Is er iemand die dit herkend of weet waar het door komt? Niet dat er wat aan te doen is, maar ik ben wel nieuwsgierig

Het lijkt wel of mijn pony allerlei kleur mutaties in zijn genen heeft! Vanaf zijn 7e jaar begon hij met "muteren"

Zijn wintervacht is eigenlijk altijd rood-bruin, maar zijn zomervacht varieert van lichte vos tot koffievos. Zijn manen blijven over het algemeen wel elk jaar de zelfde kleur, maar in de loop der jaren zijn daar wel witte haren in gekomen. Dit zelfde geldt voor zijn staart.
Wat hij nog meer heeft:
- Witte vlekjes die in de loop der tijd (paar jaar) weer verdwijnen. Op het randje van z'n oor heeft 4 jaar een wit vlekje gezeten en op de zijkant van z'n buik een witte vlek, denk 1 of 2 jaar.
- Boven op z'n kont heeft hij een lichte vlek (zo groot als je handpalm) waar in de zomer meer witte haren in komen.
- Ook heeft hij al een aantal jaar een zwart vlekje die niet weg gaat.
Ik las wel over bijv. birdcatcher spots, maar van wat ik begrijp is het niet de bedoeling dat die weer verdwijnen!

Op dit "overzicht" zie je een beetje de verandering. De foto's zijn natuurlijk niet onder de zelfde omstandigheden genomen, maar wel redelijk rond de zelfde periode. Neem maar van mij aan dat het in het echt duidelijk te zien is

In 2004 / 2005 was hij nog "gewoon"... en in 2006, 2008 en 2009 is hij een stuk donkerder!
(ps. let niet op zn gewicht)