jaarling voor 750 euro?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Exponent

jaarling voor 750 euro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 00:28

hallo,

nu zit ik met een vraagje... had ik op internet een jaarling zien staan die me meteen aansprak, had echt even een "wow" gevoel..

het is een merrie van mei 2011, C-INGMAR(cassini) X DAMOCLES(naturel) een schimmeltje.
enkel mooie en aansprekende foto's, ziet er een prima veulen uit, is al veel in de hand geweest en heeft een zachtaardig karakter.
Er staat vermeld dat het een correct veulen is met mooi beenwerk, maar lagere prijsklasse wegens ruil met fokker.
Dus, ik stuur een emailtje naar de adverteerder welke prijsklasse hij in gedachte had... krijg dezelfde avond nog een mailtje terug
met het exacte bedrag in, namelijk 750 euro...

Wat denken jullie nu? Zou ik er heen rijden (ong 1u) en eens gaan kijken? Of moet ik dit totaal aan mij voorbij laten gaan?

Alvast bedankt

NZ92

Re: jaarling voor 750 euro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:29

je kan altijd kijken.. wie weet ;) Ik weet niet of je zelf er een goede kijk op hebt.
Maar anders iemand meenemen met veel verstand.
En als je besluit tot koop over te gaan natuurlijk even laten keuren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:30

Ik zou zeker even kijken :j anders blijf je toch rondlopen met het idee om toch te kijken :)

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:31

ik zou gaan kijken
als ik er echt zo van gechameerd ben zou ik gaan.
en het is maar een uurtje rijden. ik heb hem trouwens ook gezien
is echt wel een leuk ding

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 00:33

ja, heb inderdaad het idee "wat als het echt iets is?" denk dat ik er dit weekend eens heen rij met mijn instructrice, want heb zelf geen idee waar ik naar zou moeten kijken bij een veulen.. jullie wel?

En wat kan je bij een veulen allemaal laten keuren? Heb enkel ervaring met keuren van oudere paarden.. :)

@angelpam, wat was jou eerste gedachte bij het zien van het veulen?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:38

als het je aanspreekt, waarom zou de dann niet gaan kijken?? Ook als je dan nog besluit om haar niet te kopen, dan weet je wat je laat staan, en hoef je later niet te denken "was ik toch maar gaan kijken". Maak er een gezellig dagje van, dan heb je meteen een leuk uitje.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:39

leuk dier leuke beweging.
ik zou niet weten wat er mis mee is.
bij een veulen kun je nog niks laten keuren.
ik zou kijken naar hoe zijn stand is van de benen.
verder natuurlijk kijken of zij goed geent is en gechipt is.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 00:42

Ik zou niet gaan kijken door de lage prijs... het dekgeld van de hengst is al 1250 euro, waarom doe je dan je veulen voor bijna de helft weg?
Maaaaaar het moest inderdaad maar eens een buitenkansje zijn (en laten we daar vooral op hopen)

@angelpam : dus zowel klinisch als ront. is niet mogelijk? Alvast bedankt voor de andere tips! En eerlijk gezegd, ik zou ook niet weten wat er mis mee is.. hopelijk niets !

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:44

tja rontgen zeker niet omdat nog niet alles volgroeit is
dat kan pas vanaf de 18 maanden.
Klinisch waarom zou je dat doen is weggegooit geld en niet goed voor het dier.
heeft totaal geen meerwaarde bij een veulen omdat het nog zolang duurt voordat je er wat mee kunt gaan doen en in die tijd kan er nog zoveel gebeuren

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:46

Een veulen kan je wel laten keuren, er wordt dan gekeken naar beenstand, ogen, alertheid, tanden, geluisterd naar het hart en eventueel simpel bewegen. Ik zou dit voor de zekerheid altijd even doen.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:48

dat wel maar niet of hij kreupel gaat of iets.
maar goed dat is ieder zijn eigen keus

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 00:49

nee, dan is keuren inderdaad overbodig! Bedankt voor je uitleg.
Ga morgen de foto's ook eens voorleggen aan mijn overbuur (is zelf fokker, fokt helaas véél te dure veulens), jammer genoeg is hij zo druk bezet dat hij hoogstwaarschijnlijk geen tijd heeft om mee te gaan kijken.

@sorbetje, dat zijn inderdaad dingen waar ik standaard naar ga kijken, en mijn instructrice uiteraard ook. Naar het hart kunnen we niet luisteren, maar als al de rest in orde is en er uiteindelijk wordt overgegaan tot een besluit kan ik nog steeds een DA laten komen voor een laatse "beslissende" oordeel ivm gezondheid

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:55

de paardenmarkt ligt laag,, ik zou in ieder geval wel het veulen compleet na laten checken door de dierenarts

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 00:58

Dat ze laag ligt is waar, daarmee dat ik nu ook opzoek ben, maar zo laag?
Ik denk dat ik er uit ben dat ik sowiso eerst ga kijken dit weekend met instructrice, en bekijken of karakter mij aanstaat. Als dit effectief zo is kan er verder nagedacht worden over eventuele aankoop.
Zou een dierenarts een trip doen van een uur of naar veulen te gaan kijken? Want ik prefereer toch wel mijn eigen gekende dierenarts..

