prijzen pre

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

banditlove

prijzen pre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:19

Wat zou een rieele prijs zijn voor een pre valk hengst?

3,5 jr goed onder het zadel. Erg mooi paard.
Spaans paspoort geen papieren ouders 100% pre.
1.55 hoog. ?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:40

Heb je geen foto ? klein paard zonder papieren ligt toch echt aan zijn uiterlijk , gangen , karakter etc.

KusNiek

Re: prijzen pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:55

Ik ben ook benieuwd naar een foto... t feit dat hij geen papieren heeft is zeker waarde verminderend..

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:22

Als het paard geen papieren heeft, mag het ook geen PRE heten. Alleen paarden uit 2 goedgekeurde ouders en ingeschreven in het stamboek zijn PRE's.

Verder zou ik ook graag een foto, of nog liever; een filmpje zien

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:49

geen papieren.... tja, dan kan er vanalles door zitten......

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:51

Cyrina schreef:
Als het paard geen papieren heeft, mag het ook geen PRE heten. Alleen paarden uit 2 goedgekeurde ouders en ingeschreven in het stamboek zijn PRE's.

Verder zou ik ook graag een foto, of nog liever; een filmpje zien

Precies ;)

Dit is geen PRE dus ;)

Ben benieuwd naar de foto :)

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:20

Een zuivere PRE, uit twee goedgekeurde PRE -ouders is moeilijk te fokken. Het Creme gen wat je nodig hebt om van een bruine en valk te maken is nog niet zo vaak te vinden in de PRE populatie. Dus liggen de prijzen, mits fatsoendelijk gebouwd etc. een stukje hoger.
Zonder papier kan er van alles bij in gefokt zitten, Je fokt makkelijker het creme gen erin met bijv. een NRPS, een pools paard, een quarter etc.

Omdat wij Hollanders zo gek zijn op koopjes en wat apartere kleuren wordt er vanalles uit Spanje meegenomen. Daar vaak weinig waard, maar hier met grove winst te koop.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:23

Een pre zonder
- paspoort met
- het groene stamboekpapier en
- carta de titularidad
is officieel een cruzado en niet zoveel waard. Het kleurtje kan aan prijs weer wat toevoegen, en als hij rastypisch er uit ziet, dan zijn er nog wel liefhebbers voor te vinden. MAar heel veel waard is hij niet. Zeker niet in deze tijd.
Punt is dat er altijd wel onwetenden te vinden zijn die er toch nog een vette prijs voor willen betalen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:34

De waarde is toch eigenlijk wat de gek ervoor geeft? Voor de een is een papier belangrijk, voor de ander een kleurtje.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:48

Een mooie cruzado kan meer waard zijn als een volle PRE , ligt aan het paard en de kwaliteit van het dier :D
Als de beide ouders PRE zijn hadden ze wel de papieren aangevraagd vooral met deze kleur , is het paardje in Spanje geboren ?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:55

Is dat dezelfde hengst waar je eerder een topic over opende? Vraagrpijs 2600,-?

Maar zoals al gezegd; zonder papieren is het geen PRE, paspoort zegt niks. Hij is vrij klein en heeft geen fokwaarde omdat er geen papieren bij zitten.
Maar als je het een leuk paard vind, het dier een goed karakter heeft en zich leuk laat rijden dan is het een overweging waard. Maar qua waarde is het een jong paard met een leuk kleurtje, papierloos, dus dan is 2600,- te duur en zou ik meer richting de 2000,- of lager denken.
Advies als je hem koopt; castreren en niet mee willen fokken omdat je niet weet wat de ouders zijn en dus ook geen idee hebt wat hij wel/niet kan doorgeven. Het verkoop praatje dat beide ouders PRE zijn is om de prijs op de drijven of het gaat hier om PRE's die niet APTO gekeurd zijn en dus niet goed genoeg bevonden om mee te fokken.

Een echt goede Cruzado kan inderdaad veel geld waard zijn maar dan moet er wel meer duidelijkheid zijn over afstamming en kwaliteiten van het paard, maar dat geld voor ieder paard; ras of kruising.

