Fokken naar de vraag van de markt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Fokken naar de vraag van de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:38

Citaat:
Hetzelfde liedje

Van iemand die zichzelf omschrijft als ‘een trouwe lezer’ kreeg ik vorige week een e-mail. Met de overduidelijke aansporing om nu eens eerlijk uit de doeken te doen hoe we er in economisch opzicht voorstaan. Met dalende dekaantallen, peperduur ruwvoer, blauwe kuipjes bij topwedstrijden, zich terugtrekkende sponsors en, last but not least, het probleem om een goed paard zelfs maar kostendekkend te verkopen, zijn dit inderdaad geen juichende tijden.

De vraag is wat het ons zou opleveren als we zouden weten hoeveel hippische ondernemers er op dit moment op omvallen staan. Als we precies wisten hóe vol de hokken en hóe druk de paardenslagers zijn. En als we wisten hoeveel geld hengstenhouders en foeragehandelaren nog tegoed hebben van hun klanten. Het lijkt me zinvoller om naar oplossingen te zoeken.

Mijn probleem met deze hippische crisis is dat het dezelfde is als de vorige. Ik hoor elke keer concoursorganisatoren klagen over weglopende sponsors. Ik hoor nooit dat ze de KNHS onder druk zetten om tot een constructief sponsorbeleid te komen. Dat wordt wel een keer tijd, nu de KNHS topsponsor BMC de valide paardenwereld uit heeft gejaagd. BMC blijft overigens wel de aangepaste ruiterij ondersteunen, een tak van sport die onlangs ook door de KNHS is ontdekt.

Weinig variatie ook in het liedje dat veel fokkers zingen. Die hadden minder last van afzetproblemen gehad als ze nu eens écht kritisch naar hun merriebestand hadden gekeken. Of als ze hun topmerries niet aan modehengsten te grabbel hadden gegooid.

Hengstenboeren vallen net zo goed in herhaling. Want zij leveren die modehengsten. En hebben geen recht om te klagen als ze nog niet begrepen hebben hoe de hengstenhouderij op lange termijn werkt. Namelijk door alleen hengsten te exploiteren die daadwerkelijk bijdragen aan het fokdoel: de Grand Prix.
Er zit volgens mij nog veel valse lucht in de hippische economie. Dezelfde luchtbel die eerder het bankensysteem en nu dan de eurozone treft: als je de realiteit uit het oog verliest, kom je vroeg of laat op de koffie. Die hippische realiteit moeten we onder ogen zien. Vraagt de markt om iets anders dan een goed veulen met een toppapier? Vraagt de markt om iets anders dan een gezond, getalenteerd, goed opgeleid en dus iets ouder sportpaard? Zou de paardenwereld niet veel crisisbestendiger zijn, als we ons zouden richten op de vraag van de markt?

Dirk Willem Rosie

http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen ... fde-liedje

Persoonlijk vind ik het onzin.
De markt vroeg een aantal jaar terug om sportpaarden met veel bloed, hoe heter hoe beter, want zulke paarden hebben Anky en Edward ook...... en dus werden er goede paarden, bloedpaarden met veel kwaliteit en beweging gefokt. Paarden met de potentie om Lichte Tour, Zware Tour en Grand Prix te lopen, met bijbehorend temperament uiteraard.

De koper had dat talent echter niet, en had een sensibel, intelligent en wakker paard op stal staan, met voldoende energie om spetterend te kunnen lopen....... een paard dat evenwel met zachtheid, kennis en kunde behandeld moest worden, een paard wat gedesensibiliseerd moest worden, want de weg op gaan met zo een dier vergde enige voorbereiding.

Nu raak je zulke paarden aan de straatstenen niet kwijt. Mensen willen nu een nuchter, bomproof, makkelijk te rijden paard.

Moet je écht fokken waar de markt om vraagt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:47

Yamcha schreef:
Moet je écht fokken waar de markt om vraagt?

Mmm... alleen wanneer de markt over enige zelfkennis (tekortkomingen) gaat beschikken en minder impulsief aankoopt.

Het web staat bol van tips over martelwerktuigen teneinde e.e.a. weer in het gareel te krijgen, dagboeken van dodelijk bange amazones, en 'pijn in het hart' verkoopadvertenties....

Het is jammer dat dit type sportpaarden niet in een iets kleinere oplage gefokt worden, er zijn immers te weinig 'kundige' billen om ze te berijden.

