Jaarling in de opfok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Jaarling in de opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 00:23

Goede avond!

Ik twijfel erover of ik een jaarling in de opfok zal plaatsen of niet. Mocht ik haar gewoon bij ons op stal zetten, zal ze in een groep komen te staan met 6 pony's. Er staan 2 shetjes, een C pony, een D pony en een paard. Deze zijn alleen allemaal al ouder, het is wel een kudde maar ze heeft dan geen leeftijds genootjes. Hoe "schadelijk" is dit volgens jullie?

En mocht ik haar in de opfok doen,
tot welke leeftijd is het in jullie ogen essentieel voor de opvoeding en ontwikkeling? Zouden jullie zeggen een jaartje in de opfok tot bijvoorbeeld de leeftijd van 2 is ook prima, of gewoon lekker laten staan tot 3/4 jaar?

Sammie

Re: Jaarling in de opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:57

Ach wat heet schadelijk :D Afhankelijk van de leeftijd heb je kans dat die andere paarden niet zo'n zin hebben in spelen en dat vinden jonge paarden juist wel leuk. 'Mist' het paard iets, nee dat denk ik niet. Vind shetjes zelf echter niet zo'n fijn idee. Beestjes zijn soms zo klein dat zo'n veulen er met spelen overheen kan met alle gevolgen van dien. Zeldzaam, maar toch.

De proffesionele opfokbedrijven hebben meestal als stelregel, uiterlijk in de zomer dat ze 3 jaar worden of zijn weg. Maar dat kan per stal verschillen. Je kan 'm er met 2 ook uit halen, maar waarom? Je kan er toch niks mee. Lekker jong laten wezen en wat mee gaan doen als ze 3 á 3,5 jaar zijn.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 01:03

Sammie schreef:
Ach wat heet schadelijk :D Afhankelijk van de leeftijd heb je kans dat die andere paarden niet zo'n zin hebben in spelen en dat vinden jonge paarden juist wel leuk. 'Mist' het paard iets, nee dat denk ik niet. Vind shetjes zelf echter niet zo'n fijn idee. Beestjes zijn soms zo klein dat zo'n veulen er met spelen overheen kan met alle gevolgen van dien. Zeldzaam, maar toch.

De proffesionele opfokbedrijven hebben meestal als stelregel, uiterlijk in de zomer dat ze 3 jaar worden of zijn weg. Maar dat kan per stal verschillen. Je kan 'm er met 2 ook uit halen, maar waarom? Je kan er toch niks mee. Lekker jong laten wezen en wat mee gaan doen als ze 3 á 3,5 jaar zijn.

Wat mij fijn lijkt aan haar bij ons op stal plaatsen is dat ik haar dan iedere dag kan zien, haar goed kan leren kennen, haar zelf kan voeren etc. Mocht ik haar dan bijv met 2 jaar uit de opfok halen wil ik graag al beginnen met afentoe wat poetsen, leren netjes mee te lopen en stil te staan etc. Dus niks kunnen doen in opzichte van trainen klopt, maar de overige dingen lijken me fijn om gewoon mee te beginnen rond de leeftijd van 2.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:10

Paarden leren dat vrij snel hoor. :j Heb je echt geen jaar voor nodig. En als ze dat nu al kan, en ik neem aan van wel kan vergeten ze dat niet. Meelopen, poetsen, stil staan weten ze al vaak als veulen al en ze leren het heel snel. In de opfok moeten ze tenslotte ook stil staan (hoefsmid e.d.) en goede opfoks poetsen ze ook regelmatig (niet elke dag) en hebben ze ook gewoon in de hand. En als je in de opfok gaat kijken kun je m ook gewoon poetsen. Gewoon hard borsteltje meenemen en in de 'groep' er een borstel overheen halen. Vinden ze vaak nog lekker ook. En je hebt kans dat de rest van de groep zich ook vrijwillig meldt :D

De aandacht van zo'n jonkie (zelfs als ze 3 en 4 zijn) is gewoon van korte duur. Je hebt kans dat ze gewoon eerder vervelend gaan doen, omdat ze gewoon liever eten, spelen, enz.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 03:32

In de opfok plaatsen is fijn omdat ze door hun leeftijds Genootjes worden opgevoed.