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:01

als je hem betaald doet hij het wel hoor denk ik.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:06

ja dat is ook wel weer zo.
je kunt het toch eens vragen ?
ik vind het wel verstandig om er in ieder geval een dierenarts na te laten kijken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:06

Exponent schreef:
Dat ze laag ligt is waar, daarmee dat ik nu ook opzoek ben, maar zo laag?
Ik denk dat ik er uit ben dat ik sowiso eerst ga kijken dit weekend met instructrice, en bekijken of karakter mij aanstaat. Als dit effectief zo is kan er verder nagedacht worden over eventuele aankoop.
Zou een dierenarts een trip doen van een uur of naar veulen te gaan kijken? Want ik prefereer toch wel mijn eigen gekende dierenarts..

Voer en training kosten ook geld. Denk dat de fokker met die rekensom op nu zo snel mogelijk verkopen is uitgekomen.

Je eigen DA kan het veulen ook bij jouw thuis bekijken. Denk dat anders de rekening hoger is dan de aankoopprijs van je veulen. Gewoon afspraak maken over termijn van keuren en hoe en wat bij afkeuring.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 01:10

@tamary, is inderdaad goede oplossing om pas thuis te laten keuren, enkel vind ik dat een beetje oneerlijk tov het veulen, als er dan iets mis moest zijn heeft het zoveel indrukken gekregen die dan "overbodig" waren. En wil me er denkik ook niet aan hechten.. want eenmaal ik het hier thuis heb zien staan gaat nee zeggen weeral wat moeilijker.. Maar het is inderdaad een optie als mijn DA niet tot daar wil gaan of dat hij er te veel voor aanrekend

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:29

Exponent schreef:
@tamary, is inderdaad goede oplossing om pas thuis te laten keuren, enkel vind ik dat een beetje oneerlijk tov het veulen, als er dan iets mis moest zijn heeft het zoveel indrukken gekregen die dan "overbodig" waren. En wil me er denkik ook niet aan hechten.. want eenmaal ik het hier thuis heb zien staan gaat nee zeggen weeral wat moeilijker.. Maar het is inderdaad een optie als mijn DA niet tot daar wil gaan of dat hij er te veel voor aanrekend

Mits die indrukken rustig aangeboden worden is daar helemaal niks mis mee. Leren dat de wereld groter is dan de wei en eventueel paadje naar stal valt onder basisopvoeding.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 08:50

tamary schreef:
Exponent schreef:

Mits die indrukken rustig aangeboden worden is daar helemaal niks mis mee. Leren dat de wereld groter is dan de wei en eventueel paadje naar stal valt onder basisopvoeding.

Ja, uiteraard, dat zoou ze sowiso moeten ondergaan, maar als er dan iets mis zou zijn moet ze weer terug en dan had ze voor mijn gevoel bespaard kunnen worden van de trailerrit(x 2), haar nieuwe stal en nieuwe vriendjes...
Als ze blijft is dat uiteraard geen probleem, ze moet het toch leren en ze krijgt hier een grote wei met 3 leeftijdsgenoten waarmee ze zich helemaal kan uitleven.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:01

De lage prijs is waarschijnlijk omdat hij gewoon weg moet en ik denk niet dat het een hele aparte is :) Gewoon gaan kijken en iemand met verstand van zaken meenemen. Daarbij even goed bedenken wat je er graag mee wilt gaan doen, recreatie of sport? Ook een jaarling of veulen laat een bepaalde aanleg zien, al is het bij een jaarling soms lastig oordelen omdat ze door hun groei wat onvoordelig in elkaar zitten. Maar iemand met een goed oog ziet dat wel :)

Keuren, waarom niet? Ik zou hem dan niet pas thuis keuren, maar gewoon daar waar hij staat. Stel dat hij een ruisje heeft op zijn hart of een ritmestoornis, dan weet je dat maar. Gewoon even je DA vragen :) Zeker als je niet vaak een paard koopt zou ik dit doen. Ik heb mijn merrie met 4 maanden ook even na laten kijken, just to be sure.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:18

Het dekgeld is inderdaad 1250,- euro. De fokker verliest er nogal op. Ik zou eens vragen waarom hij de jaarling met zoveel verlies verkoopt. Het zijn moeilijke tijden, maar toch zou ik er direct nog even naar vragen. W.b. keuren, ik zou er wel even naar laten kijken. Even op het harde laten draven, beenstand en alg. lichamelijk laten onderzoeken. Verder keuren, zoals röntgenologisch heeft nu weinig zin. Zoek gewoon zelf een dierenarts daar in de buurt.

Verder moet je je afvragen of jij de rijkwaliteiten hebt om een jong paard straks te trainen. Wat zijn je ambities voor de toekomst en denk je dat deze jaarling je vraag daarin beantwoord (er even vanuit gaande dat ze gezond opgroeit)?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:00

Overbodige indrukken voor veulens bestaan haast niet.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:07

Ik snap wel waarom hij er weinig voor raagt,je moet er maar vanaf moeten.
Als je hokken vol staan dan kun je maar beter nu een klein beetje verlies hebben.
Ik zou ook even vragen naar de gezondheid vd moeder,verder gewoon de gok nemen.
Op 2,5 op de foto en dan weet je of je het goed hebt gedaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:16

Sammie schreef:
Overbodige indrukken voor veulens bestaan haast niet.

En daarbij komt: het is een paard, geen cavia :) Ze kunnen echt wel wat hebben, ook de jonge dieren.