Je bent eruit.... je wilt je merrie laten dekken!! En dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anonymous1

Je bent eruit.... je wilt je merrie laten dekken!! En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 20:30

Zoals de titel zegt: ik wil graag mijn merrie laten dekken een KWPNer.

Stel dat ik denk de juiste hengst te hebben gevonden, wat dan??

Welke stappen ga je ondernemen? Mbt het hengstenstation, veearts, kosten etc.

Sammie

Re: Je bent eruit.... je wilt je merrie laten dekken!! En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:31

Een boek kopen. Paardenfokken van Paul de Vries.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:55

Jezelf heel snel bedenken in deze tijden van crisis. :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:00

Behalve wat je voorgangers zeggen. Kies je hengst neemt voorjaar contact op met hengstenstation zegt dat je merrie hebt hoe en wat kosten etc (onderhandelen!!!)
Dan als je je merrie hengstig ziet laat je controleren door da, baarmoeder goed schoon etc die zegt dan dekken of over paar dagen opnieuw voelen. Tja en meestal komt hengstenboer langs duwt er rietje in dag erna controleerd da of ei gesprongen is zo ja met 18 en 30-35 dagen weer controle als bevrucht is zo niet riedeltje op nieuw ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:02

je afvragen of je merrie wel fokmateriaal is en je dan nog eens achter je oren krabben over wat je met het veulen wilt gaan doen, want de markt is overspoelt met wannabee-totilassen.

Een driejarige kopen is vaak goedkoper dan een veulen fokken, 3 jaar in de opfok gooien om er dan achter te komen dat het niet helemaal het paard is geworden wat je had gehoopt.

Ben je nog niet genezen dan je DA eens bellen of je merrie wel gezond van lijf en leden is en het fysiek aankan om een veulen te dragen.
En dan inderdaad dat boek kopen :) en vast beginnen met sparen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:04

Je vindt goede ingereden vijfjarigen voor een habbekrats. Geef mij die maar ipv een driejarige die nog niks kan. :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:07

das nog beter!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:07

Jongens, er gaat toch niets boven je eigen gefokte veulentje?
:D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:09

Dees schreef:
Jongens, er gaat toch niets boven je eigen gefokte veulentje?
:D

:')
Als hij gezond geboren wordt, precies is zoals je verwacht had, de 3 jarige leeftijd haalt, dan goed is op de foto, dan een fijn karakter heeft en bewerkbaar zodat hij eindelijk zadelmak is na 3 lange jaren en veel geld armer.... JA dan wel!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:10

Sammie schreef:
Je vindt goede ingereden vijfjarigen voor een habbekrats. Geef mij die maar ipv een driejarige die nog niks kan. :+

Als jullie iedereen dat advies geven heb je vanzelf geen 5 jarige waar je mee kan rijden ;)

Niet te negatief doen. Paarden fokken kost geld. Was voor de 'crisis' ook al zo. Je moet selectief zijn in de fokkerij (was ook voor de crisis al zo, alleen wilden veel mensen dat niet geloven ;) ).

Wanneer je een leuke merrie hebt en vooral als anderen dat ook zeggen (mensen van stamboek, mensen in de sport e.d.) dan kun je je merrie laten dekken. Maar vooral niet omdat je er financieel beter van wil worden. Wel als je het een hele eer vind als over 10 jaar jouw naam genoemd wordt als fokker van dat geweldige paard!

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:11

colette_007 schreef:
Behalve wat je voorgangers zeggen. Kies je hengst neemt voorjaar contact op met hengstenstation zegt dat je merrie hebt hoe en wat kosten etc (onderhandelen!!!)
Dan als je je merrie hengstig ziet laat je controleren door da, baarmoeder goed schoon etc die zegt dan dekken of over paar dagen opnieuw voelen. Tja en meestal komt hengstenboer langs duwt er rietje in dag erna controleerd da of ei gesprongen is zo ja met 18 en 30-35 dagen weer controle als bevrucht is zo niet riedeltje op nieuw ;)

Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan. Dus ik hoef niet met mijn merrie zelf langs het station te gaan? Ze komen naar mij toe begrijp ik? Er valt dus te onderhandelen met de stations mbt de kosten?

Misschien had ik wat uitgebreider moeten zijn in mijn openingspost. Het veulen wat ik ga fokken uit mijn merrie wordt niet voor de handel maar voor mezelf. Ik wil daar gewoon een leuk dressuurpaard aan krijgen. Oke dan kan ik natuurlijk een 5 jarige kopen, maar ik wil gewoon een veulen uit mijn eigen merrie. Het gaat mij er niet om dat ik een paard voor een "habbekrats" kan kopen, want ik heb een leuke 5 jarige ( mijn merrie namelijk) Ik heb gewoon de mogelijkheid en ruimte zat om een veulen bij mijn merrie te fokken. En Sammie, ik heb liever een die niets kan dan 1 van 5 die ingereden is maar dat is persoonlijk en dat vraag ik niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:12

cissy schreef:
je afvragen of je merrie wel fokmateriaal is en je dan nog eens achter je oren krabben over wat je met het veulen wilt gaan doen

Hier sluit ik me graag bij aan...

