Informatie over een fjord

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OnlyFroukje

Informatie over een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 15:37

Hallo mensen,
ik heb een vraagje,.. ik ga vanavond bij een fjordje kijken. ben al erg lang op zoek
en dit lijkt me een super beestje.
Maar nu het volgende, welke info zou ik moeten weten voor ik de koop door zet?
hij heeft al verteld dat er papieren bij zitten en zo.
maar vind het best wel een gok. Vandaar dat ik aan ervaren paarden/fjorden liefhebbers wil vragen hebben jullie tips?
want ik zal er zeker wat mee doen.
En nu hoor ik van de ene een paarden verzekering wel doen van de andere niet doen..
wat is jullie advies?

ik zal de link geven om te laten zien bij welke ik vanavond ben.

http://link.marktplaats.nl/524464250

Mvg Froukje

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:16

Dit paard zitten idd papieren bij, het is de moeder van mijn Fjord Fendora (die trouwens zelf ook te koop staat). Zit een mooie bloedlijn achter maar wel erg drukke paarden over het algemeen.

Wij hebben onze paarden niet in de verzekering. Vind het zonde van m'n geld. Je betaalt flink wat premie en een hoop dingen zijn vaak toch uitgesloten van uitkering. Als je wat wilt kun je beter elke maand zelf wat geld opzij zetten zodat er een potje is als je paard naar de DA moet.

OnlyFroukje

Re: Informatie over een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 16:28

Dat is wel erg toevallig hahaha! Ik zit te denken om de dieren arts te laten keuren , alleen kan ik beter doen op het pension waar die staat. Aangezien de dierenarts die wij hebben ook voor de gezeldschaps dieren daar buren van zijn. Zou dat erg gevaarlijk zijn als ik dat doe? En als die dan ziek is.. Zou ik dan problemen kunnen krijgen??

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:33

Weet niet wat je bedoelt met de laatste post maar ik zou de merrie wel even keuren. ik zou ook vragen of je haar mag rijden aangezien er staat dat ze zadelmak is vraag ik me af wat het paardje al kan.
Dat is voor jou ook handig om te weten ivm wil je direct gaan rijden of wil je er eerst wat tijd en energie in steken.

Ik heb trouwens wel een verzekering. Kost meen 85 euro per jaar. En is voor het geval van noodslachting, diefstal en brand.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:18

Ah Tanja,
Leuke merrie, apart kleurtje. Fokt kwalitatief goede paarden, maar wat anita al zegt pittig.

Ze komt uit de merrie stam van Bart, wat paarden zijn die kwalitatief goed en correct zijn maar qua karakter wel wat pittiger. Geen brave sulletjes.
Mocht het mogelijk zijn zou ik er wel even opstappen, als je met haar wil gaan rijden uiteindelijk. (En vergeet daarbij niet te vragen wanneer ze voor het laatst echt gereden is, zo kan je een beetje inschatten wat ze kan en wat een tekort aan conditie is.. )
Op keuringen doet Tanja het altijd wel goed, maar is nooit echt verder gekomen dan voorlopig model vanwege de proeven.

Verder qua verzekering, dat is echt aan jezelf. Waar voel jij je het veiligste bij en wat is voor jou het meest voordelig. Ga je zelf een potje bij elkaar sparen of betaal je aan de verzekering.
Keuren kan je door de DA laten doen, dat kan in overleg met de verkopende partij door jou eigen dierenarts. Wel zou ik het dan bij de eigenaar thuis doen, mocht ze toevallig wel een bemerking hebben (wat ik niet verwacht, maar sluit het nooit uit) zit je niet met die extra reiskosten.
Maar dat zou ik even met de eigenaren van Tanja overleggen, ga eerst eens lekker kijken of ze jou wel aanstaat. ;)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 17:27

jannegien schreef:
Ah Tanja,
Leuke merrie, apart kleurtje. Fokt kwalitatief goede paarden, maar wat anita al zegt pittig.

