[KG] Agouti/zwart/vos/gray etc. op welk chromosoom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

[KG] Agouti/zwart/vos/gray etc. op welk chromosoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 15:37

Ik ben altijd een held in titels, dus ik zal de vraag even uitleggen: Ik ben me nu steeds meer in kleurgenetica aan het verdiepen, maar ik kan hier maar moeilijk informatie over vinden. Als ik het goed heb liggen zwart/vos op hetzelfde allel. Je hebt dus altijd twee chomosomen met op dezelfde plaats een gen voor ofwel zwart ofwel vos. Tot dusver de twee basiskleuren. Een bruin paard heeft minstens één agoutigen. Er zijn meerdere varianten van augouti (bay, dark bay en wild bay), elke variant is dominant, dus als een paard bruin is kan hij homozygoot of heterozygoot agouti zijn. Agouti toont niet op vos, omdat een vos geen zwarte haren heeft.

Wat ik me nu afvraag: wordt agouti op hetzelfde chromosoom vererft als de basiskleur? Kortom: is het zo dat als een paard bijvoorbeeld zwart en agouti van één ouder heeft geerft (en vos zonder agouti van de ander), de genen op hetzelfde chromosoom liggen? Dat zou dan namelijk voor dit hypothetisch paard dus inhouden dat hij nooit zwart zal kunnen geven met een vos? Of ligt agouti op een ander chromosoom, waardoor je naast de zwarte kleur ook nog een 50/50% kans hebt dat agouti door een heterozygoot paard wordt doorgegeven? En hoe zit dat dan met het Graygen en verdunningen/flaxen?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-02-12 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

s6801881

Re: [KG] Agouti/zwart/vos/gray etc. op welk chromosoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 19:31

Oh, nog een aanvulling, hoe zit het nu als je de ene variant agouti tegenover een andere variant hebt staan? Dus een paard dat homozygoot agouti is met twee verschillende agoutivarianten?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:04

Agouti en Extension (zwart/rood) zijn niet gelinkt en worden gewoon los van elkaar vererft, evenals Grey. Flaxen is nog onbekend waar die precies zit en hoe dit vererft.

Er zijn idd 3 types van agouti bekent waarvan twee genetisch aantoonbaar; bay 'A' en brown 'At', wild bay wordt met A+ aangeduid maar is nog niet aantoonbaar. Dark bay en brown zijn overigens niet hetzelfde, dark bay is gewoon een donkere A en niet een aparte mutatie.

Onderling zijn ze ook weer dominant over elkaar. Bay is dominant over brown, dus als een paard homozygoot agouti is met deze twee mutaties dan is het paard bay van kleur maar kan ook brown vererven. Of wild bay dominant over beide is, alleen over brown of helemaal niet dominant over de andere twee is niet duidelijk en zijn de meningen ook nog over verdeeld. En er zijn ook nog mensen die denken dat wild bay door iets anders wordt veroorzaakt en geen aparte agouti mutatie is.

Voor zover ik weet zijn alleen Extension en KIT gelinkt wat betreft kleurgenen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:31

Tobiano en roan licht waarschijnlijk wel dichtbij/aan de extension.
Vaak vererft dat met 1 gen dus bij Ee bijna altijd samen met de E of de e.
Mijn zilverappelbonte hengst fokt bv met zijn vos allel altijd zijn bont mee, is wel grappig om te zien. ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 15:20

Interessant :j hoe zit het dan met sabino? Daar is sowieso nog niet veel over bekend begreep ik?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:08

Ik was een heel stuk aan het typen maar bedacht me ineens dat het een stuk makkelijker is om gewoon het hele artikel over KIT en dominant white te linken omdat daar veel antwoorden op je vragen in staan :')
http://www.plosgenetics.org/article/inf ... en.0030195
rechtsbovenin de hoek kun je het hele artikel downloaden. Op dezelfde site kun je meer artikelen over (kleur)genetica vinden.

Dit gaat voornamelijk over dominant white maar wordt ook een en ander uitgelegd over tobiano, roan en sabino omdat deze allemaal bij elkaar zitten.
KIT zit dus vlakbij Extension waardoor die twee gelinkt zijn en daarmee ook deze witpatronen. Hoewel ik dat over DW en sabino niet met 100% zekerheid durf te zeggen, tobiano en roan wel, maar zou me niets verbazen als het bij die andere ook zo blijkt te zijn.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 21:15

Kijk, dat is nu de link die ik zoch maar niet kon vinden :') Super IcePrincess, heb ik weer wat leesvoer :))

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:25

In het artikel staan ook nog wat referenties naar eerdere onderzoeken, als je die regel googeld kom je ook nog op andere soortgelijke websites uit, niet alles staat op alle sites en niet allemaal zijn gratis na te lezen.
Maar het is wel echt superinteressant allemaal, heb zelf afgelopen jaar heel veel over KIT gelezen, ook onderzoeken bij andere dieren en ook mensen, dan krijg je een nog beter beeld van wat het doet en hoe het werkt, dus dat is ook absoluut een aanrader :j .

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 22:05

Volgens mij kan ik vanuit mijn account van de uni wel op de meeste sites terecht nu, dus dat scheelt :) maar in eerste instantie werd ik via scholar inderdaad op de meeste sites geblokt, of dan moest ik het artikel voor een kleine 5 dollar kopen. Ben gekke henkie niet :P