven haar hoofd, boven haar hals, boven haar rug, en vooral als t iets is wat ze niet kent. Ik kon haar voorheen zo rijden, ging super, maar zette ik er iemand anders op, dan raakte ze vele malen sneller in paniek. Als ik er achter of er naast ga staan en ik doe mijn armen omhoog, dan raakt ze al in paniek. En nog iets heb je haar kogel gezien op de foto? en haar achterbeen? Ze heeft artrose en haar hele kogel is versleten, ze heeft allemaal losse botfragmenten. T gewricht is afgbrokkeld...De dierenarts en de universiteit Utrecht vonden t raar dat ze niet stok en stok kreupel is, als ze Noumea niet hadden zien lopen, maar alleen de foto hadden gezien dan zouden ze zeggen dat t dier geen normaal leven meer zou kunnen lijden en geeuthaniseerd zou moeten worden. Nu is Noumea gelukkig een sterk paardje en loopt ze licht onregelmatig, maar moet ik dan de kans riskeren dat t nog slechter wordt? Mijn dierenarts raadt t ten zeerste af een natuurlijke dekking vanwege haar angst en haar kogel...en ik wil dat ook gewoon niet, ik wil haar dat niet aan doen, zou te begrijpen moeten zijn dacht ik zo..nogmaals zij is mijn alles :).
En zo lang iemand mijn paard niet kent, kan iemand daar ook niet over oordelen, ik ken haar t beste, en ik wil gewoon t beste voor haar al 6,5 jaar lang en zo lang ze leeft, als dat niet zo was had ik haar ook niet meer gehad aangezien hier als zwaar vermagerd en ontzettend angstig paard hier kwam, zou haar nooit weg doen, wie aan haar komt komt aan mij :).
En met ki ging t prima :).
En ja Noumea is prachtig, enorm prachtig zelfs, maar een Quarter of een Paint is ook prachtig en weet zeker dat daar iets moois uit zou kunnen komen..
Doe t gewoon op mijn manier, wat ik denk dat het beste is..en ik denk dat deze manier t beste is..

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:31

mijnlieverd schreef:
Nu is het zo dat het merensstamboek maar 3 ki dekhengsten heeft en das bevroren sperma, nu heb ik me door hun en de dierenarts laten vertellen dat dat een heel gedoe is(vaker scannen) en ivm mijn angstige merrie niet handig is. Nu ze drachtig is, is ze helemaal in haar element, maar ik wil vooraf gwn niet teveel rompslomp voor haar.
Verder is het een topmerrie, betrouwbaar, lief en rustig.

Heb liever geen zwarte of bruine.
Qua karakter betrouwbaar, eerlijk, koel in het hoofd, fijn temperament, niet te heet.

Als de bevroren sperma van goede kwaliteit is waarom zou het dan een heel gedoe zijn? Je schrijft dat je merrie al drachtig is nu dus het is ook niet haar eerste veulen dan..
Valt denk ik niet echt mee om ki quarter te vinden die ook andere rassen dekt..
(en nee ik ben niet tegen kruisingen)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:33

mijnlieverd schreef:
Djw Troi :).

Inkepink: Ehmm ken jij Noumea? Nee...ik wel al 6,5 jaar...nu zal je wel moeten weten dat zij mijn alles is? Nu moet je dat van achteren niet te letterlijk nemen. Aangezien jij ook niet zomaar de stal in zou kunnen lopen en haar zou kunnen pakken. Wat ik ermee wil zeggen is, t is niet alleen pal van achteren,ze is sowieso bang van vreemden, en ook van dingen boven haar, boven haar hoofd, boven haar hals, boven haar rug, en vooral als t iets is wat ze niet kent. Ik kon haar voorheen zo rijden, ging super, maar zette ik er iemand anders op, dan raakte ze vele malen sneller in paniek. Als ik er achter of er naast ga staan en ik doe mijn armen omhoog, dan raakt ze al in paniek. En nog iets heb je haar kogel gezien op de foto? en haar achterbeen? Ze heeft artrose en haar hele kogel is versleten, ze heeft allemaal losse botfragmenten. T gewricht is afgbrokkeld...De dierenarts en de universiteit Utrecht vonden t raar dat ze niet stok en stok kreupel is, als ze Noumea niet hadden zien lopen, maar alleen de foto hadden gezien dan zouden ze zeggen dat t dier geen normaal leven meer zou kunnen lijden en geeuthaniseerd zou moeten worden. Nu is Noumea gelukkig een sterk paardje en loopt ze licht onregelmatig, maar moet ik dan de kans riskeren dat t nog slechter wordt? Mijn dierenarts raadt t ten zeerste af een natuurlijke dekking vanwege haar angst en haar kogel...en ik wil dat ook gewoon niet, ik wil haar dat niet aan doen, zou te begrijpen moeten zijn dacht ik zo..nogmaals zij is mijn alles :).
En zo lang iemand mijn paard niet kent, kan iemand daar ook niet over oordelen, ik ken haar t beste, en ik wil gewoon t beste voor haar al 6,5 jaar lang en zo lang ze leeft, als dat niet zo was had ik haar ook niet meer gehad aangezien hier als zwaar vermagerd en ontzettend angstig paard hier kwam, zou haar nooit weg doen, wie aan haar komt komt aan mij :).
En met ki ging t prima :).
En ja Noumea is prachtig, enorm prachtig zelfs, maar een Quarter of een Paint is ook prachtig en weet zeker dat daar iets moois uit zou kunnen komen..
Doe t gewoon op mijn manier, wat ik denk dat het beste is..en ik denk dat deze manier t beste is..