Zelf heb ik een pony zadelmak gemaakt die al vanaf 2 jarige bij ons op stal heeft gestaan. Het voordeel hiervan is dat ze dan alles kennen en als je dit goed begeleid en in stapjes doet heb je als ze 3 zijn een pony of paard wat meestal vrij makkelijk zadelmak te maken is.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 08:18

npoot schreef:
In de opfok plaatsen is fijn omdat ze door hun leeftijds Genootjes worden opgevoed.

hier ben ik het niet helemaal mee eens :o
Ik ben er juist voorstander van om hem in een grote kudde te zetten met meerdere oudere paarden erin (eventueel met jonge dieren zodat ze kunnen spelen) omdat leeftijds genootjes zelf nog geen levenservaring hebben valt de opleiding lang niet zo goed als dat je hem ook bij oudere paarden in de wei zet.

ik ben van mening dat je hem best lekker thuis kunt plaatsen :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 08:41

Misschien handig om erbij te zetten dat het om een haflinger gaat. Ik lees dat het sowieso dus iets minder gebruikelijk is deze in de opfok te zetten...
Ik zou het liefste willen dat ze gewoon bij ons kwam staan, maar ik zou haar niets willen ontnemen omdat ik zo nodig lekker af en toe wil kunnen knuffelen :D

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:01

Toen ik mijn haflinger kocht als veulen heb ik hem ook niet in de opfok gedaan. Maar in een groep van 6 aan stal waar ik nu ook sta. Hij stond 24 uur per dag buiten in dat groepje. En ik vnd het super fijn omdat hij toch altijd kon spelen en ik hem eens een uurtje of wat per week lekker kon poetsen en mee kon wandelen. Zo leerde ik hem kennen en kon hem al verkeersmak maken. Hij heeft wel streken maar dat hoort erbij. Ik heb niet het idee dat ik hem iets ontnomen heb.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 09:04

xxelviraxx schreef:
Toen ik mijn haflinger kocht als veulen heb ik hem ook niet in de opfok gedaan. Maar in een groep van 6 aan stal waar ik nu ook sta. Hij stond 24 uur per dag buiten in dat groepje. En ik vnd het super fijn omdat hij toch altijd kon spelen en ik hem eens een uurtje of wat per week lekker kon poetsen en mee kon wandelen. Zo leerde ik hem kennen en kon hem al verkeersmak maken. Hij heeft wel streken maar dat hoort erbij. Ik heb niet het idee dat ik hem iets ontnomen heb.

Ja en die streken hoeven niet perse te linken aan het feit dat je m thuis hebt gehouden! Dat is ook wel een beetje haflinger eigen :D

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:07

Dat klopt zeker, opfok is goed maar thuis net zo goed zolang ie maar bij andere paarden staat.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 09:11

xxelviraxx schreef:
Dat klopt zeker, opfok is goed maar thuis net zo goed zolang ie maar bij andere paarden staat.

Oke dan voel ik me er al wat beter bij!
Ik wil namelijk dus niet egoistisch zijn en doen wat het beste voor MIJ is ipv voor de jaarling!
dankje voor je reactie.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:38

gewoon thus laten,of een opfok zoeken waar ook een aantal oudere tantes in de groep staan voor de opvoeding.ik vind thuis juist fijn,omdat je ze dan al kunt verkeersmak maken.mijn veulens 10mnd zijn bijde al 70% verkeersmak,en gaat steeds beter.je hebt thuis ook een kudde en als ik moet kiezen en oudere of jongere kudde zou ikvoor de oudere gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:55

Het fijnst is het voor het jaarling als er nog een van de zelfde leeftijd bij staat.
Daarom is opfok fijn.
Dit kan ook maar wat sammie al zegt hij kan soms een speelmaatje missen.