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:41

Hij komt uit spanje en er is bekend dat zijn ouders pre zijn

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:41

banditlove schreef:
Hij komt uit spanje en er is bekend dat zijn ouders pre zijn

Maar zonder papier is het paard geen PRE, dat is het alleen als het dier papier heeft waarop beide goedgekeurd ouders vermeld zijn. Dit paard is daarom een cruzado ( kruising). Waarom, als beide ouders PRE zijn, is er geen papier bij?
Kan zijn omdat de ouders dus niet goedgekeurd zijn ( niet fokwaardig?!) of omdat het ze geen PRE zijn, of omdat de fokker nooit papieren heeft aangevraagd. De waarde van het paard ligt in ieder geval lager als voor een paard dat wel papieren heeft.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:49

ik vind 2600 voor een mooi gekleurde hengst met goed karakter en onder het zdel zeker niet teveel(maar het is een vr.prijs,dus je kan altijd lager bieden).inderdaad dit is geen pre=want dan had hij papier,het is nu dus een cruzado=kruising,of een andalusier

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:21

keona schreef:
ik vind 2600 voor een mooi gekleurde hengst met goed karakter en onder het zdel zeker niet teveel(maar het is een vr.prijs,dus je kan altijd lager bieden).inderdaad dit is geen pre=want dan had hij papier,het is nu dus een cruzado=kruising,of een andalusier

Als hij in de d pony maat valt, is het misschien niet te veel, maar verder is er toch niemand die er echt op zit te wachten. Want hij moet dan ook nog geruind worden. Want waarom zo'n dier hengst laten met alle problemen van dien?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:24

waarom moeten het altijd problemen zijn.zijn genoeg hengsten die ik ken en gewoon een goed en prettig leven hebben,en ook nog een prachtig karakter.
Langcara schreef:
keona schreef:

Als hij in de d pony maat valt, is het misschien niet te veel, maar verder is er toch niemand die er echt op zit te wachten. Want hij moet dan ook nog geruind worden. Want waarom zo'n dier hengst laten met alle problemen van dien?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:39

Ik zeg niets van het karakter van hengsten.
Maar mensen die geen paarden aan huis hebben maar aangewezen zijn op pensionstalling, en dat is het overgrote gedeelte van mensen met paarden in Nederland, stuiten op problemen waar je met een merrie of ruin niet tegenaan loopt. Veel stallen willen geen hengst, en als het al wel goed is, dan mag die hengst weer niet in de wei, etc. En het rijden van de gemiddelde hengst is niet voor de gemiddelde ruiter weggelegd, wanneer die ruiter samen met anderen de bak moet delen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:35

daar heb je gelijk in,maar je weet niet of ts ze thuis gaat zetten of de erdere omstandigheden.ik ben het wel eens dat een hengst ook een paard waardigbestaan moet hebben(maar sommige merries en ruinen hebben dit ook niet).
Langcara schreef:
Ik zeg niets van het karakter van hengsten.
Maar mensen die geen paarden aan huis hebben maar aangewezen zijn op pensionstalling, en dat is het overgrote gedeelte van mensen met paarden in Nederland, stuiten op problemen waar je met een merrie of ruin niet tegenaan loopt. Veel stallen willen geen hengst, en als het al wel goed is, dan mag die hengst weer niet in de wei, etc. En het rijden van de gemiddelde hengst is niet voor de gemiddelde ruiter weggelegd, wanneer die ruiter samen met anderen de bak moet delen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:55

Ik zie hier ook dure pensionstallen in de buurt waar men 300 euro per maand aan stalling moet betalen. Maar ik zie daar nooit paarden buiten! Echt schandalig. DAt die lui daar mee weg komen begrijp ik niet. Sommige mensen behartigen de belangen van hun paard totaal niet he.

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 06:58

mijn hengst is als hengst heel makkelijk hoor, hij staat ook op een pensionstalling en gaat gewoon super in de zomer gaat hij gewoon lekker naar buiten, via een dna test kan nje toch de ouders te weten komen/afstamming of de afstamming vragen bij de fokker?

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:15

Waarom wil je dit weten als je hem al hebt?
En het is al het tweede topic wat je erover opent?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:23

Langcara schreef:
keona schreef:

Ik vind 2600 euro voor een Spaanse Valk echt niet duur hoor. Als het een leuk paard is zou ik het zeker doen als ik jouw was. Er gaan voor tientallen duizenden euro's cruzado's van de hand mits ze maar over heel veel kwaliteit beschikken. Juist met een mooi kleurtje zijn ze erg gewild voor het stierenvechten bijvoorbeeld. Met die paarden wordt ook nog gefokt trouwens. Niet iedereen vindt een papier belangrijk.

De kans dat je zo'n paard met dat soort kwaliteiten hebt gevonden is natuurlijk klein, maar daar is de prijs dan ook na. In NL is voor de fok zo'n paard niets waard, maar als jij het een leuk paard vindt en je er gewoon veel plezier van wil hebben dan zie ik geen probleem.