Ik heb een arabisch volbloed merrie die in mei 19 word. Ze is in top conditie en heeft vroeger meerdere veulens gehad. Nou wou ik zelf nog een keer een veulentje bij haar. Maar nu is mijn vraag kan dat nogwel ? Ze loopt volop nog in de wedstrijden en tsja, en hoe groot is de kans dat ze overlijd bij de geboorte ?
Dat kan prima als ze in het verleden veulens heeft gehad, mijn merrie is nu dragend en 21, dit gaat wel haar laatste veulen worden overigens. Hou de conditie van je veulen goed in de gaten en voer desnoods wat meer bij als normaal tijdens de dracht als je merkt dat ze invalt.
Sammyoo
Geplaatst: 05-02-12 18:30
Ik zou het met de dierenarts overleggen, maar in principe kan het gewoon hoor. Je hebt wel kans dat de merrie wat moeilijker drachtig wordt, dus ik zou een beetje vroeg in het seizoen beginnen.
Met de dierenarts overleggen, maar omdat ze eerder veulens heeft gehad lijkt mij dit wel mogelijk. Dat ze goed in training is is alleen maar voordeling en verminderd de kans op complicaties.
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 05-02-12 23:29
Dat ze volop nog wedstrijden loopt is natuurlijk erg fijn. daardoor is ze wel goed in conditie. Het is dan wel jammer als je haar laat dekken dat je rekening moet houden dat ze er misschien eerder last van krijgt. En dat je tijdig moet stoppen met de wedstrijden. Ook als het veulen er is moet je er rekening mee houden dat het misschien wat langer duurt voordat ze weer in conditie is. Met een beetje pech moet je op een half jaar rekenen.