hengst voor shetlander gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eliseko

hengst voor shetlander gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 19:17

ik ben voor mijn lieve shetlander opzoek naar een dekhengst
info over haar:
~ heet Olda
~ 1.10 lang
~ voskleurig en blonde manen
~ staat in rotterdam (aan de Rotte)

Annabel

Re: hengst voor shetlander gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:17

Afkomst? bouw?

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:21

Doel? Wat wil je verbeteren?

eliseko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:00

@SpecialBel afkomst van hengst of Olda? van Olda is het niet bekent.
@aronneke we zouden graag grond werk willen doen en kleine kinderen er op willen rijden maar het liefste rustiger.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:03

Hoe oud is je shet?
Waarom wil je haar laten dekken? Enkel voor het grondwerk? Dat kan je met haar zelf ook doen. Met het veulen moet je nog 4 jaar wachten voordat je er kinderen op kan laten rijden. Kan je beter aan de slag gaan met de merrie zelf.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 01:28

EHK -> SMP

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 03:41

Ook kun je tegenwoordig hengstveulens uitzoeken (bouw/kleur/grootte) voor enkele 10tjes.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 06:29

Als iemand een veulentje wil fokken voor eigen gebruik moet ze dat vooral doen, let maar op hoeveel reacties je gaat kijgen dat je al voor een 10tje een veulentje kan kopen en zonder papier niet moet fokken!

eliseko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 08:17

ik had dit bericht geplaatst voor de eigenarese want die heeft geen internet meer. Wij willen gewoon graag een veulentje erbij en dan het liefst van de shet die we al hebben.
het is namelijk ook erg lastig om een shetlander van 12 jaar nog wat te leren.
en ik ga dan nog even na vragen voor de papieren/ afkomst van Olda

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:12

Ik ga me niet meer mengen in een discussie omtrent het al dan niet fokken met deze merrie, dat heb ik al te vaak gedaan. Maar zeggen dat je een shetlander van 12 nog moeilijk iets kunt leren is de grootste onzin, ik ken heel veel shetlanders (ook ouder dan 12) die jaren als fokmerrie gebruikt zijn en door de huidige markt zijn omgeschoold tot prima gebruikspony die het erg leuk doen in de sport.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:16

is er ooit eerder gefokt met deze merrie? anders niet doen. Ze is namelijk op een leeftijd waarin het eigenlijk risicovoller word met de dracht. Had met de beken enzo te maken dacht ik. Daarbij zou ik toch echt eerder een veulen kopen. Minder risico voor de merrie en zo weet je zeker dat je een gezond veulen hebt :)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:21

ja ik vind 12 ook wel een te groote lefetijd om tec foken koop dan een drachtege shet

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:58

sourih schreef:
ja ik vind 12 ook wel een te groote lefetijd om tec foken koop dan een drachtege shet

Uhhmm Nederlandse taal 8)7

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:16

TS: vraag de eigenaresse van de pony dan maar eens hoe zij denkt over het grote probleem waar de shetten nu mee te kampen hebben. Zelfs goede, erkende fokkers laten tegenwoordig (gelukkig!) vaak merrie's leeg. Waar denk je dat dat gigantische overschot vandaan komt?! Het ras wordt helemaal naar de knoppen vermeerderd. Fokken kan je het niet meer noemen.
'gewoon een veulentje willen fokken'. Wat een reden. Door mensen die zó denken, is er nu een gigantisch overschot. Er worden verdorie weekelijks hele vrachten onverkoopbare (mét en zonder papier) shetten afgevoerd om fijn in de salami te gaan. Je hebt tegenwoordig idd voor een paar tientjes een veulen/jaarling. Kan je kleur, geslacht, leeftijd, karakter etc. állemaal uitzoeken!

En dan de nadelen van het 'fokken' want die zijn er zeker ook!
- fokken is gokken: je weet nooit wat er uit komt
- grote risico's voor merrie én veulen
- kost zowiezo tegenwoordig vaak meer geld dan een veulen kopen
- als er iets mis gaat, is de DA rekening zeker niet laag
- veel tijd, veel werk

Ik vind het gewoon ín en in triest wat er op het moment gebeurd. 10-15 jaar geleden waren ze nog 'speciaal', de shetten. Toen kocht je nog een goed merrieveulen bij de fokker voor 1000 gulden. Nu zijn zelfs de volwassen, beleerde pony's vaak nog geen drol waard. veulens worden met bossen gratis weggegeven want men raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.
Je ziet ze nu op iedere hoek van de straat, in ieder tuintje en ieder weitje lopen.
En dan zijn de problemen zó overduidelijk, en dan zijn er nog steeds een héleboel mensen die alleen maar aan zichzelf denken 'fokken' 'gewoon omdat we dat willen/omdat het leuk is'. _-:( :r

Hier wat leesvoer, misschien ga je er dan anders over denken:
[SMP] dekhengst gezocht!!
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Als mensen nou eens voor één keer even niet aan zichzelf denken maar het 'grote plaatje' eens voor zich willen zien, dan zou het al zoveel verbeteren. We helpen met z'n allen ons zo geliefde ras gewoon naar de afgrond!

dynamiek schreef:
Als iemand een veulentje wil fokken voor eigen gebruik moet ze dat vooral doen, let maar op hoeveel reacties je gaat kijgen dat je al voor een 10tje een veulentje kan kopen en zonder papier niet moet fokken!

