Warmbloed hengsten die goed karakter doorfokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Warmbloed hengsten die goed karakter doorfokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 12:23

Meer en meer wordt er gezegt dat de fokkers beter moeten selecteren op karakter. Dit omdat er steeds meer paarden zijn die niet te rijden zijn voor de 'amateur'. Deze paarden worden vervolgens als levensgevaarlijk afgescheept en in deze crisistijden belanden deze beestjes 9 van de 10 keer bij de slacht.

Nu gaat er van veel hengsten rond dat ze 'moeilijke karakters' fokken, maar ik hoor maar weinig over hengsten die over het algemeen juist gemakkelijke karakters fokken. Met gemakkelijk bedoel ik, gewillige en meewerkende paarden.

Mijn vraag is dan ook: welke hengst fokt (over het algemeen) nou fijne gebruikspaarden, zonder een al te uitgebreide handleiding? Gaat dan vooral om KWPN, Holstein, BWP, SF, etc. De warmbloedrassen dus!

petraaken

Re: Warmbloed hengsten die goed karakter doorfokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:01

Over het algemeen zijn Rubiquils redelijk simpel te rijden paarden. De meesten zijn ook erg gesteld op een knuffel. Veel hangt ook af wat voor karakter moeder had en een deel van de opvoeding.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:48

Hier zijn diverse topic al over geweest. ;)

Maar goed...KWPN Gelders type geeft meestal wel goede karakters.(werkwillig en niet te kwalijknemend)

Alleen het ligt het er wel aan wat je een goed karakter vind. Wil je een flegmatieke trapzak die nergens van schrikt of een werkwillige rilbil die snel schrikt.
Veel mensen schrikken nogal eens van een Gelderse omdat ze dan braaf verwacht hadden als in een flegmatieke trapzak....en tja dat zijn ze niet :D Ze kunnen wat heet en stoer zijn, zeker als je ze aan de veter zit.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:23

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:42

Ik heb een Sandreo, enorm nuchter en lief paard maar ook voorwaarts, werkwillig en leergierig met veel talent voor de dressuursport. Hoor van veel andere Sandreo eigenaren ook dat Sandreo 'makkelijke' karakters fokt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:21

Dreamcatcher geeft hele fijne meewerkende en vriendelijke karakters.
Sandreo heb ik qua karakter ook hele goede ervaringen mee, maar die zou ik om hele andere redenen nooit gebruiken.
En ik vind dat veel Duitse hengsten, met name de oudere hengsten, toch wel bekend staan om hun prettige, nuchtere karakters.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:07

Onze Sandreo is een watje. Heeft haar moeder nog nooit geplaagd. Haar halfzus van Alexandro daarentegen heeft een heel ander karakter, veel kattiger. Laat zich de kaas niet van het brood eten.
De Sandreo lijkt op het moment erg lui. Kom ik er vandaag niet, dan wel morgen. Hoop dat dat met het beleren ook zo blijft. Verder een schat van een paard, een echte knuffelbeer.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:09

Er zijn meerdere hengsten waarvan ik heb gehoord dat ze fijne karakters doorfokken.
Zoals Westenwind, Upperclass en Niagara. Ik heb ook ervaring met nakomelingen van deze 3 hengsten en dat waren allemaal fijne beestjes. Zo hoor ik ook altijd goede verhalen over Contango en Maestro, heb daar zelf geen ervaring mee.
Ik denk dat als een hengst ergens 'bekend' om staat er altijd wel een kern van waarheid in zit. Zo is het ook bij de minder brave hengsten. Er zijn uiteraard wel altijd uitzonderingen.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je zelf een goed karakter vind. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg als een paard iets eng vind, maar vind het wel vervelend als ze daarvan blijven schrikken. Van mij mag een paard ook best een beetje heet worden/spanning opbouwen, als ze maar wel blijven luisteren en zich niet afsluiten.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:50

Maar de vraag is natuurlijk wat iemand een 'goed' karakter vindt.. Veel mensen verwarren sloom/traag (noemen ze dan relaxed) met een braaf karakter. Dat is dus niet wat ik 'braaf' vind. Als je er op die manier tegenaan kijkt dan geven Sandreo's inderdaad brave paarden. Ik vind ze gewoon tergend langzaam. @Flyfly; ik zou er dus maar vanuit gaan dat ie zo kalm blijft.

Maar braaf is natuurlijk niet per definitie een 'goed' karakter. Anyway; moeilijk te zeggen! Zelf vind ik hengsten die heel werkwillige paarden geven, tikje heet en altijd willen lopen, ideaal. Maar dat is waarschijnlijk niet wat de doorsnee ruiter wil.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:52

__Carmen__ schreef:
Ik heb een Sandreo, enorm nuchter en lief paard maar ook voorwaarts, werkwillig en leergierig met veel talent voor de dressuursport. Hoor van veel andere Sandreo eigenaren ook dat Sandreo 'makkelijke' karakters fokt

Voorwaarts en werkwillig is iets wat ik sowieso nooit zou zeggen van Sandreo (Sandro Hits).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:09

Wat een onzin Tjuppie..ik heb een super Sandreo staan,super braaf voorwaarts,werkwillig en op een goede manier "heet".Ken je er uberhaupt wel meerdere? of baseer je je negativiteit op een paard?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:12

Leuk dat je mijn ervaringen direct afdoet als onzin. Ik ken er een héleboel. En heet?? :? Bijzonder.. Niet alleen mijn ervaringen overigens.. Zoals ik een inspecteur van het KWPN ook heb horen zeggen (grapje natuurlijk): Voor Sandreo's plannen we dubbel zoveel tijd in tijdens een keuring/IBOP...