Ze komt uit de merrie stam van Bart, wat paarden zijn die kwalitatief goed en correct zijn maar qua karakter wel wat pittiger. Geen brave sulletjes.
Mocht het mogelijk zijn zou ik er wel even opstappen, als je met haar wil gaan rijden uiteindelijk. (En vergeet daarbij niet te vragen wanneer ze voor het laatst echt gereden is, zo kan je een beetje inschatten wat ze kan en wat een tekort aan conditie is.. )
Op keuringen doet Tanja het altijd wel goed, maar is nooit echt verder gekomen dan voorlopig model vanwege de proeven.

Verder qua verzekering, dat is echt aan jezelf. Waar voel jij je het veiligste bij en wat is voor jou het meest voordelig. Ga je zelf een potje bij elkaar sparen of betaal je aan de verzekering.
Keuren kan je door de DA laten doen, dat kan in overleg met de verkopende partij door jou eigen dierenarts. Wel zou ik het dan bij de eigenaar thuis doen, mocht ze toevallig wel een bemerking hebben (wat ik niet verwacht, maar sluit het nooit uit) zit je niet met die extra reiskosten.
Maar dat zou ik even met de eigenaren van Tanja overleggen, ga eerst eens lekker kijken of ze jou wel aanstaat. ;)

Oke dank je wel voor je informatie.
Ze hebben mij al verteld dat zij bijna een jaar stil heeft gestaan, en dat ik de eerste tijd me dochter er eventjes niet op moet laten, dus daar ben ik me al van bewust. Ook weet ik dat als ik niet op let ik in het begin best wel zand zal happen haha, maar ja waar rij je anders voor? Keer zand happen is weer eens wat anders he! Ik wist trouwens niet dat ze zo bekend was haha. Maar goed ik heb met de pension eigenaar( zekomt bij http://www.horzestables.nl in klijndijk te staan) al overlegt als het me eventjes te veel word zij mij zullen helpen. Maar ik ga me uiterste best doen dan voor haar zelf helemaal te zorgen wil toch een speciale band met der krijgen natuurlijk. Mijn dochter heb ik al verteld dat het verlopig dan nog niet rijden word. Want die heeft Tanja liever bij der in bed dan in die stal! Maar goed. Als ze zo bekend is dan moeten de papieren dus wel goed zitten lijkt mij. Dus hoef ik me daar niet echt druk om te maken, en een paard/pony en vooral een fjord hoort ook wel een eigen wil te hebben vind ik persoonlijk anders word het een sulletje, en ja dat word saai op ten duur. Maar als ze zo bekend is dan ga ik er ook wel vanuit dat ze wel gezond is toch? Anders mogen die keuringen toch niet? of denk ik nou erg zwart - wit?

Groetjes Froukje

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:09

Hihi in dat opzicht heeft Tanja dus ook wel wat van haar moeder mee gekregen. Die is zelf erg lief met kinderen, zet ik zo iedereen op ook al kunnen ze niet rijden....... maar die heeft mij al een aantal keren de grond laten zien als ze het er niet mee eens was haha.
Dat bedoelde ik dus ook met pittigheid, het zijn geen gemene paarden maar ze hebben een sterke eigen wil.

Dat ik Tanja ken komt voornamelijk omdat 'wij' (B van den berg) haar mee namen naar de keuring als ze een veulen had. Ze is het eerste veulen van Bart zijn elite merrie Pauliena.

Op keuringen gaat het voornamelijk om het exterieur en de beweging van het paard, dus ze moet rad zijn en zichtbaar gezond zijn. Nou was dat bij Tanja nooit een probleem, die had telkens een gezond veulen aan de voet en was in de meeste gevallen goed rond. Daarnaast zag ze er altijd fit en vrolijk uit.
Of ze dat nu ook is kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, heb haar afgelopen september voor het laatste gezien en toen had ze het wel zwaar gehad qua conditie. Het veulen vroeg veel van haar, maar ze zag er wel prima gezond verder uit en haar eigenaren kennende zorgen prima voor haar.
Maar een DA controle geeft in de meeste gevallen een stukje zekerheid. Maar dat is geheel aan jouzelf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:29