Dan ben jij duidelijk iemand die 1. blijkbaar geen liefhebber van het ras is, en/of 2. het niets interesseert dat het ras gewoon naar de filisteinen wordt 'gefokt'.
Jammer dat je niet inziet wáarom mensen (die zich wél erg betrokken voelen bij het ras) zich zo druk maken om dat (papierloze) vermeerderen!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:22

eliseko schreef:

Kijk jij even in mijn profiel, ik heb er een van 20 en een van +/- 18. Lastig om te leren? Dat heb
je blijkbaar nog niet geprobeerd. ;)
Die van 20 heb ik vorig jaar nog voor de wagen beleerd. Dikke onzin dus.

Verder ben ik het 100% eens met Joyciej, laat de eigenaar eerst even nagaan waarom ze persé
een veulentje wil terwijl er een gigantisch overschot is aan shetlandveulens zonder papier.
Als ze slim is koopt ze een jonkie met papier, en die kan je idd zelf uitzoeken op karakter en kleur etc. :j
Laatst bijgewerkt door Borisje op 27-01-12 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:26

Pfff, kan er niet een bokt junior opgericht worden.
Speciaal voor pennies?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:34

eliseko schreef:

En hier ben ik idd helemaal vergeten op te reageren ja.

Sorry TS maar dit is de méest grote B*llsh*t die ik óoit heb gehoord!
Er zijn zelfs legio voorbeelden van paarden die 20+ zijn en bijv. nog voor de wagen helemaal worden beleerd!

en 12 jaar......... als je dát al oud vind......... wil je niet weten hoe oud ze kúnnen worden en wat de gemiddelde leeftijd wel niet is.

Eigenaresse en jij hebben dus eigenlijk totaal geen logische reden waarom je niet de merrie gewoon voor grondwerk en kindje hobbelen zou kunnen gebruiken....

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:36

Pien28 schreef:
Pfff, kan er niet een bokt junior opgericht worden.
Speciaal voor pennies?

Sorry? Ga jij even inlezen wat een Penny is. :=

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:42

Was 't maar waar, penny's.... die dromen vooral en 9 v/d 10 uitspraken zijn vaak niet geloofwaardig.

Snap niet waarom de definitie 'penny' hier van toepassing zou zijn?
En daarnaast, wat heeft dat voor waarde om dat hier in het topic te zetten :?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:44

Idd joyce, ik heb toentertijd met bejaarde ruintje van bijna 30 nog aangespannen, omdattie ook zo graag mee wilde _O-

Uiteindelijk hebben we het 2 of 3 keer gedaan met hem, maar daar gaat het niet om :o

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:34

Je kunt hengstveulens zelfs gratis ophalen!! En merries ook al haast voor niks. Je kunt kleur en dergelijke zelf uitkiezen, helpt niet mee aan het vermeerderen en red zo'n diertje het leven!

eliseko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:28

mensen het is niet voor mij maar voor de eigenarese die 30 is dus niet meer 'penny' leest. Penny heeft niks met dit toppic te maken! ik hoef ook geen menige. iedereen doet alles op zijn eigen manier en de eigenarese maakte de keuze om opzoek te gaan naar een dekhengst voor een shetlander van 12 jaar.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:00

Hengsthouder bellen

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:26

Je kan beter of de eigenaresse ergens een veulen vandaan halen. Net zoals honden of katten uit het asiel die beestjes gun je een beter leven. Een veulen kan hetzelfde mee toch vaak zielig gezicht echt een hele kudde veulentjes die wachten zoals JoyCiej het zegt op de salami of gewoon bijna wegrotten op het land.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:43

oke je wilkt een veulen fokken de reden zie ik niet echt,want wat jullie zeggen gaat dus nergens over(bedoel dus de redenen om te willen fokken).
ook geef je niks aan dat er verbeterd mot worden aan de merrie,ook geef je niet aan wat je zoekt in een hengst.
ik vind dit een niet goed bedaachte dekking,en mij maakt het niet eens uit dat je merrie misschien niet eens papieren heeft,want met zo'n grote merrie kun je ook naar een welsh van 115cm kijken als vader(dekhengst).ook vind ikdat je goed moet over wegen wat de risico's zijn.