[KWPN] hengst voor stermerrie v. Scandic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

[KWPN] hengst voor stermerrie v. Scandic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 22:05

Aangezien de eigenaresse van de Scandic x Nimmerdor x Erdball merrie die ik rijd haar misschien wil laten dekken ben ik wel benieuwd wat de kenners op Bokt voor hengst zouden kiezen voor haar. Ik heb zelf ook wel wat ideeën, maar ik ben eerst benieuwd wat jullie zeggen. Het is een ster/prok merrie die Z1 dressuur loopt (met enkele maanden Z2). Eind juni wordt ze 7jr. De punten die verbeterd moeten worden zijn eigenlijk ook te verwachten bij een merrie die afstamt van Scandic.
Ze is erg heet en het veulen is niet voor mijzelf bedoeld, dus dat mag voor de verkoop wel een tikkie minder. Ze heeft dus heel veel looplust, maar is ook erg dominant (en dus regelmatig lastig). Dat laatste zou ik dus zelf niet combineren met rechtstreeks Jazz.

Verbeterpunten:
- Maat (ze is slechts 1.66m)
- Meer bergop gebouwd
- Bergop bewegen
- Mag wat lichtvoetiger bewegen
- Karakter (minder dominant/lastig)
[- Langer voorbeen]

Sterke punten:
- Zeer sterk achterbeen (stap/draf/galop)
- Veel tact/regelmaat
- Stap is erg goed
- Veel 'go'

Volledige afstamming: http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=275740
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 18-02-12 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

knetterhard

Re: [KWPN] hengst voor stermerrie v. Scandic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:06

Heb je misschien een standfoto?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 22:06

Nee helaas die heb ik (nog) niet. Merrie is wat horizontaal gebouwd. Zal kijken of ik die zsm kan maken.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:14

Afbeelding

Ze wilde voor geen meter stil staan, dus meer kon ik er helaas niet van maken.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:46

Uphill zou wel eens goed kunnen passen, en qua karakter zou deze ook aan je eis voldoen. Gezien de lijn van de merrie zou Rubinsteinbloed ook mooi zijn om toe te passen, ik kan alleen 1,2,3 niet op een passende Rubinstein nakomeling komen voor je merrie.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:01

Ampere of United lijken m.i. mooi te passen. Twee totaal verschillende hengsten, maar geven beide lichtvoetige, opwaartse bewegingen en model. Nakomelingen lijken tot dusver veelbelovend.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:50

Uphill had ik inderdaad ook al bedacht; ben alleen bang dat het misschien een te zwaar type gaat worden. Maar dat vind ik moeilijk in te schatten. Ben ook wel benieuwd of je nog op een Rubinstein-nakomeling komt. Haar moeder heeft destijds een veulen gehad van Rubinstein die nu grand prix loopt.

Ampere ben ik ook wel nieuwsgierig naar, geeft momenteel wel interessante nakomelingen. United weet ik niet helemaal of dat past.

Nog andere suggesties?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:20

Ik denk dat het wel mee zal vallen qua zwaarte van type. Ik zag het staan van haar moeder. In het huidige KWPN bestand denk ik niet dat je het bloed zal vinden icm met een hengst die aan je eisen voldoet. Ik dacht misschien richting een Rohdiamant zoon, Romanov bijvoorbeeld of Rubin Royal (dan denk ik dat Romanov nog net dat beetje meer heeft).

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:00

Wat denk je van Sir Fashion (Sir Donnerhall x Rosenkavalier x Ehrentusch)? Een erg mooie hengst die front, maat en een werkbaar karakter lijkt te vererven.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:14

Het bergop gaan is wel het allerbelangrijkst voor deze merrie. Ik vind Sir Fashion daarop teveel inleveren, vind ik ook te traag van achter. Rubin Royal blijft ook te hoog van achter, dat kan ze echt niet hebben. Romanov zou nog wel kunnen!