Froukjeloves schreef:
jannegien schreef:
Ah Tanja,

Oke dank je wel voor je informatie.
Ze hebben mij al verteld dat zij bijna een jaar stil heeft gestaan, en dat ik de eerste tijd me dochter er eventjes niet op moet laten, dus daar ben ik me al van bewust. Ook weet ik dat als ik niet op let ik in het begin best wel zand zal happen haha, maar ja waar rij je anders voor? Keer zand happen is weer eens wat anders he! Ik wist trouwens niet dat ze zo bekend was haha. Maar goed ik heb met de pension eigenaar( zekomt bij http://www.horzestables.nl in klijndijk te staan) al overlegt als het me eventjes te veel word zij mij zullen helpen. Maar ik ga me uiterste best doen dan voor haar zelf helemaal te zorgen wil toch een speciale band met der krijgen natuurlijk. Mijn dochter heb ik al verteld dat het verlopig dan nog niet rijden word. Want die heeft Tanja liever bij der in bed dan in die stal! Maar goed. Als ze zo bekend is dan moeten de papieren dus wel goed zitten lijkt mij. Dus hoef ik me daar niet echt druk om te maken, en een paard/pony en vooral een fjord hoort ook wel een eigen wil te hebben vind ik persoonlijk anders word het een sulletje, en ja dat word saai op ten duur. Maar als ze zo bekend is dan ga ik er ook wel vanuit dat ze wel gezond is toch? Anders mogen die keuringen toch niet? of denk ik nou erg zwart - wit?

Groetjes Froukje

Is het dan niet leuker om een bravere fjord te kopen, waar jij geen zand mee hoeft te happen en je dochtertje
ook zo op kan stappen en wegrijden (onder begeleiding uiteraard)?
Die zijn er ook, allicht nog even zoeken, maar met een kind zou ik toch voor een hele brave gaan.

Weet je waarom ze een jaar heeft stil gestaan? (hoewel de reden die gegeven wordt, niet de waarheid hoeft te zijn.
Ken de verkopers niet, paard ook niet. Maar bij verkoop van paarden moet je altijd achterdochtig zijn.)

Zou het paard zeker laten keuren in ieder geval klinisch, geeft je geen garanties, maar als je zelf geen bergen
ervaring hebt in dat soort zaken, wel verstandig. Kan je later boel verdriet (met name bij je dochter) besparen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 07:48

Keuren zou ik altijd doen, je hebt als koper zowizo onderzoeksplicht op dat vlak. En ik ga met Do mee voor wat betreft de braafheid e.d. zandhappen is namelijk niet standaard bij een fjord en zeker niet bij een van 12 jaar oud. Ruiter op de foto kijkt ook niet al te zeker, daar zou ik al op afknappen. Genoeg leuke fjorden te koop met papier waar je wel zo op weg kunt rijden.

En een "bekende" fjord hoeft niet per se gezond te zijn. Staar je daar niet blind op.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 09:12

