Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sky_As schreef:Niet alles....een heeeeele brave heeft vaak niet de looplust van een goede......en mijn paard kan nog zo'n goed karakter hebben, met een karperrug en kromme benen komt hij nergens.
Het is een kwestie van factoren, die moeten kloppen. Opleiding, karakter, bouw, eigenaar etc.
Sky_As schreef:En toch is het ook een stuk opleiding, dus de factoren bij elkaar.
Er zijn vanuit Nederland HEEL VEEL goede paarden naar Amerika gegaan, daar hoor je NOOIT meer iets van.
Waarom niet? omdat die vaak bij verkeerde ruiters terecht komen. Kijk Lancet, Lingh....en een hoop jonge paarden/hengsten.
Sky_As schreef:Zoals bij alles, is het een samenloop van factoren, juiste bouw, maar ook karakter en mentaliteit is zeker bepalend!
Net als bij topsporters. Ik kan wel het lichaam van een hardloper hebben, maar als ik denk dat ik moe ben en ik geef op, ga ik nooit geen toprenner worden.
Een functioneel lichaam is belangrijk. Dus bijv. een recht achterbeen is ideaal, maar niet als een paard met een recht achterbeen neerwaarts gebouwd is en een horizontale hals heeft, dan zal deze waarschijnlijk teveel “duwen” in plaats van dragen. En zo zijn er nog een hele hoop andere dingen.
Je kunt niet zeggen een paard moet dit zijn of een paard moet dat zijn.
Er zijn een hele hoop factoren die een paard een goed paard maken.
Als totilas hier bij de boer om de hoek had gestaan was het mischien ondertussen wel een manege paard geweest…..
arie53 schreef:Hier (zie link) kun je precies vinden hoe het rechthoekspaard weer uit 2 vierkanten bestaat, waarom de natuur dit zo ontwikkeld heeft en welke functionele kenmerken voor een sportpaard van belang zijn. Alle rijpaarden zijn trouwens vierkantspaarden (even lang als hoog). In sommige gevallen, met name bij dressuurpaarden, zijn er bij die hoger dan lang zijn. Alleen bij de Friezen vind je paarden die langer dan hoog zijn.
http://www.easpstamboek.nl/files/Totilas.pdf
Renske_NW schreef:arie53 schreef:Hier (zie link) kun je precies vinden hoe het rechthoekspaard weer uit 2 vierkanten bestaat, waarom de natuur dit zo ontwikkeld heeft en welke functionele kenmerken voor een sportpaard van belang zijn. Alle rijpaarden zijn trouwens vierkantspaarden (even lang als hoog). In sommige gevallen, met name bij dressuurpaarden, zijn er bij die hoger dan lang zijn. Alleen bij de Friezen vind je paarden die langer dan hoog zijn.
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn eigen paard heeft een langere romplengte dan schofthoogte en is wel degelijk een rijpaard.
sportfokker schreef:In plaats van over een rechthoeksmodel, kun je beter praten over een langgelijnd of grootramig paard. Wanneer je gaat meten met foto's kom je nergens. Dan kan een paard met heel veel schoft ook nooit een rechthoeksmodel hebben.
Het rechthoeksmodel is het meest gunstige model voor een topsportpaard. Het springpaard heeft dan genoeg rek op oxers en het dressuurpaard heeft dan genoeg lengte om voldoende te kunnen buigen. Daarom is dat model gewenst, al is een te lang paard uiteraard weer niet gewenst.
Wat misschien wel net zo belangrijk is, maar moeilijk te omschrijven: Een paard moet harmonieus gebouwd zijn. De onderdelen moeten bij elkaar passen, dat komt het evenwicht ten goede.
arie53 schreef:Alleen bij de Friezen vind je paarden die langer dan hoog zijn.
aslo schreef:In de loop der jaren diverse paarden hier gehad. Wat me opviel: de 4 kante waren beter in het verzamelen en minder in de lengtebuiging. De rechthoekigen wat minder in de verzameling (opleiding daarin duurt langer, het kost ze meer moeite/kracht), maar lengtebuiging veel beter dan de 4kant gebouwde paarden.