Kvit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Irisx

Kvit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:21

Hee!
Ik moet voor mijn eindopdracht voor school iets uitzoeken over de kleuren van Fjorden Nou ben ik al een heel eind (lees: bijna klaar), maar nou vroeg ik me wat af.
Je hebt een kvit die kan komen uit een ulsblakke of uit een gulblakke (goed, zeldzaam, maar toch).
Zijn die nakomelingen nou ook te verdelen in zeg maar de 'perlino' en de 'cremello', zoals bij de valk en de palomino?
Want een palomino heeft een verdunning, twee palomino's x elkaar welke dan beide de verdunning hebben, met 25% kans heb je een cremello ipv een (25%) vos of (50%) palomino. Bij een valk geldt hetzelfde, dan wordt het alleen een perlino. Correct me if I am wrong.
Dit heeft te maken met de kleur die eronder zit, of eigenlijk het gen voor de basiskleur.
Dit is ook zo bij een ulsblakke en een gulblakke. Zou je ervan kunnen spreken dat je, als je vos als basiskleur hebt bij de kvit, dat je dan een cremello hebt en dat als je zwart als basiskleur hebt, je dan een perlino hebt? Net als de basiskleur bij de valk en palomino?

Ik hoop dat jullie het een beetje snappen en mijn vraag kunnen beantwoorden. Ik denk dat er heel weinig mensen thuis zijn in de genetica van de Fjord, en het doet ook niet heel erg veel voor de beoordeling als ik het antwoord niet heb. Maar wil, misschien ook meer voor mezelf, weten hoe het zit. Ik ben er namelijk heel erg in geïnteresseerd en wil heel erg graag weten hoe het nou precies met de kleurtjes zit. Dit is het enige waar ik nog over twijfel. Voor de rest heb ik alles namelijk al. Het hele genetica schema met agouti, dun, crème en basiskleur.
Groetjes, Iris.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:44

Esther (Jeskim op Bokt) heeft hier dacht ik een mooi schema van......

Maar dacht dat je Kvit alleen kan krijgen als beide ouders het Creme gen doorgeven. (dus idd Uls x Uls, Gul x Gul of Uls x Gul) Maar pin me dr niet op vast.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:50

jannegien schreef:
Esther (Jeskim op Bokt) heeft hier dacht ik een mooi schema van......

Maar dacht dat je Kvit alleen kan krijgen als beide ouders het Creme gen doorgeven. (dus idd Uls x Uls, Gul x Gul of Uls x Gul) Maar pin me dr niet op vast.

Dat klopt. Dat wist ik al xD maar dat ik niet wat ik bedoel.

En uls heeft zwart als basiskleur, een gulblakk heeft vos als basiskleur. Dit kan je ongeveer vergelijken met een palomino (vos als basis dus gelijk aan de gul) en een valk (zwart als basis dus gelijk aan uls). Ik wilde weten of je het ook op die manier met elkaar kan vergelijken en een kvit dus kan vergelijken met een perlino (zwart als basiskleur met dubbel creme gen) en cremello (vos als basiskleur, dubbel gen voor creme).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:44

Alleen is bij valk en perlino bruin de basiskleur, niet zwart. Bij zwart heet het smokey en zilversmokey.
Voor de rest klopt je redenatie idd.

Van

Re: Kvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:42

een kvit kan cremello, perlino of smokey cream zijn

cremello is op vos basis dus Gulblakk met 2 keer crème ipv 1 keer
perlino is op bruin basis dus Ulsblakk met 2 keer crème ipv 1 keer
smokey cream is op zwart basis dus Gra met 2 keer crème

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:47

Van schreef:
een kvit kan cremello, perlino of smokey cream zijn

cremello is op vos basis dus Gulblakk met 2 keer crème ipv 1 keer
perlino is op bruin basis dus Ulsblakk met 2 keer crème ipv 1 keer
smokey cream is op zwart basis dus Gra met 2 keer crème

Okay :) danku :) dan zijn mijn veronderstellingen juist geweest :)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:02

;) grote verschil met de standaard basiskleuren + creme is dat bij de Fjord er nog de verdunning van de wildkleur overheen zit. Verder kun je het totaal gelijk stellen aan de andere kleuren.

