Het veel besproken vierkants- en rechthoeksmodel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_NW

Het veel besproken vierkants- en rechthoeksmodel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:34

Naar aanleiding van een werkstuk dat ik aan het maken ben, open ik hier een topic.

Ik ben aan het onderzoeken wat de meest ideale exterieurkenmerken zijn voor een dressuurpaard. Volgens het KWPN moet een rijpaard in het rechthoeksmodel staan. Ik kan op de site van het KWPN hier verder geen uitleg bij vinden, maar heb wel al andere topics op bokt doorgespit. Als ik het goed heb gelezen, komt het erop neer dat een paard in het rechthoeksmodel tot meer lengtebuiging in staat zou zijn.

Van Salinero en Totilas heb ik standfoto's gevonden. Ik meet op deze foto's dat de schofthoogte gelijk is aan de romplengte (van schouderpunt tot zitbeen). Dit betekent dus dat ze in het vierkantsmodel staan. Beide paarden kunnen zeer goed verzamelen, maar hebben ook zeer goede zijgangen. Waarom ziet het KWPN dan toch graag het rechthoeksmodel bij 'moderne' dressuurpaarden? Het doel is toch een paard te fokken dat het hoogste niveau aankan?

Misschien is dit het zoveelste topic over dit onderwerp, maar ik begrijp niet goed waarom men liever het rechthoeksmodel ziet, als veel toppaarden in het vierkantsmodel staan.

Verder weet ik trouwens dat er bijna geen buiging in de borst- en lendenwervels is, en wel helemaal weinig in het heiligbeen. Kan iemand met dit gegeven uitleggen waarom een rechthoeksmodel beter zou zijn?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:38

Ik weet er verder niet veel van, maar op deze site staat best veel nuttige informatie. Dan moet je even onder het kopje ''onderzoek en feiten'' kijken.

http://www.easpstamboek.nl

Sky_As

Re: Het veel besproken vierkants- en rechthoeksmodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:41

Als je inderdaad even rond gaat kijken, kom je er al heel snel achter dat wat ze graag op keuringen zien, niet altijd even functioneel is in de topsport....
(dit geven de keuringsmeesters zelf ook toe).
er zijn meerdere topic's:
zoek maar eens op Arie53, die reageert namelijk in al deze topics met zijn eigen mening hierover..... (ik zeg niet dat het de juiste is, maar als je op deze naam zoekt vind je het snelst deze topics)
Ik heb zelf een topic geopend over de romprichting van een dressuurpaard....Want ook die zijn bij de topsportpaarden niet ideaal als je kijkt naar wat ze op een keuring willen zien.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:50

Ik heb een beetje het gevoel dat ik nogal veel mensen/instanties met een korrel zout moet nemen. Ook dat EASP stamboek. Hele mooie praatjes allemaal, maar waarop is het gebaseerd?
Ik heb het idee dat ik het beste nog zelf een theorie kan bedenken, puur gebaseerd op natuurkunde. Dit ben ik nu aan het doen, en ik geloof dat het helemaal niet zoveel uitmaakt of een paard nu lang of kort is, maar dat de lengte van de spieren van belang is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:04

Zoals bij alles, is het een samenloop van factoren, juiste bouw, maar ook karakter en mentaliteit is zeker bepalend!
Net als bij topsporters. Ik kan wel het lichaam van een hardloper hebben, maar als ik denk dat ik moe ben en ik geef op, ga ik nooit geen toprenner worden.
Een functioneel lichaam is belangrijk. Dus bijv. een recht achterbeen is ideaal, maar niet als een paard met een recht achterbeen neerwaarts gebouwd is en een horizontale hals heeft, dan zal deze waarschijnlijk teveel “duwen” in plaats van dragen. En zo zijn er nog een hele hoop andere dingen.
Je kunt niet zeggen een paard moet dit zijn of een paard moet dat zijn.
Er zijn een hele hoop factoren die een paard een goed paard maken.
Als totilas hier bij de boer om de hoek had gestaan was het mischien ondertussen wel een manege paard geweest…..

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:08

Uiteindelijk komt het allemaal neer op karakter!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:11

Niet alles....een heeeeele brave heeft vaak niet de looplust van een goede......en mijn paard kan nog zo'n goed karakter hebben, met een karperrug en kromme benen komt hij nergens.
Het is een kwestie van factoren, die moeten kloppen. Opleiding, karakter, bouw, eigenaar etc.

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:14

Sky_As schreef:
Niet alles....een heeeeele brave heeft vaak niet de looplust van een goede......en mijn paard kan nog zo'n goed karakter hebben, met een karperrug en kromme benen komt hij nergens.
Het is een kwestie van factoren, die moeten kloppen. Opleiding, karakter, bouw, eigenaar etc.

