Hellup! We gaan aan de baby!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zighenya
Blogger

Hellup! We gaan aan de baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:48

Lieve bokkers,

Ik denk dat ik in de kraamstal juist zit, anders mijn excuses!

Ik heb een merrie uit 2008 (zie mijn profiel) van Corotino x Columbus. Met het oog op ooit (lees: over een jaar of 5) een veulentje te gaan fokken ben ik afgelopen maand naar de NRPS hengstenshow geweest. Dat ik binnenkwam liep So You Know in de rijbaan en deze had ik samen met nog een aantal andere jonge hengsten op mijn lijstje gezet voor nader onderzoek. Omdat dit zijn eerste seizoen wordt is er helaas nog niks bekend over zijn nakomelingen, maar hij is erg gaaf...

2e loterij ronde win ik zomaar een dekking van hem voor aankomend seizoen!

Na heel veel wikken en wegen, voor en tegens weggestreept enzovoorts heb ik ondanks dat het niet in de planning stond toch besloten om haar dit jaar te laten dekken. Ondanks jaren ervaring in het wereldje heb ik nog nooit van super dichtbij een volledige dracht meegemaakt en vind ik het doodeng dit met mijn eigen merrie te doen (dit wordt voor haar ook de eerste keer). Ondanks dat ik al het een en ander weet en er veel kennis is op stal vraag ik toch nog eens alles om dat weer mee te kunnen nemen in mijn beraad :p

Oke, dan nu mijn vraagvuur (voor de mensen die er snel doorheen willen, ik heb de vragen dikgedrukt gezet ;) ):
Ik heb de hengstenhouder zojuist gebeld en ik ga verse sperma opgestuurd krijgen, dus ze wordt thuis geïnsemineerd. Nou heb ik alleen gelezen/gehoord dat dit een groter risico met zich mee brengt dan als je haar naar de hengstenhouder brengt. En minder kans op slagen? Iemand hier ervaring mee? En wat vinden jullie de juiste maand(en) om te insemineren? Ik denk eraan te beginnen in mei en dan alleen nog juni en uiterlijk juli nogmaals proberen als het niet pakt. De paarden kunnen bij ons vaak pas begin mei hele dagen het land op en ik wil het veulen niet te lang binnen houden. Omdat ze ook vaak weer rond september naar binnen moeten wil ik ook niet dat het een laat veulen wordt.

Hoe verloopt het na de inseminatie qua verzorging van de merrie? Is het gebruikelijk dat je pas na een maand of 8 begint met merriebrok of starten jullie eerder? En zijn jullie fan van supplementen of liever zonder?
Hoe vaak (en wat) hebben jullie het mis zien gaan met de merrie? Ik zou het echt niet trekken als er met haar iets gebeurd. (Ik weet dat er altijd een risico is, maar die heb ik ook als ik haar buiten zet.)

En dan... Waar moet ik allemaal aan denken voor de inseminatie en de korte tijd erna? Ze lijkt regelmatig hengstig aan het einde van de maand, dit ga ik vanaf nu bijhouden. Ze is in top conditie en erg makkelijk met de dierenarts.

Volgens mij heb ik nog 100 vragen, maar er komt zo snel even niks meer bij me op wat nu al relevant is hehe...

InekeH87

Re: Hellup! We gaan aan de baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:46

Ik laat mijn merrie altijd thuis insemineren en ik heb eigenlijk al mijn merries met 1 keer insemineren drachtig. Ik laat wel een aantal keren scannen voor de inseminatie zodat ik op een aantal uur nauwkeurig weet wanneer er geïnsemineerd kan worden. Ja als ik pech heb kost me dit een keer of 5 scannen voordat er geïnsemineerd kan worden, maar als je dat bij je kliniek laat doen is het in 5 minuutjes gebeurd en kost het ook niet heel veel.
Na insemineren op 18 dagen een scan om te zien of ze drachtig zijn en voor eventuele tweelingdracht en met 40 dagen nog een keer scannen. Eigenlijk is het bij mij dan klaar met scannen, of ik moet aan het eind van het dekseizoen echt mijn twijfels hebben, dan laat ik nog een keer scannen voor een eventuele gustverklaring.

Na de inseminatie doe ik in principe niets aparts met de verzorging, al zet ik haar de twee dagen daarna en de dag zelf niet zwaar in training. In principe zou dit niet uit hoeven maken, maar ik doe dit voor mijn eigen gemoedsrust.

Beste maand om te insemineren vind ik vanaf eind april tot aan juli. Ik heb een paar keer een maart veulen gehad en veel vroeger dan dat wil ik ook geen veulens.

Vanaf een maand of 3 in de dracht begin ik met het voeren van fokkerij supplementen en vanaf 9 maanden dracht krijgen de merries bij mij merriebrokken. Ik voer ongeveer 2 kilo merriebrok per dag met 1 kilo muesli aan het einde van de dracht.

Ik heb gelukkig nog niets mis zien gaan in de jaren dat ik fokte (klopt af op hout). Ik ben wel eigenlijk altijd bij de bevalling en ik ken mijn dieren heel goed. Als er iets niet lekker loopt, dan kan ik dat vrij goed zien aan mijn dieren. Kenissen van mij zijn vorig jaar alle veulens verloren door Rhino, toen was ik heel blij dat ik mijn merrie daar tegen heb laten enten.
Wat ik wel vaak mee heb gemaakt is dat ik moest helpen bij de geboorte. Veulen van afgelopen jaar was zo ontzettend groot dat mijn merrie het niet alleen af kon. Maar ik heb wel een flinke tijd gewacht voordat ik ging helpen, ik ben geen voorstander van te snel ingrijpen. Uiteraard weet ik wel wanneer ik nog rustig een kwartiertje kan wachten en wanneer ik echt direct in moet grijpen. Als je interesse hebt, heb ik ergens online nog wel een filmpje staan van de laatste geboorte waarbij ik heb geholpen.

