Ik ben altijd een held in titels, dus ik zal de vraag even uitleggen: Ik ben me nu steeds meer in kleurgenetica aan het verdiepen, maar ik kan hier maar moeilijk informatie over vinden. Als ik het goed heb liggen zwart/vos op hetzelfde allel. Je hebt dus altijd twee chomosomen met op dezelfde plaats een gen voor ofwel zwart ofwel vos. Tot dusver de twee basiskleuren. Een bruin paard heeft minstens één agoutigen. Er zijn meerdere varianten van augouti (bay, dark bay en wild bay), elke variant is dominant, dus als een paard bruin is kan hij homozygoot of heterozygoot agouti zijn. Agouti toont niet op vos, omdat een vos geen zwarte haren heeft.
Wat ik me nu afvraag: wordt agouti op hetzelfde chromosoom vererft als de basiskleur? Kortom: is het zo dat als een paard bijvoorbeeld zwart en agouti van één ouder heeft geerft (en vos zonder agouti van de ander), de genen op hetzelfde chromosoom liggen? Dat zou dan namelijk voor dit hypothetisch paard dus inhouden dat hij nooit zwart zal kunnen geven met een vos? Of ligt agouti op een ander chromosoom, waardoor je naast de zwarte kleur ook nog een 50/50% kans hebt dat agouti door een heterozygoot paard wordt doorgegeven? En hoe zit dat dan met het Graygen en verdunningen/flaxen?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-02-12 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd