verschillen [land]gefokt av

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

verschillen [land]gefokt av

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:18

kan iemand mij in jip en janneke taal nou eens echt de verschillen uitleggen tussen b.v. spaans,russisch,egyptisch pools of wat dan ook gefokte arabieren?
het verschil in bouw,karakter en gebruiksdoel.
via google word ik niet echt wijzer.
zo weet ik dat de egyptische erg op dish word gefokt maar toen?

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:58

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:50

bedankt,dat is een hoop leesvoer. ;)

ik had de zoekfunctie gebruikt maar kwam nergens. :o

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:41

Er wordt tegenwoordig veel op dish gefokt. Niet alleen bij de egyptische hoor. Egyptische arabieren zijn over het algemeen slanker dan de anderen.

Hier een paar prachtige voorbeelden van egyptische arabieren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jolindaa

Re: verschillen [land]gefokt av

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:33

Mijn Arab is voornamelijk Egyptisch en Russisch gefokt. Een enkele Poolse ertussen, maar dat is sporadisch.

Afbeelding
Afbeelding

Vindt mijn arab behoorlijk smal, als ik kijk naar de volbloed Russisch gefokte arab van mijn stalgenoot. Die van haar is lomp in vergelijking tot de mijne. Verder qua informatie idd de linkjes even doorlezen :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 09:20

dank je.

ik heb zelf een pools gefokte maar ik blijf het vaak erg moeilijk vinden om het verschil tussen een aantal arabs te vinden. ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:00

Fransen zijn vooral gericht op de (ren)sport. Je ziet vaak dat de Fransen een wat simpeler uiterlijk hebben, een relatief grote stokmaat (veel Franse zijn boven de 160) en wat minder potentie in de showring. Dat is uiteraard een generalisatie, en er zullen vast ook genoeg paarden te vinden zijn die prima meekomen op type en showgedrag.

De Rus is oorspronkelijk gefokt voor de rensport. De paarden hebben een goede body en zijn over het algemeen erg "hard". De oudere russen hebben vaak een wat simpel type. Tegenwoordig worden de Russen ook meer op de show gefokt, waardoor je ze toch steeds luxer en meer showy tegen komt.

De Pool is ook een paard dat oorspronkelijk gefokt is op de renbaan. Echter, bij de Polen werd er zelfs als er gebruiksdoelen zijn toch gelet op de sierlijkheid die de AV kenmerkt. Wat je wel veel ziet is dat "puur Poolse AV's" ook bloedlijnen voeren met paarden die als "Russisch" te boek staan, en andersom.

De Spanjaard heeft vaak een zware hals, een typisch hoofd en veel beweging. De Spanjaard oogt vaak wat "barokker".

En de Egyptische arabier is vaak het voorbeeld dat mensen in het hoofd schiet als ze aan de AV denken. Zeker de moderne Egyptische paarden zijn wat ranker in de body, hebben een extravagante hals en een extreem hoofdje. Ondanks dat wordt een "snoekhoofd" ook bij de Egyptische AV lang niet altijd gewaardeerd (ligt wel enigszins aan de jury waar je mee te maken hebt).

Dit zijn dan nog behoorlijke generalisaties. Zo zijn er ook bij elk type honderden uitzonderingen te vinden, zeker aangezien er in elke stroming op een "modern" uiterlijk wordt gefokt. Zo hebben de Russen steeds extremere koppies gekregen, en deert het lang niet elke fokker of het paard nog goed op de benen staat. En er zijn ook voldoende voorbeelden te vinden van Egyptenaren met een simpel hoofd en stevige body.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 22:09

s6801881 +:)+
super uitleg,bedankt.

ik heb van de week ook nog een pb gehad van iemand met goede uitleg.
ik ben een stuk wijzer geworden. :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:27

mijn half franse av heeft trouwens ook een groter hoofd dan de gemiddelde av die ik verder ken. De meeste daarvan kunnen nog in een pony halster, de meeste fransen passen net in een cob.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:53

Woogy schreef:
mijn half franse av heeft trouwens ook een groter hoofd dan de gemiddelde av die ik verder ken. De meeste daarvan kunnen nog in een pony halster, de meeste fransen passen net in een cob.

Ze hebben inderdaad vaak een wat langer hoofd, en daardoor een wat simpelere uitstraling :j Nu moet het hoofd natuurlijk ook in balans zijn met het lichaam, en aangezien de Fransen wat groter in stokmaat zijn hebben ze qua verhouding ook een groter hoofd "nodig".