Ik zeg dat het neerkomt op karakter, niet dat het neerkomt op een braaf karakter :+

Vechtlust moeten ze hebben. En als er dat genoeg in zit komt ook een karperrug met kromme benen er.

Dit is natuurlijk lichtelijk overdreven. Maar als je in de sport kijkt zie je allemaal verschillende types het enige wat ze allemaal gemeen hebben is karakter.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:17

En toch is het ook een stuk opleiding, dus de factoren bij elkaar.
Er zijn vanuit Nederland HEEL VEEL goede paarden naar Amerika gegaan, daar hoor je NOOIT meer iets van.
Waarom niet? omdat die vaak bij verkeerde ruiters terecht komen. Kijk Lancet, Lingh....en een hoop jonge paarden/hengsten.

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:26

Sky_As schreef:
En toch is het ook een stuk opleiding, dus de factoren bij elkaar.
Er zijn vanuit Nederland HEEL VEEL goede paarden naar Amerika gegaan, daar hoor je NOOIT meer iets van.
Waarom niet? omdat die vaak bij verkeerde ruiters terecht komen. Kijk Lancet, Lingh....en een hoop jonge paarden/hengsten.

Tuurlijk dat ben ik met je eens het is niet alleen karakter. Lingh heb ik zo mn eigen ideeen over. En jonge paarden kunnen tegenvallen.
Maar een goede ruiter is zeker van groot belang. Maar dat is inprincipe op elk paard het geval.

Maar een paard met een goed karakter voor de sport kan met een ''verkeerd'' lichaam nog ver komen. Een paard dat gruwelijk mooi gebouwd is maar met een waardeloos karakter daar heb je niks aan.

Maar uiteindelijk heb je gelijk en is het een optel som van factoren. Maar voor mij is karakter de belangrijkste!

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:34

Even voor de duidelijkheid: ik laat de factoren karakter en opleiding niet weg in mijn werkstuk. Ik bespreek echter wel elke factor.

Toch, zoals al eerder gezegd is, is de bouw wel degelijk van belang in de sport. Ik kan een hele lieve werklustige quarterhorse hebben, maar die zal nooit een goede pirouette of passage laten zien (om even lekker extreem te doen).

Een paard met een functionele bouw kan het werk nu eenmaal makkelijker aan en dat is bevorderlijk voor de prestatie. Een ambitieuze ruiter kan het beste een paard met zo'n functionele bouw kopen, aangezien er dan makkelijker aan de verwachtingen voldaan kan worden. Zo niet, dan kan dat veel frustratie veroorzaken en resulteren in een ongelukkige ruiter, en nog erger; een ongelukkig paard.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:46

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:19

Sky_As schreef:
Zoals bij alles, is het een samenloop van factoren, juiste bouw, maar ook karakter en mentaliteit is zeker bepalend!
Net als bij topsporters. Ik kan wel het lichaam van een hardloper hebben, maar als ik denk dat ik moe ben en ik geef op, ga ik nooit geen toprenner worden.
Een functioneel lichaam is belangrijk. Dus bijv. een recht achterbeen is ideaal, maar niet als een paard met een recht achterbeen neerwaarts gebouwd is en een horizontale hals heeft, dan zal deze waarschijnlijk teveel “duwen” in plaats van dragen. En zo zijn er nog een hele hoop andere dingen.
Je kunt niet zeggen een paard moet dit zijn of een paard moet dat zijn.
Er zijn een hele hoop factoren die een paard een goed paard maken.
Als totilas hier bij de boer om de hoek had gestaan was het mischien ondertussen wel een manege paard geweest…..

Hier (zie link) kun je precies vinden hoe het rechthoekspaard weer uit 2 vierkanten bestaat, waarom de natuur dit zo ontwikkeld heeft en welke functionele kenmerken voor een sportpaard van belang zijn. Alle rijpaarden zijn trouwens vierkantspaarden (even lang als hoog). In sommige gevallen, met name bij dressuurpaarden, zijn er bij die hoger dan lang zijn. Alleen bij de Friezen vind je paarden die langer dan hoog zijn.

http://www.easpstamboek.nl/files/Totilas.pdf

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:38

arie53 schreef:
Hier (zie link) kun je precies vinden hoe het rechthoekspaard weer uit 2 vierkanten bestaat, waarom de natuur dit zo ontwikkeld heeft en welke functionele kenmerken voor een sportpaard van belang zijn. Alle rijpaarden zijn trouwens vierkantspaarden (even lang als hoog). In sommige gevallen, met name bij dressuurpaarden, zijn er bij die hoger dan lang zijn. Alleen bij de Friezen vind je paarden die langer dan hoog zijn.