In overzicht kun je inderdaad volgende zeggen:
Vos +wildkleur = rodblakke - + 1x creme = gulblakke / + 2x creme = cremello/kvit
Bruin +wildkleur = brunblakke - +1x creme = ulsblakke / + 2x creme = perlino/kvit
Zwart +wildkleur = grablakke - +1x creme = grablakke / +2x creme = smokey cream/kvit

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:51

Bella schreef:
;) grote verschil met de standaard basiskleuren + creme is dat bij de Fjord er nog de verdunning van de wildkleur overheen zit. Verder kun je het totaal gelijk stellen aan de andere kleuren.

In overzicht kun je inderdaad volgende zeggen:
Vos +wildkleur = rodblakke - + 1x creme = gulblakke / + 2x creme = cremello/kvit
Bruin +wildkleur = brunblakke - +1x creme = ulsblakke / + 2x creme = perlino/kvit
Zwart +wildkleur = grablakke - +1x creme = grablakke / +2x creme = smokey cream/kvit
jaa, dat had ik al. Super bedankt :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:32

@ bella, klopt die redenering wel helemaal?
Want wil je echt 100% zeker weten of je kvit een cremello of perlino is, moet je eigenlijk of 100 % zeker weten bij een cremello of er niet ergens brunblakke in de fam zit en bij perlino moet je er op letten of er geen rotblakke in de fam zit.
Wil je echt zeker weten of je paard cremello of perlino is dan moet je onder andere bloed onderzoek en dna onderzoek laten doen.

Waarom vertel ik dit.
Ik ging er namelijk van uit dat Fimke perlino is, omdat pap en mam uls zijn, maar met verder zoeken kwam ik er achter dat Fimke ook een rodblakke in haar familie heeft en dat kan al weer anders uitpakken dan.En misschien als ik nog verder ga spitten kom ik misschien nog meer rotblakke tegen, dus echt simpel is het niet.
En kun je dit dus echt alleen maar voor 100 % weten als je onderzoek laat doen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:16

het gaat hier niet over de vererving maar puur over hoe de kleur genetisch in elkaar steekt

bij een kvit uit een kruising ulsblakke/ulsblakke kun je er inderdaad niet vanuit gaan dat het een perlino is, dat zou ook een cremello of smokey cream kunnen zijn
bij een kvit uit grablakke ouders kun je in ieder geval zeggen dat het geen perlino is. Een kvit uit gulblakke ouders is wel altijd een cremello

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:23

@ Van, En als er dan bij de gulblakke verre familie zit met brunblakke of uls blakke, blijft het dan toch cremello?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:15

Een gulblakke heeft sowieso geen brun, gra of uls in zich zitten.

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat Fimke gewoon brun/uls (perlino) is. Voor rod/gul (cremello) moet je sowieso al van 2 kanten dat gen krijgen dus als er maar 1 in de familie is die dat heeft kan ze het wel dragen, maar komt het niet tot uiting. Weet niet of het bekend is of de vader van Fimke rod/gul is zich heeft? Als dat niet het geval is weet je iig al zeker dat Fimke perlino is, ze kan dan nog wel rod/gul dragen door dr moeder. Smokey komt al helemaal niet in aanmerking als de ouders uls zijn.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 09:50

uudje schreef:
Want wil je echt 100% zeker weten of je kvit een cremello of perlino is, moet je eigenlijk of 100 % zeker weten bij een cremello of er niet ergens brunblakke in de fam zit en bij perlino moet je er op letten of er geen rotblakke in de fam zit.
Wil je echt zeker weten of je paard cremello of perlino is dan moet je onder andere bloed onderzoek en dna onderzoek laten doen.

