equest mag je bv niet aan drachtige/zogende merries toedienen, werkzame stof is moxidectine
maar: zijn er nog andere wormmiddelen werkzaam tegen bloedworm die je wél mag geven aan drachtige/zogende merries
op zich hebben wij hier nog geen problemen mee gehad, maar aangezien onze merries eigenlijk aldoor drachtig en/of zogend zijn, is ontwormen tegen bloedworm tot op heden nog nooit gebeurd.
Hier kunnen we nu alleen nog maar wormkuren bij de veearts halen. Ik heb laats ook gevraagd om een kuur welke meerdere wormen bestrijdt. Ik heb daarbij aangegeven dat het ook om drachtige merries gaat. Ik zal eens kijken wat ik nu heb meegekregen.
Equest kan je gewoon gebruiken bij drachtige merries. Niet bij jonge veulens.
Dat veulen gebeuren is in de bijsluiter gezet omdat het risico bij 6 maal overdoseren, zeer risico vol is voor veulentjes. Dat overdoseren kan gebeuren als de afstel ring losschiet. Veulen 100 kg, spuit is voor 575 kg .
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 02-02-12 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Hier ook van de DA gewoon Equest gekregen voor de drachtige merries. Staat tegenwoordig idd in de bijsluiter dat het mag. Zogende merries doen wij niet, want die krijgen dan hetzelfde middel als we de veulens geven en veulens krijgen de Equest hier niet voor ze afgespeend zijn.
Maar waarom zou je ze dr tegen ontwormen als ze t (maak ik op uit je verhaal) nog nooit gehad hebben? Dan zou ik eerst een mestonderzoek doen en pas op geleide daarvan gaan ontwormen. Dr komt namelijk steeds meer resistentie tegen de ontwormingsmiddelen.
De levende volwassen bloedworm komt met de yvermectine er ook uit. Het vervelende van de bloedworm is dat er larven ingekapseld kunnen zitten in de darmwand. Die larven zijn niet zichtbaar in een mest onderzoek. Die krijg je alleen met moxidectine weg.
Dus Frenia kennende, zal ze altijd zeer consequent ontwormd hebben. Ik ben er niet zo bang voor dat haar paarden bloedworm larven hebben.
ik ga er inderdaad niet van uit dat mn paarden bloedworm hebben ben idd een zeer consequente ontwormer met oog op periode, dosering enz maarrr had dit jaar toch een veulentje met wormbesmetting (aangetoond via onderzoek) dus you never know daarom dacht ik dat ik maar beter voorbereid kan zijn op alles
Veulens hebben altijd de kleine strong ??? Is eigenlijk een ingekapselde worm die in de moeder zit. Komt vrij bij het lacteren. Dus veulens vanaf 8 tot 10 dgn gaan ontwormen.
Heb zelfs al ergens gelezen om de merrie vlak voor de geboorte van het veulen een yvermectine te geven.
Dan is er nog de spoelworm, komt veel bij veulens en jaarlingen voor. De spoelworm is een worm die aangetoonde resistentie heeft tegen yvermectine. Geadviseerd wordt pyrantel en zelfs het oude middel bendazol.
ariebren: veulens worden hier op dag 9 of 10 ontwormd met ivermectine na 4 à 6 weken met fenbendazol en vervolgens iedere maand met ivermectine en op 6 maand en 1 jaar nog eens met fenbendazol
maar veulen in kwestie had een bacteriële infectie opgelopen (soort coccen, ben alleen even vergeten dewelke ) en bij onderzoek kwam eruit dat veulen ook wormbesmetting had zou even moeten nakijken hoe oud ze was, denk een kleine maand oud.