Wel jammer dat het lastig zal worden om precies datgene te vinden wat we zoeken, in het KWPN. Want ik weet vrijwel zeker dat de eigenaresse toch bij het KWPN zal blijven. Wat zouden jullie dan voor hengsten kiezen als het karakter minder belangrijk zou zijn, maar de maat en het bergop gaan wel?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:44

united kan wel strooien in de maat en zou je teveel een poppetje kunnen fokken,
wat je zeer wsl wel krijgt / behoud; werkwillig, bewerkbaar paard, veel souplesse, goed achterbeen, afdruk en onder het zadel zijn ze driedubbel zoveel waard als zonder zadel. Echt fijne rijdieren, als veulentje vaak niet moeders mooiste.

Charmeur is ook een optie, past in veel opzichten. Front, maat, afdruk, souplesse, karakter. Ben zelf alleen niet gek op Florenciobloed (te groot bewegen en hoe zou hij zich gaan sluiten straks?)

Armani zie ik wel zitten

Bon Bravour, als je er niet bang voor bent dat hij veel gebruikt wordt.

Uphill mist voor mij een enorme draad :o , had wel opvallend veel goede ibop-merries afgelopen jaar.

Tango; ook aangezien hij zelf niet onverdienstelijk Grand Prix loopt heeft hij een enorme streep voor. Dan maar ietsje degelijk ;), heeft voor mij wel een draadje :D .

Desperado was ik enorm van onder de indruk laatst. Leek een koele kikker, fijne galoppade, zeer goed bewerkbaar.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:53

Bedankt Parnassia.
Van United weet ik inderdaad dat hij strooit met maat en ik heb er wel hele kleintjes/poppetjes van gezien, dus dat is wel een risico. Tango wordt denk ik ook echt te degelijk voor haar. Uphill ben ik (net als jij) ook niet kapot van..

Charmeur en Desperado heb ik ook al aan zitten denken. Bon Bravour zou inderdaad ook nog kunnen. Leuk :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:52

Charmeur puur op het rompmodel..maar volgens mij is het goed om te kijken naar een hengst die het vermogen heeft te sluiten en te gaan zitten waardoor de romp opwaartser komt.IMO is dat volgens mij belangrijker dan het model zelf en het gebrek aan dat vermogen.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:35

Elisa2 schreef:
Charmeur puur op het rompmodel..maar volgens mij is het goed om te kijken naar een hengst die het vermogen heeft te sluiten en te gaan zitten waardoor de romp opwaartser komt.IMO is dat volgens mij belangrijker dan het model zelf en het gebrek aan dat vermogen.

helemaal mee eens
Hij zou ook niet mijn keuze zijn, al denk ik wel dat je er een fijn rijpaard mee zou kunnen fokken.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 21:06

Ja daar kan ik wel inkomen. Het moet geen paard worden die alleen maar groot kan gaan. Elisa2 heb je daar nog een optie voor dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:48

Ik zou United wel durven gebruiken,die geeft hele fijne bewegers met het vermogen tot sluiten.Ferro bloed heeft ook altijd het vermogen tot sluiten/dragen maar daar ga je het voorbeen/lichtvoetigheid weer niet mee verbeteren.Ik ga er nog even over nadenken verder..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:46

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:21

Mij lijkt chameur erg geschikt,

Ook kun je Santano eens overwegen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:14

En Johnson?
Bergop, goeie voorbeentechniek, vergrotende index.

En ik heb nog geen enkele moeilijke Johnson gezien of gehoord.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:34

Nee Sandro Hit bloed zie ik niet zitten. Hengst moet vermogen tot verzamelen, ackken en klein gaan achter doorgeven en dat zou ik nou niet zoeken bij de Sandro Hit's.
Johnson had ik ook in mijn hoofd, voornamelijk vanwege het bergop gaan en het vergrotende. Maar ik wist niet zeker of ik dat wel goed had.. Vind de Johnson's ook allemaal een heel fijn karakter hebben.