1e keer zelf een veulen fokken en hengstenkeuze (fries)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

1e keer zelf een veulen fokken en hengstenkeuze (fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:56

:wave:

Ik heb al een hele tijd de 'droom' om zelf een veulen te fokken bij mijn Friese merrie. Ze is nu 2 jaar van mij en na wat getob met haar gezondheid hebben we nu groen licht gekregen van de DA.
Of het daadwerkelijk dit jaar al gaat gebeuren, is nog niet zeker, maar ik wil wel alvast een hoop info verzamelen en een goede keuze m.b.t. welke hengst maken. Mits ik goed voorbereid ben, zou ik in april, mei en juni (evt. juli) een poging kunnen wagen, zodat het veulen in de meest 'ideale' tijd geboren wordt.

De merrie wordt dit jaar 15, dus ik wil ook zeker niet nog te lang wachten. Ze heeft al 4 veulens gehad, waarvan 1 ook in mijn bezit.
Wat gegevens over haar:
Ras/Stamboek: Friese Stamboek merrie met 8 generaties ster en preferente merries ervoor
Afstamming: Remmelt x Lute
Leeftijd: 15 jaar
Schofthoogte: 1.57m

Minpunten: onderstandig, kort voorbeen, vrij zware halsaanzet, zwakke verbinding lendenen-achterhand, iets te steil kruis, overbouwd.
Problemen met luchtwegen, 1 van haar kinderen heeft dit ook, mogelijk erfelijke aanleg?

Pluspunten: fokt behoorlijk maat, ondanks haar kleine stokmaat, heel fijn karakter, zowel erop als ernaast, behoorlijk veel behang. Ze fokt behoorlijk luxe (zelf is ze ook vrij luxe gebouwd), heel soepel in haar lijf.

Aantal veulens: 4, waarvan 1 ster, 1 moet nog voor de keuring en 1 is vorig jaar opgenomen in het stamboek en gaat dit jaar nogmaals op voor een ster. Het andere veulen ben ik uit het oog verloren en zal niet gekeurd worden.
Ze fokt een grote maat, ondanks dat ze zelf klein van stuk is. 3 van de 4 veulens zijn groter dan 1.65m geworden.

Wat mijn fokdoel is:
Wat ik graag wil, is verbeteren, maar dat lijkt me logisch. Een goed gefokt paard op de wereld zetten met een fijn karakter. Ik wil dus zeker niet 'zomaar' een of andere hengst erop zetten, maar gericht fokken volgens het fokdoel van het stamboek.
Het karakter wil ik behouden, evenals het behang, dat is iets wat ik bij haar nakomelingen enigszins vind tegenvallen, vooral de sokken.
Ik wil niet té luxe, tegenwoordig begin ik het barokke een beetje te missen.
Verder zou ik graag sterkere lendenen en een sterkere achterhand willen zien, een goed gevormd kruis en een langer voorbeen.

Hengsten die in het verleden zijn gebruikt: o.a. Lolke, Wierd, Onne en de andere weet ik niet.

Ik begrijp dat het niet de meest ideale tijd is om een veulen te fokken en dat er een hoop veulens rondlopen en het goedkoper is een veulen aan te schaffen, dan zelf te fokken. Om nog maar niet te spreken van de risico's voor de merrie (en veulen als het er is). De reden dat ik een veulen wil, is enerzijds dat ik haar preferent zou willen krijgen, al is die kans aan de andere kant klein, omdat ze pas 1 veulen met ster heeft. Anderzijds heeft het voor mijn toekomstige paard mijn voorkeur om een nakomeling van haar te zijn. Het veulen zal dus uiteindelijk zeer waarschijnlijk niet verkocht worden.

Hengsten waar ik zelf aan heb zitten denken zijn:
Beart: Daar is ze eerder mee gedekt, maar niet drachtig van geworden.
Ielke: heeft mooi maat en veel behang, lage verwantschap
Gjalt: Dit vind ik zelf een mooi paard, lage verwantschap, mooi maat. Ik twijfel alleen over zijn rug/lendenen.