Als die kogel zo ontzettend stuk is waarom heb je haar dan in g*dsnaam laten dekken, besef je wel hoeveel extra belasting dit in het lichaam geeft?
Zo'n merrie mocht bij mij lekker in de wei hupsen, zolang ze zonder zichtbare pijn loopt en licht onregelmatig lopen bij een merens kan al helse pijn zijn aangezien ze pijn over het algemeen niet zo makkelijk tonen (en dat weet ik uit 25 jaar ervaring met het ras)

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 22:01

Pardon? De dierenarts en universiteit Utrecht zei dat dat nog goed mogelijk is, aangezien niet t hele gewicht van t veulen op de achterhand valt...En verder is ze nog kei vrolijk en gaat t super met haar..weet hoe ze met veulens van andere merries is en dat vindt ze fantastisch..
Nogmaals je kent haar niet...je hebt haar nooit gezien...dus je kan nergens over oordelen, ik en mijn dierenarts wel..
Dat je er tegen bent dat ik mijn Merens kruis met een ander ras prima, maar ga mij niet vertellen wat t beste is voor mijn merrie. Zit zelf kei lang in de paarden en heb haar al 6,5 jaar en weet echt wel wat goed voor haar is..
En je hoeft mij niets te vertellen over merensen, heb er zelf 3 :) en met die andere 2 merens gaat t ook super:). Dus weet zelf wel van t hoe en wat...
Heb Noumea als zwaar vermagerd paard gekregen..en kijk eens hoe ze t nu doet en ze eruit ziet...en hoe t met haar gaat..ik ga voor haar door t vuur..dus ga aub niet oordelen over iets waar je t fijne niet van weet..en je nog nooit mijn paarden gezien hebt en weet hoe ik ermee om ga en ik ze verzorg...bij mij staat t welzijn van mijn paard voorop en geen vol papiertje..dan maar geen volle merens, ik kan er niets om geven..Noumea is t belangrijkst..Simpel en ik weet heel goed waar ik mee bezig ben...en mijn dierenarts ook..

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:18

sjonge wat voel jij je aangevallen zeg

mijnlieverd schreef:
En nog iets heb je haar kogel gezien op de foto? en haar achterbeen? Ze heeft artrose en haar hele kogel is versleten, ze heeft allemaal losse botfragmenten. T gewricht is afgbrokkeld...De dierenarts en de universiteit Utrecht vonden t raar dat ze niet stok en stok kreupel is, als ze Noumea niet hadden zien lopen, maar alleen de foto hadden gezien dan zouden ze zeggen dat t dier geen normaal leven meer zou kunnen lijden en geeuthaniseerd zou moeten worden. .

nogmaals nee ik ken je paarden niet maar dit stukje tekst verbaast mij zeer, hoe kun je een merrie die kennelijk een dusdanig slecht been heeft toch de belasting van een veulen geven? Of dat nu 1met papier of met krantenpapier is zal mij wordt zijn, ik kan een mooie kruising echt wel waarderen
Niet alleen de belasting van het gewicht tijdens de dracht maar ook de lichamelijke belasting als in veel beweging met het veulen want een veulen rent en een goede moeder zal vooral de eerste tijd veel meegaan met het veulen en wat als het veulen een hengstje wordt wat al op jonge leeftijd laat zien dat het een hengstje is? (lees lekker op mammie springen want dat doen jong hengstjes?)
Daarnaast staan de DA's van utrecht bij mij (en niet alleen bij mij) niet zo hoog, geef mij die van de lingenhoeve, emmeloord of mijn eigen maar.
Utrecht heeft er bij mij al te vaak naast gezeten met diagnose en behandelplan.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 01:07

