arabo friezen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jos23

arabo friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 00:26

zijn er hier mensen op bokt die met arabo-friezen rijden wat zijn hun mening over de arabo friezen ten op zichte van de gewonen fries en welke arabo friese dek hengst vinden jullie het mooist en waar om

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:24

Mijn arabofries was de liefheid zelf en je kon er ook goed op rijden zelfs een kind kon het op haar ze is nu bijna 1 jaar dood door zware mishandeling er is nooit iemand voor gepakt maar mis haar nog heel erg

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 08:25

hoi
ik groom bij een 4 span arabo friezen
Afbeelding

de arabo fries heeft veel meer uithoudings vermogen ten opzichte van een gewone fries en heeft ook een minder verheven gang de arabo heeft meer de gang van eeen kwpn'er

bora

Re: arabo friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 08:41

Ik rij sinds begin december met een arabo fries. Hiervoor reed ik met een KWPN-er. Maar ik merk dat de arabo fries veel "koeler" in de kop zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:55

Oh dat vierspan hierboven ken ik wel ja. Ik heb er momenteel twee ohz en de eigenaar heeft ze voor de kar.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:40

Chaos schreef:
Oh dat vierspan hierboven ken ik wel ja. Ik heb er momenteel twee ohz en de eigenaar heeft ze voor de kar.

2 van de paarden uit het bovenstaande 4 span ?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:17

AR ---> BKR

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:45

Ik heb een hengst van 4 hebben we vorige zomer zadelmak gemaakt. Hop erop en weg ermee, 't was net of hij zadelmak geboren was. Voor de winter is hij beleerd geweest voor de kar en ook dat was iets dat hij blijkbaar van vorig leven kende. Cool is hij wel moet ik zeggen. Binnenkort pakken we het rijden terug op en rijden we hem voorzichtig door.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:06

lanouska schreef:
Chaos schreef:

2 van de paarden uit het bovenstaande 4 span ?

Oh haha nee, sorry voor de verwarring. Ik heb een ander span, momenteel loopt de 8 jarige alleen enkelspan wedstrijden vanaf maart tweespan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:15

Hebben jullie Arabos ook van die lange achterbenen?

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:36

Mijn arabo is maar 1.53m. Dus redelijk klein voor een arabo

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:51

Citaat:
Hebben jullie Arabos ook van die lange achterbenen?

Wat bedoel je hiermee?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:26

Ik vind de arabos die ik gezien heb onnodig lange achterbenen hebben. En heb een kleintje op stal met een te lange rug.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:59

dan ben jij vast telkens de verkeerde tegen gekomen. onze paarden hebben geen onnodig lange benen en de 4 span paarden hebben ook allemaal de premie elite en dit krijgen ze natuurlijk niet zo maar.

zoals al eerder gezegt heeft de arabo ten opzichte van de gewone fries een beter uithoudings vermogen en is de gang vlakker.
wat ik ook erg mooi aan het karakter vindt is dat ze erg cool in de kop zijn, maar dat ze wel willen werken en dat ze ook heel goed kunnen schakelen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:01

Wij hadden een zoon van Dark Ynte, zie mijn profiel :) Een heel leuk paard! Maar geen echte topper als ik dat vergelijk met onze KWPN-ers :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:02

Ik bedoel het niet verkeerd, zie het veel ook bij goede sport keuringspaarden.

Ik heb niks tegen xe arabo. Eentje is cool in de kop en super meewerkend. De ander is net zaxelmak en een vrolijke springerd haha. Ik vind haar leuker, superheet.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:18

Eeuwig zonde dat dit is ontstaan! vind ik altijd nog!
Gelukkig hebben ze een eigen stamboek,

Ken iemand met een arabo fries en die heeft inderdaad meer uithoudingsvermogen en zijn iets wat heter!
Wat natuurlijk super is voor de kar,

Mijn type is het niet! maar voor de mensne die net wat meer pit willen is het een leuke combi!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:24

@Chaos : Wat je beschrijft is een fout die meegekomen is van de Friese moeders. Heb genoeg keuringen gedaan de laatste jaren dergelijk fundamentele fouten in de bouw kwamen keer op keer van de merrie.
@Robijn : Hoeveel heb je er al gezien? Je hebt net als bij de raszuivere barokke en heel ranke types. Hangt gewoon af van de bloedvoering heeft niets te zien met dat druppeltje arabisch bloed.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:21

Ja okee of het dan van het friesse afkomt weet ik niet, zie het bij mijn friezen niet terug. Maar dat zal een bepaalde lijn dan zijn ofzo.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:05

Zoals ik zei dat drupje arabier is geen tovermiddel dat een totaal uit harmonie gebouwde merrie veulens doet ter wereld brengen die perfect harmonisch gebouwd zijn. Jammergenoeg zijn voor de fokkerij veel dergelijke merries gebruikt, totaal ongeschikt om zuiver fries te fokken wegens sterloos papier (of nog slechter geen papier). Het spreekt voor zich dat veel van deze nakomelingen verre van perfecte paarden zijn. Maar dit zou evenzeer zo zijn mocht men deze merries onder een raszuiver hengst gedaan hebben. Net zoals bij elk ras heb je een minderheid toppers en als je populatie klein is dan is dat topje zeer miniem. Elk paard is een product van zijn genen.

Die van mij is mooi harmonisch met sterke rug en zeer sterk in de achterhand. Dus op dat vlak ben ik tevreden met hoe die ukkie die ik vier jaar geleden kocht uitgegroeid is.

Voor de rest is wat hierboven gezegd is id typisch, juist en logisch. Gangen zijn vlakker (functioneler), intelligentie is hoger, uithouding hoger, karakter is super en ze zijn cool. Dat ze heter zijn ben ik niet zo mee eens althans heter in de negatieve zin.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 01:06

Wij hebben zelf een arabofries merrieveulen van sybren p. Zoveel meer kwaliteiten als een gewone fries vind ik qua rijdbaarheid. Heb zelf rico s zadelmak gemaakt en deels doorgereden dat was gewoon een rijpaard met lange manen ;).
Helaas zijn ze naar mijn idee nog niet zo gewild? Voor dr handel

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:54

Collette handel ligt algemeen op zijn gat maar er is wel vraag naar hoor.
Wat mij wel opvalt is dat de minder geslaagde fokproducten vaak de handel in gaan. De goeie houden de mensen want zoiets verkoop je voor geen geld ter wereld natuurlijk. Als ze dan toch verkocht worden komen deze zeker niet op de één of andere verkoopsite te staan maar gaat dit via via rechtstreeks.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:58

Wij verkopen veel veulens zou wat zijn alles houden :=
Er is mijn ogen meer vraag/prijzem hoger bij friezen dan arabo's ;)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:03

Arabo aanbod is nogthans zeer beperkt hoor. Vorig jaar zijn er geen 100 geboren en dan moet je dit nog aantal geografisch spreiden over gans Europa met kern Nederland-België-Frankrijk-Duitsland. Als de mensen er niet mee in contact komen dan worden ze er niet in geïnteresseerd. Stom maar het is gewoon zo. Ook is de topsport een super pr medium voor een ras. Gert bv heeft destijds super reclame gemaakt voor het ras in menwereld.