Hoe kom ik aan een traditioneel Noors kostuum?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Hoe kom ik aan een traditioneel Noors kostuum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 14:45

Nou, de vraag is duidelijk lijkt me?
Ik zoek 2 dames outfits en 1 mannen outfit. Eventueel bruikleen.
Google wasn't my friend op dit gebied...

Is Van Bon het enigste aanknopingspunt of weet er hier iemand toevallig nog iets anders?
Of anders goede (detail)foto's hoe het eruit hoort te zien? Stof, versiersels, zoiets dus.
We hebben een goede naaimachine, maar willen het dan wel zo traditioneel mogelijk hebben.

Wie kan er helpen?

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:48

Bedoel je een Bunad?
Dit is de traditionele Noorse klederdracht en is per stad/streek verschillend. De stoffen zijn vaak erg zwaar en ze zijn meestal rijkelijk versierd door met de hand aangebrachte steentjes. Vaak dus erg kostbaar, en van moeder op dochter en vader op zoon doorgegeven.
Mijn moeder is Noorse en heeft die van haar moeder gekregen :) Ik denk eigenlijk niet dat je een 'officiële' bunad een beetje goedkoop en makkelijk kan krijgen maar misschien geeft Google afbeeldingen genoeg inspiratie om zelf iets in elkaar te zetten? :D Erg leuk idee in ieder geval!

[edit] Schiet me net te binnen dat je misschien wel, als je iets minder 'historisch en cultureel correct' wil gaan :P , je een 'festdrakt' zou kunnen proberen te krijgen. Dit is een samenraapsel, geïnspireerd door allerlei verschillende bunad-patronen en is veel algemener en niet zo historisch als een bunad. Dit is in Noorwegen ook goedkoper en algemener te verkrijgen en is niet zo streekgebonden als een echte bunad.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 15:24

Sabine: je bent echt geweldig! _/-\o_
Dit geeft al gelijk zoveel info dat we eerst moeten gaan ruziën over het patroon en uit welke streek we het willen hebben.
Daar heb ik Van Bon toch wel weer voor nodig... ;)

Nou, ff het verhaal waarom: we hebben Zestra erbij gekocht, maar de enige echte Nederlandse stamboek-link is haar mams.
De rest van haar stamboek is Noors of Deens.
Zij is dus hardstikke traditioneel op haar manier, maar nu leek het ons wel een statement om ook met traditionele kledij met z'n allen op de foto te gaan.
Noem het gek, gestoord of Fjordenfan, maar dat is het idee hierachter. ;)

Ik had dus geen idee hoe het heette, maar vanaf hier komen we een heel eind! *D

Sabine

Re: Hoe kom ik aan een traditioneel Noors kostuum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:37

Heel graag gedaan hoor, vind het hartstikke leuk! :D
En een erg leuk idee, zou graag het eindresultaat willen zien :Y)

Onali

Re: Hoe kom ik aan een traditioneel Noors kostuum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:05

Wow wat gaaf Sabine.