hoe mini hengst keuringskaar maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

hoe mini hengst keuringskaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:22

Mijn nichtje en oom ( beginnend hobbyfokkers) hebben een ggk mini dekhensgtje in hun bezit. Om die papieren te behouden moeten ze opnieuw laten keuren, op 14 april.
Nu hebben ze een ervaren iemand die gaat lopen, maar de voorbereidingen en toitletteren doen we zelf.

Waar moeten we op letten? Van te voren conditie en spieren kweken?
Hoe moet een mini shet hengst getoileteerd worden, wat zien ze het liefste met bv de manen?
Help!! Ik heb met mini`s geen ervaringen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:27

Shet hengst ?
Of minipaard ... ?

14 april is er wel een HK van het nmprs.. weet niet of nsps gelijk valt.
Maar beide hebben nogal andere normen op de keuring.

Lynn_Nikita

Re: hoe mini hengst keuringskaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:33

nmprs gaan ze heen minipaard

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:18

Ik lees dit ook even mee, wij hebben dit probleem volgend jaar :P

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:35

Ik bereid me voor op de keuring door met het paardje te wandelen leuke afwisselende routes, aan de stapmolen laten lopen, longeren. Verder moet het paardje netjes leren stilstaan. Ook oefen ik het voorbrengen. Naarmate de training vordert het voerschema wat aanpassen.
Ongeveer 2 week voor de keuring scheren, verder haal ik ongev 15 cm van de manen weg. Komt de nek mooi uit.
En op de dag van de keuring zorgen dat je paardje er spic en span uitziet :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:46

Miimaal twee maanden van tevoren gaan trainen, longeerwerk met en zonder balkjes, wandelen, fietsen, netjes leren meelopen zodat hij zich gedraagt in de ring en zorgen dat hij zich neer laat zetten. Zorg dat de hengst mooi op gewicht is, dus niet te dik! Twee weken van tevoren helemaal scheren,derde oor ook weg scheren, uiteraard de hengst goed wassen de dag van de keuring, heb je een witte dan begin je al zes weken van tevoren wekelijks de staart en manen te wassen om ze wit te krijgen, met 1x wassen blijven deze geel.

voodookim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:07

Bassenqua schreef:
Miimaal twee maanden van tevoren gaan trainen, longeerwerk met en zonder balkjes, wandelen, fietsen, netjes leren meelopen zodat hij zich gedraagt in de ring en zorgen dat hij zich neer laat zetten. Zorg dat de hengst mooi op gewicht is, dus niet te dik! Twee weken van tevoren helemaal scheren,derde oor ook weg scheren, uiteraard de hengst goed wassen de dag van de keuring, heb je een witte dan begin je al zes weken van tevoren wekelijks de staart en manen te wassen om ze wit te krijgen, met 1x wassen blijven deze geel.

--> Voor ons wordt het ook de eerste keer dat we een hengstje meenemen naar de keuring, NMPRS keuring van 14 april. We hebben hem inmiddels geschoren, longeren hem dagelijks en oefenen met aan de hand stappen, draven en halt houden. Is dat voldoende? En voor wat betreft het toiletteren, is het gebruikelijk voor de keuring dat de hengsten tussen de oren worden geknipt (zeg maar waar het halster zit)? Ik was in de veronderstelling dat dit alleen bij de grotere paarden gebruikelijk was, maar dacht laatst op een foto te zien, dat ze dat ook bij de kleintjes doen... Wat is gebruikelijk?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 20:24

Het 3e oor wordt geknipt, dat weet ik wel.

helaas kan ik de 14e niet meer mee, aangezien ik net die dag op vakantie ga
helaas, had het graag meegemaakt, de pony gaat wel en wordt door de fokker uitgebracht

voodookim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:28

Lynn_Nikita schreef:
Het 3e oor wordt geknipt, dat weet ik wel.

helaas kan ik de 14e niet meer mee, aangezien ik net die dag op vakantie ga
helaas, had het graag meegemaakt, de pony gaat wel en wordt door de fokker uitgebracht

Miss heel dom hoor, maar wat bedoel je precies met het derde oor?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:32

Het derde oor is het stuk vanaf waar het halster zit tot net hoever jezelf wil.. Wij doen het oor naar achteren leggen en halen de manen er zo'n stuk vanaf, maar er zijn erbij die het zowat halverwege doen.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:22

