Prijsverschil Andalusiër/Lusitano

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dolores08

Prijsverschil Andalusiër/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 22:11

Ik ben aan het uitkijken voor een Lusitano. Ik vroeg me af of Lusitano's in dezelfde prijscategorie zitten als de Andalusiërs.
Hoeveel zou ik moeten uitgeven voor een niet al te grote, barokke, donkerkleurige Lusitano (liefst merrie)?
Liefst zadelmak, maar niet verder in dressuur gereden. Tussen de 6 en 12 jaar oud.
Heeft iemand voorbeelden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:57

Het was altijd zo dat Lusitano's wat duurder waren omdat er minder van waren in Nederland, maar ik durf eigenlijk niet te zeggen of dat nog zo is...

Goede bereden gekleurde Lusitano-merries moest je eigenlijk altijd zo rond de 10.000,- voor neerleggen, misschien nog wel meer, maar ja, de tijd is ondertussen wel een beetje veranderd, dus misschien dat je ze op 't moment ook wel voor ietsje minder kunt krijgen...

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 23:55

Bedankt voor uw antwoord. Ik rij meer recreatief, dus het paard hoeft geen dressuur te kunnen en moet niet persé zadelmak zijn, maar zou wel leuk zijn mocht ze al een zadeltje gewoon zijn. Schoftmaat rond de 1m52-55, liefst donkerbruin (geen kastanjebruin maar echt donkerbruin) of zwart en heel barok. Ze hoeft ook niet gekeurd te zijn.
Qua prijs vind ik 10000 euro wel heel erg veel. Het hoeft geen prijsbeest te zijn. Ik dacht dat door de crisis de paarden iets goedkoper werden? Ik dacht aan maximum 6000 euro?
Tips welkom!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:06

met die maat en niet gekeurd moet je toch wel een stukje lager in prijs uit kunnen komen denk ik...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:03

In Spanje is een goede lusitano duurder als een PRE maar ja ligt er natuurlijk wel aan wat voor een lusitano of PRE , prijs gaat uit van de kwaliteit van het paard zoals bij elk ras.

martinique

Re: Prijsverschil Andalusiër/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:44

PRE's zijn over het algemeen wel goedkoper dan Lusitano's. Inderdaad wel deels omdat ze minder voorkomen, PRE's worden toch wel in grotere aantallen gefokt in NL. Ik denk dat je als je op marktplaats oid gaat zoeken je wel een lusitano kunt vinden in die prijsklasse. Vraag is natuurlijk of het dan echt een goed paard is, maar bijvoorbeeld een cruzado kan ook heel barok zijn maar een stuk goedkoper dan een volle lusitano. Ik denk alleen dat de kleur moeilijker zal zijn, omdat de meeste PRE's en lusitano's wel schimmel zijn.
Beetje offtopic, maar had jij niet laatst in een ander topic geschreven dat je een paar jaar geleden een zwarte lusitano gekocht had voor 6000euro en dat je er vanuit ging dat ze tegenwoordig wel de helft goedkoper zouden zijn? (die reactie was ook snel weer weg).

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 15:37

mf31 schreef:
PRE's zijn over het algemeen wel goedkoper dan Lusitano's. Inderdaad wel deels omdat ze minder voorkomen, PRE's worden toch wel in grotere aantallen gefokt in NL. Ik denk dat je als je op marktplaats oid gaat zoeken je wel een lusitano kunt vinden in die prijsklasse. Vraag is natuurlijk of het dan echt een goed paard is, maar bijvoorbeeld een cruzado kan ook heel barok zijn maar een stuk goedkoper dan een volle lusitano. Ik denk alleen dat de kleur moeilijker zal zijn, omdat de meeste PRE's en lusitano's wel schimmel zijn.
Beetje offtopic, maar had jij niet laatst in een ander topic geschreven dat je een paar jaar geleden een zwarte lusitano gekocht had voor 6000euro en dat je er vanuit ging dat ze tegenwoordig wel de helft goedkoper zouden zijn? (die reactie was ook snel weer weg).

Neen, ik weet niet waarover u het hebt?
Ik vraag me gewoon af of ze duurder zijn dan een PRE, ben me aan het oriënteren en zou graag wat voorbeelden zien, nog niets concreets tot nu toe, maar het is nu winter ook...

