Pony veranderd steeds van kleur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Pony veranderd steeds van kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:46

Hoi,

Is er iemand die dit herkend of weet waar het door komt? Niet dat er wat aan te doen is, maar ik ben wel nieuwsgierig :o

Het lijkt wel of mijn pony allerlei kleur mutaties in zijn genen heeft! Vanaf zijn 7e jaar begon hij met "muteren" :+
Zijn wintervacht is eigenlijk altijd rood-bruin, maar zijn zomervacht varieert van lichte vos tot koffievos. Zijn manen blijven over het algemeen wel elk jaar de zelfde kleur, maar in de loop der jaren zijn daar wel witte haren in gekomen. Dit zelfde geldt voor zijn staart.

Wat hij nog meer heeft:
- Witte vlekjes die in de loop der tijd (paar jaar) weer verdwijnen. Op het randje van z'n oor heeft 4 jaar een wit vlekje gezeten en op de zijkant van z'n buik een witte vlek, denk 1 of 2 jaar.
- Boven op z'n kont heeft hij een lichte vlek (zo groot als je handpalm) waar in de zomer meer witte haren in komen.
- Ook heeft hij al een aantal jaar een zwart vlekje die niet weg gaat.

Ik las wel over bijv. birdcatcher spots, maar van wat ik begrijp is het niet de bedoeling dat die weer verdwijnen! :D

Op dit "overzicht" zie je een beetje de verandering. De foto's zijn natuurlijk niet onder de zelfde omstandigheden genomen, maar wel redelijk rond de zelfde periode. Neem maar van mij aan dat het in het echt duidelijk te zien is ;) (zie het verschil met de kleur van zijn vacht / manen)
In 2004 / 2005 was hij nog "gewoon"... en in 2006, 2008 en 2009 is hij een stuk donkerder!
(ps. let niet op zn gewicht)

Afbeelding

Brittneyx

Re: Pony veranderd steeds van kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:48

haha best grappig ik heb dit nog nooit bij bruine paarden gezien enkel bij schimmels
het is ook raar dat het van donker naar bleek gaat en dan terug
maar dit kan ook winterhaar en zomerhaar zijn

iza_viv

Re: Pony veranderd steeds van kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:55

vos, veranderd vaker van kleur ja ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:57

Dat wil ik ook!!! Die van mij staat altijd maar gewoon wit te wezen. ^)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:58

Mooi! Nooit eerder gezien, maar wel gaaf. Lijkt me wel leuk, telkens zo'n verrassing wat er uit komt.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:09

@picassojava
Deze foto's zijn allemaal zomervacht. :) In mn profiel kan je zien hoe hij er 's winters uit ziet.

@iza_viv
Ok, weer wat geleerd!

@Gypsy
Dan laat je m toch gewoon een keer vies :+

@MiReRe
Thanx, ik vind het ook leuk! Maar vooral die witte vlekjes die komen en gaan vind ik zo raar!
Gelukkig staat hij nu met 3 zwarte paarden, dus dan is er geen twijfel over mogelijk welke van mij is! (of hij moet opeens helemaal zwart worden :') )

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 21:24

Verder niemand? :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:10

Verandering van vacht kleur kan veroorzaakt worden door:

- algemene gezondheid
- voer ... bepaalde types en/of supplementen kunnen invloed hebben op de tint van de kleur
- stalling en/of weidegang

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 10:35

In 2006 is zijn surrogaat-vader plotseling overleden, waar hij ontzettend aan vast kleefde. Gek genoeg is ook vanaf dat moment alles begonnen! (kan natuurlijk ook toeval zijn).
Hij kreeg toen ook problemen met zijn gewicht / hoefbevangen, dus misschien dat dat wel invloed heeft gehad...

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:39

Ahaha wat grappig! Ik heb een shet die is heel licht voskleurig met een aalstreep, ja, heel raar. In de zomer is die ook wel altijd veel donkerder dan in de winter. Er staan wel foto's en filmpjes van hem op mn site: http://www.bliksemlady.tk

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:53

Leuke shet ;)

Het rare vind ik dat mijn pony dus niet iedere zomer de zelfde kleur heeft! En dan ook nog eens rare witte vlekjes die komen en gaan! }:0

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:12

witte vlekjes kunnen komen door tekort aan koper, meen ik me te herinneren?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 21:15

Amalarab schreef:
witte vlekjes kunnen komen door tekort aan koper, meen ik me te herinneren?

Ok, dat is weer nieuw voor mij! :D
Maar gaan die vlekjes dan ook weg nadat het gebrek aan koper over is of blijven die zitten?

Edit: heb even in de wiki gekeken en daar staat wel dit in:
Tekenen van een dergelijk tekort zijn makkelijker te zien bij herkauwers zoals runderen en schapen. Bij runderen verkleurt de vacht. Er zijn enkele meldingen van vachtverkleuringen bij paarden met kopergebrek.