Dank jullie wel voor jullie reactie
inmiddels ben ik gister bij tanja geweest. En ze zag er super uit. Het is een schat van een fjord, en ik ben verkocht. De reden dat er weinig op dat beestje is gereden is tijd gebrek. Ook heb ik dingen laten nakijken en alles was goed. ik zelf heb best veel ervaring als ruiter( heb ruiterbewijs en alles) die haal je niet bij pakje boter natuurlijk! Rij al vanaf me 5de en heb daarbij hier voor een paard gehad met tumor in het hoofd helaas. Die was pas pittig haha. Daar kan tanja het niet bij winnen haha. Wij hebben ook besloten haar wel te nemen. Ze kwam naar je toe gelijk knuffellen en met extra veel liefde en tijd komt alles helemaal goed.en die krijgt ze meer dan genoeg bij ons. ik heb met me dochter af gesproken dat ik eerst bij het pension ga afspreken dat zij vanaf volgende maand les gaat krijgen met der. ik ga eerst zelf met der aan de gang. Waarop me dochtertje zei ach mama een knuffel van tanja vind ik al wel genoeg hoor eerste tijd. Als ik maar mee mag met je.
verder is ze verkeersmak dus dat is ideaal. Ze had alleen een plekje van "verveling" dat ze is gaan schuren maar dat is te verhelpen. En ik woon er heel dichtbij bij het pension zij letten op der ( het is een prive pension) en ik ben er bijna hele dagen. Dus moet zeker goed komen met extra veel tijd komt ze heel ver. Ik heb het er zeker voor over om het te proberen omdat ik het ook zielig vind als een fjord alleen maar in een wei of stal staat.
Zaterdag gaan we der ophalen. Samen met pension houder. Dat doe ik expres die heeft nog meer kijk op dingen natuurlijk. En als die zegt ze is te pittig dan weet ik genoeg maar ik weet zeker het komt helemaal goed. En ze gaat een super leven krijgen. hoop alleen dat ze van roze houd aangezien al me kids dochters zijn en die hebben alle spullen uit gekozen( dan snap je het wel alles roze haha)

Groetjes Froukje

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:10

Leuk om te horen dat het naar wens gegaan is. Hoop dat het goed gaat en jullie snel je draai met Tanja kunnen vinden!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:44

Dank je wel.
Tanja krijgt alle tijd om rustig tot zich zelf te komen en word heel veel geknuffelt straks.
Dus denk dat ze een super leventje krijgt.
Alleen al die roze spullen?? vind ik best zielig hihi
maar ja kinderen he! We kunnen niet wachten op zaterdag morgen 10 uur dan zitten we in de auto om der op te halen!
Gister al lekker met der geknuffelt dus dat zit wel goed.
En ik heb ook wat om koop lekkernij gekocht voor der <3
zodat ze zich toch wel wat gemakkelijker voelt.

Groetjes Froukje

Pluk_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:17

Leuk dat ze zo goed bevallen is! Ik weet niet of je proef gereden hebt, maar dat lijkt me bij deze stam op zich geen overbodige luxe. Heb meerdere uit deze bloedlijn gereden (en mijn eigen Pluk komt ook uit de Viola V-13 stam dus hele verre familie) en het zijn pittige tantes. Vind ze zelf erg fijn, werkwillig en bij beginners braaf. Als ze het ergens alleen niet mee eens zijn heb ik wel wat fikse bok/race shows meegemaakt. Bij een consequente ruiter gaat het over het algemeen prima, maar ook dan blijven ze wel hun eigen mening hebben. Ben heel erg benieuwd hoe je haar vindt. En met die lieve knuffel naar je dochter (van Tanja) komt het vast helemaal goed, qua omgang met kinderen zijn de paarden uit deze stam (die ik ken althans) erg fijn!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:57

Wat leuk dat het zo klikte tussen jullie.
Veel plezier met haar.

En roze is niet zielig hoor!
Sjollie heeft ook diverse roze dingen in haar collectie zitten en ik ben nog veel erger,
smijt die ook keihard op mijn zwarte ruin.

Neem aan dat je ook op haar gereden hebt, al is het maar stukje in stap en 20 meter in draf,
gewoon voor het gevoel, dan weet je al of een paard werkwillig is, of juist overal onderuit probeert te komen
en of ze fijn gereden is geweest of waardeloos.
(ook paard wat jaar stil staat heeft geen geheugen verlies gehad, indien ze netjes gereden is,
zou je er zo mee weg moeten kunnen rijden. Misschien fijnafstemming wat minder, maar geeft wel
goede indruk. )
Wel fijn dat het verder zo'n schat is.

(niet om jou hoor, maar ruiterbewijzen geven ze wel bij een pakje boter in mijn ogen.
Heb er zelf ook 1, maar is echt geen enkel bewijs dat ik fatsoenlijk kan rijden of zo,
die paar sprongetjes en stukje dressuur in een weiland en buitenritje kan iedereen,
indien voorzien van een braaf paard. (want zo ging dat, mindere ruiters, gewoon op braafste paard.))