Hoe goed is jouw merrie daadwerkelijk? Is ze gekeurd? Als veulen, maar ook onder het zadel? Is er objectief iets te zeggen over haar meerwaarde als fokmerrie?
Of vind jij haar geweldig (hetgeen logisch is), en wil je feitelijk een tweede geweldig paard (dus uit emotionele overwegingen).

Wil je het veulen aanhouden? Heb je tijd, geld en ruimte voor een tweede paard?

Vergeet niet dat jouw merrie slechts 50% van het genetische materiaal levert. Het veulen kan een volstrekt ander type paard worden, wellicht een paard dat jou helemaal niet ligt qua karakter, temperament, bouw.
Fokken = gokken.

Tot slot vind ik dat je met verstand van zaken moet fokken. Het feit dat je opent met de vraag 'wat je moet doen' wanneer je hebt besloten je merrie te dekken, geeft aan dat de gehele materie nieuw voor je is.
Ga daar eerst maar eens een paar jaar in duiken, ga kijken bij keuringen, bij fokkers, kijk eens hoe je om kunt gaan met groen spul.... en kijk dan nog eens verder.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:15

Gelukkig dat je eruit bent.
Ik ben er ook uit; ik ga niet laten dekken :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:15

Ninx schreef:
Hoe goed is jouw merrie daadwerkelijk?... (En nog meer van dat soort vragen)

De TS vind haar eigen merrie goed genoeg en wil het veulentje voor zichzelf.
Economische motieven spelen kennelijk ook geen rol.

Welnu, wat doen de andere vragen er dan nog toe?

Je hoeft niet tot een bepaalde elite-groep te behoren alvorens je je eigen merrie drachtig mag laten worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:16

anonymous1 schreef:
maar ik wil gewoon een veulen uit mijn eigen merrie. Het gaat mij er niet om dat ik een paard voor een "habbekrats" kan kopen, want ik heb een leuke 5 jarige ( mijn merrie namelijk)

Okay... een 'leuke' 5-jarige....
Maar wat weet je over haar exterieur, is het echt een 'goed en correct' paard? Of vind jij haar zelf gewoon erg mooi/ leuk? Hetgeen erg legitiem is... begrijp me niet verkeerd.

Toch vind ik fokken iets waar je zeer bedachtzaam mee om moet gaan... Laat anderen jouw paard objectief beoordelen... je wil niet vermeerderen, maar echt iets 'goeds' (gezonds) neem ik aan...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:17

uryanne schreef:
Sammie schreef:

Als jullie iedereen dat advies geven heb je vanzelf geen 5 jarige waar je mee kan rijden ;)

Niet te negatief doen. Paarden fokken kost geld. Was voor de 'crisis' ook al zo. Je moet selectief zijn in de fokkerij (was ook voor de crisis al zo, alleen wilden veel mensen dat niet geloven ;) ).

Wanneer je een leuke merrie hebt en vooral als anderen dat ook zeggen (mensen van stamboek, mensen in de sport e.d.) dan kun je je merrie laten dekken. Maar vooral niet omdat je er financieel beter van wil worden. Wel als je het een hele eer vind als over 10 jaar jouw naam genoemd wordt als fokker van dat geweldige paard!

Dan zoek ik wel een zesjarige :+

Wanneer gebeurt dat nu? Als fokker genoemd worden van dat geweldig paard :') En waar? Behalve dan in huis-tuin en keuken omgeving. Hoe groot is die kans nu? Moet je eerst A een geweldig paard fokken en dan geluk hebben dat ie goed verkocht wordt. Aan een ruiter die er goed mee gaat rijden, zo goed dat je op (inter)nationaal niveau terecht komt.

oh wacht.. dat laatste is een beetje lastig.. Je raakt paarden, ook en zelfs de goeie al niet aan de straatstenen kwijt. Of voor een scheitbedrag.