Wat me nu voor jou het beste lijkt is dat je nog eens rustig nadenkt of je dit echt wil en een aantal voors en tegens tegen elkaar afzetten. Als je in maart je merrie hengstig ziet, breng haar dan naar de dierenarts om te laten scannen of het echt zo is en als je dan in april/mei wilt laten denken kan je vanaf die hengstigheid goed bijhouden wanneer ze hengstig is en met behulp van scannen de juiste dekdatum bepalen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:03

Wat leuk dat je een dekking hebt gewonnen, gefeliciteerd!!

Ik ga proberen je vragen te beantwoorden vanuit mijn ervaringen en die van vriendlief.
Het thuis dekken: Mijn merrie is drie keer drachtig geweest,
- voor het eerste veulen twee keer gedekt (2x hengstigheid) eerste keer bij de hengst en tweede keer op een dekstation (dit door verhuizing naar Frankrijk).
- voor het tweede veulen is ze thuis gedekt, na een enkele inseminatie drachtig.
- voor het derde veulen is ze ook een keer gedekt (weer op het dekstation) en gelijk drachtig.
Het hangt vaak van de merrie af, die van mij went heel snel ergens anders dus geeft het geen problemen, maar als jouw merrie bij het transporteren veel stress heeft, of moeite heeft met een nieuwe omgeving is het vaak beter om de inseminatie thuis te doen (hebben jullie een opvoelbox?). Houd wel goed contact met de inseminator zodat je weet dat hij kan komen.
Vers sperma is vaak makkelijker insemineren omdat het ook in je merrie langer actief blijft, een a eventueel twee maal scannen per dag rond de eisprong is dus genoeg (diepvries wordt om de 6 uur aangeraden).

Ik begin meestal zo rond april met dekken, maar hier kunnen ze dan ook het gehele jaar naar buiten. Wellicht dat je op je stalling kan kijken of je merrie met veulen toch langer buiten kunnen blijven? Voor een veulen is het namelijk prettig veel buiten te kunnen zijn (mijn veulens en de veulens waar ik zorg voor heb gehad hebben altijd buiten gestaan vanaf de geboorte).

Hier begin ik meestal rond de 5 a 6 maanden dracht met ander voer, supplementen voor de dracht heb ik nog nooit gebruikt.

De risico's:
Ik heb het bij 10 veulens nu een keer mis zien gaan bij de merrie. Merrie stond nog buiten (eigenaar wou haar nog niet binnen zetten) had nog weinig tekenen van een naderende bevalling. De dag voor ze beviel en de dag van de bevalling was ik niet aanwezig. Het veulen was te groot en de merrie had dus hulp nodig, veulen is overleden en de merrie had door de bevalling (hoe precies weet ik niet) haar kogel uit de kom. Ze heeft 6 weken gips gehad, na die zes weken ging het gips eraf been was weer goed maar toen ze naar de stal liep verstapte ze zich weer en had dus weer haar kogel uit de kom. Toen is besloten haar in te laten slapen. De hele bevalling heeft haar toen ook veel energie gekost, maar dankzij de DA heeft ze die wel overleefd.
Een keer heeft mijn merrie haar veulen verstoten (waarschijnlijk door een trap). Na onderzoek bleek alles in orde met het veulen en ook de merrie is onderzocht op Rhino etc en er is niets speciaals gevonden.

Sommige merrie's tonen pas laat hengstig en kunnen dan hun eisprong al gehad hebben, dit zou je eventueel al een keer kunnen laten scannen zodat je dit van te voren weet. Laat de DA na het scannen ook eventuele cystes uittekenen waar ze in de baarmoeder zitten zodat het later niet verward wordt met het veulen.
Zoek uit of je DA insemineert of dat daar in jouw regio iemand anders voor is.
Sommige DA hebben ook een "aanbieding" dan betaal je een vast bedrag van begin tot eind scannen, is je merrie snel drachtig dan is dit wat duurder voor jou, maar doet ze er langer over dan is het gunstiger.
En verder geniet van de dracht!

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:11

Belangrijkste m.i. is of je strakjes voor je veulen genoeg vrije ruimte tot je beschikking hebt. Aangetoond is dat veulens die te weinig beweging hebben gekregen in hun jeugd meer kans op ocd enz hebben.

Je veulen zou het hele jaar door toch, m.i. minstens van 10 tot 5 buiten moeten staan voor een gezonde ontwikkeling van lichaam en geest....

Dat zou mijn aandachtspunt zijn...

succes en heel veel plezier strakjes als je veulie er is!

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 13:44

Thanks voor jullie antwoorden!! Ik ga het allemaal onthouden :)... Ik heb inmiddels met de Kossack Stud gesproken in de Beemster en waarschijnlijk gaat ze daarheen voor het hele inseminatie proces.

We hebben thuis 2 grote 'merrie' boxen dus als de tijd daar is kan ze daar in. Ze kan bij ons van mei tot september (hangt een beetje van het weer af) de hele dag naar buiten en als ik zou willen zelfs snachts. Ik heb ook nog de optie haar naar een andere stal te brengen waar ze ook in een grote box kan en daar kan ze een veel grotere periode naar buiten, alleen wellicht maar een halve dag.

Waar ze voor de bevalling en de periode daarna zal staan ben ik dus nog niet helemaal uit, gelukkig heb ik nog een tijdje om hier over na te denken. Ze heeft ook op die stal al een aantal maanden gestaan en staat daar net zo lekker als thuis.

Nogmaals thanks voor de antwoorden!!