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 20:49

Sjolvir schreef:
Wat leuk dat het zo klikte tussen jullie.
Veel plezier met haar.

En roze is niet zielig hoor!
Sjollie heeft ook diverse roze dingen in haar collectie zitten en ik ben nog veel erger,
smijt die ook keihard op mijn zwarte ruin.

Neem aan dat je ook op haar gereden hebt, al is het maar stukje in stap en 20 meter in draf,
gewoon voor het gevoel, dan weet je al of een paard werkwillig is, of juist overal onderuit probeert te komen
en of ze fijn gereden is geweest of waardeloos.
(ook paard wat jaar stil staat heeft geen geheugen verlies gehad, indien ze netjes gereden is,
zou je er zo mee weg moeten kunnen rijden. Misschien fijnafstemming wat minder, maar geeft wel
goede indruk. )
Wel fijn dat het verder zo'n schat is.

(niet om jou hoor, maar ruiterbewijzen geven ze wel bij een pakje boter in mijn ogen.
Heb er zelf ook 1, maar is echt geen enkel bewijs dat ik fatsoenlijk kan rijden of zo,
die paar sprongetjes en stukje dressuur in een weiland en buitenritje kan iedereen,
indien voorzien van een braaf paard. (want zo ging dat, mindere ruiters, gewoon op braafste paard.))

Ik snap wat je bedoeld met het ruiterbewijs. Bij mij was het echter een hele opgave een paard wat de hele weg bijna door bokte haha. Maar ja maakt voor de rest niet uit. Ik heb haar goed uit geprobeert en het is echt een schatje. Komt helemaal goed tussen mij en Tanja ben ik niet bang voor. Ik ben ook niet iemand die gelijk vind dat ze alles zou moeten kunnen hoor. Ik begin langzaam weer alles terug te halen in der geheugen heb de tijd nog he! Dus ben er niet bang voor dat het niet goed komt. Enige waar ik een beetje mee zit zijn de manen ik vind de echte "fjorden manen" dus kort heel mooi. alleen durf me er zelf niet aan te wagen haha de manen van Tanja zijn lang kort lang denk door het schuren. Dus daar moet ik even naar kijken hoe ik dit ga doen. Maar voor de rest denk ik dat het wel goed komt. En ik ben iemand die van pittig houd. Een fjord met een eigen willetje is dus voor mij niet erg. Ik val er liever 100x af en dat ik dan weet oke zo is ze dan dat ik op een paard in slaap val omdat ze toch alles wel doet. Zo blijf je natuurlijk zelf ook goed alert en bezig. Ik kan ook niet wachten tot het zaterdag is en we haar ophalen. Ik kon zelf niet eerder door dat ik morgen een crematie van me opa heb(240 km verder op) en dus eventjes moet bij komen zodat ik zaterdag gelijk de hele dag bij der kan zijn. Zodat ik kan kijken hoe ze is daar. Al zou ik zeggen dat ze niks te klagen heeft bij de pension ( www.horzestables.nl ) maar je weet het nooit. Wil alleen maar het beste voor der. Morgen avond/ vrijdag ga ik kijken naar nieuwe zadel voor der. Wil eventjes kijken enzo. Voor dat ik hem zou kopen. Maar het word een blitse paard. Me middelste dochter van( 4 jaar) maakte zich wel erge zorgen want die dacht dat tanja met schroeven vast zat in elkaar en dus mocht ik er niet op rijden. Dus maar is eventjes kijken hoe ik dat uit der koppie moet krijgen haha! En me jongste(3 jaar) die denkt zo op het beestje te kunnen springen en te rijden. Dus volgens mij word het later mama mag niet en hun wel. Maar ben alleen maar blij met zulke paarden fans. Zo weet ik al ben ik ziek ze zal later altijd goed verzorgt worden haha.

Groetjes Froukje

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:10

Gecondoleerd met je opa.