Enig idee hoe lang het duurde alvorens van Helvoirt eindelijk succes kreeg? En faam? Dat was niet bij paard 1. En niet om vervelend te doen, Helvoirt had op dat moment al veel verstand van fokken en wist de wandelpaden al lang. Ts niet, ieder begin is moeilijk, maar het is wel erg optimisch om te denken dat je dan ook gelijk een wereldtoppertje gaat fokken. Laat staan dat ik het een rare motivatie vindt om eenmalig bij je merrie een veulen te fokken. Ik neem sowieso aan het in eerste instantie voor ts zelf is.

edit

anonymous1 schreef:
Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan. Dus ik hoef niet met mijn merrie zelf langs het station te gaan? Ze komen naar mij toe begrijp ik? Er valt dus te onderhandelen met de stations mbt de kosten?
Niet om arrogant te doen, maar aan mijn (eerste) post heb je ook wat aan. Paardenfokken is een zeer goed, helder en duidelijk boek op het gebied van fokken. Zeer interessant :j Van begin tot eind (kies de hengst tot afspenen/opfok) wordt behandeld.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 26-01-12 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:18

Er zijn hele knappe paarden voortgekomen uit dat sommigen enigszins denigrerend vermeerderen noemen.

Alsof een stal vol stermerries ieder jaar drachtig laten worden van modehengsten geen vermeerderen is.
Neem maar eens een kijkje op Eenmaal-Andermaal, praktisch al de KWPN veulentjes van 'Bokt-Fokkers' staan elk najaar te koop. Is dat dan fokken? Dacht het niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:18

Nee als je regelt plannen ze je vaak in route of sturen ze sperma op naar station in buurt of dierenarts.
En die insimineren dan.
Sowieso geen veulen geen dekgeld afspreken (andrs moet je 200 betalen voor lege merrie)
Mbt dekkosten vaak wel maar als je met 1 merrie maar komt zullen ze verder niet veel eraf doen (evt als je een v hun eigen hengsten gebruikt ooit wel)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:20

Dees schreef:
Ninx schreef:
Hoe goed is jouw merrie daadwerkelijk?... (En nog meer van dat soort vragen)

De TS vind haar eigen merrie goed genoeg en wil het veulentje voor zichzelf.
Economische motieven spelen kennelijk ook geen rol.

Welnu, wat doen de andere vragen er dan nog toe?

Je hoeft niet tot een bepaalde elite-groep te behoren alvorens je je eigen merrie drachtig mag laten worden.

De meeste eigenaren vinden hun paard 'goed genoeg'. Paarden zijn vaak niet gekeurd, en er is geen enkele objectieve graadmeter die zegt dat het paard daadwerkelijk goed genoeg is.
De meeste particulieren (zoals ik), zouden hun vingers niet moeten branden aan het fokken met ongekeurd materiaal en op die manier bouwfouten en defecten doorgeven.

Je laatste zin is wat raar.... ik begrijp niet wat dat ermee te maken heeft? Fokken is geen goedkope bezigheid, dat is waar.
Maar ik vind eigenlijk dat iedereen die met ene dergelijk plan loopt eerst even op de rem gezet dient te worden, subjectiviteit en emotie spelen vaak een grote rol bij de particuliere fokker... en daar is een paard/ ras niet altijd mee gezegend...

Een eigenaar kan immers overlijden... en dan vind een ander jouw fokproduct wellicht helemaal niet zo waardevol, met alle trieste gevolgen van dien...

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:21

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:22

Voor wanneer had je het in gedachte, ts? Een vijfjarige is nog jong zat, dus je kan ook gewoon x jaar wachten en dan eens kijken naar het dekken (voor een opvolger voor jezelf).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:23

Dees schreef:
Er zijn hele knappe paarden voortgekomen uit dat sommigen enigszins denigrerend vermeerderen noemen.

Alsof een stal vol stermerries ieder jaar drachtig laten worden van modehengsten geen vermeerderen is.
Neem maar eens een kijkje op Eenmaal-Andermaal, praktisch al de KWPN veulentjes van 'Bokt-Fokkers' staan elk najaar te koop. Is dat dan fokken? Dacht het niet.

Kijk, mij interesseert het geen lor.... ik hou van groene, gele, paarse beesten.... ras of geen ras, knap of lelijk...
Maar wanneer ik paarden ga fokken, en op een dag onder een vrachtwagen loop, en mijn paarden moeten toch op zoek naar nieuwe bazen... dan vergroot ik hun kansen niet wanneer ik ze 'op goed geluk' heb gefokt... met alle gevolgen voor het exterieur/ karakter van dien.

Soms moet je verder kijken dan je eerste eigen begeerte, in belang van het dier.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:24

[quote="Sammie"]

Of voor een scheitbedrag.

Je bedoelt waarschijnlijk "schijtbedrag" en dat is inderdaad nog "zeer laag ". :D

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:24

DiamondHorse schreef:
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=110255

Is dit de merrie waar het om zou gaan??

Dat is haar inderdaad. Het gaat mij niet om een fokker te worden. Ik denk dat deze discussie een andere weg in gaat slaan dan waar ik hem voor geopend heb. Misschien is het voor diegene een idee om zelf een topic te openen.
Sammie, natuurlijk heb ik wat aan jou link om een boek te kopen.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:26

Is ze al opgenomen in het stamboek ( voor de keuring geweest) ??