Welke hengst voor Droomwals merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tova

Welke hengst voor Droomwals merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 18:51

Ik zoek een hengst voor een Droomwals merrie.
De merrie hoort en ziet alles waardoor ze dominant is, verder is het een brave merrie die goed kan springen. Ze is niet geschikt voor de koets want dan kan ze niet meer stil staan wanneer het moet.

Haar gegevens:
Roko
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=743462
Roko haar stap en draf is niet erg ruim, mag ruimer. Haar galop is wel goed.

Ik zoek een kleine hengst die een rustig karakter door fokt, de kleur maakt niet uit. De hengst moet goede gangen door fokken. Graag geen gelderdse of tuigpaard hengst.

Haar stap:
Afbeelding

Haar draf:
Afbeelding

Haar galop:
Afbeelding

Stand foto:
Afbeelding

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:58

Wat weerhoud je van een gelder??
Ik zat namelijk te denken aan Bazuin, die heeft wel een ruime pas, is niet zo groot en er is van hem bekend dat hij ook niet zo groot fokt en geldersepaarden zijn erg werkwillend en braaf. Bazuin is al lang dood, maar er is nog steeds sperma beschikbaar
Ik hoor graag wat je weerhoud want daar leer ik dan misschien ook weer wat van.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:09

MariekeA hier op bokt heeft uit haar Tuigpaard merrie een hele mooie van Sir Oldenburg gefokt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:14

mrie schreef:
Ik zat namelijk te denken aan Bazuin, die heeft wel een ruime pas, is niet zo groot en er is van hem bekend dat hij ook niet zo groot fokt en geldersepaarden zijn erg werkwillend en braaf. Bazuin is al lang dood, maar er is nog steeds sperma beschikbaar

Waarom zou je nou voor een hengst gaan die dood is. ALS je dan al voor dat bloed kiest dan zou ik een zoon kiezen.
Maar op een vrij klassiek Tuigpaard als deze zou ik geen klassieke Gelderse zetten. TS geeft aan geen gebruik te willen maken van een Gelderse dus ze zal wel een moderner type voor ogen hebben.

Als je een dressuurpaard op deze merrie zet hou je toch wel een Gelders Type over.

Charmeur bijvoorbeeld.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:18

NatasjavE schreef:
Waarom zou je nou voor een hengst gaan die dood is. ALS je dan al voor dat bloed kiest dan zou ik een zoon kiezen.
Maar op een vrij klassiek Tuigpaard als deze zou ik geen klassieke Gelderse zetten. TS geeft aan geen gebruik te willen maken van een Gelderse dus ze zal wel een moderner type voor ogen hebben.

Als je een dressuurpaard op deze merrie zet hou je toch wel een Gelders Type over.

Charmeur bijvoorbeeld.

Het feit dat ie dood is doet er toch niet toe..?
Het gaat om de kwaliteit van het dier en wat hij toe kan voegen aan de merrie.
Maar goed ik hoop nog steeds op een antwoord van TS zelf...
Laatst bijgewerkt door mrie op 26-01-12 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:19

Jou merrie zou wat mee lengte in het voorbeen mogen hebben en zo op de foto lijkt ze wat over het voorbeen heen te staan (onderstandig) ook vind ik haar wat lang in de rug en ze heeft een stijl achterbeen, haar hals lijkt ook wat diep uit de borst te komen!
In beweging, geef je zelf al aan, zou ze meer lengte en waarschijnlijk ook soeplesse moeten hebben!

Als je voor een kwpn rijpaardhengst wilt gaan zou je b.v. united (v. Krack C) kunnen overwegen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:27

mrie schreef:
Het feit dat ie dood is doet er toch niet toe..?
Het gaat om de kwaliteit van het dier en wat hij toe kan voegen aan de merrie.
Maar goed ik hoop nog steeds op een antwoord van TS zelf...