Waarom vertel ik dit.
Ik ging er namelijk van uit dat Fimke perlino is, omdat pap en mam uls zijn, maar met verder zoeken kwam ik er achter dat Fimke ook een rodblakke in haar familie heeft en dat kan al weer anders uitpakken dan.En misschien als ik nog verder ga spitten kom ik misschien nog meer rotblakke tegen, dus echt simpel is het niet.
Vij ulslblakke ligt het sowieso anders. Over het algemeen is een uls heterozygoot en heeft het dus bruin als basiskleur. De genen zijn dan; Bb. Als je dat kruist met nu een ulsblakke heb je kans op: 25% BB (zwart) 50% Bb (bruin) en 25% kans op bb (vos). Bij twee gulblakken zul je sowieso weten dat er een "cremello" uitkomt omdat die homozygoot recessief als basiskleur is. Dus daar weet je voor 100% zeker dat het een cremello is. Bij de anderen zul je inderdaad onderzoek moeten doen naar welke basiskleur ze hebben.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:25

uudje schreef:
@ Van, En als er dan bij de gulblakke verre familie zit met brunblakke of uls blakke, blijft het dan toch cremello?

vos x vos is altijd vos of dat nu bij een fjord is of een kwpn ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:16

xIirtJj schreef:
uudje schreef:

Waarom vertel ik dit.
Vij ulslblakke ligt het sowieso anders. Over het algemeen is een uls heterozygoot en heeft het dus bruin als basiskleur. De genen zijn dan; Bb. Als je dat kruist met nu een ulsblakke heb je kans op: 25% BB (zwart) 50% Bb (bruin) en 25% kans op bb (vos). Bij twee gulblakken zul je sowieso weten dat er een "cremello" uitkomt omdat die homozygoot recessief als basiskleur is. Dus daar weet je voor 100% zeker dat het een cremello is. Bij de anderen zul je inderdaad onderzoek moeten doen naar welke basiskleur ze hebben.

Bb= bruin klopt niet. Bruin is gewoon zwart met agouti. Een uls zal in praktijk meestal homzygoot zwart met agouti (dus bruin) zijn, als er gra in zit is het dus ook homozygoot voor zwart, maar met maar 1 agouti (heterozygoot).
Een paard is zwart of vos, alle andere kleuren zijn een variant daar op.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:22

xIirtJj schreef:
uudje schreef:

Waarom vertel ik dit.

Bb= bruin klopt niet. Bruin is gewoon zwart met agouti. Een uls zal in praktijk meestal homzygoot zwart met agouti (dus bruin) zijn, als er gra in zit is het dus ook homozygoot voor zwart, maar met maar 1 agouti (heterozygoot).
Een paard is zwart of vos, alle andere kleuren zijn een variant daar op.[/quote]Bb is bruin. Dit zie je bij een Fjord alleen niet door het agoutigen dat zij bezitten. Bij bv een KWPNer met genotype Bb zal je een bruine krijgen. Bij een Fjord zal een brunblakk met homozygoot dominant en agouti zal het een donkere brunblakk zijn, met heterozygoot (dus Bb met basiskleur bruin) zal e kleur lichter uitvallen als bij een brunblakk met basiskleur zwart. Dat heeft te maken met het agoutigen en niet met het gen voor kleur, die is bij alle paarden hetzelfde. Dus als je bij een KWPNer genotype Bb hebt met als fenotype bruin, zal dat bij een Fjord ook zo zijn. Bij een uls is het wel zo dat ze -volgens mij,mede door dat agoutigen- zowel bruin en zwart als basiskleur kunnen hebben. Dus bij een twee ulsblakke ouders is het gewoon heel moeilijk na te gaan welke kleur de kvit is. Al is er in perlino, cremello en smokey cream wel versddchil te zijb. Ik denk alleen dat dat moeilijk te zien is op jonge leeftijd en zelfs nog op oudere leeftijd. Zeker het verschil tussen perlino en cremello is nihil

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:37

Ga jij nog maar even in de boeken kijken, want wat je zegt klopt niet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:42

Heb hier even een quote uit een ander topic, was even te lui om het zelf te typen :Y)
Jeskim schreef:
Fjorden hebben als basiskleur zwart (B) of vos(b), zwart is dominant (brunblakk ulsblakk gra), vos is recessief (rodblakk en gulblakk).

