wanneer is een hengstje vruchtbaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

steefian

wanneer is een hengstje vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 16:20

hoi bokkers

ik heb een heel leuk amha hengstje (bergmann gefokt) staan
met een stamboom en 2e premie.
ik zou hem graag 1xje willen laten dekken voor zijn ballen eraf gaan :D beetje qrue gezegd.

maar wanneer zijn ze ongeveer vruchtbaar
hij word in mei 2 jaar, maar gedraag zich als een echt hengst bij de merries, en er druppeltje af en toe ook wat uit zn slinger..

of zouden jullie het toch afradenen hem maar gewoon laten castreren, of zou niemand hem dan meer willen, mocht ik hem moeten verkopen?

barst los :D

thanks (het is niet de bedoeling dat dit een reltopic word, van waarom er zijn al genoeg salamietjes :+ en blablabla)

Sammie

Re: wanneer is een hengstje vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:18

Als jij kans wil lopen op een irritante en dominante ruin moet je 'm keer laten dekken. Van 't voorjaar.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:25

Als je hem zou willen verkopen zijn er 2 zijdes aan dit verhaal.
1. Als je hem niet castreert kan hij bij fokkers terecht (hij heeft een 2e premie, dus wie weet)
2. Als je hem laat dekken en je castreert daarna, zou het vrij lastig kunnen worden om hem later te plaatsen bij kinderen. Ligt natuurlijk ook aan het karakter van het dier zelf. Fokkers hoeven hem na castratie ook niet meer.
Het zou ook zomaar kunnen dat hij na castratie wel normaal gaat doen, maar dat is koffiedik kijken.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:29

Als hij Bergmann gefokt is, is het geen AMHA (American Miniature Horse, dus volledig amerikaanse lijnen) paardje maar een NMPRS (Nederland Miniatuurpaard mag met lijnen van bijvoorbeeld welsh, appaloosa, shet en minipaard) of NAS.. ;)

Ik zou kijken of je hem keuringswaardig vind, heeft hij kwaliteit genoeg om naar jou mening te kunnen dekken of te worden goedgekeurd?
Zo niet, dan zou ik hem ruinen.. Sommige hengsten worden na de eerste keer dekken erg opdringerig ook wanneer ze daarna gecastreerd worden, andere hengsten zijn prima te houden en gedragen zich keurig.. Ligt net aan het karakter en opvoeding van het paardje..
Wil je hem zowiezo niet goed laten keuren of hengst laten dan zou ik hem niet laten dekken om zo het risico te voorkomen dat hij irritant en opdringerig wordt na de eerste keer dekken..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:34

Hengsten kunnen ook juist rustiger worden als ze eenmaal gedekt hebben, maar (heel) soms worden ze lastiger. Altijd lastig want de enige manier om erachter te komen is hem te laten dekken. Kan je hem niet ergens op een bok(je)/ fantoom(pje) laten springen?
Onze hengsten dekken nooit natuurlijk en altijd alleen op het dekstation op het fantoom, maar dan moet je dus wel een station vinden met een mini fantoom.
Voordeel is dat hij dan niet thuis dekt, merries niet meteen associeert met dekken en de kans dat hij drukker wordt is daardoor kleiner, zeker als je hem ook door iemand anders laat begeleiden.
Overigens als je hem goed onder apel hebt staan en je hem laat dekken aan de hand van een begeleider die hem goed de baas is zal de kans dat dominanter wordt daarna niet zo groot zijn. Maar als hij zijn gang kan gaan, zonder begeleiding of met iemand die hem dan niet de baas is dan heb je de poppen aan het dansen!

Een 2- jarige is vrjiwel altijd wel vruchtbaar, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Garanties over hoe hij zich zal gaan gedragen zijn dus niet te geven.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:47

@ maydine

oh hahah sorry, k heb er geen verstand van hoor als die aparte rassen zoals amha, nmrps nas ect :o , tis dat mn opa t zei.

de optie om m op een bokje te zetten is bij mij in de buurt niet te doen.
ik ben m goed de baas, en heeft een strenge opvoeding gehad, maar kan natuurlijk altijd veranderen.
maar k was gewoon nieuwsgierig

k doe t niet op geld mee te verdienen hoor, maar misschien een keer voor een liefhebber.
en anders laat ik hem gewoon helpen
het is niet dat ie echt super wild word bij de merries, hij staat er naast een, maar wel altijd vriendlijk en vrolijk :D
soms een beetje te, maar consequent..

daarom dacht ik laat ik het even plaatsen :D

hij staat ook in mn profiel, maar ik heb er helemaal geen kijk op om m goed te laten keuren ect

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:07

ElCid schreef:
Hengsten kunnen ook juist rustiger worden als ze eenmaal gedekt hebben, maar (heel) soms worden ze lastiger.
Draai dat maar gerust om.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:12

Hij kan overigens al vruchtbaar zijn.
Mijn hengst was het namelijk met 1,5 jaar oud.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:17

Sammie schreef:
Als jij kans wil lopen op een irritante en dominante ruin moet je 'm keer laten dekken. Van 't voorjaar.

Dat valt op zich reuze mee hoor. We hebben ook een ruintje op stal die een keer heeft mogen proefdekken. Schat van een paard, ook als ruin, zeker niet dominanter dan de andere ruintjes hoor :n dat is weer zo'n hengstenvooroordeel. Punt is wel dat je het dier dan ook tijdens het dekken voldoende grenzen biedt en consequent blijft, dan zal de (ex-)hengst er echt niet anders van worden. Het karakter veranderd niet als je het paard een keer over de merrie laat gaan ;)

Een hengst is in principe met 2 vruchtbaar. In belgië is bij het AV stamboek (BAPS) zelfs gebruikelijk 2-jarigen te laten proefdekken. Een 2-jarige mag bij het BAPS zelfs al naar de HK. In principe zou je hengst dus een eitje kunnen bevruchten. De vraag is echter wel of je dat ook wil. Zeker in deze tijden met mini's moet je heel goed en eerlijk kijken naar de levenskwaliteit van een veulentje ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:22

Ik weet niet of het onder karakter valt of onder iets anders, maar ik ken er genoeg die vóór dekken als hengst 'hanteerbaar' waren. Eénmaal d'r overheen ze waren HENGST.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:37

Het klopt dat er hensten zijn die manser worden als ze eenmaal hebben gedekt. Immers het testosteron gaat dan wel stromen. Meestal valt dit echter samen met de pubertijd, dus of het puur en alleen aan het dekken ligt is nog maar eens de vraag. Komt nog bij dat het hormoon testosteron uit de vergelijking verdwijnt als het paard eenmaal is geruint en hersteld. Dus "blijvende schade" na een dekking, dat valt echt heel erg mee.