'oudere' hengst (andalusier) laten dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Navi

'oudere' hengst (andalusier) laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 18:20

Hoi,
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken, maar tot nu toe heb ik nog geen antwoord kunnen vinden op mijn vragen, dus hopelijk kan iemand mij hier verder op weg helpen.

Ik heb een P.R.E. Hengst met (voor mij natuurlijk) een superkarakter. Nou ben ik redelijk nieuwsgierig geworden wat voor nakomelingen hij zou geven. Niet om gelijk veel te gaan fokken en puur om geld mee te gaan verdienen, maar gewoon voor een liefhebber en misschien ooit voor mezelf zijn opvolger. Hij wordt dit jaar 14 en is heel koel en braaf. Heel af en toe een brul, maar respectvol en altijd handelbaar.

Ik vraag me af wat voor risico er is, dat zijn karakter zal veranderen. Het lijkt mij (maar misschien naïef) dat hij z'n plaats wel kent en daarom niet moeilijker zal worden. Ik zou het dan alleen bij een fantoom op locatie door iemand anders laten doen, dan kan het alleen geen officieel p.r.e. Veulen worden, begreep ik. Heeft iemand ervaring met een hengst voor het eerst laten dekken op latere leeftijd?

En dan mijn tweede vraag. Stel dat er iemand geïnteresseerd is, hoe weet ik dan of zijn sperma een goede kwaliteit heeft? Niet meer dan normaal om dit eerst uit te zoeken lijkt me, maar ik kan weinig vinden over testen.

Alvast bedankt voor een reactie!

https://picasaweb.google.com/lh/sredir? ... feat=email

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:20

Door het dekken kan de drift wel fanatieker worden.
Kans dat ze meer hengst worden is groots aanwezig.

Sperma onderzoek kan oa in utrecht.
Je kan hem ook apto laten keuren via de stamboek geloof ik.

Bij de p.r.e is het geloof ik niet verplicht om de benen op de foto te zetten eveneens als sperma onderzoek als ik goed heb.

Ikzelf zou het wel willen laten doen want je wilt verbeteren in plaats van vermeerderen.
Hoe weet je immers of ze geen erfelijke gebreken hebben of erfelijke afwijkingen kwa ziektes etc...

Navi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:52

Ja, dat is een risico natuurlijk. Ik wil dat hij op stal rustig blijft, en zichzelf niet in de weg gaat zitten.

Hij is apto gekeurd in Spanje en mag dus natuurlijk dekken. Omdat ik niet weet hoe hij is, wil ik geen risico nemen met iemand anders merrie. Ook heb ik geen stallingsmogelijkheden.

Sperma keuring etc kan dus in Utrecht? Dan ga ik daar eens informeren, bedankt. Inderdaad, het is uit liefhebberij van dit ras, dus ik wil eerst een aantal dingen uitzoeken en niet zomaar experimenteren :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:58

Het ligt ook een groot deel aan je paard of hij zich anders gaat gedragen. Maar als hij nu rustig en handelbaar is in de lente dan zal het waarschijnlijk ook goed gaan als hij gedekt. Garanties heb je alleen niet.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:00

Navi schreef:
Ja, dat is een risico natuurlijk. Ik wil dat hij op stal rustig blijft, en zichzelf niet in de weg gaat zitten.

Hij is apto gekeurd in Spanje en mag dus natuurlijk dekken. Omdat ik niet weet hoe hij is, wil ik geen risico nemen met iemand anders merrie. Ook heb ik geen stallingsmogelijkheden.