Alle fjorden hebben het Dun gen, dominant homozygoot, ZZ. Dit gen maakt de kleur nog wat lichter en voegt kenmerken toe zoals de aalstreep, zebrastrepen e.d.

Daarop zit vaak de modifiër agouti (A). Agouti maakt de zwarte haren, behalve de uiteinden staart, benen, punten van de oren, bruine haren. Agouti maakt van een zwart paard een bruin, dit is de kleur van een brunblakke en een ulsblakke. Een gra heeft geen Agouti (a). Op een voskleurige is agouti niet zichtbaar, want die haren zijn al bruin (Rodblakk en Gulblakk).

Op een fjord zit ook nog het creme gen. Ccr is creme, C is geen creme. Creme verlicht de bruine haren van het paard. Deze zie je op een ulsblakke en een gulblakke.
Ulsblakk is zwart, met agouti, dun en creme.
Gulblakke is vos met of zonder agouti, dun en creme.
Op een gra kan creme zitten, maar is niet zichtbaar omdat het alleen de bruine haren verlicht en die heeft een gra kleurige fjord niet.

Een fjord met Dubbel creme is 'Kvit', naam van de kleur, en is een miskleur voor fjorden.

Een brunblakk is zwart (BB of Bb), met agouti (AA of Aa), zonder creme (CC) en dun (ZZ).
Een Rodblakk is vos (bb), met of zonder Agouti (AA, Aa, aa), zonder creme (CC) en dun (ZZ).
Een gra is zwart (BB of Bb), zonder Agouti (aa), Creme kan (CC, CcrC, CcrCcr) en dun (ZZ).
Een ulsblakk is zwart BB of Bb, met agouti (AA of Aa), met Creme (CcrC) en dun (ZZ)
Een gulblakk is vos (bb), met agouti (AA of Aa), met Creme (CcrC) en dun (ZZ)

Nog wat puntjes:
-In tegenstelling tot Rodblakk en Gra kan creme niet verstopt zitten, voor een Ulsblakke of gulblakke fjord moet een van de ouders dit ook zijn.
-Rodblakk en Grablakk kan verstopt zitten, zo kan er uit een Brunblakke merrie en hengst een rodblakk of grablakk veulen komen. De beide ouders moeten dan wel beide het recessieve gen voor deze kleur bevatten.
-Een fjord heeft altijd homozygoot dun gen (ZZ).
- Een kvit, wat zeg maar een perlino zou zijn of een cremello, kan dus wel, maar is bij de fjorden een miskleur.
-In de praktijk zit er meestal geen creme verstopt op een gra.

Verder werken de kleuren bij alle paarden natuurlijk gewoon hetzelfde, het is niet zo dat elk ras met andere codes werkt :')

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:37

De letters Bb bij een fjord, of ander paard, betekent dat de B dominant zwart is en b recessief vos. Het paard is dus zwart van kleur, maar kan eventueel een voskleurige nakomeling krijgen als de merrie vos is bb, of als zij het vosgen draagt Bb.
Daarbuiten zit het agouti gen, deze verlicht een een zwart paard naar een bruine. Alle zwarte haren m.u.v. de uiteinden worden bruin. Agouti is een zogenaamde modifiër, dus een gen dat op de basiskleur ligt. Heeft niets met de basiskleur te maken. Dit agouti-gen wordt aangeduid met de letter A.

Verder denk ik dat de meeste Ulskleurige fjorden als basis homozygoot zart zijn, dus BB. Vos komt niet zo heel veel voor. Kijk maar eens naar de verhouding brunblakken en rodblakken in Nederland.

