Met welsh naar de keuring; wat komt er bij kijken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Met welsh naar de keuring; wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:12

Hallo,

Ik ga jaarlijks naar de regionale welsh keuring in Tolbert (GR) en ik kwam zo ineens op het idee dat het me wel leuk leek om met mijn eigen Welsh mee te doen.
Ik heb niet specifiek een doel, het is een dan nog 6 jarige ruin, Welsh cob. Ik heb dan ook werkelijk totaal geen verstand van keuringen, het enige wat ik weet is dat je wat stap, draf en galop laat zien en dat er ingedeeld wordt in verschillende categorieen en bereden en onbereden.
Maar hoe bereid ik mezelf en paardlief op zoiets voor? Hij moet leren staan neem ik aan, zoals het ras voorschrijft. Ook heb je de bepaalde kleding en halsters. En qua organisatie? Mijn Welsh is volledig Welsh met stamboom, maar staat ingeschreven bij het Fjordenpaardenstamboek. Ik had hierover gebeld een hele tijd terug naar het Welsh stamboek, en schijnbaar is dit gedaan door de fokker doordat dit goedkoper was. Kan ik nu uberhaupt nog wel, na lid worden van het NWPCS, met hem meedoen als hij zo ingeschreven staat?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen,

Alvast bedankt.

Groetjes Rianne

patrick76

Re: Met welsh naar de keuring; wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:40

Maar je cob heeft een Welsh stamboekpapier? En een paspoort van het Fjorden stamboek? Volgens mij maakt het niet uit welk stamboek het paspoort heeft uitgegeven, maar dat zou je moeten informeren bij het NWPCS in Hardewijk.
Volgende vraag, wil je mee doen met de keuring aan de hand of alleen onder het zadel laten zien? Zijn namelijk maar twee regionale keuringen van het NWPCS waar je een cob kunt laten zien. En ook onder het zadel kun je niet op elke regionale keuring rijden. Denk eraan dat als je pony aan de hand laat zien, en zeker een Cob, hij/zij in goede showconditie moet zijn. Dus niet als een afgetraind renpaard om het ff zwart/wit te zeggen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 21:18

Bedankt voor je reactie.
Het papier is zogezegd "zoekgeraakt" volgens de oude eigenaren. Eerst was er een papier, daarna niet en daarna bedoelden ze het paspoort ermee. In het paspoort staat iig een welsh afstamming, alles volledig welsh. Het paspoort is echter weer afgegeven door het fjordenpaardenstamboek. Hier heb ik over opgebeld, en dit was voor de fokker destijds goedkoper dan bij het NWPCS. Dus hoe dat werkelijk zit? Ik zal inderdaad nog bellen mbt de deelname.

Mijn welsh is verder een mooie rastypische robuuste welsh cob. Ik weet niet wat je bedoeld me t showconditie? Hij is zeer zeker niet afgetraind, ik zie hem liever wat mooi stevig (niet te dik!) maar wel mooi gevormd. Het is niet de bedoeling voor onder het zadel, maar aan de hand. Het wordt voor hem de eerste keer op vreemd terrein, dus ik wil eerst eens zien hoe hij het doet.

Hoe bereid ik volgens jou de keuring aan de hand het beste voor? Waar haal ik de materialen ervoor en zijn er bepaalde volgordes en voorschriften voor de keuring? Op het entingsgedeelte na? Mag hij zn ijzers aanhouden? De manen en staart moeten los zijn, dat soort dingen?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:26

het paspoort kan inderdaad door Fjordenstamboek zijn aangevraagd. Mijn Welsh b hengst heeft hem van het NRPS om dezelfde reden destijds.
Maar om aan de keuringen deel te kunnen nemen moet er wel een papier bij zijn. Geen idee of je een duplica kunt aanvragen of dat er eerst een DNA test gedaan moet worden. Een cob moet voor de keuring vol zijn. De gebruikers zullen roepen, ze willen VET zien, maar dat is de eeuwige discussie.
Voorbereiden: Goed voeren, veel ruwvoer voor het volume en krachtvoer voor energie etc. Eerste keer zal hij door een dierenarts worden gekeurd, gemeten en geschets. Moet op blote voeten staan.Enten is voor regionale keuring niet verplicht. Kunt je pony met een leren rijhofdstel voorbrengen maar een leren showhoofdstel is mooier als er een bit in moet. Anders kun je een wit doortrekhalster nemen. Dit is meestal mooier bij een Cob alleen hier kan geen bit in. manen en staart moeten los ja. Kunt ervoor kiezen om de staart te toileteren zoals het eigenlijk hoort bij een Cob, tot op de hakken.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 22:07

Super, ik kan al heel erg op weg zo.
Het doortrek halster, waar is die te verkrijgen? En je eigen kleding is wit shirt en witte broek?

Maar als ik het goed begrijp, moet er dus in principe, gezien de stamboom in het paspoort, er dus een papier bijzitten? Gezien de fokker ook nog steeds zn werkzaamheden uitvoert. Ik zou hem ook kunnen bellen natuurlijk.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:15

ja voor de keuringen van het NWPCS moet je geheel in het wit