Wie heeft tips? Van al die grafieken heb ik maar weinig kaas gegeten, dus alle info is welkom!

Jibbel

Re: 1e keer zelf een veulen fokken en hengstenkeuze (fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 11:47

Toch grappig dat er 54 keer is gekeken, maar niemand een tip/idee heeft voor een geschikte hengst. :)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:54

Als je voor behang wilt fokken moet je JUIST geen Ielke doen ;)

Voor het barokke behoud zou ik dan niet een al te jonge hengst doen, aangezien je aangeeft dat de merrie zelf luxe doorfokt en de jongere lichting alleen maar luxer wordt.

Heb je wel eens naar Aan gekeken, geen idee hoe dat zit qua bloed overigens.. (Is een Abe x Jilles)
Heeft ruim voorbeen, erg fijne karakters en fokt maat. Weet zo niet hoe met de lendelen etc zit maar schijnt bij Reinder 452 (v. Aan) wel goed te zitten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:08

Ja, ik kwam er ook al achter dat ik scheef gekeken had m.b.t. het behang van Ielke. Denk dat ik een foto van hem heb gezien met extensions ofzo.

Zal Aan en Reinder eens bekijken. :j
Ietwat luxe vind ik geen probleem, maar het moet niet té worden.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:26

Ik heb gekeken maar heb geen idee. Vind Gjalt een supermooie hengst.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:28

Met Gjalt zit je wel met de lendenen,
had een veulenrapportage uit 2007, maar vond iets recenters.

Bouw
De nakomelingen van Gjalt 426 zijn royaal ontwikkelde paarden, die iets meer jeugd mogen tonen. De ruim
voldoende lange halzen zijn vaak iets zwaar in de hoofdhalsverbinding. De paarden hebben een lang voorbeen
en zijn ruim voldoende opwaarts gebouwd. De schouderligging is correct. De rugvorm is gewenst, terwijl de
paarden vaak een strakke lendenpartij hebben. De kruizen zijn gewenst qua ligging en hebben veel lengte. De
paarden hebben vaak een matige kniebespiering.
Laatst bijgewerkt door Boelles op 23-02-12 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:30

Mijn twijfel over zijn lendenen waren dus gerechtvaardigd.. Jammer, vind hem echt heel mooi, maar ik moet op dat punt gewoon verbeteren.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:30

Heb een nieuw stukje voor je geplaatst, vond iets recenters. :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:28

ik wil je best helpen een keuze te bepalen, echter zou je willen fokken met een merrie die problemen met de luchtwegen heeft? In hoeverre erfelijk?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 09:57

Het is een allergie waardoor ze gevoelig is op haar luchtwegen, dus ik weet niet in hoeverre dat erfelijk is of zou kunnen zijn. Dochter van haar heeft op jonge leeftijd een zware astma aanval gehad en daar bronchitis aan over gehouden. Leek na een tijd wel beter te gaan, maar ik weet niet hoe dat uiteindelijk genezen is. Toeval of erfelijkheid?

Momenteel heb ik een nakomeling zelf in bezit en die heeft nergens last van en ook van de andere 2 nakomelingen weet ik dat ze niks mankeren. Dus wat mij betreft is het geen probleem om met dit paard verder te fokken. Te meer ook omdat het veulen in mijn bezit zou blijven.

Ik heb trouwens als tip ook nog Anders 451 gekregen. Vind ik op zich ook geen verkeerde keuze als hij goed past.

Je hebt zeker het levensnummer nodig om te kijken welke hengst geschikt zou zijn? Dan moet ik even op zoek naar het paspoort, want die zit nog ergens in een doos na de verhuizing..