Ashley5760

Re: Fokken naar de vraag van de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:52

Nee door dit commercieel fokken gaan er veel goede paarden verloren! Veel stammen worden vernield en weinig goed materiaal om fokkerij mee door te zetten blijft over...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:59

Typisch.. Heeft DWR een aantal jaren terug niet een boek geschreven over het 'ideale' dressuurpaard? Een dressuurpaard dat in mijn ogen overkomt met het stukje van Yamcha.

Echter, het stuk van DWR gaat over iets anders. DWR onderschrijft o.a. dat men allemaal achter een (mode)hengst aan lopen. Bij Trento bijv. ging dat toch wel overduidelijk groot mis. Moest dé hengst zijn, wat viel het tegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:01

2 heel interessante antwoorden, met beide goede argumenten......

kan me in beide vinden merk ik, enerzijds ben ik het erg met Ninx eens, ik denk dat veel kopers zichzelf erg overschatten, anderzijds vind ik dat geen reden om geen goede, kwaliteitsvolle paarden meer te fokken, dat zou idd doodzonde zijn van goede en mooie bloedlijnen die in die jaren zijn opgebouwd.

@ Sammie: ja, ik weet dat het stukje van DWR verder gaat dan mijn vraag, maar ik vond dit interessant genoeg om verschillende mensen over te willen horen, hoe denken de fokkers hierover?

En ik vraag me af of er zoveel kwaliteitsvolle merries aan modehengsten te grabbel zijn gegooid, wat ik veelal zie is dat er maar met elke merrie gedekt wordt, lelijke, op de kop gebouwde dieren soms. Onhandelbaar in de omgang, soms ronduit gevaarlijk, en dan 'kun je ze altijd nog als fokmerrie gebruiken'. Merrie staat op 3 benen, dan kun je ze nog laten dekken, merrie staat chronisch hoefbevangen, kan soms niet eens meer staan, we fokken er maar een veulen van, mét modehengst uiteraard.......
En dan heb je idd een populatie van slachtpaarden, om over de ronduit schofterige manier waarop de merries worden behandeld maar niet te spreken.....

Maar dat is offtopic, het gaat mij er puur om of je wel moet gaan fokken waar de markt om vraagt, heeft de gemiddelde koper wel genoeg verstand om zelf te kúnnen bepalen wat hij/zij nodig heeft?

Dat heeft de afgelopen jaren geresulteerd in eh...... 'middelmatig' rijdende 14/15/16-jarigen op zonen en dochters van Jazz....... gefokt uit een merrie die toch al staatsgevaarlijk was....... misschien beter toch een Groninger gekocht?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:11

Ja, je moet produceren waar de markt om vraagt.
Alleen mag je daarbij wel bedenken dat de markt gedifferentieeerd is.
"De markt" met één en dezelfde wens bestaat niet.
Niet in de paarden, niet in de schoenen, niet in de boter, niet in de strijkijzers. Iedere klant heeft een ander setje wensen.

Dus bedenk je voor wie je wilt fokken. En richt je fokkerij dáár op. Marketing!
Laat het stamboek ondertussen maar lekker voor wat ze is, niets anders dan een registratiekantoor met een clubblaadje.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:27

Zou het niet beter zijn om te kijken wat voor het veulen het beste is? Juiste selectie van ouders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:31

Het beste voor wie dan? Waarin het beste?

Wat is volgens jou dan het beste, wat is je fokdoel?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:55

Ik bedoel meer dat men eerst moet kijken wat qua gezondheid voor het veulen een goede keuze is en niet voor de bankrekening van de fokker. . . wat naar mijn mening het beste zou zijn? Eerlijk? Veel minder fokken en leren van het verleden. En je als fokker niet alleen blind staren op de hengst.

Een echt fokdoel heb ik niet, heb nog enorm veel andere doelen die ik wil bereiken in de paardenwereld. Wil niet zeggen dat fokken geen interesse van mij is, integendeel. Maar zelf fokken? Nee :)
Laatst bijgewerkt door Ailill op 26-01-12 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:58

Ik ben het absoluut en volkomen met je eens, maar hoe slecht voor je bankrekening is die gedachte :=

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:01

En juist die mensen zouden niet moeten fokken, dat bedoelde ik met minder fokken. . . helaas zijn dit ook meestal de mensen die de probleempaarden fokken.

Klink ik erg hard als ik zeg dat het wat mij betreft niet van belang is of de bankrekening v.d. fokker er baat bij heeft? Imo zou je vanuit die basis juist niet moeten fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:25

Nogmaals, ik ben het volkomen met je eens, op een ding na: ik denk dat probleempaarden niet gefokt worden....... hoogstens wordt er doelloos vermeerderd (oké, er wel een doel: de bankrekening). Denk dat het pas een probleem wordt als de eigenaar ze totaal niet aan blijkt te kunnen, en dan is het paard het kind van de rekening........