Manen knippen, proest, heb al jaren een fjord en kan het nog steeds niet.. zucht...
Pittige fjord is wel lekker hoor, hou ook niet van een dooie, maar moet wel gehoorzaam zijn.
En pittig en gehoorzaam kan prima samengaan!

Grappig Tanja met schroeven aan elkaar, kinderen heerlijk! Die fantasie!

Straks lekker genieten van je nieuwe aanwinst!

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 02:57

Hartstikke leuk dat het doorgegaan is met Tanja. Zo weet ik ook waar de moeder van Fendora gebleven is. En ze blijft nog in de buurt ook, helemaal leuk.
Mocht je er nog een 2e pittige tante bij willen hebben, de dochter is minstens zo pittig en te koop, haha.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:17

Mocht je zelf willen leren knippen, houden wij op 14 April een knip en voorbrengdag in Wanneperveen, met aansluitend onze hengstenshow!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:32

Gefeliciteerd met de aankoop van Tanja, leuk dat ze zo op latere leeftijd toch ook weer meer 'aan het werk' mag, denk dat dat haar goed doet (vroeger reed Jenny haar meer en begrepen dat die echt wel leuk kon rijden, maar de laatste jaren heeft ze er nauwelijks meer tijd voor gehad, waardoor ze vaak maar besloten weer een veulen te fokken)....de paarden uit deze lijn kennende past ze dat alleen maar goed..lekker aan het werk. Het zijn werklustige en hele eerlijke paarden, maar daardoor soms ook wel érg eerlijk als je ergens iets niet helemaal goed doet en dat moet je dan wel naar jezelf durven erkennen om er verandering in te kunnen brengen :D *maar ben je kind, dan wordt je álles vergeven* Iemand die dat pittigere goed past, zal er waarschijnlijk een gouden paard aan hebben.

Ruin Binkie in mijn profiel is haar halfbroer ;) ook een pittige heer, maar past mij perfect. Mocht je verder nog geinteresseerd zijn naar meer beeldmateriaal van Tanja of haar nakomelingen, ik heb er her en der ook nog een aantal van de keuringen.

En qua manen...joh gewoon rigoreus een keer kort, groeit vanzelf weer aan en het staat haar vlot :j

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 21:03

Bella schreef:
Gefeliciteerd met de aankoop van Tanja, leuk dat ze zo op latere leeftijd toch ook weer meer 'aan het werk' mag, denk dat dat haar goed doet (vroeger reed Jenny haar meer en begrepen dat die echt wel leuk kon rijden, maar de laatste jaren heeft ze er nauwelijks meer tijd voor gehad, waardoor ze vaak maar besloten weer een veulen te fokken)....de paarden uit deze lijn kennende past ze dat alleen maar goed..lekker aan het werk. Het zijn werklustige en hele eerlijke paarden, maar daardoor soms ook wel érg eerlijk als je ergens iets niet helemaal goed doet en dat moet je dan wel naar jezelf durven erkennen om er verandering in te kunnen brengen :D *maar ben je kind, dan wordt je álles vergeven* Iemand die dat pittigere goed past, zal er waarschijnlijk een gouden paard aan hebben.

Ruin Binkie in mijn profiel is haar halfbroer ;) ook een pittige heer, maar past mij perfect. Mocht je verder nog geinteresseerd zijn naar meer beeldmateriaal van Tanja of haar nakomelingen, ik heb er her en der ook nog een aantal van de keuringen.

En qua manen...joh gewoon rigoreus een keer kort, groeit vanzelf weer aan en het staat haar vlot :j