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:18

Ik ben zelf geen fan van Tjalling.. Dus daar zou ik rekening mee houden of de hengt in kwestie tjalling in zijn lijn heeft.. deze hebben namelijk echt een vervelend karakter.. Maar das persoonlijk.. verder heb ik geen verstand van al het fok gebeuren. dus kan je niks aanraden

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:44

Pff aan dat advies heeft TS weinig.... Daarbij heeft Tsjalling ook erg fijne, meewerkende nakomelingen.....

TS, Anders is wel weer een luxe gebouwde hengst. Fokt wel verkleinend naar mijn weten, de achterhand zul je hier wel iets mee kunnen verbeteren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:22

Ja, die achterhand is wel mooi sterk en de lendenen zijn ook goed. Maar maat heb ik wel nodig. Vooral voor mijn lange stelten. Haar zoon van 1.69 toont onder mij al niet eens zo enorm groot.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:28

Hmm, dan zou ik over Anders even nadenken als jou was.. De meeste Anders-veulens zijn heel poppig, niet groot.

Wat voor hengsten heb je op moment in gedachte?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:59

Wat inmiddels is overgebleven is Beart, omdat ze daar bij de vorige eigenaren niet drachtig van is geworden. En hij goed bij haar zou passen.
Maar evt. een jongere hengst kan ook, alleen wil ik dus niet te luxe. Het mag wel iets luxe, maar niet zo'n iel ding.

Lolke en Onne zijn in het verleden wel goed bevallen, dus die zou ik ook weer kunnen gebruiken. Maar elke keer een andere hengst is ook wel leuk. Wierd zou ik niet meer willen gebruiken, dat paardje is ook klein gebleven.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:29

Lolke gaat erg lastig worden ;) Als je aan Beart denkt zou ik naar Pier 448 neigen.. Ontzettend veel achterhand voor zijn grootte! Pier is een zoon van Beart, maar vind hem meer passen bij je eisen dan Beart zelf. :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 11:33

Heb even naar Pier gekeken en idd, dat past wellicht nog beter én daarbij is het een jongere hengst.
Ik ga sowieso binnenkort even naar de vorige eigenaren om ook met hun te overleggen. Zij fokken hobbymatig, maar wel heel serieus en kennen de merrie en weten veel van de hengsten (en ik totaal niet..).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:54

Pier 448 kwam inderdaad ook bij mij op. Goed gebouwde hengst met veel maat.
En misschien Norbert 444?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 11:12

Pier gaat het denk ik toch niet worden, gezien zijn analyse eerste jaargang veulens:
De veulens van Pier zijn goed ontwikkeld maar mogen rastypischer zijn en zijn over het algemeen zwaar gebouwd. De hoofden kunnen sprekender. De veulens tonen over het algemeen voldoende front.
De hoofd-hals verbinding is vaak kort en zwaar.
De halzen zijn voldoende lang, hoewel korte halzen regelmatig voorkomen.
De schouders zijn voldoende schuin geplaatst
De ruggen zijn over het algemeen lang en zijn regelmatig gezonken.
De lendenen zijn voldoende sterk.
De kruisligging is licht hellend en de kruizen missen vaak lengte.
De stap is ruim maar kan krachtiger.
De draf is ruim en voldoende krachtig met ruim voldoende ruggebruik, waarbij het achterbeen traag onder de massa wordt geplaatst. De veulens tonen in doorsnee een goede zelfhouding en balans. Het voorbeen wordt ruim voldoende naar voren wordt gezet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 12:07

Inmiddels heb ik gekeken op de site van het stamboek en zijn er 3 mogelijkheden overgebleven. Er kwamen een aantal hengsten uit die in het buitenland staan, dus dat was wel jammer.
Verder heb ik gekeken naar een zo laag mogelijke inteelt en verwantschap.
Dan blijven over beart en stendert. Gjalt trekt stiekem ook nog, dus die 3 ga ik afwegen en bespreken met de vorige eigenaars.
Vorige week was ze hengstig, dus nu even goed bijhouden dan kan ze wellicht al in april og mei geinsemineerd worden!