tot welek leeftijd maximaal nog laten dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

tot welek leeftijd maximaal nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 14:42

tot welke leeftijd is het nog verantwoord om een merrie voor het eerst te laten dekken? om het riciso op complicaties niet onnodig op te zoeken..

MariekeA

Re: tot welek leeftijd maximaal nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:00

Dat is afhankelijk van een aantal factoren. Gewoon even je DA vragen.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:23

Ik ken fokkers die merries hadden die met 25 jaar nog veulens kregen! Het ligt dus aan het individuele paard, hoe lang je er mee kunt fokken. Andere merries worden na hun 14e al niet meer drachtig of verwerpen...

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:28

sportfokker schreef:
Ik ken fokkers die merries hadden die met 25 jaar nog veulens kregen! Het ligt dus aan het individuele paard, hoe lang je er mee kunt fokken. Andere merries worden na hun 14e al niet meer drachtig of verwerpen...

ik was meer benieuwd tot wanneer je ermee zou kunnen beginnen. dus niet tot wanneer je ermee door kunt gaan

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:44

als je een merrie hebt en die is 10 jaar of ouder dan wordt er aanbevolen om niet meer te dekken. ik heb het wel eens nagevraagd bij de DA. als je het heel graag wilt en je merrie heeft een goede conditie en je laat regelmatig controleren of de zwangerschap goed verloopt kan het ook maar dat hoeft niet altijd goed te gaan.... ik zou in deze tijd alleen goed nadenken: wat doe je na 6 maanden als het veulen er eenmaal is? de verkoop is erg slecht op het moment.....

Tesly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:16

Op welke leeftijd ongeveer is het nou het handigste om te laten dekken?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:53

Via de zoekfunctie vind je een heleboel topic's die zowel de laatste als de eetse vraag in dit topic beantwoorden. :)

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:59

Is Jou vraag Nou. Vanaf wanneer kun je voor het eerst dekken?? Snap het namelijk niet meer.. en als dat je graag is zou ik zegge wacht tot je Merrie grotendeels is uitgegroeid.. maar meestal zijn ze 3 of 4

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:04

Ondanks het advies zoekfunctie, wil ik je vraag wel even beantwoorden. Mijn merrie is 12 en voor het eerst drachtig. Ze was voor de dracht in goede conditie, en is dat nu met 9 maanden dracht nog steeds. Ze loopt nog onder het zadel, is goed rond maar doet het allemaal makkelijk tot nu toe.

Ik zou het per paard bekijken. Merries in goede conditie zou ik tot een jaar of 16 nog wel voor het eerst proberen. Maar mijn voorkeur heeft het niet.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:08

En hoe zit het dan bij merrie's die al vaker gedekt zijn geweest? Die van ons is 16 en heeft in het verleden al enkele veulens gehad. We gaan ze dit jaar ook laten dekken.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:09

Ik heb een tijdje bij een dekstation (natuurlijk dekken) stage gelopen/gewerkt en daar hebben we bij klant zelfs pony gedekt die de 20 was gepasseerd.. die man deed dit omdat hij 2x een jaar had overgeslagen maar toen bleek beide keren dat de pony steeds stijf werd.. wanneer de merrie gedekt was had ze nergens last van. nu heeft hij zoiets.. zolang de merrie het volhoud dek ik haar elk jaar nog.. Wanneer je de pony ziet zou je haar die leeftijd ook niet geven..

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:15

Een merrie van 16 die al enkele veulens heeft gehad, zou ik zo weer dekken.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:30

Viennanova schreef:
Een merrie van 16 die al enkele veulens heeft gehad, zou ik zo weer dekken.

Ja ik zie ook niet in waarom het problemen zou geven, ze is nog behoorlijk fit :j

Silke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:35

Mijn paard (17) heeft vorig jaar ook nog een veulen op de wereld gezet, ging prima.
Ze heeft 1 keer eerder een veulen gehad.

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:30

Zolang de merrie goed in haar vel zit, goed op gewicht blijft in de winter, uit zichzelf nog hengstig wordt en zonder (al te veel) hulp nog drachtig kan worden. Dat zijn de belangrijkste criteria (vind ik dan). Een merrie is te oud of niet gezond genoeg als ze aan bovenstaande punten niet meer voldoet.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:33

Mijn merrie kreeg op haar dertiende haar eerste veulen zonder complicaties. De merrie van een collega werd op haar achttiende voor het eerst gedekt. Ze kreeg hiervoor een positief advies van de universitaire kliniek te Utrecht. Merrie werd niet zo makkelijk dragend, maar dracht en bevalling verliepen zonder complicaties.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:38

inprincipe kan je een gezonde merrie met goede conditie gewoon laten dekken
ongeacht de leeftijd

CharlotteDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:27

De merrie waar ik mee rijd is momenteel 21 jaar. Bij haar is het enige probleem dat, door de ouderdom, dekken met diepvriessperma niet meer lukt en ze dus moet verplaatst worden naar de fokkerij om de laten dekken. Voor de rest is het, net zoals MariekeA zegt, het best je DA daarover te contacteren, want elke merrie is anders!

succes en veel plezier met het, eventueel, toekomstige veulen!