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:35

Dan begrijpen we elkaar, ik heb de vervelende eigenschap dat ik vaak 3 stappen verder denk en antwoord geef dan het huidige topic onderwerp.

Probleempaarden fok je ook absoluut niet, ieder paard komt puur ter wereld. . . wat ik bedoelde is dat ze later als 'probleempaarden' worden verkocht.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:06

En instructie is ook een reuze probleem zoals daar de laatste tijd ook verschillende kritische geluiden over zijn verschenen. 14-jarige met 1 jaar rijles koopt schitterend paard. Het lukt om o.a. met martelwerktuigen een bepaald nivo te halen. 4 jaar later doet de nu 18-jarige een of andere opleiding voor paarden en gaat lesgeven aan de volgende soortgelijke 14-jarige met soortgelijk paard (als hij of zij dat vanwege het bereikte nivo al niet volop deed) Vanwege het behaalde resultaat en de ervaringen wordt onmiddelijk gegrepen naar het arsenaal werktuigen want dat geeft resultaat enzovoort enzovoort. Het gebruik van slof bij net zadelmakke paarden bijvoorbeeld is op zoveel plaatsen gemeengoed geworden echt te triest.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:49

Als je nu fokt, zal je je af moeten vragen wat de markt over een aantal jaren zal gaan vragen.
Dus, wat denkt men dat de markt gaat vragen over pakweg over 5 tot 10 jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:52

Maar, jij bent fokker, fok jij wat je zelf graag ziet, of fok je ook naar vraag?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:29

Ik fok wat ik zelf graag zie tot nu toe.
Ik merk wel dat dat ertoe leidt dat je op korte termijn je paarden slecht kwijt raakt. Je ziet dat bij de jongere paarden veel vraag is naar spektakel.
Op de langere termijn is dat anders, want een getalenteerd goed opgeleid braaf gezond paard dat is waar internationaal
gewoon nog veel vraag naar is, ook op dit moment (zie onderschrift ;) ). Kan uit ervaring zeggen dat ze nauwelijks te vinden zijn. :n

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:41

Ik denk dat je als fokker niet kan fokken wat je zelf graag ziet en toch gedeeltelijk moet fokken naar de markt vraag. Ideaal is natuurlijk om te proberen wat je graag ziet (of zelf zou willen hebben) met wat je denkt de markt vraag gaat zijn.

Als je geluk heb zijn er merries en hengsten van dusdanig kwaliteit dat de combinatie, als reactie op de markt vraag, wel goed is;
Voorbeeld hiervan is de reactie van de fokkerij in Nederland van de laatste jaren naar de mode vraag = dus markt vraag voor zwart of zeer donker gekleurde paarden. De zwart, zwart-bruin en donker hengsten hebben veel meer dekkingen gekregen dan bijvoorbeeld de schimmels of vos gekleurde hengsten. Zolang het maar zwart was, was het goed. Kijk nu is naar op de internet: gros van de te koop staande paarden zijn donker van kleur.

En natuurlijk zijn er fokkers die hebben zich gehouden aan wat zij vinden past bij hun merrie (ongeacht de kleur) en wat past in hun lange termijn visie. Maar mijn inziens zijn dit de fokkers met maar een paar merries en niet de broodfokkers met 10 of meer merries. Deze zg 'broodfokkers' fokken naar de markt vraag. En laat ons ten minste eerlijk zijn als je +/- 50 merries en waarschijnlijk ook nog een paar ggk hengsten op je station hebt dan kan je experimenten wat bloedlijnen/kruisingen/combinaties betreft en als de resultaten niet correct/geslaagt/verkoopbaar zijn, dan is slachten nog altijd een optie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:46

Lami schreef:
En instructie is ook een reuze probleem zoals daar de laatste tijd ook verschillende kritische geluiden over zijn verschenen. 14-jarige met 1 jaar rijles koopt schitterend paard. Het lukt om o.a. met martelwerktuigen een bepaald nivo te halen. 4 jaar later doet de nu 18-jarige een of andere opleiding voor paarden en gaat lesgeven aan de volgende soortgelijke 14-jarige met soortgelijk paard (als hij of zij dat vanwege het bereikte nivo al niet volop deed) Vanwege het behaalde resultaat en de ervaringen wordt onmiddelijk gegrepen naar het arsenaal werktuigen want dat geeft resultaat enzovoort enzovoort. Het gebruik van slof bij net zadelmakke paarden bijvoorbeeld is op zoveel plaatsen gemeengoed geworden echt te triest.