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:57

jawel, alleen mijn merrie heeft een vol franse ren vader en haar moeder komt uit een endurance hengst met een fijne kop en een egyptische moeder....mijne heeft dus in verhouding een vrij zwaar gebouwd hoofdje

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:04

Hahaha, mijn Russische Poolse arabier heeft toch echt cob. Soms zelfs full! Kan ik dus concluderen dat mijn av een enorm reuzenhoofd heeft +o)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:08

moet wel zeggen dat mijn merrie volledig in proporties is. Ze is vrij zwaar gebouwd

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 15:48

hier een mini hoofdje.
maatje pony. :')

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:47

Bij ons op stal (veel Russische invloeden) hebben we volwassen paarden met maatje pony tot maatje grote cob/kleine full :) zegt ook nog lang niet alles hoor, want de merrie die maatje full past, past ook een scapa ponyhalster op de grootste stand (paard waar die van is heeft hem zo uit mijn hoofd op het tweede gaatje aan beide kanten). Wat ik al zeg, een groter paard en een paard met veel body overigens ook, mag een wat groter hoofd hebben, omdat het anders niet meer zo mooi in proporties is. Voor elke jury gaan de propoties boven de absolute lengte. Daarnaast is de maat dus ook relatief, afhankelijk van de verstelbaarheid en het merk.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:13

Helemaal waar! Stalgenootje had een Anky halsterset besteld in maat full voor haaf haflinger, maar die heb ik van haar over genomen voor mijn pony van 1,37 met pony-maat hoofd! Het is dus toch niet zo heel bijzonder. Mijn Arab is overigens 1,57 groot met idd cob/kleine full hoofd.
Ik vind dat zelf wel goed in proportie al denk ik wel dat zijn nek in verhouding te kort is. Hij is vrij kort in dr hals en soms ziet dat er een beetje stom uit, haha.
Maaaarach. Hij ondervindt er geen hinder van en ik ga niet met hem naar shows :)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:36

en dan heb ik ook nog een vraag. Hoe kom ik er dan achter hoe mijn paard bijvoorbeeld gefokt is? Hoe kom ik erachter of mijn paard puur russisch gefokt is of gekruist met andere types verder terug in de bloedlijnen bijvoorbeeld?
Want dit staat natuurlijk niet op het papier erbij. ;)

dat is iets waar ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar ben.

Wel een super fijne uitleg hierboven van de verschillende type arabs!

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:56

@Bimmetje; Bij mij staat dat gewoon op mn stamboekpapier.
Op de achterzijde staan alle voorouders met de "land-afkortingen" achter de namen.

Moet zeggen dat ik de uitleg van s6801881 echt super vind.
Precies zoals ik het zou omschrijven :D

Ik heb een pools/russische arab merrie.
Inderdaad een iets simpelere "oud type" arabier

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:06

ow ok, dan zal ik morgen nog eens goed kijken op mn stamboekpapier. Thnx!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:11

Bij mij staat het ook erachter idd. Bij mij zit er heel veel egyptisch en russisch in, maar ook hier en daar een poolse :)

Spaans zie je niet zo heel veel gemengd worden met russisch, pools of egyptisch he?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:00

Spaans x Egyptisch wordt ook wel een "golden cross" genoemd, en wordt eigenlijk toch regelmatig gedaan hoor ;) Spaans x Russisch of Spaans x Pools zie je inderdaad minder regelmatig voorbij komen, vooral omdat die lijnen lang niet altijd goed bij elkaar passen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:40

Ja, ik heb het nog nooit gehoord of gezien in elk geval. Mijn vriendinnen hebben ook allemaal arabjes, maar mijnes is de enige mengelmoes van lijnen. Zij hebben een puur spaanse, een puur poolse en een puur russische, haha. Ik moet zeggen dat ik de spaanse wel de mooiste body vind hebben. Dat is toevallig een merrie en ze heeft prachtige ronde billen en een prachtige nek. Ze is niet zo breed als de russische van mijn andere vriendin, maar alles is prachtig in verhouding. Als ik ooit een ander paard moest kopen wordt het zeker een spaanse arab :Y)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:15

Nou ik heb hier het papier voor me liggen, ga ervanuit dat wat tussen haakjes staat() dat dat dus moet aangeven welk type het is. Maar dan klopt dan niet, want er staat ook (AVS) en dat is het stamboek en geen type. Toch? Ik snap er niks van! BAPS is het stamboek uit België dus ook dat geeft geen type aan.

Dus ik ging er vanuit dat dat de stamboeken waren waar de dieren zijn ingeschreven.

Dan heb ik dit allemaal staan tussen haakjes:
(RASB) Russisch?
(Rafaat EAO)(EAO)??
(PASB) Pools?
(BAPS) en (AVS) en weet ik dus nog niks van type. ;)

De (RASB) staat er bijna alleen maar van op.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:49

Raafat is Aswan (ik neem aan v. Nazeer?), hij is oorspronkelijk Egyptisch, maar door de Egyptenaren aan de Russen geschonken waar hij aan de wieg staat van vrijwel alle moderne Russen ;)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:31

klopt ja, vader is Nazeer. Egyptisch is dus (EAO) als ik het goed begrijp?
Maar zijn dus wel stamboeken ipv type paarden danm wat erachter tussen haakjes staat bij elke naam.