N.M.P.R.S. keuring 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

N.M.P.R.S. keuring 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 11:50

Mijn nichtje en oom zijn beginnend fokkers van mini`s
Ze hebben vorig jaar een nieuwe een merrie gekocht en hiervan nu een veulen ( jaarling) Dit veulen gaat dit jaar mee op de keuring in Bunschoten.( goede papieren, fokkers wilden graag dat ze meededen, maar hebben zelf geen tijd om te helpen en wonen niet in de buurt )
Aangezien dit de eerste keer is, hebben ze een ervaren iemand die ermee gaat kopen, maar de rest moetren ze zelf doen.,
Verder heb ik ook totaal geen ervaringen met deze keuringen.
Wat houd dit allemaal in. Moet ze van te voren trainen zodat de pony gespierd en in conditie is, moet ze geschoren worden? Hoe moet een N.M.P.R.S. uitzien, knotjes? 3e oor weggeknipt, wat zijn de eissen voor op deze keuring.
Aangezien ik wel kan knotten ed, hebben ze mij gevraagd om te helpen, maar ik heb een kwpnner en een new forrester en een shet, maar geen mini en al helemaal geen ervaringen met de stamboek regels

stalmilagro

Re: N.M.P.R.S. keuring 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:17

Ben ook wel benieuwd. Weet wel dat je de manen niet hoeft in te vlechten en dat je ze mooier maakt door te scheren???? Alleen hoever van te voren doet iedereen dat?? En welke kleding moet je aan als voorbrenger???

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:20

Ik zou het hier even vragen:
[SMP] Shetlanders en MiniPaarden

Maar ze moet er egwoon goed uitzien, en ja dat is mooi in conditie maar daar hoef je bij een jaarling meestal weinig voor te trainen.
Toilleteer eisen zijn er niet je mag doen wat je zelf wil, wel is het zo dat het paardje natuurlijk op zijn best moet uitzien dus ja heeft ie dikke vacht zou ik scheren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:19

Heel dom, ik heb het verkeerd begrepen!
ze gaan met hun hengst, dat is al een ggk hengtst maar moeten nu gaan om die papieren te behouden
Is er veel verschil tussen een hengsten en merrie keuring wat betreft het klaarmaken?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:29

Nee maar voor de hengstenkeuring zal je wel moeten scheren voor het mooie. ;)
Gewoon zorgen dat hij in goede conditie is, mooi strak lijfie en dat hij netjes meeloopt aan de lijn.
Verder vind ik zelf manen los met een mooi 3de oor eraf het mooist maar heeft hij weinig of korte manen staan knotten weer het mooist, ligt er ook aan wat bij hem het beste past. ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 20:46

De hengstenkeuring is in april, zou dan niet al zomervachtje zijn? Of is dan ook geschoren gewenst?
Tot hoever 3e oor? is volgens mij een stuk langer dan wat ik normaal doe, hoeveel cm is gewenst?

Hij is vaker op keuringen geweest bij de vorige eigenaren/ fokker en loopt braaf mee.
Denk dat we dan 6 weken van te voren wat meer gaan trainen zodat hij ook mooier in vorm is

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:00

In april heeft alles nog wel behoorlijk vacht, een mini is meestal pas in juni zelf klaar met verharen, en een hengst wil je echt op zijn fijnst laten zien.
3de oor is helemaal aan jou, ik heb ze geshowed met 25 cm eraf en 5 cm omdat ik het zonde vond vd manen. ;)