Denk je niet dat die instructeurs uiteindelijk door de mand zullen vallen? Ik geef toe het is (helaas) een heel herkenbaar probleem binnen de sport, hoe vaak zie je niet iemand met 4 lagen make-up een matchende outfit een lichte tour proef rijden omdat andere mensen geld hebben? Die mensen kopen inderdaad een GP paard, trainen zes maanden en starten gelijk op een hoog niveau. Een simpele B/L proef zal je die mensen niet zien rijden.

Wat betekend, dat de instructeurs van die 'ruiters/amazones' vanzelf tegen de lamp lopen. Het is enorm jammer dat de paarden daar de dupe van worden. Maar. . . ik geloof in Karma, de mensen die echt juist met paarden omgaan zullen imo altijd beter eindigen dan anderen, let wil dit is enkel aan de hand van wat naar mijn mening beter eindigen is :)

Ik begrijp alleen niet helemaal de link naar het topic? Of wil je in kaart brengen hoe zo'n probleempaard ontstaat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:49

In Nederland is iedereen gewoon verplicht om in de B te beginnen. Het bestaat niet dat een ongeklasseerde ruiter en een ongeklasseerd paard gelijk ZZL gaan rijden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:00

Ik zat te wachten op deze reactie. . . ik had het ook niet over Nederland. Ik heb in verschillende landen gewerkt/gereden en daar kunnen de regels net even anders liggen dan in dit kikkerlandje :)

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:02

Het fokdoel van iedere serieuze fokker is toch van een "toppaard" te proberen fokken, en niet een "bomproef nuchter makkelijk paard".
De kopers van deze paarden willen namelijk liefst niet meer dan 5000 euro uitgeven, terwijl je voor een goed sportpaard gemakkelijk een veelvoud hiervan krijgt. En ja, naar echt goede paarden is nog steeds veel vraag, en er wordt ook nog steeds goed geld voor gegeven.

Mensen moeten selectiever worden, niet alleen in de keuze van de hengst, maar ook in de keuze van de merrie. Er worden veel te veel merries gedekt, omdat ze er nu eenmaal zijn, en niet omdat ze het echt waard zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:02

Dat weet ik dat het in sommige landen anders is :+ Daarom zette ik explexiet in Nederland bij :+ Dit is een Nederlands forum en dus zal het hier ook voornl. over de Nederlandse marktsituatie gaan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:05

Okay. . . even de regels qua niveau/start gerechtelijkheid buiten beschouwing gelaten, begrijp je wat ik bedoel te zeggen?

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:59

Sammie schreef:
Dat weet ik dat het in sommige landen anders is :+ Daarom zette ik explexiet in Nederland bij :+ Dit is een Nederlands forum en dus zal het hier ook voornl. over de Nederlandse marktsituatie gaan.

ongeacht of dit een nederlands forum is of niet.

Maar denk ja dat de verkoop van een GP paard enkel binnen Nederland gebeurd ?

Kijk naar alle goede springpaarden/dressuurpaarden die naar het buitenland gaan.

Overigens mijn visie op het fokken/overschot van paarden:

De vraag naar toppaarden blijft altijd hoog.
Dat niet elk gefokt paard een toppaard is, weet ook iedereen.
Fokken blijft gokken, je kan uit 2 rommelpaarden een superpaard krijgen (Of denk je dat bv Darco met zoveel inzicht gefokt was indertijd ?).
Je kan natuurlijk ook uit 2 superpaarden een rommelpaard verkrijgen.

Om 1 superpaard te fokken, zal er dus ook een hele hoop paarden gefokt moeten worden die in de sport nooit potten zullen breken.
Als een grote fokker dus een 50-tal merries heeft.
Stel dat hij er 40 paarden uit heeft waar hij niks mee kan, die worden in het beste geval tegen kostprijs verkocht momenteel.
Van de andere 10 zullen dan wat redelijke sportpaarden zitten, waar de fokker wel wat aan kan verdienen.
En tussen die 10 zit er misschien wel een superpaard.

En daar fokken ze mijns inziens naar.

En sjah, dat overschot moet spijtig genoeg ook ergens belanden, maar zonder dat overschot aan paarden, zouden er dus ook geen uitzonderlijk goede paarden zijn.

mvg