Bella en ik kijken voornamelijk naar wat het meest gebruikelijk is. De kans dat Fimke cremello zou zijn is erg klein. Om het bevestigen zou je onderzoek moeten laten doen uiteraard, maar de kans is gewoon klein. De kans dat een gra fjord de creme factor zou bezitten bijvoorbeeld, is ook bijna verwaarloosbaar.

@TS: Als je interesse hebt in mijn bestandje over kleuren dan moet je me even je emailadres pb'en!!

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 14:41

Jeskim schreef:
De letters Bb bij een fjord, of ander paard, betekent dat de B dominant zwart is en b recessief vos. Het paard is dus zwart van kleur, maar kan eventueel een voskleurige nakomeling krijgen als de merrie vos is bb, of als zij het vosgen draagt Bb.
Daarbuiten zit het agouti gen, deze verlicht een een zwart paard naar een bruine. Alle zwarte haren m.u.v. de uiteinden worden bruin. Agouti is een zogenaamde modifiër, dus een gen dat op de basiskleur ligt. Heeft niets met de basiskleur te maken. Dit agouti-gen wordt aangeduid met de letter A.

Verder denk ik dat de meeste Ulskleurige fjorden als basis homozygoot zart zijn, dus BB. Vos komt niet zo heel veel voor. Kijk maar eens naar de verhouding brunblakken en rodblakken in Nederland.

Bella en ik kijken voornamelijk naar wat het meest gebruikelijk is. De kans dat Fimke cremello zou zijn is erg klein. Om het bevestigen zou je onderzoek moeten laten doen uiteraard, maar de kans is gewoon klein. De kans dat een gra fjord de creme factor zou bezitten bijvoorbeeld, is ook bijna verwaarloosbaar.

@TS: Als je interesse hebt in mijn bestandje over kleuren dan moet je me even je emailadres pb'en!!

Daar heb ik zeker intresse in! Ik mail je eventjes mijn emailadres

Ik heb zelf ook wat rondgezocht op internet. Ik denk dat ik de dierenarts van wie ik dus, blijkt nu, foute informatie gekregen heb, ga slaan xD heeft ze bijna mijn verslag verpest.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:19

Jeskim heb je bestand ook nog even door gespit, had je mij ook eens gestuurd en het wordt me ook steeds duidelijker moet ik zeggen.
Denk inderdaad dat Fim geen cremelllo is, maar stiekem dacht ik dat al.Dan zou er echt meer rodblakke in de fam moeten zitten, die rodblakke hengst is volgens mij ook de enige in haar familie, of ik moet nog veel verder gaan spitten, maar denk niet dat ik daar wijzer van word.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:24

uudje schreef:
Jeskim heb je bestand ook nog even door gespit, had je mij ook eens gestuurd en het wordt me ook steeds duidelijker moet ik zeggen.
Denk inderdaad dat Fim geen cremelllo is, maar stiekem dacht ik dat al.Dan zou er echt meer rodblakke in de fam moeten zitten, die rodblakke hengst is volgens mij ook de enige in haar familie, of ik moet nog veel verder gaan spitten, maar denk niet dat ik daar wijzer van word.
leuk he die genetica? Om van te duizelen xD alhoewel ik het wel heel leuk vind om uit te zoeken. Maar ik denk ook dat je moet kijken naar hoe ver die rodblakke hengst is en hoeveel kans er is dat beide ouders een recessief gen hebben en of de fjord na de rodblakke hengst ueberhaupt het recessieve gen doorgegeven heeft ;)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:34

als ik een keer tijd heb zal ik me er eens echt in gaan verdiepen, maar gaat wel wat tijd in zitten.
Was al een flinke tijd kwijt om uit te zoeken wie er familie is van Fim :D

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:38

Hahaha, kan ik me voorstellen. Wie zijn haar ouders trouwens?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:42

moeder is Jente de la Chefna en vader is Atgut[een zoon van alm glimt]