Sperma keuring etc kan dus in Utrecht? Dan ga ik daar eens informeren, bedankt. Inderdaad, het is uit liefhebberij van dit ras, dus ik wil eerst een aantal dingen uitzoeken en niet zomaar experimenteren :)

Sommigen ki stations kunnen dit trouwen ook.
Wij bij het AVS moeten het via utrecht doen.
Met me vorige hengst heb ik het ook gedaan.
Was geloof ik zo rond de 300 euro in die tijd maar dat is al een aantal jaartjes geleden;)

Langcara

Re: 'oudere' hengst (andalusier) laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:31

Het is wel een mooie hengst. Wat meet hij?
Ik heb zelf een pre merrie die dit jaar drie wordt. Misschien leuke partij voor hem.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:40

Mooie hengst , mooie afstamming maar hij heeft ook nog geen carta de titularidad en staat nog niet op jouw naam eerst even alle papieren regelen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:47

Yep, anders kan de merriehouder het veulen niet registreren in het stamboek.

Navi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 18:37

Ik hem van de vorige eigenaar begrepen dat hij 1.63 is, maar ik heb hem zelf niet opgemeten.
Ik moet inderdaad alle paperassen in orde maken, dat kan gelukkig makkelijk via het Nederlandse stamboek. We hebben ooit een lusitano paspoort naar Portugal moeten opsturen, maar dit is 5 jr later nog niet terug... Paardje is inmiddels overleden dus die noodzaak is er niet meer. Vandaar dat ik het toendertijd heb verzuimd.

Ik heb begrepen dat als ik via KI laat dekken, het veulen sowieso niet wordt opgenomen in het stamboek, maar het kan wel als cruzado toch? Dan moeten de papieren inderdaad in orde zijn.

Langcara, je bent altijd welkom om een keertje te komen kijken in Brabant.
Erg bedankt voor alle reacties!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:11

Volgens mij hoeft hij niet natuurlijk te dekken voor het stamboek. Er zijn alleen weinig PRE's die dit doen, Spaanse traditie (en een beetje machismo?). Ik heb echt moeten zoeken naar een PRE die KI dekte, omdat mijn merrie echt niets van de voor haar uitgezochte hengst moest weten. Uiteindelijk een hengst in Belgie gevonden. Omdat mijn merrie geen PRE is wordt het een Cruzado maar dat heeft niet met de KI te maken.

Navi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:41

Kieskeurige merrie dus :) Is het een leuk veulen geworden?

Ik heb het bij het stamboek nagevraagd en een hengst in nl mag alleen natuurlijk dekken. Er is een hele strenge selectie voor ki dekken, waar buiten Spanje bijna geen een hengst doorheen gekomen. Daarom zal de nakomeling van mijn hengst een cruzado worden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:26

Wat gek??? Wij hebben onze merrie door een van deze hengsten laten dekken, weliswaar in Belgie, maar veulen gaat wel in Nederland geregistreerd worden. http://www.antwerp-andalusians.be/
Deze hengsten worden inderdaad wel jaarlijks gekeurd.
Wellicht kan je het aan Annick vragen hoe het zit, ze is heel actief voor het stamboek.

Merrie is zeker kieskeurig, ik had notabene Grelo voor haar uitgezocht. Maar de hengst die het uiteindelijk geworden is, vind ik misschien wel nog knapper :D Veulen wordt half juli verwacht.

Navi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 10:35

Oh, dan is dat waarschijnlijk een van de hengsten die wel via KI mag dekken.
Dat zit er voor mijn hengst dus niet in...

Ik heb het via de website van het stamboek gevraagd, dus ik zal ze niet verder lastigvallen ;)

Spannend voor je, welke van de drie is het geworden?
(Sorry,erg nieuwsgierig aangelegd :) )

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:59

Seni-Lleno :D

Navi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:45

Leuk, ik zal vast wel een foto op bokt voorbij zien komen tzt

Ik ga vanavond alles aanvragen en alles via de officiële weg zodat het veulen gewoon in het stamboek kan worden opgenomen. Ik heb een basis keuringsrapport van een aantal jaar oud en dan ga ik nog wat extra testen laten doen. Een bedrijf hier in de buurt doet dat ook.

Bedankt voor de tips