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:43

Dan zal ik het verkeerd gezien hebben.
Oriënteren is altijd goed. Ga er maar vanuit dat lusitano's dus vaak wel ietsjes duurder zijn, maar zoals al eerder gezegd door anderen verschilt dit per paard uiteraard, en ook wel per verkoper. Bij een betrouwbare fokker kopen kan in sommige gevallen duurder zijn dan kopen van een particulier, maar het brengt ook voordelen met zich mee. Waarschijnlijk zijn op google wel verschillende fokkers te vinden, en vaak zullen zij kijken of ze een paard hebben wat aan je eisen voldoet. Volgens mij zijn er ook fokkers die in portugal contacten hebben en dan misschien daar een paard kunnen vinden. Echter komen er dan natuurlijk nog wel transportkosten bij ed.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 11:42

Bedankt voor het antwoord ;)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:36

Ik denk dat Lusitano en PRE dezelfde prijsklasse hebben, dit ras is gewoon erg duur.
maar ik denk dat jouw eis is een donkere merrie nou die heb je bij Lusitano al sneller gevonden dan PRE
en deze hebben vaak ook meer maat. Maar Zadelmak en Ingereden ik weet niet of je die vind.
ik geloof dat in portugal ze het zelfde met de paarden doen als in spanje, merrie is voor baby's en de hengst voor het werk.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 12:57

Ik heb een mail gekregen van een kennis die regelmatig naar Spanje trekt ivm paarden.
Wat ik zag heeft me helemaal niet blij gemaakt. Dit is absoluut geen goede zaak voor de paarden zelf |( .
3 prachtige PRE merrie's die verkocht worden...voor minder dan 600 euro of 1500 voor het lot, zelfs een zwarte. Dit wegens dringende redenen...
Gaat het werkelijk zo slecht? Dit is werkelijk een ramp voor de paarden zelf %) .
Laatst bijgewerkt door Dolores08 op 14-02-12 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:39

Ik dacht dat pre' eigenlijk duurder was. En het ligt er natuurlijk of ze ver doorgereden zijn. ik heb dat ook gehad dat ik wist welk ras moest nemen maar ik ben uiteindelijk voor de pre gevallen. want die vond ik fijner van karakter en met rijden fijner. ik heb er ook nog een paar te koop. op www.rijthof.nl en succes met je zoektocht

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:10

Dolores08 schreef:
Ik heb een mail gekregen van een kennis die regelmatig naar Spanje trekt ivm paarden.
Wat ik zag heeft me helemaal niet blij gemaakt. Dit is absoluut geen goede zaak voor de paarden zelf |( .
3 prachtige PRE merrie's die verkocht worden...voor minder dan 600 euro of 1500 voor het lot, zelfs een zwarte. Dit wegens dringende redenen...
Gaat het werkelijk zo slecht? Dit is werkelijk een ramp voor de paarden zelf %) .

Zijn inderdaad fokkerijen die hun paarden niet meer kunnen onderhouden en goedkoop weg moeten doen maar dit zijn geen topfokkers , voor vele fokkers gaat het heel slecht , veel van deze fokkers waren aannemers en aangezien de bouw en verkoop van ontroerend goed stilstaat zijn ook de paarden hier de dupe van.
Er kunne iid leuke paarden tussenzitten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:05

Meestal zijn Lusitano's duurder, deels omdat de gemiddelde kwaliteit van de Lusitano hoger ligt dan van de PRE; ofwel er zijn wel PRE in de lagere prijsklassen, maar daarin vind je vrijwel geen Lusitano's.
Tegenwoordig worden de merries in Portugal ook steeds meer en meer gebruikt voor de sport omdat veel fokkerijen graag ook een goed beeld hebben van de aanleg van de moederdieren.
Donkerbruine Lusitano's zijn nog alijtd zeldzamer, maar ze zijn wel te koop.
Prijstechnisch zullen de prijzen voor echt goede Lusitano's en PRE elkaar niet ontlopen, maar in de onderklasse zal je dus eerder een PRE voor 6000,- vinden dan een Lusitano, maar op het moment is er veel, heel veel, te koop.

Veel rondkijken en betrouwbare adressen zoeken; dat zijn er maar een paar, dus vraag advies bij wie je terecht kan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:12

ik heb een lusitano veulen kunnen kopen voor 2500 daar heb ik ontzettend geluk mee gehad,vaak zijn ze veel en veel duurder en heb ik het gewoon oover een veulen.denk zeker dat je voor 6000,- een zadelmakke/ingereden merrie kunt vinden,maar dan moet je zoeken en ook gewoon geluk hebben,maar vaak zijn de gereden dieren een stukje duurder.ligt natuurlijk ook wat voor een kwaliteit wil je wat zijn je wensen daar hangt alles van af en ook de papieren natuurlijk(maar dat wist je vast al)

hier staat ook een mooie brun hengst veulen bij en nog andere die je misschien intreseren http://nl.kapaza.be/belgie/dieren?ca=4_ ... itano&at=5

ook kun je contakt opnemen met romina steiner als je kwaliteit wilt