Dat mag jij vinden en dit is een eindeloze discussie...In mijn ogen is de falculteit in Utrecht de beste..Utrecht heeft er bij mij nooit naast gezeten..en dat je die mening niet deelt prima, ieder zo zijn mening, maar nogmaals hun en mijn dierenarts hier in de omgeving van Nijmegen en nog een dierenarts zien daar totaal geen probleem in, aangezien nogmaals niet het hele gewicht op de achterbenen rust..en Noumea mag prima nog wel wat draven en galoperen, dat kun je nooit tegenhouden of ik zal haar nu en de rest van haar leven binnen moeten houden..nou sorry daar begin ik niet aan en nu heeft ze gewoon nog een paardwaardig bestaan..dus sorry dat vind ik echt complete onzin, want als nu een van mijn andere Merens gaat rennen, rent ze ook mee, dat kun je niet tegenhouden en haar niet ontnemen, t is en blijft een paard..heb zelfs gevraagd of ze geopereerd kon worden, zou ik zo een dure operatie willen als ik niks om haar gaf? en nogmaals ik ken mijn paard t beste en zo lang de faculteit in Utrecht en mijn dierenarts en trouwens nog een dierenarts zeggen dat t kan..dan geloof ik dat en zie ik totaal niet dat ze er nu last van heeft..ze is juist nu helemaal in haar element..maar dat kan jij niet weten, want je kent haar niet..en nogmaals t is niet alleen vanwege die kogel, t is ook vanwege haar angst..en zo lang je haar niet kent, kan je daar ook totaal niet over oordelen..en ie angst is ook de reden wrom de dierenarts me alleen live ki aanraad..en snap totaal niet waar je je mee bemoeit als je mijn paardje niet kent..ergens proef ik dat je me ervan wilt beschuldigen dat ik niet goed zal zijn voor mijn paarden..erg jammer..als je mij en mijn paard niet kent..Ben er dag en nacht mee bezig, zet me 100% voor ze in..en iedereen die mij kent..weet dat Noumea mijn alles is..hoe vaak ik wel niet gehoord heb wat moet je met haar, wat moet je met zo een angstige merrie..en weet je hoeveel zeer me dat doet als ze dat zeggen? Nee dat weet je niet?Nou enorm veel zeer, ik waardeer haar enorm en heb enorm veel rspect voor haar en hou met heel mijn hart van haar.. Omdat ze anders is..omdat ze bang is, zou ze daarom geen fijn leven mogen hebben? Dat vraag ik me dan af..zou ik me dat ook afvragen als ik niet t beste met haar voor had? Ze is mijn alles..dus hou je vooroordelen voor je..vind t erg spijtig..maar we kunnen hierover blijven discussieren, jij mag je mening hebben, maar ik weet wel beter..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 01:13

Ter info, angst verrerft flink door. Ook gedrag is erfelijk. Niet alleen kleur en tekeningen. ;)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:57

mijnlieverd jij bent degene die zich aangevallen voelt, ik wil alleen een discussie met je aangaan, maar ja jij hebt de waarheid in pacht lijkt wel.
Mocht ik in jou schoenen staan zou ik me toch willen afvragen of de artrose en kapotte kogel niet iets erfelijks zou kunnen zijn evenals het angstige karakter.
En ja ongetwijfeld ben je dol op je paarden, dat ben ik ook op de mijne, maar soms moet je loslaten en niet vermenselijken.
Voor de rest was dit mijn laatste post hier en wens ik alle goeds en heb je hopelijk wat stof tot nadenken

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:20

cr el magnifico vind ik op de foto heel gaaf en die hebben als t goed is wel ki , maar weet niet hoe die in t echt is. ze adverteren ook op mp.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:29

joyfordogs schreef:
Ter info, angst verrerft flink door. Ook gedrag is erfelijk. Niet alleen kleur en tekeningen. ;)

maar met een goede opvoeding kan je al veel goedmaken! :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:48

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:17

Je kan kijken bij de Eifel Gold Ranch. Ik heb daar stage gelopen en ze hebben hele leuke hengsten! Ze zijn heel braaf en erg makkelijk om mee te werken. Ze vertegenwoordigen ook andere hengsten. Zeker de moeite waard om eens te kijken!