Maar jij baseert je mening blijkbaar wel op één nakomeling, aangezien je noemt dat je een 'super' Sandreo hebt staan. Uitzonderingen bestaan altijd.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:07

Iorrr schreef:
Meer en meer wordt er gezegt dat de fokkers beter moeten selecteren op karakter. Dit omdat er steeds meer paarden zijn die niet te rijden zijn voor de 'amateur'. Deze paarden worden vervolgens als levensgevaarlijk afgescheept en in deze crisistijden belanden deze beestjes 9 van de 10 keer bij de slacht.

Waar haal je deze informatie vandaan? Zoals 9 van de 10 bij de slacht?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:20

Tjuppie schreef:
Leuk dat je mijn ervaringen direct afdoet als onzin. Ik ken er een héleboel. En heet?? :? Bijzonder.. Niet alleen mijn ervaringen overigens.. Zoals ik een inspecteur van het KWPN ook heb horen zeggen (grapje natuurlijk): Voor Sandreo's plannen we dubbel zoveel tijd in tijdens een keuring/IBOP...

Maar jij baseert je mening blijkbaar wel op één nakomeling, aangezien je noemt dat je een 'super' Sandreo hebt staan. Uitzonderingen bestaan altijd.

Nou nee,ik ken er meerdere en erg veel tevreden eigenaren.Ik vindt het gewoon niet terecht..ik had zelf ook geen hoge pet op van Sandreo zelf als hengst en kon me ooit ook niet voorstellen er een nakomeling van te hebben.Maar sinds ik die wel heb en me ben gaan verdiepen in zijn nafok heb ik mijn mening 180 graden om moeten draaien.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 10:26

@ agerrits: dat is wat ik op het moment zie gebeuren. 'Lastige paarden' die voor een appel en een ei verkocht worden naar 'Italië'. Tja één en één is dan twee ;) Maar de cijfers zijn niet op wetenschappelijk onderzoek berust als je dat bedoelt. Echter heeft dat niet zoveel met de vraag te maken. Ik ben gewoon benieuwd welke hengsten nou overwegend gemakkelijke karakters doorgeven. Ik zelf heb de ervaring met Rohdiamant, maar dan eigenlijk de gehele Rubenstein-lijn en met Nabab de Reve. Gewoon puur omdat ik daar meerdere relatief gemakkelijke paarden van ken. :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:38

contango past 100% in het rijtje, zeeeeer werkwillig, heet maar niet gek, geen zeikerds.
daarnaast vind ik dat don schufro ook zeker in het rijtje past :j en zo zijn er nog wel meer

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:02

Iorrr: kijk nu begrijp ik het iets beter :D Je vraag is ook goed helder nu, dat kost bij mij even wat tijd :D
Mijn ervaring is dat er zeker veel informatie is bij fokkers en paarden liefhebbers over karakter en aanleg van hengsten.
Zo ervaar je vaak dat mensen een voorkeur hebben voor bepaalde bloedlijn (hengsten en merrie stammen).
Er zijn ook hengsten die bekend staan om 'mindere karakters', maar worden toch zeker gewoon gebruikt.
Probeem zou ook kunnen zijn dat niet de juiste paarden bij de juiste mensen terecht komen.
Iemand die net een overgang maakt van de ponys naar de paarden, toch nog wat angstig is en een paard aanschaft die even zo onzeker is, als simpel voorbeeld. Voorbeelden die je allemaal zou kunnen bedenken. Net als relaties bij mensen, waarvan je vaak achter af het ook al wel geweten had.
In 2011 zijn 26% later bijgesteld naar meer dan 10% minder veulens gefokt en dat zijn nog gedekte merrie's in 2010, net voor de crisis.
Heel voorzichtig kun je de balans opmaken dat ook in 2012, nog eens zal verminderen.
Denk ook dat er in verhouding veel bewuster word gefokt.
Tevens zijn er voldoende lieve en fijne paarden, ondervind zelf geen problemen deze te vinden. Het domste wat je kan doen is in een advertentie zetten dat je een paard te koop hebt wegens geen klik. Immers zegt dat niks over je paard, omschijf gewoon hoe je paard is zodat de eventuele koper kan zien of dat is wat bij hem of haar past.

Wat betreft goed karakters die mogelijke vaders aan hun nakomeling mee geven kan ik me prima vinden in de namen die ik hier lees. :D

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:46

Oscar geeft fijne karakters.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:00

Langelot wordt geprezen om de karakters die hij geeft en Nassau lijkt ook goed. En dan heb ik het over werkwillige paarden, geen luilakken. Maar ze hebben allemaal een moeder! Dat heeft minstens zoveel invloed.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:47

Maestro's en nakomelingen van Nonstop hebben ook de reputatie zadelmak geboren te worden :)

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:12

ook special d geeft fijne karakters door.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:55

Kasparow

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:44

colthof schreef:
ook special d geeft fijne karakters door.

Kan ik niet bevestigen. Bij sommige heel goed maar sommige zijn ook licht ontvlambaar zal ik t maar noemen. Maar zoals ook al hierboven gezegd ze hebben ook een moeder. En deze heeft door opvoeding vaak iets meer invloed.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:37

Ik heb over special ook wel eens andere verhalen gehoord. ook eentje meegemaakt die iets minder leuk was. Die ik nu rij is echter superfijn, maar die heeft ook een moeder die om haar goede karakter bekend staat.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:34

Ik hou het het op Voice :j
Maar ik heb ook een brave Special D en een brave United
De Voice is nu bijna 2 jaar en zeer meegaand en braaf zonder een doetje te zijn
Zowel de Special als de United zijn beide wakkere maar brave dieren en ook met zadelmak en ruitermak maken braaf :j