Doordat het al behoorlijk lang in de vrieskist ligt worden merries er vaak toch niet zo makkelijk drachtig van.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:28

Eurocommerce Napels? Zoon van Carthago Z, maar ivm onvruchtbaarheid niet meer te verkrijgen, dus misschien deze zoon? :D

Sammie

Re: Welke hengst voor Droomwals merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:33

Je zoekt een kleine hengst? Wat is daar de gedachte achter? Tuigers zijn over het algemeen al vrij klein en dat zit aardig in de moederlijn. Jouw merrie is ook niet erg groot van zichzelf. Imo zelfs aan de erg kleine kant.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:34

Je zou een Hackney-hengst kunnen kiezen.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:11

Ik denk dat hackney bloed, het karakter niet makkelijker gaat maken!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:37

En het rijden ook niet :D

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:38

De aansluiting met Hackney is een logische, er zit al flink wat Hackney in deze merrie.
Een Hackney is, in tegenstelling tot hun reputatie, een braaf werkwillig paard.

Als TS voor zichzelf een veulen wil is een Welsh-hengst ook een overweging.
Een Cob wordt wat meer tuigtypisch, maar een Welsh-K (partbred) kan een mooie verbetering geven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:52

Als je een meer rijdbaar paard eruit wil fokken moet je geen Hackney doen. Zeker gezien de maat de in Nederland ter dekking staande Hackney hengsten hebben. Galop zal zeker niet verbeteren.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:32

Ik zou meer KWPN gericht pakken, teminste mijn oordeel.
Zul je een zeer fijnere stap,draf en galop mee krijgen.
Een kleinere hengst uitzoeken, maar toch met goede punten voor de gangen.

Hackney zou ik niet pakken..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:36

Hackney is anders zeer KWPN gericht. Als je tenminste een KWPN erkende erkende Hackney gebruikt

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:47

NatasjavE schreef:
Hackney is anders zeer KWPN gericht. Als je tenminste een KWPN erkende erkende Hackney gebruikt

Ja sorry, hackney is naar mijn weten een pony die hoog met de benen loopt, en moeilijke galop heeft. :D Ik verdiep me niet zo in dat ras..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:49

Hackney's worden gebruikt voor bloedspreiding en veredeling in de Tuigpaarden fokkerij. Die hoeven niet te galoperen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:49

Nee er zijn wel Hackney's (geweest) voor de richting Tuigpaard. Nieuw bloed enzo.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 23:11

mrie schreef:

We willen meer het rijpaard type fokken;)

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 23:13

Sammie schreef:
Je zoekt een kleine hengst? Wat is daar de gedachte achter? Tuigers zijn over het algemeen al vrij klein en dat zit aardig in de moederlijn. Jouw merrie is ook niet erg groot van zichzelf. Imo zelfs aan de erg kleine kant.

Waarom we een kleine hengst willen is omdat het een kleine merrie is, we willen niet dat de merrie uitscheurt. De hengst mag wel iets groter zijn, maximaal 1,65.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:14

Tova schreef:
We willen meer het rijpaard type fokken;)

Dat gaat je met deze merrie niet lukken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:15

Tova schreef:
Sammie schreef:

Waarom we een kleine hengst willen is omdat het een kleine merrie is, we willen niet dat de merrie uitscheurt. De hengst mag wel iets groter zijn, maximaal 1,65.

Ze gaat niet uitscheuren. ook niet als je er een van 180 opzet. Het veulen past zich aan aan de baarmoeder van de merrie.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:20

Sammie schreef:

Waarom we een kleine hengst willen is omdat het een kleine merrie is, we willen niet dat de merrie uitscheurt. De hengst mag wel iets groter zijn, maximaal 1,65.[/quote]

Ze gaat niet uitscheuren. ook niet als je er een van 180 opzet. Het veulen past zich aan aan de baarmoeder van de merrie.[/quote]
Merrie wat ik gereden heb, ging terug voor de dekking. (doet deze man als het kan met de hengst natuurlijk)
Alleen ik kreeg haar wel vanachter gescheurt en dichtgenaaid terug... germ wat moet die meid een pijn geleden hebben!

Maar inderdaad met de bevalling past het zich aan. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:26

De grote van de hengst is niet van belang bij de dekking daar de merrie niets meer dan de arm van de inseminator voelt....natuurlijke dekking is bij het KWPN bijna uitgestorven