Ja maar vind die korte manen wel heel zielig staan dan hoor haha! Dus morgen toch kijken of het niet iets anders kan..
Het is echt een schat van een paard, ging gelijk bij de andere staan was niks aan de hand met der.
Enige waar ik maandag wel even de vee arts om bel is dat ze een aantal schuurplekken heeft, en ik dat graag behandelt wil hebben.
Aangezien ze beetje "oud uitzien" en ja vind het ook ver velend voor haar als ze der last van heeft. Maar ben echt helemaal verkocht. Morgen ga ik der even 20 minuten op zitten zo dat ik het weer uit kan breiden tot een uurtje, zodat ze weer wat meer energie heeft etc. Maar ze vond het nu al helemaal geweldig dus dat zit wel goed. En pittig? Niks van gemerkt hoor. Ze liep lief mee naar de wei ging zo de trailer in was niks met der aan de hand. En zelfs in stal met de stal deur al open bleef ze me maar een beetje uitdagen:P
ik had snoepjes en zij dacht hoe liever ik doe... Dan krijg ik ze wel!!
We hebben alleen wel een andere deken gelijk gehaalt mevrouw vond dat ze deze maar even gelijk moest kapot bijten, dus ze heeft alles nieuw nu haha. En een echte blitse is het nu:P
Maar ik kan niet wachten tot ze weer helemaal vol zit met energie en we lekker buiten kunnen gaan rijden enzo. Want wil niet te snel voor der gaan want mag natuurlijk niet vergeten alles is nieuw voor der. En ze is een tijdje nauwelijks bereden. de kinderen zijn helemaal gek van der de jongste gaf der een snoepie( natuurlijk met mij erbij) maar tanja pakte dat zo rustig! Dat ik zeker wist dat het goed zou komen, ik zal snel wat fotos maken van de week alleen kijk eventjes om de schuur plekjes heen. Daar word aangewerkt haha.

Groetjes Froukje

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:39

Het begin klinkt in ieder geval goed!
Veel plezier met haar.

Moet eerlijk zeggen dat ik juist vrij snel mijn nieuwe paard opgepakt heb.
Hoewel een deel toen ook noodzaak was. (alles bevroren behalve binnenbak op de vereniging).
Dus dag 1, mee gewandeld naar dorpje in de buurt. en naar achteren.
Dag 2, mee naar vereniging gewandeld en erop gaan zitten. (had liever gelongeerd, want wist dat
hij nog niet veel had gedaan en kon en altijd voor het rijden gelongeerd werd, maar dat kon toen niet.)

Sjol.. tja.. die werd vrijdags gebracht, zaterdags naar het strand, zondags naar het bos, maandags de les in met mij.

Voordeel van toch al wel snel van alles laten zien (niet overvragen) is dat paard heel snel door heeft
bij alle wisselingen, dat jij het vaste en vertrouwde bent.
Maar je moet gewoon even naar het paard kijken, die 2 van mij voelden zich meteen thuis in ieder geval in de zin van,
meteen eten, drinken, contact met de andere paarden zoeken.
Ligt ook aan het karakter van je paard, maar als ik de omschrijving van Tanja haar karakter zo hoorde,
denk ik dat zij het ook wel zo'n type zou kunnen zijn.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 22:07

Ja klopt inderdaad alleen ben te bang dat ik te snel te veel vraag waardoor ze schrikt. En vandaar beetje me rustige houding. Het is natuurlijk niet niks nieuwe trailer, nieuwe stalling, in de wei met andere paarden, nieuwe mensen om der heen. Al kan ze nu al lekker kusjes geven(A) Maar alles komt goed morgen gaan we der beetje aan het werk zetten. En dan zien we het van zelf foto camera gaat mee zodat alles op de foto komt haha.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:56

Hihi fijn, zo te horen is alles super gegaan en vind Tanja het wel best op haar nieuwe stekkie.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:50

Ze is al helemaal gewent lijkt het wel! Gaat echt super, heb er vandaag op gezeten beetje rustig aan gedaan maar beestje doet het echt top!!
ze is alleen niet gewent in een bak waardoor ze sneller schrok, en af en toe dacht even kijken hoe ver ik kan gaan hahaha, maar ze is echt super niet fel of zo. en dat pittige heb ik nog niet echt gemerkt het is echt een schatje.
ik zal eventjes kijken of ik een foto zou kunnen uploaden!

Afbeelding
By froukje1

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:53

Wat een dikke fjord hahaha, mag je wel ermee aan de slag gaan.