Ik weet dat dit topic oud is, maar heb ook wat vraagjes.
Ik las dat je ongeveer 2 maanden voor de hengstenkeuring moet trainen dus dat betekend dat de meesten nog 2 jaar zijn is dat erg? En is 2 maand niet te kort? En dan nog een vraag over het rijden. Hoeveel kg kan een compact nmprs paardje van rond 87 cm dragen en hoeveel kg kan een luxe paardje van 82 cm dragen? Ze zijn pas over anderhalf jaar 3, maar vind het wel leuk om te weten

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:16

Stalmircale ik train minimaal 3 maand van te voren.. het liefst nog langer als het weer dat toelaat.. Je moet ze ook niet te hard aanpakken maar bijvoorbeeld om de dag trainen of de ene dag goed trainen en de andere dag rustig wat dingen oefenen voor de keuring(opstellen, aan de hand stappen en draven). Rijden onder de man zou ik echt niet doen met zulke kleintjes als het echte minis zijn en luxe gebouwd zijn. Om echt te rijden is dan een wat steviger type wel beter of ze moeten echt wat groter zijn.. Ik train ze zelf voor de sulky, dan kun je ook mooi de weg op als het gevroren heeft of de grond te nat is :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 18:08

hey mijn oude topic, hengstje had trouwens eerste premie gehaald toen, misschien leuk om nog te vermelden

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:38

Dustinlover het ene hengstje is anderhalf en nu 85 cm gemeten vanmiddag dus word denk ik 89 cm en deze is zeer compact en echt gespierd. Zou daar later geen kindje van rond 18 kg op kunnen rijden? Wil ze ook voor het karretje, maar dat mag lijkt me niet eerder dan 3 he?
En lynn leuk hoor

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:12

Hmm het ligt ook wel echt aan zijn bouw vind ik dan.. Is het geen slank amerikaans paardje om te zien dan zeg ik ja.. Ik begin hier op zen vroegst met 2,5 met licht te trainen als ze naar een keuring moeten.. Ik heb mijn hengst vandaag geschoren en ga er vanaf nu alweer rustig mee aan de gang (zo'n 2 a 3x in de week proberen te trainen) 3 maanden voor de keuring dan moet ik van mezelf 5x per week trainen met ze.. zowel aangespannen als longeren..

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:44

dustinlover zo had ik het ook bedacht idd ... maar mijne mogen nog jaar wachten ... dus jij scheert al als je begint met trainen en wat voor dekentje hoeveel gram leg je er dan op en blijft dat zo of ga je naar meer grams?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:11

Ik scheer ze alleen als ze echt lang in de haren komen te zitten met trainen vanwege het zweten enzovoorts. Spot heeft nu een ik geloof 100/150 grams deken op liggen en als het straks echt flink gaat vriezen en ik zie dat hij het koud heeft dan gaat er een winterdeken van 300 op :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:25

oke bedankt, want daar zit ik wel alvast over te deken ... mijn half amerikaantje heeft sowieso van zichzelf een dun wintervachtje en is echt een koukleum en de andere zit wat minder amerikaans bloed in en heeft een enorme wintervacht maar denk dat ik dat volgend jaar ook maar doe ... en heb je met of zonder hals?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:40

Nu zonder.. Mocht het nodig zijn dan krijgt hij er wel een met hals.

Chabke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:58

Ik ben nu al bezig met trainen voor hk 6 april 2013
Longeren met bijzetje en.keer met dubbele lijnen
Voor de kar kms maken
( hij is 4)
Aan de fiets veel kms mee paar x per week
en heel soms rijd er klein meisje op maar dat is puur stappen kindje knt niks

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:44

Bassenqua schreef:

Ik zou aanraden om een maand van te voren een paard voor de 1ste keer te scheren en wel voor 2 dingen:
1. je hebt meer tijd om de conditie van de hengst aan te passen. (binnen 2 weken tijd kan je echt niet een te dikke hengst veel laten afvallen of een te schrale hengst laten bijkomen.)
2. de kleur heeft meer tijd om weer 'zichzelf' te worden. Een zwarte wordt dan ook weer echt zwart, een vos krijgt weer meer rood etc. etc.

De 2e keer scheren doe ik altijd 4 tot 6 dagen voor een show/keuring. :)