Grote springhengst voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Grote springhengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 18:26

Ik ben al een heel klein beetje op zoek naar een hengst voor mijn nu 2.5 jarige merrie. Ik wil haar mss dit voorjaar, maar anders pas volgend voorjaar, laten dekken. Aangezien ik zelf niet veel kaas gegeten heb van bloedlijnen en fokken ben ik benieuwd wat de bokkers hier er van denken.
Afstamming: V Alba R x Corland (afstamming moeder paganiki te vinden op horsetelex)

Fotos:
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 01dd83f683

Kort filmpje:

Wat ik iig wil is een grote hengst of een hengst die groot fokt, aangezien ze zelf nu 1.58 is.
Mijn voorkeur gaat uit naar een jonge/onbekende hengst. Zelf had ik de hengst Cosun gezien, die leek me wel wat.
Ideeen of suggesties zijn welkom.

caro29

Re: Grote springhengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:01

Cosun is een gave hengst maar je weet nog niet of hij groot fokt al verwacht ik het wel..
Ik fok met een merrie van 1.54,5 en heb hem op mijn lijstje staan. Het is alleen de vraag of zij nog bij de hengst gaat ivm haar leeftijd. Afgelopen jaar heb ik gekozen voor Advance en die fokt groot. Heb er mooie grote veulens van gezien. Die van mij wordt in elk geval een paard.
Wat wil je nog meer verbeteren aan jouw merrie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:33

Ik zou eerst met deze naar de stamboekkeuring gaan. Weet je meteen haar sterke en minder sterke punten.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 01:56

caro29 schreef:
Cosun is een gave hengst maar je weet nog niet of hij groot fokt al verwacht ik het wel..
Ik fok met een merrie van 1.54,5 en heb hem op mijn lijstje staan. Het is alleen de vraag of zij nog bij de hengst gaat ivm haar leeftijd. Afgelopen jaar heb ik gekozen voor Advance en die fokt groot. Heb er mooie grote veulens van gezien. Die van mij wordt in elk geval een paard.
Wat wil je nog meer verbeteren aan jouw merrie?

Bedankt voor je tip, qua paard heb ik cosun dan toch liever dan advance, maar advance heb ik ook niet in het echt gezien. Het is lastig bij jonge paarden dat je niet of ze groter fokken, voor het zelfde geld geeft een grote hengst alleen maar kleine veulens ;) maar dat is nou eenmaal een risico.
Wat er imo zou kunnen verbeteren: van achteren is ze heel sterk, maar van voren zou ze ruimer kunnen, en ze heeft een wat vlak kruis, maar ik weet niet of dit echt verbeterpunten zijn aangezien het een springpaard is en geen dressuurpaard :D En ze heeft een lage schoft. Verder is ze erg correct gebouwd dus behalve de stokmaat zou ik niet echt iets kunnen verzinnen.

@natasjavE: Bedankt voor de tip, maar dat is voor mij niet een overweging ;) Die goede slechte punten kan je ook vinden door naar je paard te kijken (of iemand anders er naar te laten kijken:) ) Juryleden geven ook maar hun mening :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:59

Nee juryleden kijken zo objectief mogenliijk naar je paard. Ze hebben een lineair score formulier waarop je constateringen neerzetten. Bijvoorbeeld het paard heeft een schuine schouder en de mate waarin deze schuin is tenopzichte van de populatie. Dat geven ze aan op het formulier net als alle andere exterieur onderdelen, beweging en voor een springmerrie het springen.
Daar je aangeeft weinig kaas te hebben gegeten van fokken lijkt mij de mening van een jury nou juist erg fijn.
Uiteraard kan je naar je merrie kijken wat haar sterke punten zijn. Is het voor het veulen nog steeds beter om moeder te hebben die tenminste in het stamboek opgenomen is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:05

Cosun is overigens mooie lijnenteeld op Cor d' la Bruyere.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:41

Enige nadeel van Cosun is dat hij niet bij het KWPN is goedgekeurd al zou dat voor mij absoluut geen belemmering zijn om hem te gebruiken. Hij is wel al bij het Zangersheide goedgekeurd en ik denk dat er nog wel een paar stamboeken bij zullen komen want zijn kwaliteit is overduidelijk.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 08:59

caro29 schreef:
Enige nadeel van Cosun is dat hij niet bij het KWPN is goedgekeurd al zou dat voor mij absoluut geen belemmering zijn om hem te gebruiken. Hij is wel al bij het Zangersheide goedgekeurd en ik denk dat er nog wel een paar stamboeken bij zullen komen want zijn kwaliteit is overduidelijk.

Dat is waar, maar dat maakt voor mij niet uit aangezien het veulen met een zangersheide hengst nog steeds in het kwpn stamboek kan worden opgenomen ;) Enige punt is wel dat hij afgekeurd is bij het kwpn vanwege cornage, ik weet niet hoe erfelijk dat is. Dat ga ik eerst even uitzoeken.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:39

Dakar is een veelbelovende jonge hengst die goed zou passen. Cosun is ook een goede optie.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:32

@sportfokker: bedankt voor de tip. Van dakar kan ik niet zo veel vinden, niet eens een standfoto. Weet jij meer over deze hengst?

Voorlopig heb ik nog ff de tijd om na te denken, want ik heb bedacht dat het mss toch beter is als ze eerst naar de keuring of de ibop gaat in de zomer. Dan kan ze altijd vlak daarna nog bij de hengst, wordt wel een laat veulen maar goed ;)
Als ze haar helemaal afkraken op de keuring kan dat nl ook een overweging zijn om niet te dekken.

kwpnfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:37

Dakar en Cosun zijn beide nog hele jonge hengsten. Ze hebben allebei een fantastisch mooi exterieur dit zullen ze beide ook door fokken want zowel Dakar als Cosun komen uit een stam die gefokt is op een goed exterieur en springaanleg. Ook zou ik je de bewezen hengsten Berlin, Calvaro Z en Kannan aanraden. Berlin fokt nog weleens paarden die wat meer Bloed zouden moeten hebben. Zelf ben ik helemaal gek van Kannan. deze zoon van Voltaire uit een Ramiro merrie heeft heel goed gesprongen in Frankrijk. Hij heeft misschien niet alle kansen gekregen in Nederland, maar als je ziet hoeveel nakomelingen van deze hengst op internationaal niveau springen dan mag j wel stellen dat het een zeer waardevolle hengst is die model, maat, vermogen en bloed toe kan voegen;)