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn eigen paard heeft een langere romplengte dan schofthoogte en is wel degelijk een rijpaard.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 17:07

@ Arie: ik heb ook een hoop vraagtekens bij het pdf bestand over Totilas. Ik heb het al een aantal keer gelezen, en elke keer denk ik: "waarop zijn deze uitspraken (inclusief exacte graden) gebaseerd?" Is er een groot experiment geweest met paarden met een overeenkomstige bouw en is daaruit een conclusie getrokken? Is het op een andere, natuurkundig verantwoordelijke manier bewezen? Bovendien; wordt met het darmbeengewricht het SI-gewricht bedoeld? Want het is heel leuk om te zeggen dat een paard door dit gewricht zijn bekken kan kantelen, maar in werkelijkheid is er nagenoeg geen beweging in dit gewricht. Het kantelen van het bekken komt voornamelijk door de lumbo-sacrale kruising, de plaats waar de lendenwervels over gaan in het heiligbeen. Hier is 20 graden buiging mogelijk.

Als er een goede onderbouwing is voor deze stellingen, dan ben ik er erg benieuwd naar.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:35

Renske_NW schreef:
arie53 schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn eigen paard heeft een langere romplengte dan schofthoogte en is wel degelijk een rijpaard.

Plaats maar een goede standfoto.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:37

In plaats van over een rechthoeksmodel, kun je beter praten over een langgelijnd of grootramig paard. Wanneer je gaat meten met foto's kom je nergens. Dan kan een paard met heel veel schoft ook nooit een rechthoeksmodel hebben.
Het rechthoeksmodel is het meest gunstige model voor een topsportpaard. Het springpaard heeft dan genoeg rek op oxers en het dressuurpaard heeft dan genoeg lengte om voldoende te kunnen buigen. Daarom is dat model gewenst, al is een te lang paard uiteraard weer niet gewenst.
Wat misschien wel net zo belangrijk is, maar moeilijk te omschrijven: Een paard moet harmonieus gebouwd zijn. De onderdelen moeten bij elkaar passen, dat komt het evenwicht ten goede.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:39

arie53 schreef:
Plaats maar een goede standfoto.

Afbeelding

Beter heb ik even niet. Van het weekend ga ik een goede maken waar hij ook vierkant staat.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:42

sportfokker schreef:
In plaats van over een rechthoeksmodel, kun je beter praten over een langgelijnd of grootramig paard. Wanneer je gaat meten met foto's kom je nergens. Dan kan een paard met heel veel schoft ook nooit een rechthoeksmodel hebben.
Het rechthoeksmodel is het meest gunstige model voor een topsportpaard. Het springpaard heeft dan genoeg rek op oxers en het dressuurpaard heeft dan genoeg lengte om voldoende te kunnen buigen. Daarom is dat model gewenst, al is een te lang paard uiteraard weer niet gewenst.
Wat misschien wel net zo belangrijk is, maar moeilijk te omschrijven: Een paard moet harmonieus gebouwd zijn. De onderdelen moeten bij elkaar passen, dat komt het evenwicht ten goede.

Ja, dit bedacht ik me dus ook al. Ik vind het alleen wel vreemd dat een heleboel mensen dan toch die termen en regels gaan gebruiken, terwijl ze iets anders bedoelen (namelijk het 'langgelijnde'). Dit is ontzettend verwarrend en ook gewoonweg foutief.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:22

In de loop der jaren diverse paarden hier gehad. Wat me opviel: de 4 kante waren beter in het verzamelen en minder in de lengtebuiging. De rechthoekigen wat minder in de verzameling (opleiding daarin duurt langer, het kost ze meer moeite/kracht), maar lengtebuiging veel beter dan de 4kant gebouwde paarden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:29

arie53 schreef:
Alleen bij de Friezen vind je paarden die langer dan hoog zijn.

Echt?? Ik heb echt het gevoel een tandempaard te hebben. :o

Afbeelding

nou okey, geen tandem. maar dit is toch een rechthoeksmodel?

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 15:31

aslo schreef:
In de loop der jaren diverse paarden hier gehad. Wat me opviel: de 4 kante waren beter in het verzamelen en minder in de lengtebuiging. De rechthoekigen wat minder in de verzameling (opleiding daarin duurt langer, het kost ze meer moeite/kracht), maar lengtebuiging veel beter dan de 4kant gebouwde paarden.

Ik heb een paard in het vierkantsmodel gehad. Die buigt beter dan mijn huidige paard die in het rechthoeksmodel staat.
Die in het rechthoeksmodel heeft veel meer moeite met ondertreden en zwaait daardoor sneller uit.

Maar ik ben het er wel mee eens dat als ze eenmaal goed buigen, het er mooier uitziet bij een langgelijnd paard in het rechthoeksmodel.